Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Waarna ik stelde dat de 'zwarte' muziek eerst volledig omgeturnd is naar de westerse muziek en vervolgens 'in de uitvoering' een zwart tintje overhield. Waar zit nu de grootste vernieuwing?

Hoor nou wat je zegt: "een zwart tintje." Laten we ons eens op jazz richten... Waar zit de vernieuwing? Nou... moet ik het uitspellen? Ragtime, swing, bigbands, bebop, avant-garde... Allemaal vernieuwingen. Die NIET gebaseerd zijn op gevestigde blanke deuntjes, hoor.. Jij zei de heersende cultuur in de VS was blank. Heb je de gangbare blanke muzikale folklore van toen wel in kaart? Dat was vooral gebaseerd op wat Ieren en Engelsen hadden meegebracht... Banjo-gereutel... (Sorry.. vast heel mooi, maar niet mijn ding.) Ga mij nou niet vertellen dat jazz Amerikaanse folklore-muziek is met een zwart tintje... :dubbel:

Zwarte muziek is niet superieur aan welke ander muziek dan ook en beslist niet aan de blanke muziek. Stellen dat het 'de' grote verandering in de muziek is, zodat goede muziek alleen maar zwarte muziek kan zijn, dat gaat, mij in ieder geval, veel te ver...

Wie heeft nou ooit gesteld dat zwarte muziek superieur is? Behalve dan Demian door de stelling zo zwart-wit te deponeren, namelijk: muziek is zwart... Zoals ik al zei, dat iz onzin. Mijn punt in deze heb ik al in een eerdere post duidelijk gemaakt. Zonder zwarten geen jazz. Punt. Hoezo volledig omgeturnd... Je doet echt af aan wat het werkelijk is. In de VS waren de blanke en zwarte cultuur volledig gescheiden. Apartheid... weet je nog? Slaven dingen Gospels zingen... daar kwam een trommeltje bij... daar kwam een piano bij (als ze geluk hadden)... later een Engelse Hoorn of een trompet... Die muziek ontstond grotendeels op eigen kracht. Natuurlijk met westerse invloeden, maar op eigen kracht verder.

Op bepaalde plekken in Afrika na, bestaat 'zwarte' muziek gewoon niet!

Misschien moeten we dan maar even deze discussie verplaatsen naar www.termenologieforum.nl

Als je zo sec zegt dat zwarte muziek alleen in Afrika bestaat, dan geef ik je "an sich" gelijk. Maar.... jazz, funk, soul en hiphop zouden niet bestaan zonder zwarten. Sterker, de invloed van zwarten op deze muziek is zo overweldigend, dat ik wel degelijk durf uit te spreken dat deze muziekgenres ZWART zijn.

Siem

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door trash
Had het zwarte zich niet met het blanke vermengt, stond iedereen nu nog te flieretjeppen op de vogeltjes dans.

Erger nog, dan had de zwarte niet eens geweten wat een baslijntje was!

Wout

Erger nog, dan had de zwarte niet eens geweten wat een baslijntje was!

Wout

Aha, das wel vreemd, want volgens mij speelden ze al heel erg lang geleden basslines met percussie instrumenten.

Boe!

Nou moeten jullie echt even ophouden...

Jazz is van zwarte afkomst, soul ook, funk is ook van zwarte afkomst... en hiphop... dus ook!

Arv,

Ik denk dat je woordkeus het een-en-ander zegt over wat jij van de discussie vindt.

Voor jou is het volgens mij geen discussie..

maar goed...

muziek is zwart...
dus niet blank...

de geluiden die blanken produceren zijn dus geen muziek?

-C-

Origineel geplaatst door C738
maar goed...

muziek is zwart...
dus niet blank...

de geluiden die blanken produceren zijn dus geen muziek?

-C-

Daar heb je hem weer die kaaskop! :D

Origineel geplaatst door shortwave
Hoor nou wat je zegt: "een zwart tintje." Laten we ons eens op jazz richten... Waar zit de vernieuwing? Nou... moet ik het uitspellen? Ragtime, swing, bigbands, bebop, avant-garde... Allemaal vernieuwingen. Die NIET gebaseerd zijn op gevestigde blanke deuntjes, hoor.. Jij zei de heersende cultuur in de VS was blank. Heb je de gangbare blanke muzikale folklore van toen wel in kaart? Dat was vooral gebaseerd op wat Ieren en Engelsen hadden meegebracht... Banjo-gereutel... (Sorry.. vast heel mooi, maar niet mijn ding.) Ga mij nou niet vertellen dat jazz Amerikaanse folklore-muziek is met een zwart tintje... :dubbel:

Zo eenvoudig is het natuurlijk niet.
Ik stelde toch al het te 'smal' kijken te veel andere zaken weglaat?
Maar heb je wel eens gekeken naar de nummers die de negro-marchingbands speelden? En de vroege dixieland en ragtime? Dat waren variaties op Anglo-Amerikaanse nummers, hoor.
'When the Saints' komt regelrecht uit de protestantse bundeltjes.

Wie heeft nou ooit gesteld dat zwarte muziek superieur is? Behalve dan Demian door de stelling zo zwart-wit te deponeren, namelijk: muziek is zwart... Zoals ik al zei, dat iz onzin. Mijn punt in deze heb ik al in een eerdere post duidelijk gemaakt. Zonder zwarten geen jazz. Punt. Hoezo volledig omgeturnd... Je doet echt af aan wat het werkelijk is. In de VS waren de blanke en zwarte cultuur volledig gescheiden. Apartheid... weet je nog? Slaven dingen Gospels zingen... daar kwam een trommeltje bij... daar kwam een piano bij (als ze geluk hadden)... later een Engelse Hoorn of een trompet... Die muziek ontstond grotendeels op eigenkracht. Natuurlijk met westerse invloeden, maar op eigen kracht verder.

Nee, geen apartheid, maar onderdrukking, dat is een groot verschil! Bij apartheid gewoon ieder z'n eigen muziek, bij onderdrukking wordt de onderdrukte muziek gewoon verboden. Negers mochten hun eigen muziek niet maken! Gekscherend wordt gesteld dat de voorlopers van de jazz een onbeholpen manier is van blanke muziek imiteren. "Ach, die zwartjes! Ze willen wel onze muziek maken, maar ze kunnen het toch nooit." (beetje kort door de bocht, maar het geeft het wel aardig weer) De onderdrukker accepteerde die muziek, omdat hij dacht dat het eigenlijk zijn muziek was. Vandaar dat hoge blanke gehalte, dat de negers er bewust inbrachten, of misschien vonden ze het ook wel interessanter, omdat er meer dingen in zaten en mogelijk waren dan in hun oorspronkelijke muziek.

Schuller beweert dat het volledig toeschrijven van de jazz aan de Afro-Amerikanen het idee creƫeren is dat zij volledig vrij waren in hun culturele denken. Het is het verdoezelen van een voor de hedendaagse blanke heel vervelende periode in de Westerse geschiedenis.
Dat beweert hij in een tijdschrift over jazz, dat tussen de rotzooi bij m'n broer ligt, dus ik kan helaas niet direkt citeren

Als je zo sec zegt dat zwarte muziek alleen in Afrika bestaat, dan geef ik je "an sich" gelijk. Maar.... jazz, funk, soul en hiphop zouden niet bestaan zonder zwarten. Sterker, de invloed van zwarten op deze muziek is zo overweldigend, dat ik wel degelijk durf uit te spreken dat deze muziekgenres ZWART zijn.

Natuurlijk is dat 'zwarte' muziek, zoals jij dat noemt, want er spelen verdraaid veel negers mee op die platen, maar die term is naar mijn mening verkeerd. Gewoon westerse muziek met dat Afrikaanse hupje... :)

In de oorspronkelijke Afrikaanse muziek was dat hupje ook al aanwezig. Ritmes verschoven binnen de poly-ritmische stukken en daar kon men de virtuositeit van de muzikant aan herkennen. Westerlingen hebben daar geen oor voor, want ze zijn niet bekend met het zuivere Afrikaanse idioom. Maar toegepast in westerse muziek en we vinden het plots geweldig. Maar of dat nou de ultime vernieuwing is...? Of het nou meteen 'top of the bill' is?

Ik ga steeds meer het gevoel krijgen dat damien's eerste mail inderdaad een kreet van bevestiging is geweest, althans volgens velen hier zo opgevat dient te worden.
Van: "HĆ©, ik heb iets voor mezelf ontdekt, namelijk dat ik die muziek interessanter vind dan andere stijlen, dus bevestig mij dat ik het juist heb..."

Dus, mijn antwoord luidt dus eigenlijk:
Yep, Cool Vet, man.
Ze hebben het helemaal.

Later...

Wout

Wouw! Blits
Oh, nee... Die kunnen niet meer :D

Gelukkig voor de meesten is TMF iedere dag, 24 uur lang...

I rest this case en ga even echt 'zeiken', Arv.

[Timofeef-mode]GMT: 13:16:45. Wout is weer aan het typen.[/Timofeef-mode]

Shortwave, zulke mededelingen kan je niet maken als moderator, man.
Je zakt in m'n achting...

Frank Black niet...

Barry white daarentegen wel weer.

soc_titulaer.JPG

...wondere wereld...

-Chriet-

dat is een zeer simplistische visie op de amerikaanse muziek uit de 19de eeuw. Je had ook veel klasieke orkesten, carabaret op franse leest, muzette (origineel frans light-klassieke balmuziek die in de caraiben en noord amerika een eigen vorm aanam), cajun (frans/ierse cross over), country in een zeer vroege vorm, marsbands, fanfares, schoolorkesten, kleine rondtrekkende volksorkestjes die dikwijls europese folk speelde (vooral uit rusland en duitsland dan), ...

Wie heeft nou ooit gesteld dat zwarte muziek superieur is? Behalve dan Demian door de stelling zo zwart-wit te deponeren, namelijk: muziek is zwart... Zoals ik al zei, dat iz onzin. Mijn punt in deze heb ik al in een eerdere post duidelijk gemaakt. Zonder zwarten geen jazz. Punt. Hoezo volledig omgeturnd... Je doet echt af aan wat het werkelijk is. In de VS waren de blanke en zwarte cultuur volledig gescheiden. Apartheid... weet je nog? Slaven dingen Gospels zingen... daar kwam een trommeltje bij... daar kwam een piano bij (als ze geluk hadden)... later een Engelse Hoorn of een trompet... Die muziek ontstond grotendeels op eigen kracht. Natuurlijk met westerse invloeden, maar op eigen kracht verder.

Misschien moeten we dan maar even deze discussie verplaatsen naar www.termenologieforum.nl

Siem

Maar deze muziekstijlen zouden ook nooit zijn onstaan zonder de blanke invloed. Dan zouden de afro-amerikanen nog afrikanen zijn en met percusie en nyabingi gezangen bezig zijn ipv te rappen/funken/bleuzen/... En pop (in de zeer brede zin van het woord) zoals wij het nu kennen zou niet bestaan.

kortom, het is de botsing van de westeuropese cultuur en de afrikaanse cultuur die alles veroorzaakt heeft.

Maar het is wel een feit dat afrikanen meer ritmegevoelig zijn, en wij blanken het meer van complexe melodiƫn of vuile geluiden moeten hebben.

In de categorie 'mosterd na de maaltijd'! (maar ik ben sowieso geen mosterdfan, dus mij maakt dat niet uit)
Laten we de discussie op muziek focussen. Luister eens naar Kraftwerk. Blanken bij uitstek (Duitsers! ;) ) Gave muziek... maar zit daar nou echt swing in? Ik vind van niet. Voor een stukje swing in zulke muziek luister ik naar een nummer van Derrick May en als het even kan, geremixed door Juan Atkins... Daar zit swing in, zo je wilt groove...
Uit dit soort opmerkingen krijg ik het idee dat er ook geprobeerd wordt al dan niet aan te tonen dat zwarten van nature (genetisch) meer funk hebben (naast hoe zwart of wit de oorsprong van allerlei muziekstromen was). Dat lijkt mij wel bijzonder riskant, inhoudelijk. Volgens mij is het eerder zo dat je gevoel krijgt voor waar je mee opgevoed wordt en dat er daarbij nog vrij grote 'rollenpatronen' zijn (maar dan rassenpatronen, als dat een woord is).

En deze...
Ik moet trouwens nog iets toevoegen aan deze discussie... Ik kijk echt naar de muzikale ontwikkeling van jazz, funk, soul en hiphop. Dat scheid ik (ingebakken bij historici) van de soms parallel lopende culturele ontwikkelingen. Ik zie dat bij muziekstijlen als deze, die stijlen worden aangegrepen door (sub-) culturele groepen om zich duidelijker te profileren. Terwijl de vernieuwingen in muziek meestal op zichzelf staan. Het is dus meestal niet zo dat er een subcultuur is en dat daaruit een muzieksoort of stijl onstaat, eerder andersom. Voor die vernieuwingen zijn (zeker in de jazz) de individuele invloeden van talenten veel belangrijker geweest.
...lijkt me ook niet erg handig. Sowieso is het volgens mij door methodologische ontwikkelingen in de geschiedkunde vanaf halverwege de 20e eeuw een achterhaalde opvatting dat je dat soort zaken van elkaar kunt scheiden (dacht ik :engel: ). 'Pure' geschiedenis (ook wel bekend als 'historische feitjes'), cultuur, religie (eigenlijk een onderdeel van cultuur natuurlijk, maar goed): hoe meer je het los van elkaar wilt gaan bezien, hoe minder zinnig de beweringen worden. Alles is met alles verbonden! Klinkt een tikje pretentieus, maar zodra zaken buiten beschouwing gelaten worden, worden er direct aspecten over het hoofd gezien.

is niet verkeerd dat funkgen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back