Origineel geplaatst door MadR
als je nu een schakelbare dubbele masterinsert had was je er geweest .. 
anyway wat micha bedoeld is dat je als je deq tussen je masterout van je tafel en je speakers zet je geen gebruik
maakt van de maximale dynamiek van de DEQ als je de controle over het volume door de tafel wil regelen ..
daarom ook dat bigboy zo'n mackie bigknob heeft ( slim !) om net voor de speakers de regeling van het volume van je speakers te regelen kan je gebruik maken van de maximalen dynamiek van de DEQ ..
das een beetje de achterliggende gedachte .. een sample neem je ook niet op met -50 db .. die moet gewoon dicht bij 0 zitten .. zelfde principe !
Of je nu je masterfader of een mackie Big knob gebruikt maakt niet uit.
Het zijn allebei gains om je volume zachter of harder te zetten en je dus het signaal dat naar de DEQ gaat mee af kunt regelen.
Ik vergiste me overigens door 'masterfader' tezeggen; ik bedoelde m'n monitor gain-switch. (Zit boven m'n masterfader

)
In principe blijft het dan nog hetzelfde; het is een gainregelaar waarmee je het uitsturende signaal controleert en dus kunt bepalen hoe hard je het de DEQ instuurt.
Wat wel een probleem voor dynamiek verzorgt is als je geen monitorgain-switch hebt en je je masterfader hiervoor gaat gebruiken, althans bij een analoge mixer.
Je hebt dan namelijk je ideale mix afgesteld t.o.v. je analoge tafel (signaal/ruis ratio) en die ga je dan om zeep helpen wanneer je de masterfader gaat gebruiken om het ingangsvolume van de DEQ te regelen. Het gaat hier dan niet om de ideale dynamiek in de DEQ maar in je analoge mixer!
Mix je digitaal dan maakt dat niet uit maar is het inderdaad wel verstandig om een monitorversterker/zwakker achter je DEQ te hangen zodat je optimaal kunt uitsturen uit je D/A's en optimaal kunt insturen naar je monitors. (Naar de DEQ vanuit je pc natuurlijk digitaal)
Wat Mischa wellicht bedoelt is wanneer ik m'n monitorgain-switch dermate hard moet zetten om het beste signaal in de DEQ te krijgen waardoor m'n Mackies m'n oren er af blazen, het beter is om de Mackies (knop achterop) zachter te zetten dan het signaal zachter de DEQ in te sturen. Zo zorg je ervoor dat je signaal toch op ideale ingangsvolume naar de DEQ toegaat en je nog steeds fatsoenlijk kunt luisteren.
Is wel één groot nadeel. Wanneer je op een ander volume wilt luisteren bijvoorbeeld even lekker hard, dan overstuur je de DEQ. Wil je lekker zachtjes mixen, dan stuur je weer een te zacht volume naar de DEQ.
Eigenlijk zou je dan twee gainstages moeten hebben; één voor en één na de DEQ. (Als je analoog mixt tenminste)
of je moet het uitstuurvolume van de DEQ gaan gebruiken als tweede gainknop. Heb de DEQ alleen nog niet bekeken of dit goed te doen is.
Heb de DEQ trouwens vandaag aangeschafd met de ECM8000 dus ga morgen eens proberen!
grtz. Tom