Welke modular moet ik kiezen?

Dat klopt, eentje maar... Die dus vooral het VCA zal aansturen en dan heb ik geen ADSR over voor bijvoorbeeld een VCF (of ik moet die ene adsr via een multiple en dan wat modulatie toepassen... maar een onafhankelijke adsr is toch wel wat anders natuurlijk). Dat is inderdaad een goede voorzet!

Ik denk dat een extra ADSR op dit moment het meest logisch is, het liefst eentje die je in verschillende snelheden kunt zetten want die ik nu heb is niet heel snel. Zij het niet dat ik op de Dark Energy wel een dergelijke EG heb die ook te patchen is... Basismodules is in ieder geval op dit moment inderdaad the way to go denk ik... Eerst een fatsoenlijk systeempje de rest kan er altijd nog bij.

Wat is een pre-formance modular trouwens? Levert die van te voren prestaties?

Is 4ms de enige die clock multipliers voor Eurorack maakt?

Doepfer heeft volgens mij ook een soorgelijke module. Verder kan je voor dit doel een Expert Sleepers module overwegen. Ben er zelf ook nog niet helemaal uit hoe ik dit wil gaan doen.

btw. die 4ms modules zijn ook allemaal als diy pakketten te koop.

Volgens mij ga je juist sneller met een clock divider..

Bij een clock setting van 1/2 krijg je 2 triggers per clock
Bij een clock setting van 1/3 krijg je 3 triggers per clock
etc..

of bedoel je dat niet?

nee, een divider deelt. dus per 2 clocks geeft ie er eentje uit bijvoorbeeld. een multiplier vermenigvuldigt...
jij wilt dus de SCM

een PEG kan ook vermenigvuldigen

Of de PEG; die kan zowel als clock divider en als clock multiplier functioneren.
Ik vind de PEG echt geniaal, zeker als je 'onder de motorkap' duikt. Via de instellingen kan je 'm bijv. ook als twee onofhankelijke tap tempo clock generators gebruiken (zonder veel van de overige functionaliteit in te leveren).
De SCM heeft natuurlijk ook z'n kwaliteiten; je hebt dan elke multiplication factor tegelijkertijd beschikbaar als onafhankelijke output - dat is erg bruikbaar. Bij de PEG heb je er maximaal twee, natuurlijk.

Overigens kan je ook een andere kant op denken; bijv. de ALM "Pamela's Workout" clock module (helaas erg lastig te krijgen momenteel).
Die heeft ook (per output) instelbare divider / multiplier t.o.v. de master clock.
Zie http://postmodular.co.uk/alm-busy-circuits/pamelas-workout

als het puur om het klok vermenigvuldigen gaat zou ik niet zo lang sparen en voor een SCM gaan.
meer outputs = meer vermenigvuldiglol.
om hiervoor een halve PEG op te geven vind ik een beetje mwa. leuk en aardig die multifunctionele modules, maar als je ze als zodanig gebruikt moet je er nog steeds een heleboel exemplaren van hebben om niet in de knoop te komen...

Tja, daarom zijn ze juist multifunctioneel... als een module altijd maar voor één doel gebruikt mag worden, kan je net zo goed een monosynth kopen... ;)

mmmmmmmmm nee niet mee eens. iedereen loopt weg met de Maths omdat ie alles kan, echter, wanneer je de ene helft als oscillator gebruikt en de andere helft als slew limiter (bijvoorbeeld) is tie alweer op en moet je voor een ADenvelope de volgende Maths aanbreken. binnen bescheiden systemen systemen zie ik het nut wel, maar als je blijft groeien kun je net zo goed gewoon dedicated modules gebruiken. daarvan kun je er over het algemeen meer kwijt in de zelfde ruimte. In het geval van PEG/ RCD/ SCM ben ik het al helemaal vreselijk met mezelf eens hierin.

en de vergelijking met een (fixed architecture) monosynth slaat natuurlijk als een tang op een varken.

Thanx voor het meedenken iedereen! Tja, met creativiteit kan al een hoop meer... Doepfer-lfo'tje met snellere pulse dan de clock, dan om de x steps resetten... Kost je wel je lfo, dus op korte termijn waarschijnlijk inderdaad en SCM erbij dan maar :okdan:

mmmmmmmmm nee niet mee eens. iedereen loopt weg met de Maths omdat ie alles kan, echter, wanneer je de ene helft als oscillator gebruikt en de andere helft als slew limiter (bijvoorbeeld) is tie alweer op en moet je voor een ADenvelope de volgende Maths aanbreken. binnen bescheiden systemen systemen zie ik het nut wel, maar als je blijft groeien kun je net zo goed gewoon dedicated modules gebruiken.

Nope... De grap is dat je natuurlijk niet altijd de Maths (in dit geval) als oscillator met slew limiter etcetera wilt inzetten. ;)
Maar soms ook als signal attenuator / inverter, als DC shifter, als gate delay, als complex envelope, als comparator, als clock generator, als envelope follower, als audio rectifier, als flip-flop - en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zie het onvolprezen documentje http://www.mediafire.com/?9q6iqtt8q64bb85...

Gebruik je dan de Maths altijd als oscillator (dat bedoel ik dan -tikje aangesterkt :D- als monosynth) dan ben je (m.i.) inderdaad niet slim bezig, dan zijn een paar dedicated modules compacter en misschien zelfs beter. Maar, als je voor elke potentieel gebruiksscenario van de Maths de bijbehorende dedicated module moet kopen ben je juist veel meer ruimte en geld kwijt tegen aanmerkelijk minder flexibiliteit.

Back