Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik kan me niet meer voorstellen dat iemand de complete inhoud van deze thread begrijpt, laat staan serieus neemt. Het zijn flinke betogen, Wout, en misschien werkt dat averechts met wat je ermee wilt zeggen.

Ik hou in ieder geval nog steeds evenveel van zwarte muziek en denk er nog precies hetzelfde over, wat heb je aan zo'n lange discussie als het eindigt als een lange reeks tekst die niemand leest?

Re: Re: Re: Re: Re: Even wat vragen en uitspraken van me...

Re: Re: Re: Re: Re: Even wat vragen en uitspraken van me...

Origineel geplaatst door Exzit
Slavenhandelaren waren in die tijd voornamelijk arabieren samen met de de nederlanders.

Weinig Arabische schepen in de Amerikaanse wateren...
En ik bedoelde eigenlijk geen slavenhandelaren, maar slavenhouders, de plantage eigenaren.

Ben er vandaag trouwens achtergekomen dat er inderdaad katholieke slavenhandelaren waren en die veel vrijer met de slaven omgingen. Sommigen trouwden zelfs met een slavin, mits ze maar gedoopt werd.

De slaven leefden in een behoorlijk isolement, dus culturele ontwikkelingen op de plantages was bijna uitgesloten. Dat gebeurde pas na de afschaffing van de slavernij. In ieder geval, toen waren de negers al behoorlijk onder de invloed van de westerse gebruiken en cultur.

Wout

Origineel geplaatst door Alexander
Ik kan me niet meer voorstellen dat iemand de complete inhoud van deze thread begrijpt, laat staan serieus neemt. Het zijn flinke betogen, Wout, en misschien werkt dat averechts met wat je ermee wilt zeggen.

Ik hou in ieder geval nog steeds evenveel van zwarte muziek en denk er nog precies hetzelfde over, wat heb je aan zo'n lange discussie als het eindigt als een lange reeks tekst die niemand leest?

Tja, zoals ik al eerder schreef: "Je hoeft niet mee te doen."
Even voor de duidelijkheid, ik ga er nooit vanuit dat een antwoord wordt gegeven door een meerderheid van dezelfde mening, als die niet echt onderbouwd is.

Juist in deze tijd is er in de musicologie een stroming ontstaan die probeert eventuele romantische beeldvormingen te ontmantelen. Bach, Mozart en ook de Noord-Amerikaanse negermuziek hebben hier last van. Nog veel meer, maar die drie zijn hier al eens aangehaald. Hierover bestaan de meest wilde verhalen, vaak zonder historische juistheid. En deze 'roddels' gaan soms erg ver.

Of een discussie nu veel tekst heeft of weinig, dat geeft alleen maar aan of de lezer nu wel geïnteresseerd is in het onderwerp of beter iets anders kan doen.

Hebben we haast of zo? :)

Wout

Bericht door een moderator:
Opgeschoond

Kom op met de artiesten, songs en stromingen die jou de vraag hebben doen rijzen!!!!
Dat is per slot het beginpunt van de hele zoektocht.

Hier heb je je lijstje :

http://nfo.net/usa/JO.html#JO
http://www.westville.org/rootsofpop1.htm
http://www.napier.ac.uk/depts/pas/CulturalStudies/MusicRoots.htm

Verder kan ik nog wel een lijstje opnoemen van alle zwarte artiesten waar ik muziek van heb (die mij idd tot die vraag hebben gebracht), of liedjes gaan noemen, maar daar zie ik het nut niet zo van in, maar als je dat echt wilt, dan kan dat ook.

En verder, schiet mij maar lek..;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door demian
Hier heb je je lijstje :
http://nfo.net/usa/JO.html#JO
Beetje onduidelijke site, maar wel veel informatie, waarmee helaas niets gebeurt...
Wie heeft dit eigenlijk geschreven?
Deze is veel leuker. Je moet natuurlijk wel in ogenschouw nemen dat dit verhaal alleen geschreven is voor de situatie in Georgia. Die meneer Matthew Moye stelt een gelijksoortige vraag als jij, al zal je wel niet blij zijn met zijn conclusies, namelijk dat de muziek in Georgia zijn roots heeft in
1 slavenmuziek
2 westerse 'klassieke' muziek en
3 Ierse muziek.
En aan de basis stond?
Jawel! Amazing Grace... Kunnen we gerust stellen dat we bezig zijn met: "Waarheen... leidt de weg... die we moeten gaan?" Mieke Telkamp aan de basis :D
Maar zo mag je dit artikel natuurlijk niet opvatten...
De laatste link op deze site, geschreven door Jack Madani, is een beschrijving van de feiten over de 'pop'muziek uit de jaren zestig, en daarbij nog erg beknopt. Ik vraag me af waarom hij bepaalde songs van The Beatles met die van The Beach Boys koppelt, want hij legt het niet uit. Is het chronologisch, dus synchroniteit? Of op inhoud of vorm? Beetje onduidelijk.
Verder kan ik nog wel een lijstje opnoemen van alle zwarte artiesten waar ik muziek van heb (die mij idd tot die vraag hebben gebracht), of liedjes gaan noemen, maar daar zie ik het nut niet zo van in, maar als je dat echt wilt, dan kan dat ook.
Dat zou een goede optie zijn, niet wat Googelen...
En verder, schiet mij maar lek..;)
Totaal geen behoefte aan, hoor :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Oh, had jij dat gedaan.
Ik had Craz en Johnny al gemaild...

Wout
Ik snapte er geen hout van, eigenlijk net zoveel als van deze thread :)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik snapte er geen hout van, eigenlijk net zoveel als van deze thread :)

Aan dat laatste kan ik helaas niets doen, maar waarom staan Craz en jij dan als moderatoren van dit deel van het forum aangegeven in de lijst? Niet dat het wat uitmaakt, maar zo ontstaat er dan toch wel wat verwarring...

Wout

Origineel geplaatst door demian
Hee wout, beetje veel oengaboontjes gegeten laatste tijd? Zijn lekker he. ;)

Bij deze :)

Schijnt een leuke thread aan de gang te zijn over de kleur van onze onderbroeken...

Wout

[oprui mode]

Ik heb wat platen met ouwe (west)Afrikaanse FUNK zitten draaien en tja ik kom toch weer tot de conclusie dat ik deze ultieme funk niet van blanke broeders heb gehoord. Trek zelf uwe conclusie :D

[/oprui mode]

R

Arvje, Arvje toch ;)

En je herkende plotseling dat dit de basis is van de hedendaagse populaire muziek?
Is de hedendaagse populaire muziek dan alleen maar Funk en Groove?
Want daar ging de thread toch over?

Het onderwerp was toch niet of blanken net zo goed kunnen swingen als negers, want dat kunnen ze niet, net zo min dat negers goed Japanse muziek kunnen maken.

Maar is die swing de echte verandering in de muziek geweest, in de westerse muziek?
Kunnen nu alleen maar negers muziek maken en blanken niet?
Funk en swing en groove is een wijze waarop negers westerse muziek spelen, het is een onderdeel van de westerse muziek, niet de westerse populaire muziek...

I rest my case...

Wout

PS, wat heb je eigenlijk gehoord?

Kan deze thread niet gewoon op slot... please... moderatoren??

iedereen heeft z'n ding nou wel gezegd..

en met alle respect Wout... ik denk dat met al jouw betogen in alleen al deze thread we al een boek
kunnen vullen van minstens 100 pagina's.... dus laten we het met z'n allen hierbij houden en een nieuwe
thread openen... bv. 'Muziek is wit' :D

Het gaat om een verzamelserie genaamd
"The Funky Fuzzy Souunds of West Africa"

Met oa Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou Dahorny, Moussa Doumbia e William Onyeabor

60's-70's funk met een dikke vette Afrikaanse saus. Heerlijk! Jammer dat er daar geen funk meer wordt gemaakt (bij mijn weten).

R

Ik zal hem opzoeken, maar niet meer vandaag.

Wout

PS Weet jij waarom daar geen funk meer wordt gemaakt en wat er voor in de plaats gekomen is?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik zal hem opzoeken, maar niet meer vandaag.

Wout

PS Weet jij waarom daar geen funk meer wordt gemaakt en wat er voor in de plaats gekomen is?

Funk was toen ook in Afrika "hot". Ik denk dat ze een beetje de mainstream uit het oog zijn verloren, door binnenlandse toestanden.. Wat daarna kwam is denk ik de West Afrikaanse Zouk etc..
Maar goed, ik weet er niet veel van.. Daar moet je me broer voor hebben!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back