yamaha fs1r verzoek/vraag

Der_Mantie

Vintage lit
hallo leden,

Ik sta op het punt (wie kent het niet) wat hardware toe te voegen bij mijn setup.
Nu zit ik te denken aan een fs1r van yamaha omdat ik graag een fm synthesizer wil hebben.

Nu heb ik het net afgestruint naar een paar mooie voorbeelden en natuurlijk het een en ander gevonden (23 examples) niet erg veel dus. van de meeste dingen die ik heb gehoord trok ik nou niet direct aan portemonee :(

dat je er luchtigge pads mee kan maken en 'prachtigge' electric glamour pianos (EP)
zo ook bass, brass en de rest van de familie maar dat interreseerd me vrij weinig. minder in ieder geval. Wat ik zo mooi vindt aan fm is het experimentele karakter wat het in zich heeft.
Dus lekker grove fm modulatie bijgeluiden en sonische capaciteiten, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Nu hoop ik dat er iemand is met een FSR1 die voor mij wat boeiender voorbeelden heeft.
Geen compositie of zo maar gewoon een paar snipets of zo van een paar rughaarstijvende
presets/user sounds.

Ik heb tevens ook een clavia G2 ( :luv: ) waarmee ik ook veel fm synthese op doe.
Maar ja soms is dat gewoon te weinig :D

mocht je het een ruk synth vinden omdat een dx7 (bijv) veel fijner better/vetter fm synth is dan hoor ik dat ook graag.

tevens heb ik gelezen dat deze synth realtime niet op alle parameters te besturen is :confused: ( mod wheel, aftertouch, foot controller and breath controller, pitch-bend, en 4 extra cc nummers) of is dit via sysex te besturen.

zo pfff . . . .

bedankt voor de aandacht
en de eventuele reply's

:doei: :doei: :doei:

Filters muzikaal? Het is maar hoe je het bekijkt. Maaar voor de filters zou ik hem zeker niet kopen. De sterkste punten van deze machine zijn natuurlijk dat typische FM geluid, wat heel helder en krachtig, maar ook verschrikkelijk digitaal en smerig kan zijn, denk aan opgevoerde DX7 en natuurlijk zijn formantsynthese. Spacey-achtige koortjes geen probleem. Ik vind het wel een aanwinst in mijn setup, maar dat ik hem elke dag gebruik, nee. Oh ja, dit is een heel ingewikkelde machine en een goede editor is eigenlijk een must.

Om maar met de deur in huis te vallen: geluidsvoorbeelden kan ik je niet laten horen wat ik kan helaas niets opnemen met mijn computer. De FS1R is voor mij in ieder geval een bijzondere synth en ik heb er geloof ik al meerdere keren iets over gezegd op het forum, dus ik zal niet te veel in herhalingen vallen (ik neem aan dat je ook met de zoekmachine gezocht hebt).

Hoewel ik sommige "typische" DX-sounds best mooi vind gaat het ook mij niet in hoofdzaak daarom. En ook niet om de analoge nabootsingen e.d., want daarvoor is the real thing toch beter. Voor de echte synth-diepzeeduiker is de FS1R echter een experimenteerbak om van te dromen; je kunt er alle kanten mee op en hij klinkt gewoon als een dijk. De abstracte en soms wringende klanken (weet even geen beter woord) die je eruit kunt halen zijn echt uniek vind ik. Ik maak gebruik van zoveel mogelijk verschillende synthesevormen in mijn studio maar FM (en met name de 8-operator FS1R) heeft gewoon een heel eigen plaats.

Het voordeel is tegelijkertijd zijn nadeel - de complexiteit. Je kunt erg lang bezig zijn om een bepaald geluid in elkaar te flansen en dat moet je wel willen en leuk vinden natuurlijk. De presets (ik geloof iets van 1.538 stuks!) zijn vrij goed maar het blijven euhhh....presets natuurlijk :) Erg veel DX-7 klassiekers zitten er ook tussen in ieder geval.

Naast het FM- en Formant gedeelte heb je inderdaad nog de beschikking over een multi-mode filter (klinkt goed maar heb ik eigenlijk nog nooit echt gebruikt) en een effectsectie. Deze laatste is voor een synthmodule, zeker voor een van 1998, zeer uitgebreid en klinkt uitstekend.

Mijn advies is: probeer er een te scoren en vind je het niks dan verkoop je hem weer, zonder verlies (de waarde van deze bak zal niet meer echt zakken volgens mij). Supersynth :halleluja

Origineel geplaatst door gerrie79
En de filters. hebben ze karakter en zijn ze muzikaal? 8o)

Zover ik weet zijn het dezelfde filters als in de A4000. Prima filters dus, maar het lijkt me inderdaad niet de main feature. Ik gebruik de filters wel maar niet supervaak.

jammerlijk geen luister voorbeelden (pantofferls, duster, pijp en cognac gaan weer terug in de kast) maar ik ga er toch maar een proberen (kan ze alleen moeilijk vinden) te kopen en lekker loos.
En inderdaad, bevalt het niet dan gaat het gewoon weer de deur uit.
Bedankt voor jullie reacties.

wellicht dat en ander nog mooie voorbeelden voor mij heeft.

:W

Waarschijnlijk kan gerrie79 straks zelf wat geluidjes posten, want volgens mij heeft hij eindelijk een FS1R gevonden :)

Gerrie, veel plezier ermee!

De FS1r is een schitterende maar complexe synth :) Wat onwijs jammer dat de FS1x nooit uit de prototype-fase gekomen is :frons:

Origineel geplaatst door Hooihuis
Waarschijnlijk kan gerrie79 straks zelf wat geluidjes posten, want volgens mij heeft hij eindelijk een FS1R gevonden :)

Gerrie, veel plezier ermee!

Dank u wel hooihuis, hebbie dr ook een?

Yep, en ik ben er nog steeds heel erg blij mee :) Dit vind ik nu een typisch voorbeeld van een synth die nooit gaat vervelen.

Ik zie niet wat je met een FS1R meer kan op Fm gebied dan een G2. :confused:

Origineel geplaatst door gerrie79
voiced / unvoiced opp.

En Formant shaping synthese en veel meer FM algoritmes.

Back