Wat deed het toen met je en wat nu?

demian

Ojee
Je hebt van die zaken die vroeger enorme impact op je hadden en nu ga je met dat zelfde misschien heel anders om.

Bijvoorbeeld, die ene plaat van 'die en die' vond je vroeger helemaal te gek en nu doet het je niet zo veel meer of juist nog steeds wel, dat kan ook natuurlijk..

Of die ene synth die je ooit had gehoord ergens of gezien, nu heb je hem misschien al weer heel lang, maar heeft die synth niet inmiddels een andere betekenis voor je gekregen?

Herken je dat? Hoe is dit gekomen en vertel op en zo! ;)

die rosé gister deed het goed...ik was vrolijk en spraakzaam
de dag erna (vandaag) staat er een irritante kabouter met een drilboor in m`n hoofd te bikken en heb ik een k*thumeur 8o)

bedoel je dat? :D

zo ongeveer, alleen dan gerelateerd aan platen en of synths enzo , en het tijdsbestek tussen eerste kennismaking en het heden is laten we zeggen 'een tijdje', en de drank telt niet mee en de kabouters ook niet..

Maar verder zit je op het goede spoor! :D

Ik was vroeger helemaal verzot op een LP van Dr Alimantado, genaamd "love is" De plaat was helemaal grijs gedraaid, de platenspeler helmaal lam, en geen nieuwe platenspeler meer gekocht in de tijd dat er geen LP's meer verkocht worden.

Gisteren kwam ik de CD uitvoering van die LP tegen op internet (Dr Alimantado schijnt bezig te zijn met een come back maar heeft zijn concert in maart 2005 in paradiso afgezegd), en ik vind het album nog net zo geweldig, Gewoon heerlijk die muziek, en misschien deed het me nog wel meer dan vroeger omdat er een stuk nostalgie bij kwam kijken.

Groetjes van Rudo

Als ik nu dat fantastische muziekje van 'Tubular Bells' hoor dan, gvd doet het nog net zoveel als toen ik het als kind voor het 1st hoorde !

:doei: :peukie: :dubbel:

Ik ben in contact gekomen met synthmuziek voornamelijk door mijn oudere broer die vroeger altijd kwam aanzetten met dingen van Vangelis en Walter Carlos.
Vorige week zag ik een CD te koop van de film 'a clockwerk orange'. Direct gekocht en alle herinneringen van vroeger kwamen weer helemaal boven. Het deed me inderdaad heel wat.

toen ik nog niet wist waar en wat vette muziek was luisterde ik naar veel gitaarherrie.. metallica en zo
nu doet me dat op een paar nummers na echt geen reet meer

iets later,10 jaar terug of zo was ik helemaal weg van DnB.. zo hard mogelijk.. ben ik nu ook niet meer zo van

t enige wat altijd constant is gebleven maar in verschillende periodes verschillend vertaald is de funk in muziek
zonder funk geen muziek

Ah, de vraag van de duurzaamheid van emoties in de kunst!

Waarom is een komische film bij de tweede keer zien niet meer zo komisch als de eerste keer, terwijl een tragische film even tragisch blijft bij meerdere keren zien...

De slotscene van Charles Chaplins film 'City Lights', man, natte zakdoeken werk voor mij, net als de slotscene van 'Schindlers List'... Hé, volgens mij hebben we deze thread al eens gehad...

Maar in de muziek zijn voor mij de blijvertjes:
'Stairway to Heaven' van Led Zeppelin,
'Like a Rolling Stone' en 'I believe in You', beide van Bob Dylan,
'Hotel California' door de Eagles,
De Zevende Symfonie van Ludwig van Beethoven, het eerste thema uit het tweede, allegretto, deel, die pizzicato van de lage strijkers...
Het 'Requim' van Merlijn van Twaalfhoven,
'Vluchten kan niet meer' van Schmidt/Bannink,
Louis Davids 'Het Hondje van Dirkie' in de uitvoering van Wim Sonneveld,
Zwarte Riek met 'Amsterdam Huilt',
met als tegenhanger Harry Klorkestein's 'Oh, oh, Den Haag',
Matthijs Vermeulen's Vierde Symfonie 'Les Victoires' en natuurlijk
de pianosolo uit het nummer 'Something in the Air' van de Thunderclap Newman.

Mag poëzie ook, zoals Willem Elschot, 'Het Huwelijk'? Kan ik altijd lezen of horen...

En plaatjes, zoals de Rembrandt etsen 'Drie kruisen' en 'Ecco Homo'. Dan krijg ik kippenvel en echt tranen in m'n ogen. Dat is niet zomaar zwarte lijnen op wit papier... Dat leeft echt!

Dit zijn werken, als ik ze hoor of zie, dan kan ik me ergeren aan andere mensen, die er doorheen praten of m'n aandacht willen hebben. Dan raak ik geïrriteerd. Dan wil ik genieten van het gevoel dat ik iedere keer weer krijg.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
'Vluchten kan niet meer' van Schmidt/Bannink

.. damn.. deze is/was voor mij ook een behoorlijke emo plaat. Ik weet niet waarom want ik was volgens mij errug jong (ben van '72).

R

Ik heb zelf ook van die stokpaardjes waar ik gewoon nooit genoeg van kan krijgen.

De 3e orgelsymphonie van Camille Saint Saens heb ik vroeger eens op de radio gehoord en opgenomen op een van mijn eerste 'grote'aankopen ooit, een radio/casetterecorder, ik was toen een jaar of 14.

Ik was zwaar onder de indruk van de vele thema's die het orkest ten gehore bracht in de uit 3 delen bestaande symphonie.
Alle drie de delen kunnen op zich staan maar achter elkaar gehoord is het een grote trip waarin je meegenomen wordt.
Deze symphonie raakt me echt het diepst van alle muziek die ik ooit geluisterd hebt.

Iedere keer als ik deze luister en dat is toch wel 2 x per jaar minimaal de afgelopen 20 jaar vind ik de symphonie weer even geweldig. Echt een topper.

Dat bandje ben ik kwijt geraakt, ik heb sindsdien vele versies beluisterd op LP, CD etc.. maar nooit mee die ene versie gehoord die ik toen als eerst had opgenomen.

Het 3e deel wordt in die 'eerste' versie die in mijn geheugen ligt opgeslagen veel rustiger gespeeld dan alle andere versies, vooral het einde van het derde deel wordt naar mijn mening in veel versies veel te ruw en te snel gespeeld, het geeft een afgeraffeld effect, en dat na 3 kwartier van pure emotie en gevoelens, echt een anticlimax.
Maar afgezien daarvan vind ik dit nog steeds het mooiste muziekwerk wat ooit is gemaakt.

Ik ben trouwens dus nog steeds op zoek naar die oorspronkelijke versie, maar ik weet dus niet welk orkest hem heeft uitgevoerd.. als iemand suggesties heeft .. :)

Ander klassiek stuk waar mijn emoties met me op de loop gaan is 'Kol Nidrei' van Max Bruch.
Ook in verschillende versies te vinden, sommige goed, sommige minder, maar dat heb je met klassieke muziek.
Een versie die ik overigens aan kan raden is deze

Andere muziek waar ik geen genoeg van krijgen sinds ik het voor het eerst hoorde,

Idd, alle goeie funkmuziek, Sly & the Family stone, Funkadelic, Graham Central Station, ik draai het al jaren minimaal 1x per maand en het blijft swingen voor mij.

Van Ozric Tentacles krijg ik ook geen genoeg, maar dan alleen het oudere werk, de veelheid aan stijlen, klanken, ritmes zorgt er voor dat het blijft boeien.

Een laatste ontdekking van mij is en blijft, Ernest Ranglin, heb vorig jaar ontdekt en die muziek van hem (crossovers tussen Roots Reggae/Jazz), vooral het album 'below the bassline' draai ik nu al echt een halfjaar lang minimaal 1x per week.. zo supercool gewoon..

Wat ik vroeger helemaal te gek vond en nu niet meer is Jean Michel Jarre, Kraftwerk, Kitaro etc..
Op zich vind ik het allemaal best nog wel leuk, maar ik luister het nauwelijks nog, soms ff 1 nummertje maar toch ook niet lang meer..bleh.. uitgekauwd.

Laatst gewijzigd:
Muziek van vroeger, heeft nog steeds dezelfde impact op me
De herrinnering, de tijd, de sfeer, kortom hoe je leven toen was, speelt mee.
Het is als het spreekwoord" oude liefde roest niet"

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ah, de vraag van de duurzaamheid van emoties in de kunst!

Waarom is een komische film bij de tweede keer zien niet meer zo komisch als de eerste keer, terwijl een tragische film even tragisch blijft bij meerdere keren zien...

De slotscene van Charles Chaplins film 'City Lights', man, natte zakdoeken werk voor mij, net als de slotscene van 'Schindlers List'... Hé, volgens mij hebben we deze thread al eens gehad...

Maar in de muziek zijn voor mij de blijvertjes:
'Stairway to Heaven' van Led Zeppelin,
'Like a Rolling Stone' en 'I believe in You', beide van Bob Dylan,
'Hotel California' door de Eagles,
De Zevende Symfonie van Ludwig van Beethoven, het eerste thema uit het tweede, allegretto, deel, die pizzicato van de lage strijkers...
Het 'Requim' van Merlijn van Twaalfhoven,
'Vluchten kan niet meer' van Schmidt/Bannink,
Louis Davids 'Het Hondje van Dirkie' in de uitvoering van Wim Sonneveld,
Zwarte Riek met 'Amsterdam Huilt',
met als tegenhanger Harry Klorkestein's 'Oh, oh, Den Haag',
Matthijs Vermeulen's Vierde Symfonie 'Les Victoires' en natuurlijk
de pianosolo uit het nummer 'Something in the Air' van de Thunderclap Newman.

Mag poëzie ook, zoals Willem Elschot, 'Het Huwelijk'? Kan ik altijd lezen of horen...

En plaatjes, zoals de Rembrandt etsen 'Drie kruisen' en 'Ecco Homo'. Dan krijg ik kippenvel en echt tranen in m'n ogen. Dat is niet zomaar zwarte lijnen op wit papier... Dat leeft echt!

Dit zijn werken, als ik ze hoor of zie, dan kan ik me ergeren aan andere mensen, die er doorheen praten of m'n aandacht willen hebben. Dan raak ik geïrriteerd. Dan wil ik genieten van het gevoel dat ik iedere keer weer krijg.

Wout

tering.. klinkt nie best

Origineel geplaatst door DJ Fuse
tering.. klinkt nie best

Verklaar je nader.

Wat mij vanaf kinds af aan al pakte is het werk voor piano en klavecimbel van J.S. Bach. Vooral een bandje met muziek uit de boeken Wohltemperierter Klavier 1 en 2, wat ik vorige week terug vond. Grappige is, dat ik dit werk nu zelf al een aantal jaren speel, het zal zo altijd van betekenis voor me blijven. Niet alleen omdat het werkelijkwaar briljante muziek is, maar ook gedachtes en herinneringen van vroeger dwarrelen naar boven toe. (Wat is het geheugen toch iets merkwaardigs eigenlijk.)

Kleine verschil is echter dat ik het geluid van klavecimbel wat beter kan verdragen. :)

Toen: Dimitri & Nouhan...Time Problem
Nu:...geen idee *&%&*plaat is gejat....als iemand weet waar ik die in digitale vorm kan vinden ;) kan ik weer vertellen wat ik er nu van vind :D

(en nee...ik ga geen €85,- voor het vinyl neerleggen...voor dat bedrag staat hij ergens in NL te koop :( )

edit: een bekende van mij noemt het ook wel kabouterhouse 8o)

Eigenlijk doet niX me wat ..................sta stijf en vol van de anti-depressiva!!:erm:

Mijn hart en oren liggen en blijven bij de synth....

Mijn hart en oren liggen en blijven bij de synth....

Toen mijn ouders in ´89 de eerste twee albums van "Synthesizer Greatest" kochten, hield ik nog niet eens zo van muziek. Eenmaal deze CD draaiend, kwam ik herkenbare deuntjes tegen: "Magnetic Fields 2" van mijn toenmalige computerspel Bombjack, "Spiral" herkende ik van Wondere Wereld, "Tubular Bells" uiteraard van Bassie en Adriaan, "Mammagamma" was onze Groningse regionale tv-zender-tune.

Dat was niet de enige reden waarom ik deze CD´s leuk vond....nee, dat ongewone geluid wat er uit kwam heeft me diep in mijn snaar geraakt. Na een paar miskopen van andere goedkopere verzamelaars, besloot ik ´91 de originelen van Jarre en Vangelis op te kopen. Echter, ik had niet genoeg geld en moest kiezen: of originele exemplaren of de volume´s 3 t/m 6 van Arcade kopen - ik besloot het laatste. De liefde werd pas echt sterk toen ik een paar jaar later in Belgie een volume 10 van de franse "Synthesizer Greatest" in mijn handen kreeg, wat inhield dat ik diverse vlaamse steden afstruinde om de hele collectie compleet te krijgen.

Door al deze herinneringen wordt het steeds leuker om naar deze muziek te luisteren. Ondanks dat ik ook veel originele CD´s van de bekende artiesten bezit, moet ik toch bekennen dat ik de meeste coverversie´s die op "Synthesizer Greatest" staan, mooier vind (hoe gek dat ook mag klinken ).

Voor mij is synthesizermuziek tijdloos en ik geniet er nog méér van dan in het beginstadium. ´t Is erg jammer dat zulke CD´s niet meer in deze vorm op de markt worden gebracht.

www.synthesizer-greatest.info

Ik heb nog steeds een hele sterke band met de plaat: 3 Phase "Der klan der familie" !
Die plaat heeft me vroeger (een jaar of 8 a 10) geraakt. En elke keer als ik dat nummer hoor, gaan er zo verschrikkelijk veel dingen door mn hoofd! Een plaat die ik in het begin erg leuk vondt, maar nu nooit meer draai?! Is die White-Label die ik bij de uitgang kreeg van een Hardcore feest heel erg lang geleden! "Rotterdam Records Hardcore Party" Daar stonden een paar goeie nummers op, waaronder dat ene verboden nummer "Prins Willem-Alexander is een Flikkerrrr...." :D
Zal die plaat nooit meer opzetten?! (Misschien alleen die "Neophyte" remix) :duivels:

peace...

Back