Welke modular moet ik kiezen?

Ik heb een tijdje een NL2x gehad maar dat waren voor mij veel te veel functies om de synthese 100% te leren kennen. Ik heb daarna een tijdje gedacht aan een hele simpele synth a la nanozwerg of dark energy.
Sinds kort zit ik eraan te denken om te beginnen met een heel simpel systeem (1 VCO, 1 VCF, 1VCA, 1LFO en 1 Envelope) maar dan modulair.
Ik twijfel nog tussen een dotcom en een doepfer systeem en per onderdeel nog welke module te kiezen.
Wie kan mij wat tips geven over de keuze voor een bepaalde VCF of VCA bijvoorbeeld?

Ik heb een tijdje een NL2x gehad maar dat waren voor mij veel te veel functies om de synthese 100% te leren kennen. Ik heb daarna een tijdje gedacht aan een hele simpele synth a la nanozwerg of dark energy.
Sinds kort zit ik eraan te denken om te beginnen met een heel simpel systeem (1 VCO, 1 VCF, 1VCA, 1LFO en 1 Envelope) maar dan modulair.
Ik twijfel nog tussen een dotcom en een doepfer systeem en per onderdeel nog welke module te kiezen.
Wie kan mij wat tips geven over de keuze voor een bepaalde VCF of VCA bijvoorbeeld?

Als je synthese wilt leren, dan is een modulaire synth daar heel geschikt voor. Ik heb het zelf ook geleerd op een modulair. De G2 demo software is perfect hiervoor. En ik kan je een paar voorbeeld patches geven om je op weg te helpen. Later als je wat meer wegwijs bent, dan kan je over stappen op de hardware.

De G2 demo is leuk inderdaad, maar hardware nodigt mij toch meer uit om aan knopjes te gaan draaien. Ik twijfel nog tussen .com en doepfer maar wat ik het onduidelijkst vind is dat er talloze verschillende filters e.d. zijn, maar ik moet ze maar eens goed vergelijken en dan gewoon de knoop maar doorhakken.

Welke klankkleur wil je op met je modular, kan je het vergelijken met een reeds bestaande synth?

Olala! RHD as spotted on Muff's...

1972_hordijk3x4_1.jpg

Moooi hè.
Bijna hetzelfde als wat ik heb besteld.

Ik moet ff die gast quoten:
You'll certainly be hearing some noises soon. That's all I can promise...
I can tell this system has a similar complexity level to Serge, Buchla, and
Wiard 300 series with lots of "hidden" features. The exception is the user
base is smaller as the modules are newer...
Ik ben dus niet de enige die er zo over denkt.

De G2 demo is leuk inderdaad, maar hardware nodigt mij toch meer uit om aan knopjes te gaan draaien. Ik twijfel nog tussen .com en doepfer maar wat ik het onduidelijkst vind is dat er talloze verschillende filters e.d. zijn, maar ik moet ze maar eens goed vergelijken en dan gewoon de knoop maar doorhakken.

Er zijn idd veel filters. Veel mensen nemen van elk smaakje 1 tje, dus (uiteindelijk) 5 of 6 verschillende filters. Dus 1 moog filter, 1 SEM filter, 1 Diode filter, 1 MS20 filter enz...
Ik ben wat anders, ik hou het bij 1 type multimode filter en combineer die om complexe filters te maken, want ik wil niet als iedereen klinken.

Het verschil tussen Doepfer en .Com (of Euro vs 5U) gaat imo over ergonomie. Groot vs klein en dat kan alleen jij beslissen.

Die phaser klinkt wel erg lekker........zucht.

Ik heb de mijne zo getweeked dat hij net niet zelf oscilleert. (En het is erg kritiek dat hij niet echt oscilleert want anders gaat 1 sinus overheersen en dan kan je net zo goed een oscillator of filter nemen.)
Waarom?
Nu krijg je, als je de phaser laagfrequente pulsen geeft, voor elke resonantie piek een sinus die langzaam uitsterft. En dus kan je die verschillende sinussen nu gaan gebruiken om bv. te gaan FMen! Voordeel van een phaser is dat je al die resonantie pieken redelijk onafhankelijk van elkaar kan neerzetten in het spectrum. Dus je hebt dan van de phaser een sinusbank gemaakt. Heb je enig idee hoe geil dat is? :baco:

Ik moet nog een paar maanden wachten op mijn Fenix....
:(

Toch wel grappig dat de meest interessante modulaire synths gewoon uit Nederland komen. Mogen we best trots op zijn.

Geluidje is 1 HRM oscillator die wat gemoduleerd word. Zo van de HRM in de geluidskaart.

Attachments

• RHD soundbite.wav
    2 MB · Bekeken: 110
Back