Room EQ Wizard

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Waarschijnlijk dat het iets heeft te maken met die fictionele instellingen zoals Hanz hierboven al vertelde...

Quoteje van Hanz:

De instellingen bij mij staan qua volume ook niet perfect omdat ze terugspringen naar een of andere waarden.
Maar als ik dan uiteindelijk die metingen doe, zijn er geen problemen en ziet de curve er ook prima uit.

Die extra AV-apparatuur, daar wordt bijv. een equalizer of een feedback destroyer mee bedoelt. Waar je dus je frequenties in gaat stellen als je eenmaal een curve hebt gekregen van het programma.
Die AV-apparatuur is niet nodig voor de metingen zelf.

dat van die spl had ik toch - dacht ik - begrepen .. das gewoon het niveau waar je meeting op doet .. alleen vraagt ie mij me input van geluidskaart flink omhoog te draaien .. en als ik dan een meeting doe .. dan klinkt het echt super zacht .. maar misschien doe ik iets fout natuurlijk

en bij jou is die sweep wel clean qua sound ? geen tikken ? ik ga er zaterdag nog effe meespelen .. txs iig voor de reactie !

Zie m'n vorige post, die heb ik net nog even ge-edit...

Verder kies ik bij step niet voor "sweep" ... Ik laat 'm heel langzaam swepen :)
Ik stel in: "20" to "1000" en "step" stel ik in op "1Hz" ... Dan stapt ie dus letterlijk door iedere fequentie heen en gebruikt ie een aantal seconden per frequentie om te meten [lijkt me preciezer resultaat te geven]. Deze tijdsduur neemt exponentieel af; dus hoe hoger de frequentie hoe minder lang dat er over doet per frequentie. Duurt wel een uurtje ofzo in totaal de gehele meting, maar dan heb je ook wat :)

ah die sweep snap ik ! en dat van die av app ook ! dan is het alleen het probleem van die calibratie wat ik nog niet snap ..

hebbenb jullie ook die loopback verbinding gemaakt ? zal wel ..

trouwens wat ik bedoel met soundcard input heeft niks met eq-en dmv een eq als av te gebruiken te maken
das alleen voor het input signaal naar het programma toe ..

bij mij zei ie dus dat ik de meter ( R) tussen de -15 en -21 db moest krijgen en dat kon alleen door de input van me geluidskaart ver boven normaal intestellen ! m,aar daar zal het waarschijnlijk fout gaan ..

ook omdat de curve flink onder de doel curve hangt zou verklaren wrm ie bij mij geen peaks of dallen kan vinden .. ( er opent zich alleen een extra window links van de curve maar hij doet niks .. )

maar daar was ik eigenlijk nog niet aan toegekomen .. txs voor de hulp iig ik begin het beter te begrijpen geloof ik !

Kijk, dit is nou mijn room response (30-300 Hz), zonder enige EQ, zonder specifieke room treatment.
Niet alles staat handig en definitief opgesteld, verder is de kamer op dit moment vrijwel leeg (vanwege de akoestische plannen die ik met de ruimte heb). Er kunnen dus wat (kleine) afwijkingen optreden als ik klaar ben met dingen verschuiven en verhuizen. Op het moment dat de akoestische aanpassingen (cornertraps en gordijnen) zijn aangebracht, verwacht ik natuurlijk verbeteringen... behalve het verminderen van de enorme baspieken, met name ook in de nagalmtijd RT60, die helaas niet zichtbaar wordt in de Room EQ wizard.

Maargoed:
Kamer-afmetingen: L 7.52 x B 3.10 x H 2.42
Muren van gestuct beton, plafond spachtelputz, vloer marmer met een klein wollen tapijtje.
Microfoon gepositioneerd op de luisterpositie, redelijk dicht op de monitors (Tapco S-5).
De Room EQ wizard gecalibreerd op 80 dB, vervolgens een sweep 30-300 Hz op 1/20e octaaf.

roomresponse1.jpg

Duidelijk zichtbaar is de piek rond 133 Hz. De andere pieken op 105 Hz en 173 Hz zijn ook hoorbaar aanwezig.
De dips onder de 100 Hz zijn ook aanwezig, maar storen me minder. In hoeverre de speakers ook bijdragen aan deze dip (door het 'afrollen' van de speaker response) is me niet helemaal duidelijk.

Laatst gewijzigd:
hans misschien kan je het plaatje as bijlage plaatsen ... altijd handiger dan linken

en ik heb net een simpel testje gedaan

dal op 55 hz, peak op 55 en dal op 60 hz
nog eendal op 115 hz en op 165 hz

al heb ik ze nog steeds neit op de target level maar dat zal ik straks proberen

Mijn response curve van 20Hz - 2000Hz in een onbehandelde ruimte, zonder EQ-en o.i.d.:

room-response01.jpg

Wat me voornamelijk opvalt is dat ik alleen maar dalen heb en zo goed als geen pieken. :confused:
Kan dit kloppen?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Voor of na EQ?

Voor :erm:
Bij de DEQ staat de GEQ gewoon helemaal van links tot rechts neutraal op de nul-lijn

Ikke niet snappie doen :erm:

Hier wederom een plaatje zoals het bij mij (op dit moment!) is, dat wil zeggen na het installeren van 4x Studiotips SuperChunks corner traps. Hier zal ik binnenkort even een verhaaltje over tikken, als alles verder klaar is (nog wat gordijnen voor het dempen van hoge nagalm - de finishing touches).

Zelfde kamer en grafiek als eerder beschreven, verder. Geen EQ'ing, nog: dat doe ik pas op het allerlaatst.
Ik ben al èrg te spreken over de verbetering:

roomresponse4.jpg

Okee, dus géén GEQ, géén PEQ en géén FBD? (let op: FBD kan je niet bypassen!)

Ik weet niet wat ik raarder vind: het enorm vlakke verloop van je curve, of die rare 'dropouts' in je hogere frequenties.
Eerlijk gezegd denk ik dat je toch wat fout doet... :(

Hoe klinkt het als je er zelf bij gaat zitten? Hoor je dan ook geen duidelijke pieken en dalen in je kamer respons?
In die hogere frequenties, hoor je soms dropouts?

En wat zijn je analyse instellingen?
Je doet toch hopelijk geen sweep, maar netjes bijvoorbeeld 0-2000 (waarom 2000?) op 1/20e octaaf?

Een nieuwe meting, ook zonder EQ of iets dergelijks (echt alles is uit) in een onbewerkte kamer.
Dit keer is het gemeten met een snelle sweep van 20Hz - 500Hz en verder de instellingen zoals die te zien zijn in de screenshot...

room-response02.jpg

Ziet er stukken realistischer uit... Denk ik ???

De vorige die ik zo raar vond, is gemaakt met een oplopend signaal van 20Hz - 2000Hz met 1Hz per stap [heeft ook uurtje geduurd om die helemaal te meten].
Is deze dan beter? Of stel ik dan toch iets verkeerd in...

Zal nu nog eens een meting doen met weer zo'n langzaam oplopend signaal, maar dit keer ook maar van 20Hz - 500Hz...
Tot over een half uurtje :)

Ik ben zelf een tikje huiverig voor sweep; vooral omdat ik de indruk heb dat de nagalm van je kamer op die manier de meting kan verstoren. Je ziet bij analyse in stappen veel beter dat de analyse eerst even moet 'locken' op de goeie frequentie, bij sweep heb je dat niet.
Ik pak zelf het liefst iets van 1/20e octaaf, dat gaat redelijk vlot en is toch precies genoeg.
Bijv. bij 1/3 octaaf mis je enorm snel pieken of dalen TUSSEN de doorlopen frequenties.

Maar inderdaad: dit ziet er wel stukken 'realistischer' uit.
Ik vraag me af of je geluidskaart soms geen parten heeft gespeeld tijdens het stappen op 1 Hz resolutie.
Omdat ik toevallig die MSN window zie: let je wel op dat geen ENKEL ander programma geluid kan produceren op de WAVE driver? Liefst gewoon maar alle andere meuk uitzetten.
Evt. in de buurt blijven om te controleren of je wel gewoon nette fluit-toontjes hoort ipv. iets raars.

Je krijgt op dit moment trouwens geen gekke foutmeldingen meer?

OK, dit is weer een keer zonder die sweep, maar met oplopend signaal met stappen van 1/20e octaaf zoals je zei.

room-response03.jpg

Toch weer zo'n rare curve... Terwijl die realistische curve van toennet is gegenereerd met zo'n sweep.
M'n geluidskaart [Mia MIDI] heeft zelf een heel neutrale curve. Ik heb de samplerate van m'n geluidskaart trouwens gelocked op 44.1, maar dit moet niks uitmaken bij de metingen toch?
En waarom van 20-2000? Tja, waarom niet... Gewoon om te kijken, altijd leuk toch :)

Verder heb ik van al die andere zooi de geluiden uitstaan. Is gewoon puur een mooie oplopende sinus die je hoort, verder niks...

Ik vind dit heel raar.... Of is m'n kamer soms zo perfect? :D :D :D

Ah, ik zie net dat op m'n DEQ het digitale XLR signaal binnenkomt vanuit de pc i.p.v. het analoge signaal.
Zal ik dat dan maar eens even aanpassen? :D

Fuck, nu krijg ik alleen maar een feedbackloop :(

Ik meet altijd zonder enige uitvlakking .Je vorige meting lijkt mij ook betrouwbaarder dan die hier boven .

Nou, m'n laatste metingen...

Als eerste de curve van 20Hz - 400Hz met een oplopend signaal, met stappen van 1/20e octaaf.
Ik had de DEQ uitstaan tijdens de metingen [analoog in geeft ook signaal door naar analoog uit wanneer de DEQ uitstaat :halleluja].
room-response04.jpg

Als tweede de curve van 30Hz - 400Hz met een sweep.
Ook hier stond de DEQ uit tijdens de metingen. Er zit echt een enorm verschil in :erm:
room-response05.jpg

De enige reden die ik hiervoor kan bedenken, is dat bij de sweep de nagalm van de vorige frequenties nog niet uitgefade is tijdens het meten van de daarop volgende frequenties. Mijn kamer is namelijk nogal leeg.
En de een zegt dan dat mooi in stapjes meten het beste is. De andere zegt weer van niet. De handleiding raadt de sweep aan en de sweep geeft een realistischere curve [meer fucked-up] terug dan de meting in stapjes... Maar als je logisch nadenkt, zou je verwachten dat die in stapjes een nauwkeurigere curve zou teruggeven :confused:

Ik weet het niet meer :bekdicht:

ik zou niet met 1/20 e octaaf meten .. das uitvlakken en dat wil je niet .. anders probeer ook eens pink noice als je die mogelijkheid heb

Origineel geplaatst door mischa
ik zou niet met 1/20 e octaaf meten .. das uitvlakken en dat wil je niet .. anders probeer ook eens pink noice als je die mogelijkheid heb

Hoe bedoel je uitvlakking?
Maar Hanz meet ook met 1/20e octaaf en hij krijgt nette resultaten als ik z'n curves zo zie. Maar misschien dat hij inderdaad met pinknoise doet ofzo. Zal eens proberen morgen :)

Ik ga sowieso binnenkort contact met je opnenem, want jij maakt toch van die basstraps of niet? Ik wilde m'n kamer eens grondig aan gaan pakken en het mag wat kosten :) Dus als je tijd teveel hebt dan ga ik daar een eind aan maken :duivels:

Ik ga eerst eens een tekeningetje maken met afmetingen en de posities van speakers/bureau etc.

Ik kan je wel op weg helpen natuurlijk khoor het wel .

Het principe van Room EQ Wizard is dat je je studio "doorfluit" over een oplopende reeks frequenties heen.
Dus eerst een sinustoon op frequentie x1, dan een op frequentie x2 etc.
De afstand tussen frequentie x en y is de afstand die je kan instellen op de "automatic measurement" en te varieren van sweep tot 1/3e octaaf tot 0,5 Hz.

Het programma heeft wel een frequentie-generator aan boord, die pink noise kan leveren (evt. aangepast op gewenste speaker respons). Echter, het compleet doormeten van de frequentierespons van je studio kan je niet met pink noise, in ieder geval niet in Room EQ Wizard. Misschien wel in een ander programma, zoals ETF - maar dat heb ik nog niet geprobeerd (want niet gratis).

Als je het hebt over 'afvlakking', Mischa, bedoel je dan het feit dat je een eventuele piek of dip *tussen* twee frequenties mist? (bijv. x1=120 Hz en x2=125 Hz, maar laat er nou precies op 123 Hz een piek zitten waarvan de juiste geluidsdruk wordt gemist...)
Dat risico bestaat natuurlijk ook met 1/20e octaaf meting, maar de afstand tussen twee frequenties is hier nou ook weer niet zo groot dat enorme gaten vallen, vooral niet in de lagere frequenties (<300 Hz).
Vergelijk sommige "professionele" metingen, bijv. door IBM uitgevoerd, waar gewoon een afstand van maar liefst 1/3e octaaf wordt gehanteerd - standaard.
Maar goed: als je dit bedoelt met afvlakking, en 1/20e octaaf zou nog te grof zijn, dan kan je de Room EQ Wizard altijd nog instellen op stappen van 0,5 Hz. Altijd beter, duurt alleen wat langer, dus het is een kwestie van afwegen.

Wat betreft sweep vs. discrete metingen, las ik het volgende in de Room EQ Wizard helpfile:
The "Sweep" option (selected by default) uses a logarithmically swept sine signal to measure the response. It is much faster than linear or log stepped sine measurement (around 10s in total), more accurate, less likely to suffer from clipping at resonances and allows the impulse response of the room to be determined, which in turn is the basis for many additional features.

Dat laatste is het enige echte verschil wat ik zie. Het clipping verhaal lijkt me eerder een kwestie van juiste volume afstellingen. Maar impulse response bepaling, dat had ik nog niet eerder gelezen... ga ik me eens in verdiepen!

Laatst gewijzigd:
Back