Taalgebruik en spelfouten...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
OK, andere stelling zelfde onderwerp: hoelang vind jij dat een ander forumlid moet uittrekken voor tien regels tekst. Voor de één zou dit binnen een minuut gedaan zijn, voor de andere wellicht vijftienminuten. Als je alles zonder spelfout wilt schijven. mischien een beetje zwart/wit, maar dat is de doelstelling van sommige hier en dat vind ik jammer. want dan zou je ook wel eens best mensen met met veel "inhoud" kunnen afstoten. (offtopic)Maar een leesbare tekst is niet teveel gevraagd denk ik.

Re: Re: Re: Re: taalgebruik en spelfouten...

Re: Re: Re: Re: taalgebruik en spelfouten...

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Bovendien, als levende taal betekent dat verkeerde taalconstructies door overmatig gebruik vanzelf inburgeren c.q. goedgekeurd worden, dan is 'beter als hem' en 'ik geef een boek aan hun' zeker ook juist? Maar dat ken een kwestie van tijd zijn ;)

Ja! Inderdaad! 'Beter als' is trouwens al correct ('dan' heeft slechts de voorkeur, het is geen regel) en gezien de huidige tendens is het niet onwaarschijnlijk dat over een tijdje 'hun' een 'taalwettig' toegestane nominativus van derde persoon meervoud wordt en dat 'wat' de plaats van elk nu gebruikt relativum overneemt. Dat is geen taalgeneratie, maar gewoon een volgende stap in de eeuwig voortdurende taalontwikkeling.

Daarom, en zeker in het geval van een forum als dit (er zijn allerlei gevallen waarin de correctheid van het taalgebruik mede gebruikt wordt om een beeld van iemand te vormen, maar ik hoop dat dat hier toch niet [of in ieder geval niet al te zeer] het geval is): begrijpelijkheid boven alles. Al wordt het Nederlands in elk opzicht met voeten getreden, zo lang de boodschap van de post eenduidig overkomt zie ik het (wezenlijke) probleem niet (al vind ik het ook bijzonder lelijk, maar dat terzijde).

Re: Re: Re: Re: Re: taalgebruik en spelfouten...

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ja! Inderdaad! 'Beter als' is trouwens al correct ...

Toch even reageren. 'Als' is een vergelijkend voegwoord in de betekenis 'als ware hij hem', dus op gelijke wijze. Ik speel gitaar als Eric Clapton, dus dan ben ik net zo goed als Clapton en niet beter... En iedereen weet dat Clapton bijna zo goed speelt als Wout ;) 'Beter als' kan nog steeds niet!

Bij het bijwoord 'dan' wordt bij comparatief (vergelijkend) gebruik in de Van Dale terecht aangegeven dat 'in de spreektaal vaak 'als' wordt gebruikt'. In de schrijftaal is 'als' in de vorm van vergelijkend bijwoord nog steeds niet correct.

Trouwens, de hele grammatica en spelling is slechts een voorkeur. In wezen bestaat het niet :) (behalve in de ambtenarij en het onderwijs)

Wout

... nominativus ... relativum ...

Daarom, en zeker in het geval van een forum als dit (er zijn allerlei gevallen waarin de correctheid van het taalgebruik mede gebruikt wordt om een beeld van iemand te vormen, maar ik hoop dat dat hier toch niet [of in ieder geval niet al te zeer] het geval is): begrijpelijkheid boven alles.

:D

Ehhh... vervoeging volgens de naamval en betrekkelijk voornaamwoord...?

Wout

In het museum ben ik eigenlijk degene met de laagste opleiding, zodat ik in vergaderingen wel eens tegen een uitspraak aanloop van de één-of-andere professor-doctor-etc, die me dan even aankijkt om te testen of ik het wel begrijp. Natuurlijk doe ik dat niet en zeg dat meteen, met de woorden: "En dat ga je me nu dan ook even uitleggen." Werkt perfect :)

een uitspraak aanloop van de één-of-andere professor-doctor-etc

Ook een vorm van fout taalgebruik. In de academische wereld zijn er een aantal mensen die het belangrijk vinden om 'dure' woorden te gebruiken. Da's leuk voor als ze interessant lopen te doen t.o.v. hun collega's maar als de rest van je 'publiek' er niets van snapt ben je niet echt efficient bezig.

Hetzelfde is als je hier op het synthforum VCO en VCF zegt. Dat kan hier prima, maar als je het tegen je ouders hebt mag je wel gewoon klankbron en filter zeggen.

hallo ik voel me nu echt geneigd om nu wel punten en kommas te gebruiken maar om eerlijk te zijn dat is er helemaal uit.

in de 6 jaar dat ik van school af ben heb ik het nooit meer nodig gehad of gebruikt en ja dan laat je het automatisch achterwege

ikzelf heb er dan ook geen moeite mee om berichten zonder punten en kommas te lezen, het is misschien wel irritant voor veel mensen kan ik me wel voorstellen maar het hoort nou eenmaal bij de internet/sms generatie van nu denk ik dan

en moet ook toegeven zoveel kommas en punten en andere tekens als hier boven dat weet ik allemaal al lang niet meer sinds ik van school af ben en ik denk met mij veel mensen

en om eerlijk te zijn ik heb er ook nooit last van gehad

Origineel geplaatst door BananaWorld
Ook een vorm van fout taalgebruik. In de academische wereld zijn er een aantal mensen die ...

"is er een aantal mensen(,) die..." }:|

Sorry, was te makkelijk... :D

Origineel geplaatst door trash
Stelletje text snobs:)
:D }:|

Op zich ben ik het er wel mee eens dat de inhoud voor de vorm gaat, maar feit is dat het makkelijker leest (en de inhoud dus waarschijnlijk beter overkomt), als je je wel een beetje aan de regels houdt. Per slot van rekening zou je toch ook liever willen dat je tracks op een goeie installatie werden afgespeeld en niet op een stel poepboxen, toch? :D

Ik durf het voorbeeld van gebruiker R-ond bijna niet te noemen, maar dat vind ik een typisch voorbeeld van iemand die z'n boodschap zo slecht verpakt, dat maar een enkeling die snap en/of waardeert. Zelf moet ik mezelf dan echt dwingen om het te lezen.

Origineel geplaatst door Meinte37
"is er een aantal mensen(,) die..." }:|

Is het nou niet 'een aantal mensen, dat...'?

Dames en heren, laten we het maar bekennen!!!
De Nederlandse Taal is eigenlijk te moeilijk voor ons :D

Wout

Re: Re: Re: Re: Re: Re: taalgebruik en spelfouten...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: taalgebruik en spelfouten...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Toch even reageren. 'Als' is een vergelijkend voegwoord in de betekenis 'als ware hij hem', dus op gelijke wijze. Ik speel gitaar als Eric Clapton, dus dan ben ik net zo goed als Clapton en niet beter... En iedereen weet dat Clapton bijna zo goed speelt als Wout ;) 'Beter als' kan nog steeds niet!

Bij het bijwoord 'dan' wordt bij comparatief (vergelijkend) gebruik in de Van Dale terecht aangegeven dat 'in de spreektaal vaak 'als' wordt gebruikt'. In de schrijftaal is 'als' in de vorm van vergelijkend bijwoord nog steeds niet correct.

Trouwens, de hele grammatica en spelling is slechts een voorkeur. In wezen bestaat het niet :) (behalve in de ambtenarij en het onderwijs)

Wout

Ik ben beter als hij slechter is... ;)

Elkweg: volgens mij is 'beter als' toch mogelijk. Ik dacht zelfs dat dat in het Groene Boekje stond, maar kan het nu niet terugvinden. Hoe het volgens mij zat: 'beter als' is lang tijd gezien als een germanisme (overgenomen uit het Duits waar 'besser als' correct is), maar een paar jaar terug is geconcludeerd dat dit etymologisch onjuist is en dat het uitbannen van 'beter als' historisch onterecht is. Daarom mag 'beter als' weer wel, hoewel 'beter dan' uiteraard nog steeds de voorkeur heeft, omdat iedereen dat gewend is (en het dus 'logischer/beter' klinkt).

Alleen kan ik nu even niet terugvinden waar dat stond... =(

Over 'nominativus' en 'relativum': je hebt gelijk natuurlijk dat dat met de normale Nederlandse termen veel beter werkt en (vooral) begrijpelijker is (overigens: het Nederlands is de enige taal met eigen termen, die ergens in de 17e (18e?) eeuw zijn bedacht in de vorm van letterlijke vertalingen van het Latijn; andere talen hebben (meestal) verbasteringen van het Latijn, zoals in het Duits 'Nominativ' en 'Konjunktiv' - maar dat terzijde ;) ); alleen zit ik in de oude talen en krijg altijd de Latijnse termen te zijn, en kon daardoor even niet op de Nederlandse woorden komen... :bekdicht: Maar goed: 'nominativus' is dus de onderwerpsnaamval (onderwerp en naamwoordelijk gezegde van een zin), 'relativum' is het betrekkelijk voornaamwoord ('de man, die', 'het huis, dat', 'alles, wat', enz.).

[repeat mode]
Origineel geplaatst door Denzzl
Maar een leesbare tekst is niet teveel gevraagd denk ik
en daar ging het om! discussie klaar!
[/repeat mode]

Origineel geplaatst door Denzzl
[repeat mode]

en daar ging het om! discussie klaar!

[/repeat mode]

Ben jij hier moderator? Je hoeft dit niet te lezen!

Ik vind dat altijd nogal lullig eigenlijk, als een niet-topicstarter (die zelf niet eens meediscussiëert!) een slotje voorstelt... :erm:

Bericht door een moderator:
hoestkuch...

doe niet zo raar chei en drink een glaasje bier.. :biertje: ben geen mod en ik stel ook geen slotje voor. chill! ik wil alleen maar zeggen dat hier zo gigantisch moeilijk over gedaan wordt, over het taalfouten gedoe. je hebt mensen die letten op alle puntjes en je hebt mensen die het niet zo nauw nemen met de nederlandse taal. amen. ik vind het totaal niet nodig dat mensen elkaar een beetje afzeiken omdat de één niet goed nederlands schrijft en de ander wel.

Ach so... Dat had ik dan verkeerd begrepen... :o: (die van mij kwam ook iets lulliger over dan ik bedoelde trouwens...)

Wat jij zegt is trouwens ook mijn mening. Uit een post van mij in deze thread: "Daarom, en zeker in het geval van een forum als dit (...): begrijpelijkheid boven alles. Al wordt het Nederlands in elk opzicht met voeten getreden, zo lang de boodschap van de post eenduidig overkomt zie ik het (wezenlijke) probleem niet (al vind ik het ook bijzonder lelijk, maar dat terzijde)." Alleen vind ik taal erg interessant, dus als ik een kans zie om erover te praten dan wel discussiëren dan wel ouwehoeren, dan benut ik die... :D

Al met al: gewoon ook een bier voor Denzzl :mega:

Denzzl,

Natuurlijk, daarover zijn we het eens, maar een aantal forumleden vinden dit nu eenmaal een leuk en interessant onderwerp, dus dwalen we nog even door :)

Cheimoon,

Er zijn gedurende de geschiedenis een aantal malen pogingen ondernomen om de Nederlandse Taal te 'verheffen'. De bijbelvertaling van de Dortse Synode wordt vaak als voorbeeld, onterecht echter, genoemd, maar de ludieke pogingen van de Muiderkring waren zeker de moeite waard (vooral veel spreekwoorden). De laatste, mijns inziens belachelijke, poging was halverwege de negentiende eeuw, toen inderdaad al die naamvallen en spellingsregels werden ingevoerd. Doelstelling? Een scheiding te kunnen maken tussen wel en niet 'geleerde' mensen. Deze stelling is helaas niet historisch te onderbouwen, maar een echte reden is nooit gevonden.

De laatste poging was de nieuwe spelling, die een aantal regels volkomen vreemd veranderde.

Mijn mening over dit geheel is de lage dunk die de Nederlander over zijn eigen taal en cultuur heeft en al het andere beslist beter vindt, vooral de Angel-Saksische cultuur.

Een, nogal frustrerend, voorbeeld. Ik werk in het onderwijs en veel van mijn collega's hebben tot op zekere hoogte cultuurgeschiedenis moeten volgen tijdens hun opleiding. Wanneer ik hen vraag om een vijftal Nederlandse schilders te noemen, ongeacht welke periode, dan is dat geen probleem, zo ook met Nederlandse schrijvers. Maar kom niet met Nederlandse componisten of beeldhouwers aan. Er heerst dan een grote stilte. Typografen zijn nog moeilijker, terwijl ons land samen met de Zwitsers tot de wereldtop behoort.

Maar goed, ik heb collega's die Thailand feilloos kennen, maar Den Helder aanwijzen als Nijmegen gevraagd wordt en nog nooit in Haarlem zijn geweest...

Wout

HE ik dacht toch echt dat ik hier op het synthforum aan het vertoeven was NAH...
grapje.

Soms wil ik zodanig vlug replyen dat ik vergeet in ABN te typen, en typ fouten tja live goes on
Door de jaren heen kan ik redelijk vlug typen, maar door al dat msn gedoe enzo typ ik de zinne zoals ze in men hoofd voorbij komen namelijk in men dialect en soms heel soms komen deze ook hier terrecht (onbewust)

D en T fouten zijn al sinds dag 1 een ramp in de nederlandse les, en dit zal zo blijven..
en Wiskunde ? waarvoor hadden we dit nodig op school, optellen 100+100= nenee wiskunde is voor niets nodig. ik heb het in ieder geval nog niet zoveel nodig gehad want al dat optellen is voor niets nodig want men bankrekening staat toch op -0,0 euro van al die syntjes die ik gekocht heb

groeten :biertje:

Denzzl,

Natuurlijk, daarover zijn we het eens, maar een aantal forumleden vinden dit nu eenmaal een leuk en interessant onderwerp, dus dwalen we nog even door

PRIMA! biertje d'r bij??? :mega:

nu we toch over dit soort gedoe zitten te kletsen............ ik kan geen touw aan sommige afkortingen vastknopen... wat betekend IMO of IMHO of ABN in hemelsnaam??

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back