Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Arv,
Ik geef toe, de negroide persoon heeft de blanke theoretisch leren funken
Wout
Waarna ik stelde dat de 'zwarte' muziek eerst volledig omgeturnd is naar de westerse muziek en vervolgens 'in de uitvoering' een zwart tintje overhield. Waar zit nu de grootste vernieuwing?

Zwarte muziek is niet superieur aan welke ander muziek dan ook en beslist niet aan de blanke muziek. Stellen dat het 'de' grote verandering in de muziek is, zodat goede muziek alleen maar zwarte muziek kan zijn, dat gaat, mij in ieder geval, veel te ver...
Op bepaalde plekken in Afrika na, bestaat 'zwarte' muziek gewoon niet!
Origineel geplaatst door trash
Had het zwarte zich niet met het blanke vermengt, stond iedereen nu nog te flieretjeppen op de vogeltjes dans.
Erger nog, dan had de zwarte niet eens geweten wat een baslijntje was!
Wout
Origineel geplaatst door Han Reizger
Boe!
Nou moeten jullie echt even ophouden...
Jazz is van zwarte afkomst, soul ook, funk is ook van zwarte afkomst... en hiphop... dus ook!

Arv,
Ik denk dat je woordkeus het een-en-ander zegt over wat jij van de discussie vindt.
Origineel geplaatst door C738
maar goed...
muziek is zwart...
dus niet blank...
de geluiden die blanken produceren zijn dus geen muziek?
-C-

Origineel geplaatst door shortwave
Hoor nou wat je zegt: "een zwart tintje." Laten we ons eens op jazz richten... Waar zit de vernieuwing? Nou... moet ik het uitspellen? Ragtime, swing, bigbands, bebop, avant-garde... Allemaal vernieuwingen. Die NIET gebaseerd zijn op gevestigde blanke deuntjes, hoor.. Jij zei de heersende cultuur in de VS was blank. Heb je de gangbare blanke muzikale folklore van toen wel in kaart? Dat was vooral gebaseerd op wat Ieren en Engelsen hadden meegebracht... Banjo-gereutel... (Sorry.. vast heel mooi, maar niet mijn ding.) Ga mij nou niet vertellen dat jazz Amerikaanse folklore-muziek is met een zwart tintje...![]()
Wie heeft nou ooit gesteld dat zwarte muziek superieur is? Behalve dan Demian door de stelling zo zwart-wit te deponeren, namelijk: muziek is zwart... Zoals ik al zei, dat iz onzin. Mijn punt in deze heb ik al in een eerdere post duidelijk gemaakt. Zonder zwarten geen jazz. Punt. Hoezo volledig omgeturnd... Je doet echt af aan wat het werkelijk is. In de VS waren de blanke en zwarte cultuur volledig gescheiden. Apartheid... weet je nog? Slaven dingen Gospels zingen... daar kwam een trommeltje bij... daar kwam een piano bij (als ze geluk hadden)... later een Engelse Hoorn of een trompet... Die muziek ontstond grotendeels op eigenkracht. Natuurlijk met westerse invloeden, maar op eigen kracht verder.
Als je zo sec zegt dat zwarte muziek alleen in Afrika bestaat, dan geef ik je "an sich" gelijk. Maar.... jazz, funk, soul en hiphop zouden niet bestaan zonder zwarten. Sterker, de invloed van zwarten op deze muziek is zo overweldigend, dat ik wel degelijk durf uit te spreken dat deze muziekgenres ZWART zijn.

[Timofeef-mode]GMT: 13:16:45. Wout is weer aan het typen.[/Timofeef-mode]
Origineel geplaatst door shortwave
Hoor nou wat je zegt: "een zwart tintje." Laten we ons eens op jazz richten... Waar zit de vernieuwing? Nou... moet ik het uitspellen? Ragtime, swing, bigbands, bebop, avant-garde... Allemaal vernieuwingen. Die NIET gebaseerd zijn op gevestigde blanke deuntjes, hoor.. Jij zei de heersende cultuur in de VS was blank. Heb je de gangbare blanke muzikale folklore van toen wel in kaart? Dat was vooral gebaseerd op wat Ieren en Engelsen hadden meegebracht... Banjo-gereutel... (Sorry.. vast heel mooi, maar niet mijn ding.) Ga mij nou niet vertellen dat jazz Amerikaanse folklore-muziek is met een zwart tintje...![]()
Wie heeft nou ooit gesteld dat zwarte muziek superieur is? Behalve dan Demian door de stelling zo zwart-wit te deponeren, namelijk: muziek is zwart... Zoals ik al zei, dat iz onzin. Mijn punt in deze heb ik al in een eerdere post duidelijk gemaakt. Zonder zwarten geen jazz. Punt. Hoezo volledig omgeturnd... Je doet echt af aan wat het werkelijk is. In de VS waren de blanke en zwarte cultuur volledig gescheiden. Apartheid... weet je nog? Slaven dingen Gospels zingen... daar kwam een trommeltje bij... daar kwam een piano bij (als ze geluk hadden)... later een Engelse Hoorn of een trompet... Die muziek ontstond grotendeels op eigen kracht. Natuurlijk met westerse invloeden, maar op eigen kracht verder.
Misschien moeten we dan maar even deze discussie verplaatsen naar www.termenologieforum.nl
Als je zo sec zegt dat zwarte muziek alleen in Afrika bestaat, dan geef ik je "an sich" gelijk. Maar.... jazz, funk, soul en hiphop zouden niet bestaan zonder zwarten. Sterker, de invloed van zwarten op deze muziek is zo overweldigend, dat ik wel degelijk durf uit te spreken dat deze muziekgenres ZWART zijn.
Siem
Uit dit soort opmerkingen krijg ik het idee dat er ook geprobeerd wordt al dan niet aan te tonen dat zwarten van nature (genetisch) meer funk hebben (naast hoe zwart of wit de oorsprong van allerlei muziekstromen was). Dat lijkt mij wel bijzonder riskant, inhoudelijk. Volgens mij is het eerder zo dat je gevoel krijgt voor waar je mee opgevoed wordt en dat er daarbij nog vrij grote 'rollenpatronen' zijn (maar dan rassenpatronen, als dat een woord is).Origineel geplaatst door shortwave
Laten we de discussie op muziek focussen. Luister eens naar Kraftwerk. Blanken bij uitstek (Duitsers!) Gave muziek... maar zit daar nou echt swing in? Ik vind van niet. Voor een stukje swing in zulke muziek luister ik naar een nummer van Derrick May en als het even kan, geremixed door Juan Atkins... Daar zit swing in, zo je wilt groove...
...lijkt me ook niet erg handig. Sowieso is het volgens mij door methodologische ontwikkelingen in de geschiedkunde vanaf halverwege de 20e eeuw een achterhaalde opvatting dat je dat soort zaken van elkaar kunt scheiden (dacht ikOrigineel geplaatst door shortwave
Ik moet trouwens nog iets toevoegen aan deze discussie... Ik kijk echt naar de muzikale ontwikkeling van jazz, funk, soul en hiphop. Dat scheid ik (ingebakken bij historici) van de soms parallel lopende culturele ontwikkelingen. Ik zie dat bij muziekstijlen als deze, die stijlen worden aangegrepen door (sub-) culturele groepen om zich duidelijker te profileren. Terwijl de vernieuwingen in muziek meestal op zichzelf staan. Het is dus meestal niet zo dat er een subcultuur is en dat daaruit een muzieksoort of stijl onstaat, eerder andersom. Voor die vernieuwingen zijn (zeker in de jazz) de individuele invloeden van talenten veel belangrijker geweest.
). 'Pure' geschiedenis (ook wel bekend als 'historische feitjes'), cultuur, religie (eigenlijk een onderdeel van cultuur natuurlijk, maar goed): hoe meer je het los van elkaar wilt gaan bezien, hoe minder zinnig de beweringen worden. Alles is met alles verbonden! Klinkt een tikje pretentieus, maar zodra zaken buiten beschouwing gelaten worden, worden er direct aspecten over het hoofd gezien.