Compounder en Sidechaining

Resonance

Turn up the reso!
Stel ik wil een bass en een beat samen sidechainen ...

hoe sluit ik dit aan? jammer genoeg staat er in de handleiding niks over hoe dit werkt ....
ik heb op de compounder (2 compressors in 1) 1 x in 1 x out en 1 x key in ditzelfde ook op de andere compressor
ik neem aan dat ik op een of andere manier beide met elkaar moet linken .... maar hoe precies?
wat moet er bijv. in de key ins ?

Ik heb met de compounder nog nooit gesidechained, maar mij lijkt dit het meest logische;

Je haalt de bass door de compressor heen (via een insert, of normaal) en je sluit bijv. de direct out van je kick aan op de key-in van je compounder..., zodat de kick de bass triggert bij wijze van.. :)

direct vanuit de compressor de kick out in de key in bij de bass zeg maar?

btw ik had een foutje gemaakt ik heb 2 x outs achterop namelijk ook xlr en jack out ....
dus ik zou 1 normale jack out in de key in van de bass oid. kunnen stoppen ....

ik zal morgen eens wat uitproberen :)

bedankt voor de tip :biertje:

Zoek voortaan ff, dit is al vaker uitgelegd.

ik heb gezocht ..... kwam op een page uit waar er alleen werd uitgelegd hoe dit in cubase kan met omwegen etc. en hoe t in softplugins werkt dmv left en right panning etc. dit leek me allemaal nogal omslachtig .....

ik krijg t nog steeds niet goed voor elkaar ....
een key in daar komt geen audio door als ik t goed heb?

ik heb nu 1 kabel vanaf de teebee naar 2e compressor IN gedaan .... en de OUT heb ik op een kanaal op mn mixer

en dan een insert kabel in mn 9090 met de single kant ... en dan de 2 andere pluggen in de 1e compressor IN en de KEY IN van de 2e waar mn teebee aan hangt ... en dan de OUT van de 1e compressor ook op een kanaal op mn mixer ...

doe ik t zo goed?

ook met een direct out op de 1e compressor op de key in van de 2e merk ik niks

hoe moeten de instellnig op de compounder staan? ik heb nu op de 2e compressor key in aangezet nu merk ik wel iets maar geen idee of dit sidechaining is? tenzij side chaining via gates gaat? hm ik snap er iig geen hol meer van :stupid

waarom kan focusrite nou niet eens normaal een handleiding afleveren ...

Laatst gewijzigd:
Je moet de out van je kick naar de key in van de comp sturen en dan de bas naar de input van de comp en dan moet het lukken..

Als je de kick via key out weer de mengtafel instuurd kan je hem daar verder routeren.

Misschien moet je nog ff een knopje op je compounder goed zetten.

en kan die out van de kick direct van een out van de compressor af? of moet ie direct in de source?

Origineel geplaatst door demian
Je moet de out van je kick naar de key in van de comp sturen en dan de bas naar de input van de comp en dan moet het lukken..

Als je de kick via key out weer de mengtafel instuurd kan je hem daar verder routeren.

Misschien moet je nog ff een knopje op je compounder goed zetten.

hmmmmm

de compounder zijn eigenlijk 2 compressors ..... moet ik er dus maar 1 van gebruiken? of moet ik ze allebei gebruiken en kabels achterop met elkaar verbinden?

als ik iets in de key in stop hoor ik de kick niet meer

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
en kan die out van de kick direct van een out van de compressor af? of moet ie direct in de source?

die kick gaat via Key In de compressor in om zo de bas te beinvloeden die in de normale input zit.
Als je de kick niet via de mengtafel gesplitst hebt in 2 kanalen waardoor je hem niet meer kan horen omdat ie naar je Key in gaat van je compounder, kan je de kick via Key Out weer de mengtafel insturen om hem zodoende weer hoorbaar te maken. Maar dat hoeft niet als je een kick al gesplitst hebt dus, bijv, als je de kick met effect send naar je key in van de comp stuurt.

Wat je ook kan doen, is de kick via de compressor op 1 channel compressen en de out daarvan naar de key in van je andere kanaal te sturen, en de key out van dat andere kanaal terug naar je mixer stuurt, de bas zit dan natuurlijk ook op de input van dat andere channel.

Kan je zowel de kick compressen als je bass. 't is wel puur voor mono- gebruik dan natuurlijk.

die kick gaat via Key In de compressor in om zo de bas te beinvloeden die in de normale input zit.
Als je de kick niet via de mengtafel gesplitst hebt in 2 kanalen waardoor je hem niet meer kan horen omdat ie naar je Key in gaat van je compounder, kan je de kick via Key Out weer de mengtafel insturen om hem zodoende weer hoorbaar te maken. Maar dat hoeft niet als je een kick al gesplitst hebt dus, bijv, als je de kick met effect send naar je key in van de comp stuurt.

dus ik kan beter eerst de kick naar mn mengtafel doen ipv direct de compounder in .... en daarna met een insert kabel naar de compounder .....

Wat je ook kan doen, is de kick via de compressor op 1 channel compressen en de out daarvan naar de key in van je andere kanaal te sturen, en de key out van dat andere kanaal terug naar je mixer stuurt, de bas zit dan natuurlijk ook op de input van dat andere channel.

Kan je zowel de kick compressen als je bass. 't is wel puur voor mono- gebruik dan natuurlijk.

dat had ik net ..... de kick op de eerste compressor .. en de directe out daarvan op de key in van de 2e compressor met de bass .....

beide compressors hebben een apart mono kanaal op mn mixer .... maar ik heb geen key out volgens mij

Idd, met insert kabel kan ook.

en dan de 2 outsputs waarvan 1 in de key in en 1 in de andere compressor in stoppen?

Heb je die van de insertiekabel de A en B kabels niet om gedraaid?

Maar zowiezo, als je geen key out hebt op de compounder zal je de kick moeten splitsen.
1x om als key signaal te gebruiken, en 1 x om hem te compressen..

wat fuse bedoeld is .. ga eens uitvinden hoe een compressor werkt .. probeer eens echt te begrijpen wat ie doet .. ipv overal lukraak stekkertjes in te steken .. dan wijst het zich van zelf .. eerst verdiepen in de materie en dan pas experimenteren .. en als laatste pas bier !

zo ik ga nog effe me klusjes afmaken en dan aan het bier met nootjes om vanavond de stemming van de gemeente raad te volgen .. alles op zijn tijd !

:biertje:

pffffffff ik wordt helemaal gestoord hier .....

kun je me eens in stappen uitleggen hoe je dit zou doen? incl. aansluitingen van en naar de mixer
zonder gebruik van insert kabels ?

ik kan de kick trouwens wel splitsen via de filterbank .... daar zit een main out en out1 op ...
ik zal es proberen de out1 in de key in van de bass te stoppen

hm nvm ... als ik daar een plug in stop dan klinkt t geluid uit de fb gelijk weer anders ....

denk dat ik t maar op ga geven .... voordat er hier dingen door t raam gaan vliegen straks :stupid

Origineel geplaatst door MadR
wat fuse bedoeld is .. ga eens uitvinden hoe een compressor werkt .. probeer eens echt te begrijpen wat ie doet .. ipv overal lukraak stekkertjes in te steken .. dan wijst het zich van zelf .. eerst verdiepen in de materie en dan pas experimenteren ..

denk dat ik dat binnekort maar eens ga doen dan, want dit schiet ook niet op
misschien heb ik t zelfs best wel goed aangesloten gehad, maar niet de juiste instellingen op de compounder ...
beetje uitgebreidere handleiding van focusrite had geen kwaad gekund

Je moet even de logica zien te begrijpen van hoe de compressor werkt.

Op je mengtafel, splits je de kick.

1 x om te sturen naar ingang 1 van de compressor om hem zelf te compressen
1 x om te sturen naar de key in van kanaal 2, nl waar de bass zit.

De output van kanaal 1 gaat terug naar de mixer om verder gemixed te worden, dat kan idd met een insertie kabel.

Hoe dat signaal in key 2 komt maakt niet uit, dat kan door hem met send effect naar je key in 2 te sturen, of via een bus eventueel.

De bass zit gewoon met een insertie kabel op kanaal 2 in en out.

Op de compounder zit een knopje, daarmee kan je instellen of je de key in gebruikt op dat kanaal. Activeer dat knopje en je zit goed. Gate open etc, anders hoor je nog steeds niet veel.

Back