[Doepfer] A-100 vs Micro Modular

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola,

Deze thread een beetje naar aanleiding van Hovers opmerking over modulaire synths.

Wij hebben een A-100 basissysteem en Micro Modular. De A-100 heeft een beperkt aantal modules, de Micro Modular heeft veel meer verschillende modules en is alleen beperkt door DSP.

Ik kan sowieso beweren dat elke patch die ik op de A-100 maak over gezet kan worden naar de MM. Andersom is dat momenteel niet mogelijk en waarschijnlijk nooit. In een MM zet je gewoon 8 oscs in als je dat wilt en op een A-100 is dat duur.
Qua geluid zal het waarschijnlijk ook niet veel schelen en de MM heeft zelfs audio inputs, zodat je er een fx bak (of vocoder) van kunt maken.

Toch breng ik veel meer uren door achter de A-100. Waarom is dat? Enig idee?

p.s. Een keer een serieuze thread zou leuk zijn.

Hehe.. computers ?

Hehe.. computers ?

In mijn ogen is het heel simpel. Het zijn beide experimenteerbakken.. waarbij de A-100 100% Hands-on is.. en de Micro toch elke keer weer zo'n verrekte computer nodig heeft.

Jammer dat mijn Quadra 840AV die software niet kan draaien (is geen PowerPC).. maar met een "dedicated" computer voor de MicroModular zou ik 'm in ieder geval veel meer gebruiken..

Hehe.. toch maar even op http://www.tweedehandsmac.nl kijken..

je hebt mensen die het prettig vinden om met hardware interfaces te werken, en daar ben jij de leider van Johhny ;)

Ik denk dat er hier weinig mensen de luxe hebben te kunnen kiezen tussen een de doepfer en een clavia (micro)modular.

Zijn jullie niet ongeveer de enige met een A-100?

Maar er zijn wel meer Modulars.. MOTM bijvoorbeeld... Of mensen met MS20s...

Maar ik vraag ook niet naar andere ervaringen. Ik vraag mensen om na te denken, waarom ik dat zou doen.

Het is vast de charme van de kabels patchen wat de A-100 zo leuk maakt.
Kabeltjes patchen met je cursor is lang niet zo gei.... leuk.
Hmmmm, come to think of it.....

Alle (mini-)jack kabels hebben male pluggen erop zitten.
En jou kennende..... is het misschien toch de geilheidsfactor van het pluggen van male jacks in female connectors die het em doet voor jou?

Jip... vooral bananen stekkers in mini jack females...

Nee, zonder gekheid.
Ik heb het er al vaker over gehad. Een echt modulaire systeem lokt veel meer het experimenteer gedrag uit. Je hebt alles onhands en daardoor ga ik sneller dingen doen die ik achter een computer niet doe. Uit vijf monofone dingen krijg ik ook meer als uit 1 JV-2080, terwijl je daar veel meer uit krijgt als je er mee kunt werken. Ik ben bereid meer geld uit te geven voor minder features om zo sneller plezier te hebben in het maken van geluiden (nummers zijn het niet).

<table><tr><td ALIGN=right><font size="0" color=red>Johnny's persoonlijke mening</font></td></tr></table>

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Jip... vooral bananen stekkers in mini jack females...

Nee, zonder gekheid.
Ik heb het er al vaker over gehad. Een echt modulaire systeem lokt veel meer het experimenteer gedrag uit. Je hebt alles onhands en daardoor ga ik sneller dingen doen die ik achter een computer niet doe. Uit vijf monofone dingen krijg ik ook meer als uit 1 JV-2080, terwijl je daar veel meer uit krijgt als je er mee kunt werken. Ik ben bereid meer geld uit te geven voor minder features om zo sneller plezier te hebben in het maken van geluiden (nummers zijn het niet).

<table><tr><td ALIGN=right><font size="0" color=red>Johnny's persoonlijke mening</font></td></tr></table>

hier heb je zeker gelijk in!

het is voor mij ook gewoon leuk om de jack kabeltjes uit de kast te trekken en lekker als een geflipte professor de ms 20 te gaan opereren!

Gewoon leuk dus!:okdan:

Een echte modular lijkt me echt vet maar het lijkt me ongelofelijk onhandig.... geen patches opslaan, ik zou zo een ding nooit live meenemen (niet dat ik zoveel live optedens doe ik heb er ondertussen al euuh... 1 gehad).

Dus ik zou gaan voor een nord (micro) modular handiger kleiner.

Ik kan alleen niet over de geluiden oordelen die ze produceren.....

15 september...
Patches hebben zeer grote voordelen, maar live patchen is zo kikken.. LFO lekker op je cutoff gooien en ineens een kabeltje trekken van je clock naar je LFO reset... LFO midi synced! Lekker.. En dat, omdat je er toevallig op dat moment zin in hebt! :)

Maar goed. De MM is wel ideaal om patches te maken en in combinatie met een midi controller te gebruiken. Jammer dat de sequencer alleen geen midi uitstuurt.

Laatst gewijzigd:
Dat modulars (voorlopig) niets voor mij zijn zal intussen al duidelijk zijn. Ik heb een tijdje geleden eens de software van de Clavia website gedownload en vond het allemaal nogal 'technisch'. Lijkt me zeker niet geschikt voor iemand die de basissynthese nog niet onder de knie heeft. OK, je kan em altijd gebruiken als 'rompler', geluiden zat op het internet maar dan kan je evengoed een sampler of zo kopen?
Vooral met de prijs van zo'n echte modular heb ik het moeilijk, waarom zoveel uitgeven als je met een Clavia NM of MM goedkoper bent gesteld, je kan alles saven en onmiddellijk terug oproepen en de mogelijkheden worden met een nieuw OS steeds uitgebreider of beter. En het weegt heel wat minder en is compacter dus live gebruiken is ook handiger op zo'n NM of MM. Je gaat toch niet met patchkabels jongleren tijdens een liveset? Uiteindelijk is zo'n Clavia NM of MM toch ook een hardware modular, alleen heb je software nodig om je geluiden te tekenen.
Het zal wel makkelijker en intuitiever zijn op een echte modular om geluiden te ontwerpen vermoed ik, maar geluiden maken, daar neem je toch de tijd voor?
Als ik ooit een modular zou kopen, dan zal het zeker een Clavia worden. Voorlopig zeker niet want ik wil eerst mijn huidige apparatuur ten gronde kennen.

Mocht ik iemand tegen de borst gestoten hebben met mijn uitspraken dan wil ik alvast mijn verontschuldigen aanbieden. Ik wilde niemand viseren enkel mijn persoonlijk mening hierover posten. En meningen verschillen nogal eens, niet.

Joh! No harm done!
Ik wil alleen duidelijk maken waarom een modular voor mij wel geschikt is. Check de 15de maar, misschien vind je het niets, misschien ook wel. ge wit ut nie.

Zoals je al vaker zegt: computers zijn niets voor Johnny :)
Synic's constatering

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Nee, zonder gekheid.....
... in het maken van geluiden (nummers zijn het niet).

--Off topic --
Wow, eindelijk iemand die begrijpt waarom ik urenlang absoluut niet bereikbaar ben voor de rest van de wereld, wanneer ik aan het patchen ben.... It's like magic!! En dat heb ik eigelijk ALLEEN wanneer ik aan het patchen ben....

Een ander groot voordeel van de charme van zo'n fysiek beest is: TOEVAL!!

Met een mm, maar vooral juist met een computer, gaat alles namelijk zoals JIJ dat wilt, en dat is vooral voor mij een nadeel: Ik weet vaak niet wat ik wil, het groeit gewoon, vaak doordat je dingen doet die niet de bedoeling zijn...

Ik heb zelf weinig ervaring met VA's , en al helemaal niet met de MM, dus ik kan de discussie niet aangaan welke nou beter klinkt (al dan niet muzikaal :) ). Ik zou wel verbaasd staan van de dsp power van tegenwoordig als hij sommige patches van zo'n analoog monster kan uitrekenen; Die geluiden klinken soms zo alien, daar is gewoon nog geen wiskunde voor.......

sja.. ik heb het niet zo op analoog
verder kan je geen patches opslaan (groot nadeel!) en het is verrekte duur (nog groter nadeel).
en als je knoppen nodig hebt voor de MM dan bouw je die toch zelf! ;)

Origineel geplaatst door TraiZor
en als je knoppen nodig hebt voor de MM dan bouw je die toch zelf! ;)
Jij snapt het helemaal! :)
Als je bij een modular iets nodig hebt, dan bouw je het erbij! Niets wachten op OS updates. (nog niets gedaan, maar dat gaat zeker gebeuren. Een fijne module met 5 LFOs ofzo. :))

Hallo ,
jonnYBusca , mag ik ook even mijn mening geven?? :)
Wat is het verschil tussen NM en de A100 , de NM en de ARP2600 , de NM en de ??????? de echte modulars????.
Je heb mensen die houden van computers en hun hardware , en andere houden meer van de real thing (patch crords en knopjes).Ik heb in mijn vorig leven een Nord modular en een ARP2600 gehad , en het verschil tussen deze twee voel ik nog altijd.Van de ARP heb ik nachtenlang wakker gelegen om toch maar de ultimme klank te maken die de 2600 zo groot en goed maakte , van de Nord had ik dat niet. Midi kabeltjes inpluggen en computer aanzetten en ge waard vertrokken , de 2600 moest ik eerst een half uur laten opwarmen om de oscilators stabiel te krijgen.Wat een rotding die ARP , maar wat een sound .En toch mis ik meer de 2600 dan de Nord.
De Nord is fake.
De A100 is the real thing , zoals de 2600.
En de klank dan zullen de meeste zich afvragen .Wel , elke synth klinkt anders , maar de kunst van het programmeeren is , dat je de moeite moet doen en het lef hebben (en tijd) om dat ding te leren kennen , en zo kan je met de meeste synth's wel een andere synth nabootsen.Ik heb nog nooit met een A100 gewerkt , maar ben er zeker van dat je daar prachtige klanken kan uitkrijgen .
Dus , geef mij maar een A100 (liefst een uitgebreide) met zijn vele knopjes en patches.

Met vriendelijke groeten,

marcE

Tsja, voor beide aparaten is wel wat te zeggen. De sound van echte analoge synths is natuurlijk retegaaf. Dat staat in ieder geval buiten kijf.
Maar he leuke van die digitale modulars is (vooral bij Clavia) dat ze lekker digitaal klinken. En soms bijna te erg voor woorden. Dat heeft ook wel wat hoor. En het handige van die Clavia's is dat ze duizenden en duizende patches hebben en dat je daarmee heeeeel veel mogelijkheden hebt en ook best wel veel kunt leren van anderen. Dat mis je dan weer bij die Doepfer.
Maar zo'n ding kost al een paar knaken en een goedkoper alternatief is dan misschien wel Reaktor van Native Instruments. Maar dat is over het algemeen best wel ingewikkeld en heeft een behoorlijk steile leercurve.

Maar voor allemaal geldt nog steeds dat het geen preset bakken zijn en je toch wel even door moet hebben hoe het werkt wil je er chocola van bakken.

Back