creamware and cubase

beerteddy

Nieuwkomer
Hi everybody,

Ik heb het een en ander draaien maar ben niet echt tevreden.Volgens mij draai ik puur op de cpu power en niet op de kaart power. De cpu meter in cubase raakt helemaal vol. en dat doet me geen goed. Natuurlijk ligt het aan de instellingen maar ik ben niet echt een hele slimme jongen om dit in een keer allemaal te begrijpen. Ik moet eigenlijk ergens een goede uitleg vinden hoe de Powerpulsar te installeren in cubase sx Heb dat nog niet echt gevonden. Als een van jullie een goede link hebben zet deze dan even in dit forum neer.

Thanks

Beerteddy

:confused:

Heb je je vorige thread dan niet gelezen?

www.planetz.com

1. Scope opstarten
2. Scope > Settings > Global > "Enable XTC" mode aanvinken
3. Scope > Settings > ULLI > 7ms @ 44.1 kHz (3e optie van boven)
3. Scope afsluiten
4. Cubase opstarten (als het goed is laadt hij nu ook de XTC plugins)
5. In Cubase de ASIO Scope driver selecteren (bij Device Setup in Devices)
6. Devices > Connections > een stereo in- en uitgang maken
7. Draaien maar!

in aanvulling op de toverkoning:

in xtc mode werkt die ulli instelling niet via het menu, deze moet je handmatig in de cset.ini (blocksize) instellen. Op planetz staat dit ook wel uitgebreid uitgelegd.

Verder als algemene tip:
draai niet! op 96 khz. dit kost je teveel cpu.

En verder, het is NIET zo dat een creamware kaart de cpu belasting verminderd van gewone vsti's, gewone vsti's blijven gewoon afgehandeld worden door je cpu. Creamware synths zoals de minimax worden wel afgehandeld door de creamware kaart, je cpu zal dan nihil blijven. Dit komt omdat deze synths in je dsp's geladen worden van je creamware kaart zodat je cpu deze afhandeling niet hoeft te doen.

Voor de Mods:

De threads "PowerPulsar and CubaseSX" en "Creamware and Cubase" kunnen volgens mij versmolten worden tot één thread.

Hi Toverkoning en quifster

Hartstikke tof dat jullie zo snel reageren

Ja ik heb het andere forum gelezen alleen ik wilde een antwoord plaatsen en maakte per ongeluk een nieuwe threat. Sorry.

Ik heb gedaan wat er werd voorgesteld alleen kan de optie conections niet vinden bedoel je vst outputs?
Ik vindt dat de vst performance meter nog steeds veel te hoog blijft er wordt te weinig gebruik gemaakt van de powerpulsar kaart.
Mijn bedoeling is de cpu zoveel mogelijk te ontlasten en juist de power van de kaart te gebruiken, maar dit wil nog niet echt lukken

Bij het gebruik van de plugins krijg ik steeds het probleem can't find dsp file

Als ik een xtc synth wil toevoegen dan ook can't find dsp file niet vinden en bij spdif heb ik een constante tik..:(

Gaat allemaal niet zo lekker dus..

Beerteddy

Lijken me XTC problemen, dus daar kan Quifster je veel beter bij helpen.

De tikjes in je SPDIF kunnen met veel dingen te maken hebben. Waar klok je op? Is Creamware Master? Klokt je SPDIF-apparaat wel als SLAVE op zijn digitale ingang?

Kan ook zijn dat je IRQ problemen hebt. De Pulsar kaart moet een eigen IRQ hebben en mag dit niet delen met andere apparaten (bijv. de videokaart wil wel eens dwars zitten).

Probeer eens in Cubase:

Devices > Plug-in information > update list

Dan opnieuw Cubase starten en zien of de FX dan wel starten

En zoals Quifster al zegt: de gewone VST plugins blijven je CPU net zo hard belasten als zonder Pulsar kaart. Het zijn alleen de Creamware plugins die op de kaart draaien.

Ik heb trouwens gelezen in de interface dat het idee van de Pulsar is een complete studio in je PC. Bijzonder aan de Pulsar is dat hij niet de processor maar de interne dsp-chips de audiogedeelte afhandelen zodat je minder afhankelijke bent van de performance van je pc.

Mijn bedoeling van de Pulsar kaart is eigenlijk het cpu gebruik wat te minderen en een betere geluidskwaliteit bij de mix te verkrijgen (warmere sound) Voor deze opties heb ik de creamware kaart aangeschaft.

Ik hoop echt dat dit gaat gebeuren :)

De xtc plugins kan ik wel zien in mijn pluginsfolder maar deze doen het niet. Moet je de plek waar de xtc source files staan ook nog aangeven in cubase?

Reken maar dat je PC een stuk krachtiger zal worden. En de kwaliteit van Creamware is uitmuntend.

Staat er bij de plugins of ze unloadable zijn (bruin)?

creamware ownt.... 8) ik vind het echt een topsysteem, zo enorm veel mogelijkheden, ik werk overigens wel niet in xtc mode. anyway, bij mij gaat ie er niet gauw meer uit, hooguit dat ik m uit ga breiden met meer dsp's :okdan:

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
bij mij gaat ie er niet gauw meer uit, hooguit dat ik m uit ga breiden met meer dsp's :okdan:

Heb eventueel nog een Pulsar 2 met 6 DSP's voor je...

Nee de plugins staan in een wit vlak netjes aangefinkt maar als je ze wilt opstarten dan krijg je het bekende cubase displaytje en werkt de plugin niet.

Gebeurt het renderen van het geluid nu in de geluidkaart of gebeurt dit in het pc systeem?

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Heb eventueel nog een Pulsar 2 met 6 DSP's voor je...
ben het nu nog niet van plan.. heb sowieso te weinig geld op het moment... hoe zit dat trouwes eigenlijk als je zo'n kaarten 2e hands koopt, dat is toch best wel een gedoe aangezien iedere kaart een aparte code heeft i.v.m. de software plugins ..of hoe zat dat ook weer precies...>?

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
hoe zit dat trouwes eigenlijk als je zo'n kaarten 2e hands koopt, dat is toch best wel een gedoe aangezien iedere kaart een aparte code heeft i.v.m. de software plugins ..of hoe zat dat ook weer precies...>?

Je neemt de account van die kaart gewoon over en krijgt een bestandje dat je kan importeren met alle codes erin.

Origineel geplaatst door beerteddy

Gebeurt het renderen van het geluid nu in de geluidkaart of gebeurt dit in het pc systeem?

Renderen gebeurt in de PC en niet in de geluidskaart. Tenzij je rendert met inserts naar de Scope omgeving.

Ik heb de plugins aan het werk in Cubase. Kort gezegd, ik heb de scope omgeving opnieuw geinstalleerd. en de stappen gedaan en als werkt I'm a happy guy :)

Als ik het dus goed begrijp dan heb je dus eigenlijk helemaal geen heavy geluidskaart nodig. Alleen als je veel xct synths en xct plugins tegelijk met vst synths en plugins wilt gebruiken. Heb je echter een snelle pc en een mid geluidskaart dan render je de synths dus eerst even naar wav en maakt dan een mix met alle wav files als basis.

(Renderen gebeurt in de PC en niet in de geluidskaart. Tenzij je rendert met inserts naar de Scope omgeving.)

Wat bedoel je hier?

Beerteddy

Origineel geplaatst door beerteddy
Nee de plugins staan in een wit vlak netjes aangefinkt maar als je ze wilt opstarten dan krijg je het bekende cubase displaytje en werkt de plugin niet.

om xtc mode te gebruiken moet je VOORDAT je cubase opstart sfp (scope dus) afsluiten. Als je cubase nu opstart zal hij scope op de achtergrond in xtc mode starten. Hij gebruikt hiervoor het project xtcproject.pro deze moet je uiteraard aan jouw hardware situatie aangepast hebben.

op de volgende link: http://www.planetz.com/forums/viewtopic.php?topic=7566&forum=3&17 staan alle tips en stappen om xtc mode succesvol te gaan inzetten in cubase. Het is misschien wat lastig als je net begint met de kaart maar ga er gewoon eens een dag mee experimenteren en je zal erachter komen wat voor enorme power kwa kaart in huis hebt. wat betreft je verwachting dat je nu je een creamware kaart hebt minder cpu nodig hebt dan moet ik je teleurstellen voor een deel, dat gaat namelijk niet lukken met je standaard plugins, echter.... als je bijvoorbeeld een reverb nodig hebt (vst reverbs kosten best veel cpu) gebruik dan de uitstekende reverb van een creamware plugin, deze kost dan namelijk praktisch 0 procent cpu. Het zelfde geldt voor compressors, eq's etc. door je aan te leren met dat soort plugins te werken kun je heel veel cpu gaan besparen. Vergeet niet om bij het renderen van je songs in cubase de realtime export flag in cubase aan te vinken als je creamware fx of creamware vsti's gebruikt, het is namelijk zo dat dsp audiokaarten op hun eigen clockrate draaien.

Dus je hebt nog een lange weg te gaan, maar het is de moeite waard ;)

Guifster,

Hartelijk dank voor je hulp much appreciated :) :) :) Ik ga doen wat je voorstelde en dan maar eens checken of dat allemaal lekker wil werken.

Hoe maak je eigenlijk een citaat met zo'n blauw schermpje?

beerteddy

Back