Wat zijn analoge synthesizers

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Maar ja zo bekeken kan je ook zeggen dat de allereerst analoge synthesizers ook minder dan het origineel waren, want ik denk wel dat ze in eerste instantie bedoeld waren om muziekinstrumenten te emuleren. ;)

Klopt, op dat punt is er niets nieuws onder de zon, het is nooit goed, er moet tenslotte iets overblijven om over te kunnen blijven zeuren. ;)

Maar even over analoge knoppen, ik vind het idd wel interesant :)

Als je dus 1 knop hebt die een functie vervult is die knop dus analoog aan 1 functie.
Maar kan je dan niet zeggen: deze knop die je aan 2 functies kan toewijzen is dus analoog aan 2 functies?

Maar even over analoge knoppen, ik vind het idd wel interesant :)

Als je dus 1 knop hebt die een functie vervult is die knop dus analoog aan 1 functie.
Maar kan je dan niet zeggen: deze knop die je aan 2 functies kan toewijzen is dus analoog aan 2 functies?

Dat is een goede...

Of één knop analoog aan twéé functie's nog steeds analoog is?
Op mijn kerstboom 3 heben sommige knoppen een invert functionaliteit bij gebruik van de shifttoets. De knop heeft dan een combinatie van een traploze (hoewel 7 bits toch echt wel duidelijke stapjes heeft) draaiknop en een aan / uit schakelaar. Laten we zeggen dat dit binnen de 80 / 20 regel valt. Echter wanneer je bijvoorbeeld 2 of 3 oscilators met dezelfde knop moet bedienen dan valt dit wat mij betreft niet meer binnen deze regel voor een analoge interface.

NB. ik moet nu op pad, tot later!

Ik denk dat we de term analoog moeten zien als: overeenkomend met een functie die een input waarden vertaalt/laat overeenkomen naar output waarden met een continue karakter, en berekend kunnen worden met oneindige preciesie.

Als je dus zou schakelen wat digitale techniek doet, voldoet dit al niet meer, en in het geval van een knop met 2 functies voldoet dit ook niet. Tenzij je analoog morphed tussen de 2 knoppen misschein ;)

Ik zie het digtiale domein nog steeds als iets abstracts wat alleen in onze hoofden voorkomt, omdat wijzelf bepalen of iets a óf b is, 1 óf 0 is, je zwanger bent óf niet. In de natuur gaat alles met een continuee stroom.

Origineel geplaatst door FrankH
... De toegepaste interface hoeft niets te zeggen over de gebruikte technologie voor klankopwekking, filtering en versterking.

Daar moet ik nog eens goed over denken...

Wout

Maar ja zo bekeken kan je ook zeggen dat de allereerst analoge synthesizers ook minder dan het origineel waren, want ik denk wel dat ze in eerste instantie bedoeld waren om muziekinstrumenten te emuleren. ;)

Hier ben ik het niet mee eens!
Geen van de originele ontwikkelaars van de synthesizers, Bob Moog voorop, hadden dat ideaal. Juist het tegenovergestelde. De gebruikers vonden dat een synthesier die taak had.

Wout

Ik denk dat we de term analoog moeten zien als: overeenkomend met een functie die een input waarden vertaalt/laat overeenkomen naar output waarden met een continue karakter, en berekend kunnen worden met oneindige preciesie.

Zodra er een vorm van A/D converter tussen zit, zit je niet meer analoog. Die vertaal een continue input in stapjes.
Dat doet de NL3 ook, gemorphed of niet. Dit is een Virtuele Analoge Synthesizer, al is de naam verandert naar Virtual Performance Synthesizer, mede onder een zachte druk uit Den Haag :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Zodra er een vorm van A/D converter tussen zit, zit je niet meer analoog. Die vertaal een continue input in stapjes.
Dat doet de NL3 ook, gemorphed of niet. Dit is een Virtuele Analoge Synthesizer, al is de naam verandert naar Virtual Performance Synthesizer, mede onder een zachte druk uit Den Haag :)

Wout
Ik snap het verband met mijn post niet helemaal? :confused:
Ben je het nou eens of oneens dan ? :)

denk dat je daarin gedeeltelijk gelijk hebt , vooral de monofone acoustiesche instrumenten werden perfect nagemaakt.

:)

Attachments

• ems2.jpg
    ems2.jpg
    34,1 KB · Bekeken: 91
Ik snap het verband met mijn post niet helemaal? :confused:
Ben je het nou eens of oneens dan ? :)

Dat weet ik nog niet.

Van de gedachte uitgaande dat analoog betekent dat de ene fysiche grootheid (bv temperatuur) wordt omgezet in een andere fysiche grootheid (bv de lengte van een kolom kwik in een thermometerbuisje), dan zou ik zeggen dat het draaien van een knop in de realiteit niet overeenkomstig wordt omgezet in een synthesizer, waar een A/D converter wordt gebruikt, dus een digitale waarde krijgt.

Clavia gebruikt 'virtueel' duidelijk tegenover 'reëel'.

Wout

Origineel geplaatst door turtel
denk dat je daarin gedeeltelijk gelijk hebt , vooral de monofone acoustiesche instrumenten werden perfect nagemaakt.

:)

Maar of dat de opzet van de synthesizer was?
Juist geluiden te maken die niet door conventionele instrumenten gemaakt konden worden.
De componisten, die onder andere met Moog en EMS samenwerkten, hebben de synthesizer nooit als vervangend instrument ingezet. Zelfs The Beatles niet :)

Dat er een meneer fagot zit te spelen naast een synthesizer...
Kan best een repetitie zijn voor een concert voor fagot en electronische geluiden, vooral gezien het kapsel van de goede man :D

Wout

Dat weet ik nog niet.

Van de gedachte uitgaande dat analoog betekent dat de ene fysiche grootheid (bv temperatuur) wordt omgezet in een andere fysiche grootheid (bv de lengte van een kolom kwik in een thermometerbuisje), dan zou ik zeggen dat het draaien van een knop in de realiteit niet overeenkomstig wordt omgezet in een synthesizer, waar een A/D converter wordt gebruikt, dus een digitale waarde krijgt.

Clavia gebruikt 'virtueel' duidelijk tegenover 'reëel'.

Wout
Daar ben ik het dan ook mee eens, maar dat volgt toch ook uit hetgeen ik zei?

In digitale domein zijn de waarden gesampled met eindige preciesie, in niet digitale domein oneindig in grootte en hoeveelheid.

Heb even geen woordenboek bij de hand, maar virtual betekend toch zoiets als lijkend op / afspiegeling van?

Heb even geen woordenboek bij de hand, maar virtual betekend toch zoiets als lijkend op / afspiegeling van?

In potentie aanwezig, maar nog niet gerealiseerd.
Niet bestaand, alleen in voorwaarde aanwezig.

In de optica (lenzen en zo) is dit erg belangrijk, bv bolle lenzen hebben een reëel beeld, dus dat kan je projecteren op een scherm; holle lenzen hebben een virtueel beeld, dus het is niet projecteerbaar, maar wel zichtbaar via het oog.

Wout

Maar of dat de opzet van de synthesizer was?
Juist geluiden te maken die niet door conventionele instrumenten gemaakt konden worden.
De componisten, die onder andere met Moog en EMS samenwerkten, hebben de synthesizer nooit als vervangend instrument ingezet. Zelfs The Beatles niet :)

Dat er een meneer fagot zit te spelen naast een synthesizer...
Kan best een repetitie zijn voor een concert voor fagot en electronische geluiden, vooral gezien het kapsel van de goede man :D

Wout

volgens mij vergelijkt hij die de fagot met die synth ?
er werd wel geluisterd naar de instrumenten , arp pro soloist uit 72 kan wel gezien worden als een van de eerste preset synths , meeste presets erop zijn akoustiesche intstrumenten , gitaar en trompet kunnen erg realistiesch klinken door het analoge karakter ,veel gebruikt in oude us funk , de interface de toetsen is meer toegankelijk dan een blaasrietje van een trompet
303 was eigenlijk ook bedoeld om de basgitarist te vervangen (is onmogelijk),met het filter tweaken wordt de ARP trompet een ARP synth en een 303 een 303 :)

gebruik hem waar die niet voor ontworpen is en hij rocked:D

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen, maar ik ben het niet met je eens :)

Er is altijd in de orgel registratie een cultuur geweest in het 'nadoen' van bestaande instrumenten, waar vooral de electronische orgels buitengewoon in waren, zoals 'hobo', 'strings' en 'trompet'. In het gewone orgel was de 'Vox Humana' een zeer geliefd register. Helaas klonken deze geluiden voor geen meter, tenminste, beslist niet zoals de naam van het register doet vermoeden.

De synthesizer zou deze instrumenten wel kunnen imiteren, althans, veel beter. Natuurlijk gingen veel muzikanten denken dat ze alle andere instrumenten kunnen vervangen. Per slot denken veel keyboard spelers dat heden ten dage nog steeds.

Maar dat wil nog niet zeggen dat de intentie van het ontwerp 'synthesizer' de emulatie van andere instrumenten inhield? Juist alle geluiden, die met het apparaat mogelijk zijn, was de optie.

Inderdaad, presets zijn in principe al een beperking van de mogelijkheden van een synthesizer. Bob Moog was daar geen voorstander van, net als hij eigenlijk helemaal geen voorstander van de MiniMoog was, want die vond hij al te beperkt.

Het zijn de muzikanten die van al die vele mogelijkheden gruwen, meestal met de opmerking dat men geen technicus is, maar artiest :)

Er waren eigenlijk drie opties:
1 de muzikant ging zich verder verdiepen in de techniek;
2 de synthesizer werd door twee personen bespeeld - de muzikant en de technicus of
3 de synthesizer werd veel eenvoudiger te bedienen en daardoor beperkter.

Nog steeds werkt deze houding door, gezien bv de slechte populariteit van een instrument als de Nord Modular... Zowel klant als verkoper vinden het instrument te ingewikkeld.

Wout

Origineel geplaatst door turtel
volgens mij vergelijkt hij die de fagot met die synth ?

Waar lijd je dat aan af?
Er staat een microfoon voor de fagot. Misschien stuurt de muzikant het geluid door een modulerend filter? Wie zal het zeggen?

Het samen op één foto staan wil nog niet zeggen dat de één een voorbeeld is voor het geluid van de ander...

Wout

Misschien gebruikt hij de fagot (via de mic) wel als cv controller...

PS Veel van de ontwikkelingen van de synthesizer in Amerika en Engeland wordt beschreven in het leuke boek 'Analoge Days'.

Wout

In potentie aanwezig, maar nog niet gerealiseerd.
Niet bestaand, alleen in voorwaarde aanwezig.

In de optica (lenzen en zo) is dit erg belangrijk, bv bolle lenzen hebben een reëel beeld, dus dat kan je projecteren op een scherm; holle lenzen hebben een virtueel beeld, dus het is niet projecteerbaar, maar wel zichtbaar via het oog.

Wout
Dan is het in mijn ogen toch niet zo raar dat ze het virtual analoog genoemd hebben, omdat het niet echt analoog is maar een weerspiegeling van.

Of bedoelde je dat niet? :)

Een digitale synth die net doet als oft'ie analoog is, de gluiperd. :)

Clavia heeft een beetje weg van het slagwerkbedrijf Latin Percussion. Oude concepten verbeteren en grappig genoeg, de beste zijn ook de slechts verkochte, bv de Rhythm Clackers, een verbetering van de Ierse lepel kleppers: totaal mislukt en na jaren weer teruggenomen uit de handel.

Clavia maakte eerst de NordLead, eigenlijk eerst de rack versie, met als voorbeeld de SC Prophet V (Dave Smith) In de Performance sectie zit naast Hammond emulaties en de eerste 40 Factory Presets een 40 tal Prophet V emulaties. Natuurlijk had de NL1 nog wat extra's, zoals meerdere filters, Morphing en eenvoudige FM synthese. De interface was wel anders, vooral de routing van de modulatie signalen, maar dat was hoofdzakelijk om knoppen te sparen.

De Nord Modular was een poging de oude modulars te doen herleven, op die virtueel analoge wijze... Maar dat is een ander verhaal.

Wout

Back