goed begin (trance/dance producties)

MysticEarth

freak??
Ik ben al jaren bezig met het maken van muziek (met name Trance/Dance/House) op de computer (met softsynths enzo). Maar wil nu toch met het echte werk beginnen. Maar wat is nu de goeie synth om mee te beginnen?
Zelf heb ik al gekeken naar de Yamaha CS6x (werd me in een winkel aangeraden) en nu werd mij in een andere winkel aangeraden om bijvoorbeeld te beginnen met een midi keyboard (oxygen 8, vanwege de vele controllers, die ik ook wil, maar wil ook graag 61 toetsen) en daar de Roland XV-5050 op aan te sluiten, en zo verder uitbreiden met modules en rack synths. Wat is het verstandigst, want ik kom er niet meer uit.
Ik heb ook een paar 'criteria' die ik wel belangrijk vind, namelijk:
- drumgeluiden/drumkits
- fx
- eigen geluiden maken (analoog) en/of "aanpassen" (zoals in roland xv)
- geluiden die goed in de dance scene te gebruiken zijn.

Wat denken jullie dat de beste synths zijn voor mij??

wat bedoel je met "het echte werk"? als je nummers met softsynths niet goed klinken gaan ze dat met hardware ook niet doen...klinkt zeikerig maar is wel zo... het gaat niet om de tools maar om wat je ermee doet..... als je toch een goed masterkeyboard en synth zoekt: virus B of C kb...

Die Oxigen heeft inderdaad leuke controllers, da's tof. Het toetsenbord is echter waardeloos speelgoed ...

Paul.

Het gaat inderdaad niet om de tools, maar wat jij er mee doet.
nu ben ik wel van mening dat "hardware"beter klinkt dan soft.
Als je alles in eenoplossing zoekt koop dan een goed masterkeyboard (met 61 toetsen en alle controlers) en neem die 5050 voor de sound. ben jij in eenkeer klaar. daarna kun je gaan aanvullen met samplers en virussen.

Met het echte werk bedoel ik dus de hardware. Ik wil de knoppen voelen en niet telkens via mijn toetsenbordje alle noten programmeren maar ze met een echt keyboard spelen, snap je? En mijn nummers klinken nu ook goed, alleen ben ik ook van mening dat de kwaliteit stukken beter zal zijn met hardware synths. Daar komt ook nog bij dat mijn geluidskaart ook niet echt de beste oplossing is (sb live 1024). Als de softsynths net zo goeie kwaliteit zouden hebben als de hardware zou iedereen wel voor de softsynths gaan, toch? Die zijn immers stukken goedkoper.

En welk masterkeyboard heeft 61 toetsen + > 3 controllers? Heb wel dure speeltjes gezien met 61 toetsen maar daar zitten minder dan 3 controllers op.

btw. budget speelt ook een rol natuurlijk, heb niet de wereld aan geld =(

Inderdaad nog heel wat info te zoeken.

Maar interessant dat ze je die CS6x aanraden. Wel een leuke mix tussen van alles wat vooral met de mogelijkheid van uitbreiding via PLG bordjes en keuze uit VA,FM etc.
Je kunt er alle kanten mee op en het klink ook wel OK.
En de samples die je ermee zou kunnen maken werkt gewoon niet dus mocht dat een argument zijn om te kopen, niet dus. Wel om z'n veelzijdigheid voor die prijs. (let wel dat uitbredingen niet goedkoop zijn)

Maar ik neem aan dat je hem al gehoord had. Zo niet zeker doen en ook vergelijken met andere synths. Ga als het moet gewoon een hele dag zitten proberen. Of kijk eens naar 2e handjes.

Re: Dé trensbak

Re: Dé trensbak

Origineel geplaatst door bounce
Dit schijnt het helemaal te zijn op trance *spuug*spuug* gebied ;)

http://www.vintagesynth.org/roland/jp8080.shtml

en... anoloog
een beest (heb ik mij laten vertellen).

Virtueel analoog heh ;)

Maar hij klinkt wel vet indeed, kheb em zelf ook.. alleen ik gebruik em niet zo supervaak eigenlijk. (Maak ook bijna geen trance achtige stuff meer)

Moet je voor de gein die softsynths van ReFX eens checken. Kijken of je dan nog die JP8080/8000 (ik doe dan niet yech!) nodig hebt. :D

of pentagon! moddervette sounds!
ik geloof dat de trend juist is dat steeds meer mensen overstappen naar softsynths (al zou je dat niet denken op dit analoge fanclub forum ;) ) ..... een VA is natuurlijk nix anders dan een computer met een bakkie met knopjes en toetsen erom en goeie DA converters (idd je zegt het al, je soundcard helpt natuurlijk niet mee)..ik heb het ook al vaker gezegd maar een vriend van me die professioneel trance produceert gebruikt bv erg veel reaktor voor z'n lead sounds.... en dat klinkt vetter dan vet..

juist als je budget beperkt is zou ik zeggen: pak 1 goed masterkeyboard dat je ook als synth kan gebruiken, investeer in een goeie soundcard, en nog belangrijker: goeie monitors en dan houd nix je tegen om professionele producties te maken...behalve talent en werken werken werken

Olaf

En waar zit je dan 'aan te denken' , wat voor 'n masterkeyboard? En de soundcard, welke is een beetje goeie kwaliteit.
Want waar het mij eigenlijk het meest om gaat is de kwaliteit.

heel veel postings al over gedaan in dit forum, in een notendop:

keyboard: access virus B of C KB, soundcard: m-audio, edirol, RME of echo

Wat is je budget?
Wil je echt alleen een synth of wil je een workstation?
Wat gebruik je nog meer?

Als ik jou was zou ik beginnen met een keyboard met 'gewone sounds', dus geen synth want je hebt al soft synths (maar die vervang je later wel)

Ik wil er eigenlijk (om te beginnen) iets van 1500/1600 euro voor neerleggen. Het liefst wil ik een combinatie van een synth (va) met drumkits + fx erin, maar ik denk dat ik dan eerder op bijv. yamaha cs6x uitkom? daar kan ik dan wel niet mijn eigen geluiden programmeren.
Ik wil eigenlijk direkt een goed begin hebben.
En wat gebruik ik nog meer, wat bedoel je? Software/soft synths??

1600 eur?

1600 eur?

Rme Hammerfall DSP Multiface met pci kaart: 830 eur (ongeveer)
Goede softsynth erbij (Pentagon?, Mercury? Absynth?, Reaktor (ook met FX))
Goede softsampler erbij (halion?, Kontakt?)
Goede controller... Of misschien een redelijke, de MK-361C van Evolution, 16 draaiknopjes en 61 keys

Dan kom je ook aan die 1600 eur
En heb je een leuk setupje denk ik..

Back