Bootlegs

JelleD

Nieuwkomer
Hallo,

Ik zou graag Bootlegs maken, mijn vraag is, hoe begin je er best aan? PC met software (welke?) of enkele platendraaiers en een sampler?

HELP! :)

MishMash & TrashRadio 4ever!

Nou je hebt nog gelijk ook :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bootleg

De term wordt ook op twee verschillende manieren in de muziekwereld gebruikt. De eerste betekenis is een onofficiële, niet uitgebrachte opname die tegen de wil van artiest en/of platenfirma op de markt verschijnt. Vaak zijn dit illegale live-opnamen van concerten.

De tweede betekenis in de muziekwereld is het door elkaar draaien van (delen van) twee of meer muziekstukken. Aan het einde van de jaren negentig werd dit een ware rage, onder meer door het MTV-programma MTV Mash (waarin ook de clips gemixed werden) en het succes van bootleg-dj's als 2 Many DJs.
Wist niet dat dat ook bootleg genoemd werd.

Oef voel me al iets minder dom :)

Weet iemand een antwoord om mijn vraag?

Ik zou graag Bootlegs maken, mijn vraag is, hoe begin je er best aan? PC met software (welke?) of enkele platendraaiers en een sampler?

Dat kan met veel dingen, cassete decks, tapedecks:D

Maar dat wil je vast niet, kijk eens naar tractor dj van native instruments, ableton, protools, recycle, cubase, fruityloops, soundforge, adobe audition, wavelab, traktion, sonar producer, bpm studio, fruity producer, enz enz enz

:D

Serieus, het kan met zoveel applicaties, maar waar werk je het liefste mee.

2manydj's gebruikten Acid. Bestaat dat pakket nog? Ik hoor er niets meer van?

Maar vergeet niet dat die gasten een enorme berg (oude) platen hebben. Dat is je roots. Zonder die heb je geen mashup! :D

R

Voorkeur is vaak sterk afhankelijk van budget en werkwijze :) Mijn voorkeur gaat uit naar cubase en ableton live (waar ik jawel jawel nog steeds versie 1 van draai :D ). Ableton werkt het snelst als je stukken audio van verschillende tempi wilt synchroniseren. Cubase werkt (voor mij) het prettigst om te multitracken. Dit is echter best persoonlijk. Werk je met een mac, dan zul je misschien eerder logic gebruiken; heb je bergen geld te besteden en wil je compatible zijn met de grote pro-studio's dan zul je een pro-tools set-up waarschijnlijk de voorkeur geven. Als je weinig te besteden hebt en je wilt ook nog een geluidskaart aanschaffen, dan kun je uitkijken naar een geluidskaart waar een (vaak uitgeklede) versie van cubase, ableton, oid bij gebundeld wordt. Probeer gewoon eens wat demo-programma's uit en kijk wat je zelf het fijnst vindt of probeer iemand te vinden die je het een en ander wil laten zien. Succes :okdan:

Origineel geplaatst door MikeJarod
Nou je hebt nog gelijk ook :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bootleg

Wist niet dat dat ook bootleg genoemd werd.

ook hier geldt geloof wiki niet te snel .. de 2de betekenis van bootleggen is niet van 2manydj's .. dat zouden ze willen ...
komt uit de disco waar ze mixen op plaat zetten .. die werden ook bootlegs genoemd .. een mashup is meer een remix van 2 nummers met elkaar ..

het uitbrengen van niet officiele releases heet dan wel weer bootleggen .. :eureka:

Back