Het principe van Room EQ Wizard is dat je je studio "doorfluit" over een oplopende reeks frequenties heen.
Dus eerst een sinustoon op frequentie x1, dan een op frequentie x2 etc.
De afstand tussen frequentie x en y is de afstand die je kan instellen op de "automatic measurement" en te varieren van sweep tot 1/3e octaaf tot 0,5 Hz.
Het programma heeft wel een frequentie-generator aan boord, die pink noise kan leveren (evt. aangepast op gewenste speaker respons). Echter, het compleet doormeten van de frequentierespons van je studio kan je niet met pink noise, in ieder geval niet in Room EQ Wizard. Misschien wel in een ander programma, zoals ETF - maar dat heb ik nog niet geprobeerd (want niet gratis).
Als je het hebt over 'afvlakking', Mischa, bedoel je dan het feit dat je een eventuele piek of dip *tussen* twee frequenties mist? (bijv. x1=120 Hz en x2=125 Hz, maar laat er nou precies op 123 Hz een piek zitten waarvan de juiste geluidsdruk wordt gemist...)
Dat risico bestaat natuurlijk ook met 1/20e octaaf meting, maar de afstand tussen twee frequenties is hier nou ook weer niet zo groot dat enorme gaten vallen, vooral niet in de lagere frequenties (<300 Hz).
Vergelijk sommige "professionele" metingen, bijv. door IBM uitgevoerd, waar gewoon een afstand van maar liefst 1/3e octaaf wordt gehanteerd - standaard.
Maar goed: als je dit bedoelt met afvlakking, en 1/20e octaaf zou nog te grof zijn, dan kan je de Room EQ Wizard altijd nog instellen op stappen van 0,5 Hz. Altijd beter, duurt alleen wat langer, dus het is een kwestie van afwegen.
Wat betreft sweep vs. discrete metingen, las ik het volgende in de Room EQ Wizard helpfile:
The "Sweep" option (selected by default) uses a logarithmically swept sine signal to measure the response. It is much faster than linear or log stepped sine measurement (around 10s in total), more accurate, less likely to suffer from clipping at resonances and allows the impulse response of the room to be determined, which in turn is the basis for many additional features.
Dat laatste is het enige echte verschil wat ik zie. Het clipping verhaal lijkt me eerder een kwestie van juiste volume afstellingen. Maar impulse response bepaling, dat had ik nog niet eerder gelezen... ga ik me eens in verdiepen!