Wie heeft het, wie niet?

papillion

Nieuwkomer
Hallo,

Geruime tijd heb ik discussies met (mede) producers/componisten over de vraag wie er verder zal komen in de branche en wie niet.

We hebben het over de kenmerken van die personen die wel doorbreken en die vele duizenden die het niet doen.

Mijn vraag; hoe denken jullie hierover?

Is het talent? Is het vriendjespolitiek? Of gewoon puur geluk?

Graag hoop dat jullie ook een antwoordt hierover klaar hebben. Of ideeen?

Bedankt.

Niet te lang over blijven discussieren, maar keihard werken is denk ik de enige manier om iets te bereiken (geldt voor heel veel dingen in het leven imo)

Een beetje geluk en vrienden in de scene kunnen echter wel helpen om het proces wat te boosten. Een netwerk van dedicated mensen om je heen is een hele goeie manier om verder te komen. Je aan je afspraken houden !

Denk dat er veel mensen snel opgeven als het resultaat niet snel is wat ze er zelf van hadden verwacht. Doorzettingsvermogen is een must. Talent is natuurlijk ook belangrijk, maar zoals gezegd... Wat is talent, want als ik om me heen luister, is het merendeel van de commerciele producties in mijn ogen meer marketing dan echt talent. Maargoed, dat is misschien ook een kwestie van smaak.

Re: Wie heeft het, wie niet?

Origineel geplaatst door papillion
Is het vriendjespolitiek?

Nou vooral dat ja!

Re: Wie heeft het, wie niet?

Origineel geplaatst door papillion
Of ideeen?

nou, inderdaad!

Ik ben bijna 3 weken geleden in Amsterdam bij de DDD (ADE 2005) geweest om een dj maatje van me een plezier te doen. Zelf heb ik andere opvatting over de gevestigde orde, die zal gaandeweg dit verhaal ook wel duidelijker worden.

Hier werden wat workshops georganiseerd over;
- buma stemra
- Mijn demo is af wat nu
en nog meer van zulke dingen..

Na afloop van 1 van de workshops spreekt mn maatje iemand aan die met een soort VIP pasje om zn nek heen liep. Blijkt dat ie gast met zn vriendin een bookingsburo'tje heeft voor +/- 25 artiesten/dj's. Mijn maatje vraagt wat zijn de mogelijkheden om bij of via jullie geboekt te worden? Het antwoord wat werd gegeven is voor mij de aanleiding geweest om me direct zeer bemoeizuchtig er mee te bemoeien.

Antwoord:
Geen want wij richten ons op aankomend talent!

Het antwoord met een zeer vieze glimlach en armen over elkaar gegeven. Enige minachting droop er duidelijk vanaf!

Waardoor mijn bemoeizuchtige ik opmerkte:
Vanwaar dit zeer kort door de bocht gaande antwoord en zeer gesloten houding? Gevolgd met de opmerking zo sluit je voor zo'n goede 100% zeker het aanstormend talent uit!

Deze discussie wilde ze niet aangaan waardoor mijn beeldvorming weer werd bevestigd! KONTLIKKERIJ, BEHOORLIJKE VRIENDJESPOLITIEK EN GEEN DIRECTE COMMERCIELE SUCCESSEN!!!

Op het moment als zulke bedrijfjes merken dat je star rising is en je geld voor hun kan opleveren zijn ze ineens je beste vriendjes. Dit is niet mijn opvatting en daardoor zal ik zelf nix met zulke bedrijfjes van doen willen hebben.

Wanneer je overtuigd ben van je eigen kracht neem dan ook die verantwoordelijkheid hiervoor. Door zoveel mogelijk in eigen beheer te doen (als producer zijnde). Wil je als Dj wat naam opbouwen ga op zoek naar leuke betaalbare zaaltjes en organiseer zelf iets. Vaak krijg je ook wat promotie budget toegestopt (flyers, reclame in de krant/ op de radio etc etc.) Promoot jezelf zoveel mogelijk aan de doelgroep dmv internet... laat mensen je mix gratis downloaden en ga zo maar verder...en onderscheid zowel je als producer/DJ je zoveel mogelijk van anderen. Een eigen style wordt vaak opgemerkt (zowel positief als negatief en negatieve reclame is ook een vorm van positieve reclame!) tenzij het echt niet klinkt!

oftewel:
Jouw discussie kan afgesloten worden omdat het een combinatie van bijna alles is en het commercieel belang bij bookingsburo's/platenmaatschappij veel hoger in het vaandel staan dan jij als persoonlijkheidje.

iig suc6 en de aanhouder wint vaak door zn eigen ding op een onderscheidende manier te blijven doen!

Het hangt er erg vanaf wat je precies verstaat onder "doorbreken". Als je in de hitlijsten wil doorbreken en op de (commerciele) radio gedraaid wil worden dan heb je je simpelweg aan een bepaalde muziekstijl te houden. En dat is dus een stijl waarvoor veel muzikanten niet voor zullen gaan (waaronder ikzelf).

Verder denk ik idd dat het talent is waar het om draait, en dan in de breedste zin van het woord!

Van zodra je nummers hebt die een redelijk niveau halen is het volgens mij een kwestie van "the right place, the right time". De juiste mensen kennen op het juiste moment.

tja, ik zou t niet weten

als je de nixfactor hebt zit je aardig gebakken op t moment lijkt me

ik wil er wel een zinnig antwoord op geven maar dan bedenk ik me ineens dat lange frans en baas b het zo goed doen

voor mij is enige logica totaal verdwenen

mensen willen helemaal niet meer zelf nadenken joh.. je moet gewoon zorgen dat de juiste mensen zeggen dat t goed is

stel maar eens gericht vragen aan iemand over een nummer die hij/zij wel lekker vindt. stel inhoudelijke vragen.. uit de antwoorden blijkt dat diegene t helemaal niks vind, maar ja:"ja kweenie, ik vind t gewoon wel lekker"
vind je de drums leuk/interessant? eeeeh neu, niet echt
vind je de melodie leuk/interessant? eeeh neu, niet echt
vind je de tekst leuk/interessant? eeeh neu, beetje cliche
vind je de gebruikte sounds mooi/interessant? eeeh neu
"ja maar ik vind t gewoon een leuk liedje, laat me nou. ik hoor m altijd op de radio als ik..........."

ik vind t veel cooler als iemand wiens mening er voor mij toe doet t koel vindt..
soms laat je iemand eens wat horen en zegt ie:"ja wel koel idd.. heb je trouwens die nieuwe plaat van (zelf invullen tiesto, etc..) al gehoord?"
dat zieltje hoef ik dan echt niet te winnen hoor

mensen roepen ook altijd:"Waarom maak je niet even een fout hitje? dan kan je daarna je eigen ding een beetje doen!" alsof t mogelijk is om een loopje waar je mee bezig bent en die je niet aanstaat vaker dan 3 keer te luisteren

enige wat je kan doen imo is compleet los gaan op voor JOU vette sjit en als je t iedereen laat horen, wie weet zit er iemand tussen die t ook koel vindt en gebeurt er wat mee. en ook een tip: lekker in jezelf gniffelen als iemand t 3 keer niks vind.. wat weet hij/zij er nou van? hehe

of je bent een lekker wijf met dikke tieten die bepaalde handelingen heel goed kan verrichten.. dan gaan er deuren voor je open

ben om eerlijk te zijn nooit onder de indruk geweest van wat idols heeft afgeleverd,
het is meestal een combinatie van hard werken , talent, een beetje geluk, het juiste moment met de goeie song, en de juiste mensen om je heen ...je hebt een hit nodig om mee te beginnen, en of die aanslaat is afhankelijk van het juiste moment...maar sommige nummers kun je op elk moment uitbrengen, die zullen altijd een hit zijn....je kunt je ook eerst op regionaal niveau omhoog werken en dan gebruik maken van je naamsbekendheid, en dan hopen op een hit , en weer de juiste mensen, die kun je niet vinden btw die kom je gewoon tegen, of niet........dan heb je nog de mensen die verschrikkelijk veel talent hebben maar ook een steekje los, die zullen het licht dus nooit zien, heb met een aantal geniale mensen gewerkt , zangers , muziekanten die bastrensvol talent zaten echt op heel hoog niveua maar die zichzelf in de weg zaten qua karakter, dat zie je vaak, en die gaan ook tenonder.

Overal geldt, en ook in de muziek: "je moet je connecties hebben".. Das de key naar "succes" kuch braak.... :r

Origineel geplaatst door Arv
Overal geldt, en ook in de muziek: "je moet je connecties hebben".. Das de key naar "succes" kuch braak.... :r
ben ik het niet mee eens, connecties zonder hit sta je ook stil....als jij een dijk van een hit hebt en je komt op het juiste moment gaan alle deuren open of je ze nou al kende of niet...de song is hoofdzaak, dan komt de rest;)

Eigenlijk de volledige constellatie!

Ik heb me wel eens bezig gehouden met de vraag: "Waarom ontstond er in Den Haag in het tweede deel van de zestiger jaren zo'n grote poel van redelijk tot zeer goede bandjes?" Een aantal factoren zijn daarbij belangrijk geweest:

1 een middelgrote stad brengt sneller talent naar voren dan een dorp, al is Volendam natuurlijk een uitzondering, zo ook Thorn, maar op een ander gebied :) Muzikanten konden elkaar eenvoudiger ontmoeten en naar elkaar luisteren.

2 de mogelijkheid om aan de instrumenten te komen, zonder dat je daarvoor naar het buitenland moet, bijvoorbeeld de roemruchte winkel van Nico Servaas, maar ook die van Henk Suiker, Bas van der Rest en de familie Goebel.

3 de mogelijkheid om jezelf te laten horen en via optredens je te kunnen vormen. Scheveningen was in eerste instantie niet de plek waar dat gebeurde, maar de 'rolschaatsbanen', zoals de Marathon en de Eekhoorn. Het rolschaatsen raakte uit de mode en de eigenaren gingen avonden organiseren, waar een band mocht spelen.

4 een generatie die het voorbeeld gaf, in Den Haag het geval met de Indo-Rock.

5 en dan nog het begrip talent, dus ook het kunnen waarmaken, door ideeën, hard werken en bloed - zweet - tranen en meisjes...

Zo konden de Golden Earring, Sandy Coast, Living Blues, Shocking Blue en zelfs die dame van Idols doorbreken. Dat heeft niets te maken met vriendjes politiek en andere onzuiverheden. Het zijn alleen maar clichés. Ze zullen heus wel bestaan, vooral in het geval dat er bij de artiest eigenlijk geen talent geconstateerd kan worden :)

Zitten meuken op een zonderkamertje in Appingendam (niets tegen Appingendam, hoor) heeft minder ontwikkelingsmogelijkheden dan in een grote stad in het westen.

Wout

Origineel geplaatst door Capstan cappy

het is meestal een combinatie van hard werken , talent, een beetje geluk, het juiste moment met de goeie song, en de juiste mensen om je heen ...

kan ik me wel in vinden...

ik hoor de laatste tijd weer een hoog "wat wordt er weer veel bende uitgebracht"-gehalte...
dit komt gewoon om de doodsimpele reden dat connecties the only way up zijn...als iemand jou "ontdekt" is het meestal aftasten en via of door diegene weer een stapje hoger komen...En natuurlijk komen er treden waarbij de kwaliteit van producties/als dj belangrijk of essentieel is, maar je moet gewoon mensen achter je hebben of krijgen. Een deel kan je forceren, een deel niet. en vooral dat deel dat niet forceerbaar is, is belangrijk.

maar goed, da's mijn mening ;)

Back