Welke modular moet ik kiezen?

Yo SF'ers,
What's good?!
Misschien niet in de juiste thread, maar als we het toch over modulair hebben... wou ik mijn zelfbouw Buchla eurorack project graag ff delen met jullie. Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar dit is alvast een preview. Hope u all like it!

Peace,

Lorenzo

Welkom op het Synthforum :mega:

Mooi kassie.
Word het ook echt een Buchla achtige synth of gooi je gewoon van alles door elkaar aan modules?

Brz..ik snap er geen hout van. Maar ik heb dan ook nog geen modulair spul.

Ben wel blij dat het iig mogelijk is. Nu snap ik alleen niet meer waarom mensen nog beginnen aan mutuators en andere dure high end 19" filters.

Je hebt nogal wat modules nodig om alle functionaliteit te kijgen van een Mutator. Effe een simpel monosynthje als een 101 nabouwen in (commerciele) modules kost je meer dan een 101 en hij klinkt niet als een 101. Maar je kunt er wel meer mee.

Even iets anders... Wat ik me de laatste tijd afvraag, is of er een soort van "eq" voor CV-signalen bestaat. Hiermee zou te bewerkstelligen zijn dat als je bepaalde frequentiegebieden van het CV-signaal versterkt of verzwakt, de amplitude, en dus ook de modulatiediepte in dit gebied respectievelijk groter en kleiner wordt. Volgens mij zijn hier best leuke dingen mee te doen, zeker als je deze "eq" zelf ook weer met CV kan aansturen.

Duseeeh... Kent iemand iets dat hier op lijkt, of roep ik nu iets geks en is bovenstaande bij elke moduleboer in 10 varianten verkrijgbaar? :bekdicht:

Volgens mij beschrijf je hier een cv bestuurbare parametrische eq.
En die kan je heel waarschijnlijk maken met de spullen die je nu al hebt.
Simpelste is gewoon een bandpass filter mixen met het orgineel. Maar dan kan je alleen versterken. Zet je een inverter achter het filter, dan kan je alleen verzwakken. Gebruik je een polarizer (A-133) dan kan je cv gestuurd versterken en verzwakken. Volgens mij kan het ook met de Sherman.
Zeeer bruikbaar voor bv overstuurde kicks.
En probeer ook vooral meerdere filters tegelijkertijd!

@PatatMet Hoi:)
Ik probeer met de modules zo dichtbij mogelijk bij de Buchla functionaliteit te komen;)
Voor de rest ben ik zelfs al bezig met het ontwerpen van faceplates voor de modules, om die te laten bedrukken op aluminium. (I know, misschien een beetje raar om dat allemaal te doen, maar wil de Buchla proberen na te maken, voor zover mij dat lukt.. uit de hand gelopen hobby;) )
Ik zal binnekort wel wat meer pics online gooien.
Alvast bedankt

Gr Lorenzo

Mooi rackje DjLosCarlos.........kan ik er 1 bestellen?

Ben momenteel nog bezig met mijn eigen prototype, om het zo maar te zeggen;)
Zodra die helemaal af is, en alles precies goed is kwa maten en dergelijke, ben ik best bereid meerdere te produceren voor geinteresseerde;)

Ik zal binnenkort sowieso wel meer pics online gooien van de case.

Gr Lorenzo:okdan:

Ben momenteel nog bezig met mijn eigen prototype, om het zo maar te zeggen;)
Zodra die helemaal af is, en alles precies goed is kwa maten en dergelijke, ben ik best bereid meerdere te produceren voor geinteresseerde;)
Ik zal binnenkort sowieso wel meer pics online gooien van de case.
kijk eens hier --> http://befaco.org/
binnenkort eens aan WORM vragen of ze Befaco voor een workshop willen boeken ...

op Muff's komen regelmatig Buchla clone pcb runs voorbij :)

kijk eens hier --> http://befaco.org/
binnenkort eens aan WORM vragen of ze Befaco voor een workshop willen boeken ...

op Muff's komen regelmatig Buchla clone pcb runs voorbij :)

Dank je wel:okdan:
Ja klopt, ik heb de pcb's ook regelmatig voorbij zien komen, zag geloof ik nog een DIY Buchla kitje staan op marktplaats. Helaas vind je de Buchla clone pcb's alleen niet in euro formaat als ik het goed heb. En als ze wel te vinden zijn voor euro, zijn ze behoorlijk diep in afmeting, wat in mijn diy buchla case niet past kwa maat:(

Maar thnx anyway;)

Wil je het persé in euro formaat hebben?
4U met banana zou imo de meest makkelijk/perfecte oplossing zijn ...
en banana's patchen toch weer anders dan met minijacks :)

Dick Raaijmakers?

Afgelopen weekend nog een film van een kunstwerk van hem gezien waarbij een naakte kerel met een dichtgelijmde reet via een soort systeem langzaam van een fiets af werd getrokken. En er zat zo'n 300 man ingespannen naar te kijken van dichtbij.

Waaronder ik :D

Maar z'n reet zat (volgens mij) niet dicht gelijmd. In de compositie ('t is geen kunstwerk) werd gebruik gemaakt van de spieren van de performer die, dmv aanspanning en ontspanning bepaalde elektronische klanken/processen in gang zetten. Was erg bijzonder om er bij te zijn.

Waaronder ik :D

Maar z'n reet zat (volgens mij) niet dicht gelijmd. In de compositie ('t is geen kunstwerk) werd gebruik gemaakt van de spieren van de performer die, dmv aanspanning en ontspanning bepaalde elektronische klanken/processen in gang zetten. Was erg bijzonder om er bij te zijn.

ja maar da ken ik ook he: "pppfffbbbbbffbfbfbfrfrrrrrrttttt!"

Wil je het persé in euro formaat hebben?
4U met banana zou imo de meest makkelijk/perfecte oplossing zijn ...
en banana's patchen toch weer anders dan met minijacks :)

Hoi,
Het ding was eigenlijk dat ik al wat euro modules had gekocht en pas sinds kort op het idee gekomen die case te bouwen:) ik was zelfs van plan de mini jack naar banana holes te maken. Al weet ik niet hoe dat precies zit met de geaardheid etc.

Ff een klein vraagje tussendoor, misschien kan jij of iemand mij er meer info over geven..
Ik wil dus uiteindelijk ook van die gooseneck lampjes aan de bovenkant kunnen pluggen, nou is mijn vraag, of het mogelijk is die connector daarvan op een of andere manier aan het busboard te kunnen bevestigen? Het gaat om tiptop passive boards die in de middelste bak van de case weer gelinkt zijn aan een active busboard.

Alvast bedankt:okdan:

Gr Lorenzo

Volgens mij beschrijf je hier een cv bestuurbare parametrische eq.
En die kan je heel waarschijnlijk maken met de spullen die je nu al hebt.
Simpelste is gewoon een bandpass filter mixen met het orgineel. Maar dan kan je alleen versterken. Zet je een inverter achter het filter, dan kan je alleen verzwakken. Gebruik je een polarizer (A-133) dan kan je cv gestuurd versterken en verzwakken. Volgens mij kan het ook met de Sherman.
Zeeer bruikbaar voor bv overstuurde kicks.
En probeer ook vooral meerdere filters tegelijkertijd!

Bedankt voor je toelichting :okdan:
Heb intussen ook wat modules erbij, koffer zit alweer vol (had uiteraard gewoon 9U ipv 6U moeten nemen:stupid)
Wat jij beschrijft moet inderdaad wel te doen zijn. Als ik de gelegenheid heb zal ik 's kijken hoe ver ik kom.

SirSickSik ook bedankt voor het meedenken!

Bedankt voor je toelichting :okdan:
Wat jij beschrijft moet inderdaad wel te doen zijn. Als ik de gelegenheid heb zal ik 's kijken hoe ver ik kom.
Die kicks uit m´n micro modulair is een uitbreiding van wat ik net beschreven heb. Volgens mij heb ik je die wel eens laten horen. Om ff een voorbeeldje te geven van hoe het evt zou kunnen gaan klinken.

Ik ben geinspireerd en enthousiast...
Denk dat ik in 2012 langzaam een RHD systeempje ga verzamelen

Ik ben geinspireerd en enthousiast...
Denk dat ik in 2012 langzaam een RHD systeempje ga verzamelen

Als ik je advies mag geven:
Rob maakt tripple module panelen en samen vormen die een mooi gebalanceerd systeem
-2x HRM / Dual Fader
-Tripple LFO / Dual Envelope / Filter (24dB of Phaser Filter, ik weet niet welke uit m´n hoofd. Hanz....)
-Rungler / Mini Matrix / Node Processor
En dat is heeel veel synth voor de prijs van een Minimoog.

Heb je nog andere (modulaire) synths dan is de rungler/matrix/processor module een mooie 1e keus.
Niet alleen is de matrix super handig in gebruik als routing centrum, heb je 2 bipolaire vca´s, een lofi digitale waveshaper, een offset, een 20dB gain/distortion en 2 audio potmeters. De Rungler is een zeer veelzijdige en intuïtieve module. Je hebt 2 LFO´s die elkaar beïnvloeden om complexere patronen te krijgen. LFO A heeft 2 uitgangen: Een sinus: A SINE en een pulse: CLK OUT. LFO B heeft 1 uitgang: B TRIANGLE. Het circuitje dat de LFO`s beïnvloed, de rungler, heeft 3 uitgangen: STEPPED, SMOOTHED en PULSED. De namen spreken voor zich want zo zien de golfen er ook uit. Hoe ze steppen, smoothen en pulsen hangt af van de 2 LFO´s. Verder zit er nog een externe klok in om het rungler circuit te triggeren, zodat je het met andere spullen kan syncken. Deze word dan ook door gelust naar de CLK OUT. De LFO´s van de Rungler kunnen ook audio frequenties aan en soft syncken aan een externe klok als je ze maar 3 octaven hoger zet! Dit geeft hele bijzondere timbres die erg lijken op een wavetable oscillator maar dan zonder aliasing en zonder dat je het ooit weer terug kan krijgen. De 2 LFO´s en het Rungler circuit zijn natuurlijk CV bestuurbaar. Het doel van de Rungler is om korte loops te maken van variabele lengte en snelheid. En je kan heel snel van loop veranderen door ff snel LFO B lager als LFO A te zetten en weer hoger. Resultaat: Instant nieuwe patronen en loops wanneer jij dat wilt. Iaw: Een killer sequencer met een twist. Video´s komen volgend jaar als ik weer wat tijd heb.
Is dat alles? Nee er zit ook nog een heel bijzondere quantisizer in. Deze heeft een instelbaar bereik van 1 noot tot 10 octaven en 14 verschillende toon ladders die je met een knop kan kiezen. De quantisizer is helemaal glitch vrij!!! iets wat niet vaak voorkomt. En natuurlijk een transpose in.
Voor meer info over de Rungler lees ff de beschrijving hier.
En ik heb de handleiding van de Matrix/Node Processor erbij gedaan.

Attachments

• Working with the minimatrix and the node processors.pdf
    46,8 KB · Bekeken: 130
Oh my god.......I ben gebeten door de bugs.....ben al in onderhandeling voor een 2e hands 2e rack.

Banana's FTW!
Ben erg benieuwd naar Bugbrand. Geluidjes?

Hier is iig ff een Rungler sequencer voorbeeldje:
Helaas iets clipping.

Attachments

• Rungler sequence.mp3
    829,8 KB · Bekeken: 102
Back