Wat gedachten...
Wat gedachten...
Als je stelt dat amusementsmuziek nogal beïnvloed is door 'zwarte' invloeden, dan kan ik generaliserend daar best in meegaan. Als je stelt dat 'vernieuwingen' in de muziek in het algemeen van 'zwarte' origine is, dan ga je niet erg kort door de bocht, maar slip je eigenlijk gewoon achteruit.
Ik heb eens een leuk experiment gedaan in de negentiger jaren met een groep 8 uit het basisonderwijs. Tijdens een project over jeugdculturen heb ik 1966 tegenover 1996 gezet, met het gevolg dat ouders weer eens hun oude platen aan hun kinderen lieten horen en dat er over mode gepraat werd. Daar draaide ik een video band met de hits uit 1966: Beach Boys, Small Faces en zo, maar ook James Brown en Ike & Tina Turner. Er was een afspraak dat als er tien handen werden opgestoken, de video band een nummer verder werd gespoeld. Beach Boys, Stones en Faces werden allemaal wegestemd, terwijl The Jackson Five, James Brown en zo helemaal werden uitgekeken. Bij de ouders en mij zou dat juist andersom zijn gedaan.
Waarom hadden die kinderen zo'n berlangsteling voor de 'zwarte' muziek? Die ontwikkelde zich van Soul naar Disco naar Dance, hun muziek van die tijd...
Wat betreft de electronische muziek zijn de 'witmannen' veel belangrijker geweest dat de 'zwarten'. Dat Stevie Wonder leuk een MiniMoogbasje kon maken is nog geen reden om hem te roemen als ontwikkelaar van de electronische muziek. Zelfs het bevrijden van de studio als muziekinstrument is door die bleke Beatles gedaan.
Belangrijk is wel te onderkennen dat de geschiedenis niet bij jou en jouw mening is begonnen...
De Afrikaanse muziek kende in de achtiende eeuw totaal geen harmonieën, maar wel veel polyritmiek.
Simpel gezegd is het bluesschema ontstaan onder invloed van de blanken. Dat daar slavernij aan ten grondslag lag, met de onderdrukking van de muziek van de slaven, daar zijn dikke boeken over volgeschreven. Slaven mochten beslist geen
eigen instrumenten gebruiken, zoals de trommel. Gitaar en banjo waren wel toegestaan. En natuurlijk Christelijke gezangen. Zo werden de akkoorden meteen ook opgedrongen.
De vraag is voor mij:
kan je wel zwarte muziek maken als je blank bent?
Ik denk van wel, want ik kan redelijk goed meekomen met een Turkse band (als bassist) en die zijn zeer te spreken over mijn spel, al kunnen ze horen dat ik geen Turk ben, ondanks mijn snor

Of toch niet, dan...
Wout