Volume DJ mix opnemen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

DJ Leroy

Ingeburgerd
Ey heb ff een vraagje.. ( Misschien beetje beginners vraagje :P)

Moet voor een boekingsbureautje een demo opnemen, maar zit een beetje te kloten met het aantal dB van de mix bij het opnemen. Ik wil de mix namelijk digitaal opnemen op mijn pc.

Ik mix dus vinyls via 2 draaitafels met daartussen een klein Behringer VMX 200 mixertje. Heb de audiokabel van de tape uitgang naar de line-in van de pc.

Normaal nam ik het altijd via kabel in masteruitgang van de mixer en door de master gewoon zacht te houden, zodat het geluid niet overstuurd aankomt. Het kan beter te zacht dan te hard zijn. De zachte mix zette ik met normalize op -0.1dB.

Bij deze mixjes ,die ik zacht opgenomen had en weer op normaal volume heb gezet, blijkt dat ze veel hoge en lage tonen missen. Om zon demo die geen goed spectrum heeft mee te geven aan een boekingsbureau lijkt me dus niks. Dat snappen jullie ook wel. Die mix moet namelijk knallen.

Maar nu weer ff terug naar het probleem.. Ik moet dus via tape uitgang opnemen. Het volume is op de mixer dus alleen regelbaar met de gain. De line in van mijn pc staat op zijn zachtst. Het volume van de platen moet onderling afgesteld worden. Op de mixer zitten dus wel van die lampjes die het volume aangeven, maar de lampjes tellen elk voor c.a 4dB. Als het lampje van 0dB zou branden is ie overstuurd. Als die van -4db brand is hij tussen -4dB & 0dB. Je kunt het dus niet erg precies zien. De kans dat ik de gain fout instel is dus groot en daardoor de kans op een stuk overstuurde mix ook. Ik heb dus een soort marge nodig.

Nu is mijn vraag hoe moet ik het instellen? Op hoeveel dB moet ik mijn gain van de plaat houden, rekeking houdend met peaks en de extra dB tijdens het mixen van de platen? Op hoeveel dB moet het hardste stuk van de plaat op de pc binnenkomen? Ben wel benieuwd hoe jullie dat zouden regelen :O

Hehe lekker verhaal ^^ :P Ik ben Leroy trouwens.. is mijn 1e post hier denk, hoewel ik hier wel vaker rondneus :O (Hoop trouwens dat ik het goed omschreven heb.)

Alvast bedankt,

Greetz DJ Leroy

Hoi Leroy,

't is een beetje tricky.

Als je een mix te zacht opneemt, en je gaat daarna normalizen, dan maak je de oorspronkelijke ruisvloer ook harder. Om het signaal zo zuiver mogelijk te laten, moet je dus eigenlijk zo hard mogelijk opnemen zonder dat je in de clip gaat.

Afhankelijk van het programma wat je gebruikt om op te nemen, kun je vast wel zien hoe hard het signaal in je pc binnenkomt. (veel nauwkeuriger dan die paar ledjes op je vmx)
Die moet je dus zowieso in de gaten kunnen houden.

eventueel zou je gebruik kunnen maken van een limiter om te voorkomen dat je signaal overstuurd binnenkomt. Hierbij is het wel zo dat je de limiter niet te hard moet laten werken, omdat je dat beslist terug gaat horen in je mix. (zachte passages worden verhoudingsgewijs harder)

Je moet de inputs van je geluidskaart gewoon open zetten. Anders ga je dus eerst een signaal afzwakken, om vervolgens bij het normalisen weer te boosten. dit is overbodig, en komt de signaal-ruisverhouding niet ten goede.

suc6

Origineel geplaatst door Remmelt
Hoi Leroy,

't is een beetje tricky.

Als je een mix te zacht opneemt, en je gaat daarna normalizen, dan maak je de oorspronkelijke ruisvloer ook harder. Om het signaal zo zuiver mogelijk te laten, moet je dus eigenlijk zo hard mogelijk opnemen zonder dat je in de clip gaat.

Afhankelijk van het programma wat je gebruikt om op te nemen, kun je vast wel zien hoe hard het signaal in je pc binnenkomt. (veel nauwkeuriger dan die paar ledjes op je vmx)
Die moet je dus zowieso in de gaten kunnen houden.

eventueel zou je gebruik kunnen maken van een limiter om te voorkomen dat je signaal overstuurd binnenkomt. Hierbij is het wel zo dat je de limiter niet te hard moet laten werken, omdat je dat beslist terug gaat horen in je mix. (zachte passages worden verhoudingsgewijs harder)

Je moet de inputs van je geluidskaart gewoon open zetten. Anders ga je dus eerst een signaal afzwakken, om vervolgens bij het normalisen weer te boosten. dit is overbodig, en komt de signaal-ruisverhouding niet ten goede.

suc6

Ik ben vergeten te zeggen dat ik het opneem met wavelab. Ik zie dus wel precies wat er binnen komt. Ook heb ik een externe analyzer/equealizer ( het geluid zelf loopt niet door de equalizer) waarop ik kan zien wat er uit de mixer komt. Het probleem is dus nog steeds dat ik de platen niet goed op gain kan afstellen omdat die lampjes niet erg accuraat zijn. Daarom moet ik wel iets zachter gaan opnemen om een marge te houden. De ruis valt (denk ik ) wel mee. De ruis is -31dB wanneer de plaat door de eindgroef loopt en c.a -45dB RMS.

Nu is mijn vraag .. als ik zonder ergens te verzachten op wil nemen. Hoeveel dB moet dat ongeveer zijn dan? Ik neem nu meestal op met -5dB.

Hmmz een limiter.. Dat ik daar niet aan gedacht heb :| Mja hoeveel kan die limiter de boel verzachten zonder kwaliteitsverlies van het totaal? Trouwens er zit tog geen limiter in wavelab of is dat die leveler?

Heyz,

Je zou ook eens kunnen proberen om een plaatje op te zetten en deze op verschillende gain instellingen op te nemen.
(Laat die decibelmeter uit wavelab even voor wat hij is)
Als je dit gedaan hebt pak je de instellingen die het lekkerst klinken. Je moet niet TE hard op willen nemen, want bij het inmixen kan je altijd nog een plaatje iets te hard erin gooien en er voor zorgen dat het hele spul alsnog gaat clippen!!
Ik ben het met mijn voorganger eens over die limiter. Als je die te veel gebruikt klinkt het absoluut niet meer. Als je de hele mix op je computer hebt staan moet je voor de grap eens even een "professionele" mix cd (of een losse track hiervan) in je wavelab laden en dan eens naar de db meter kijken. Op dit aantal db's wil jij je mix ook krijgen en dit zou je eventueel met een leveler uit wavelab kunnen doen. Over de eindmix een klein beetje limiten kan geen kwaat, maar ga er subtiel mee om. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om er met een eq iets meer hoog op te zetten als je je mix met vinyl maakt, maar dat is denk iets persoonlijks.

Laters

Origineel geplaatst door DJ Leroy
Ik ben vergeten te zeggen dat ik het opneem met wavelab. Ik zie dus wel precies wat er binnen komt. Ook heb ik een externe analyzer/equealizer ( het geluid zelf loopt niet door de equalizer) waarop ik kan zien wat er uit de mixer komt. Het probleem is dus nog steeds dat ik de platen niet goed op gain kan afstellen omdat die lampjes niet erg accuraat zijn. Daarom moet ik wel iets zachter gaan opnemen om een marge te houden. De ruis valt (denk ik ) wel mee. De ruis is -31dB wanneer de plaat door de eindgroef loopt en c.a -45dB RMS.

Nu is mijn vraag .. als ik zonder ergens te verzachten op wil nemen. Hoeveel dB moet dat ongeveer zijn dan? Ik neem nu meestal op met -5dB.

Hmmz een limiter.. Dat ik daar niet aan gedacht heb :| Mja hoeveel kan die limiter de boel verzachten zonder kwaliteitsverlies van het totaal? Trouwens er zit tog geen limiter in wavelab of is dat die leveler?

Uhm, met je oren op de geluidsvolumes letten?!
Ik heb zelf zo ook een mix opgenomen in Wavelab.... uiteindelijk nog ge-normalized hier en daar misschien lichte compressie/limiter eroverheen [maar dan ook heel licht] ... Klinkt echt super, zo goed als geen volumeverschillen over de hele 70 min.

met je oren alleen werkt niet :P je oren laten je snel misleiden. Vaak ga je dan bij elke plaat net iets harder. Dat heb ik dus. Trouwens mn oren laten me in de steek deze week :O Van't weekend gedraaid waar de muziek veels te hard stond. Mensen zonder verstand hadden PA installatie aangesloten maar alles stond zwaar te clippen. Maandags had ik nog een piep in mijn oren.

Mja goede les.. Neem als DJ zijnde altijd oordoppen mee, als je niet doof wil worden.

Ik ga morgen dan wel ff met die limiter etc werken als het nodig blijkt te zijn. Had net al een proef demo gemaakt en viel me erg mee. Het spectrum was iig in orde :) Hij heeft wel 1x geclipt mja dat is ook niet zon ramp.

Hmmz heb net trouwens ff mijn setje vergeleken met Tiesto - isos4 .. Die cd is zwaar bewerkt. hij had een gemiddelde van -5dB RMS. IS dat nou eigenlijk normaal? Een gemasterde plaat zit tussen de -16dB en -12dB RMS dacht ik.

Origineel geplaatst door DJ Leroy
Die cd is zwaar bewerkt. hij had een gemiddelde van -5dB RMS. IS dat nou eigenlijk normaal? Een gemasterde plaat zit tussen de -16dB en -12dB RMS dacht ik.

Niet normaal nee. Maar tegenwoordig moet het allemaal zo hard omdat dat nou zo eenmaal hoort. :confused:

Maar als je je mix opneemt kun je in wavelab ook metteen het ingangssignaal in rdbms meten als je wilt. (check anders ff de manual)

idd, je oren en daarbij ook de lampies in de gaten houden, moet toch wel een aardig eind werken.

Overigens, bij eigenlijk alle dj mixers die ik ken, clipt de output nog niet als ie aangeeft over de 0 dB te zitten.

Een compensatie voor het bekende gegeven dat dj's rood een mooie kleur vinden, en het kennelijk een sport vinden om een hele plaat lang alle lampjes aan t branden te houden.

Origineel geplaatst door fuse
Niet normaal nee. Maar tegenwoordig moet het allemaal zo hard omdat dat nou zo eenmaal hoort. :confused:

Maar als je je mix opneemt kun je in wavelab ook metteen het ingangssignaal in rdbms meten als je wilt. (check anders ff de manual)

Dat had je jaren terug nog meer met die cd's. Al die cd's zoals Explosive Car Tuning enz hebben tog relatief meer laag, omdat het beter in je auto klinkt (zeggen ze).

Trouwens mijn opname komt met -16dB RMS binnen (weet het nu niet cker zit namelijk op school .r) Wat is rdbms.. relational database management system ofzo? :P Zal wel typfout zijn hoop ik.

Ik zal mijne wel op -12dB RMS houden ofzo

Origineel geplaatst door Pjotr G
idd, je oren en daarbij ook de lampies in de gaten houden, moet toch wel een aardig eind werken.

Overigens, bij eigenlijk alle dj mixers die ik ken, clipt de output nog niet als ie aangeeft over de 0 dB te zitten.

Een compensatie voor het bekende gegeven dat dj's rood een mooie kleur vinden, en het kennelijk een sport vinden om een hele plaat lang alle lampjes aan t branden te houden.

Hehe bij mijn mixer kwam ik er pas na een jaar achter dat er ook een rood lampje op zat :P oranje wist ik al. Normaal draai ik altijd met 1 streepje oranje. Dat draait wel goed, maar bij de tape uitgang clipt ie dan. Via master clipt ie dan niet. Daarom ga ik tog maar via de master opnemen.

1 oranje streepje geeft ook een bepaald effect aan je muziek lijkt wel. Had ik maar een dateq :P Die heeft veel meer van die lampjes :P

als de level meter op je mixer onduidelijk is kijk je toch gewoon naar wat er binnenkomt in wavelab? probeer die level zo dicht mogelijk bij 0db te houden zonder erover te gaan. zo werkt het voor opnemen van instrumenten (die helemaal geen level meter hebben) in de studio dus waarom zou je dat met je mix niet doen?

Als het geluid vanuit je mixer over je monitors niet clipt dan wil dat niet zeggen dat dat geluid wanneer je het opneemt in wavelab ook niet gaat clippen!! Als je thuis helemaal los bent op het mixen door alleen te kijken naar lampjes dan kan ik je alvast melden dat je wanneer je ergens komt te draaien waar weer net even een andere mixer staat, je wel eens op je plaat zou kunnen gaan. Ik heb nu al een aantal keer meegemaakt dat de lampjes inderdaad lekker in het rood staan en er dus weinig aan de db meter af te lezen valt, terwijl het geluid in de zaal gewoon goed is. Je moet dan echt afgaan op je oren!! Ik mix zelf thuis met een Dateq XTC en moet zeggen dat deze lampjes het volume aardig aangeven.
Ik weet niet welke stijl je draait maar je zou ook eens kunnen proberen om met het inmixen van een nieuwe plaat beter naar je monitor te luisteren bij het opengooien van je schuif. Als je bij het inmixen nog te veel met die koptelefoon tegen je oor aanzit dan kan het gebeuren dat je je plaat er te hard in gooit, omdat je nog te veel aan het focussen bent op het wel of niet gelijk lopen van de plaat en niet op wat er nu over je monitor allemaal gebeurd.

Welke geluidskaart gebruik je trouwens? Misschien dat het daar iets mee te maken heeft....

Dat ik teveel gefocusd ben op de nieuwe plaat kan idd wel kloppen. Ik heb 2 numark tt1625 staan en dat pitch moeilijker dan technics (en ja ik weet het.. ik heb sl1200's nodig :P). Ik gebruik ook mijn pitch om af te remmen of wat te versnellen. Als je dat met je hand op de draaischijf doet dan gaat het echt goed fout. Numarks zijn denk gemaakt voor tedere vrouwenhanden.

Ik draai trouwens club, trance & tech-trance.

Het kaartje dat ik gebruik om op te nemen is niet veel soeps. Is een onboard ding op mijn Asus N7N8X-X moederbord.
Ik moet eigenlijk nieuwe kaart kopen.. ook voor produceren enz. Maar ben er nog niet uit. Twijfel tussen een M-audio 1010 LT of een Creamware Pulsar. Maar dat is een heel ander onderwerp.

Origineel geplaatst door Remmelt
pcies.
gewoon je monitor zo zetten dat je'm kunt zien vanuit je mixpositie

Daar zit wel wat in ja :o. Is in mijn geval ook nog wel te verwezenlijken, maar het lost het probleem niet geheel op. Ik moet de gain van een plaat afstellen met mijn oren en lampjes van mixer. Als ik dit verkeerd zou doen kan de nieuwe plaat te hard gaan en mijn mix clippen.

Maar ik ga in ieder geval scart kabel van pc naar tv leggen en beeld van pc op tv doen. mijn tv staat naast de draaitafels dus dat is wel handig.

Ik mix zelf ook wel eens een plaatje om dat op te nemen....

maar ik snap je probleem niet echt....
tenminste.... ik zou voordat je alle levels enzo precies op -0.1 dB probeert te krijgen eerst proberen om de mix lekker te krijgen...

een piekje hier en daar kan je er toch echt het makkelijkst uitnormalizen/knippen achteraf...
dan de hele mix te gaan letten op het geluidsniveau...
Ik zou het gewoon lekker instellen zodat het voor jou/toehoorders lekker klinkt... (fuck de metertjes en lampjes nou ff)

Als je tijdens het mixen de hele tijd op dat soort details gaat letten dat gaat de mix geheid halfverwege de mist in...

Ook denk ik dat je beter een mix met een beetje pieken en dalen (qua geluidsniveau) kan inleveren zonder mixfoutjes en overslaande naalden, dan een mix van perfecte geluidskwaliteit en balans in het spectrum met elke 10 minuten een beat uit de maat ofzo....

succes...

Ik doe het meestal gewoon ongeveer op de gok via line-in...'k Heb nog nooit gehoord... "goh.. wat was die beat overstuurd...of wat was het spectrum leeg daar" Vaker hoor ik..." shit man.. vette mix, jammer van die plaat dat ie daar en daar net niet lekker loopt... "

Ik lkuister dan ook liever naar een mix die lekker loopt van middelmatige kwaliteit dan ééntje van perfecte geluidskwaliteit en vol met fouten....

PS. tenzij je een HD TV hebt, zou ik dat laatste met die scartkabel maar laten doen...
text/metertjes van je pc is nauwelijks te lezen op een TV scherm (tenzij je heel erg vergroot)
Voor een film is het prima, maar ik denk dat je mix er in geen geval beter van gaat worden...)

Origineel geplaatst door GeeEs
Ik mix zelf ook wel eens een plaatje om dat op te nemen....

maar ik snap je probleem niet echt....
tenminste.... ik zou voordat je alle levels enzo precies op -0.1 dB probeert te krijgen eerst proberen om de mix lekker te krijgen...

een piekje hier en daar kan je er toch echt het makkelijkst uitnormalizen/knippen achteraf...
dan de hele mix te gaan letten op het geluidsniveau...
Ik zou het gewoon lekker instellen zodat het voor jou/toehoorders lekker klinkt... (fuck de metertjes en lampjes nou ff)

Als je tijdens het mixen de hele tijd op dat soort details gaat letten dat gaat de mix geheid halfverwege de mist in...

Ook denk ik dat je beter een mix met een beetje pieken en dalen (qua geluidsniveau) kan inleveren zonder mixfoutjes en overslaande naalden, dan een mix van perfecte geluidskwaliteit en balans in het spectrum met elke 10 minuten een beat uit de maat ofzo....

succes...

Ik doe het meestal gewoon ongeveer op de gok via line-in...'k Heb nog nooit gehoord... "goh.. wat was die beat overstuurd...of wat was het spectrum leeg daar" Vaker hoor ik..." shit man.. vette mix, jammer van die plaat dat ie daar en daar net niet lekker loopt... "

Ik lkuister dan ook liever naar een mix die lekker loopt van middelmatige kwaliteit dan ééntje van perfecte geluidskwaliteit en vol met fouten....

Sow jij hebt er een nuchtere kijk op :O Je hebt wel gelijk maar ik wil een mix zonder fouten en van goede kwaliteit. Het gaat naar een boekingskantoor die demo. Daarom moet je het vergelijk met een sollicitatiebrief. De inhoud daarvan moet helemaal goed zijn en de vorm (briefmodel), papier, enveloppe etc moeten ook in orde zijn. Allebij even belangrijk.

Maar het gaat denk helemaal goed komen hoor :D Heb het nu wel goed ingesteld. De kwaliteit is nu goed en hij clipt niet zo snel. :yamaha:

ok, dat van die "sollicitatievorm" ... daar heb je idd wel een goed punt.

Maar.... ik luister regelmatig naar mixen/livesets.. daar zitten ook demo's van (bekende) DJ's bij... ook die mixen zijn echt niet perfect... Vaak wordt er daar gelet op platenkeuze en de strakke mix... en niet zozeer op de ultieme geluidskwaliteit...

Zo is elke mixer anders, elke PA staat anders ingesteld... (werd ook al eerder gezegd)
Ook is plaat A niet plaat B... de ene is gewoon harder dan de ander.... dus gainen blijf je altijd....

Hoe vet kan juist die ene overstuurde kick zijn in een vette mix !?!... Ik geef je op een dienblaadje.. NIEMAND hoort dat.... tenzij je de hele mix extreem overstuurd opneemt natuurlijk.

Misschien nog een tip: Ga zelf mixen en vraag een maat/vriend (met verstand van zaken) om de opname te doen/regelen/in de gaten te houden...
Zo kun je zelf lekker mixen en hoef je je niet druk te maken om je opname...

en als je het echt perfect wilt.... mix je het toch achteraf helemaal netjes af, of laat je het door een profi master nog eens nakijken.... of je mixt het op je pc (losse tracks met Ableton ofzo)...

't is wel ff anders dan plaatjes draaien, maja..... het maakt je werkgever niets uit of jij de brief hebt geschreven of je vader.. Zolang de werkgever maar gelooft dat jij het hebt gedaan toch... ;) ...

Je hebt idd wel gelijk dat niemand (van de leken) een beetje oversturing in je mix zal horen.

Weet iemand een goede limiter? :bekdicht: De enige limiter die ik heb voor zover ik weet is die in Logic. Maar om set in logic te bewerken lijkt me ook niks. Dat bouncen duurt veels te lang :|

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back