Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Arv
@Hermax: Ik kan prima lezen, dank u. Maar in jouw stukje staan JUIST generaliserende uitspraken.

8D Toch maar eens herlezen :)
Bepaalde woorden duiden namelijk op nuancering, zoals 'meer bezig met' (=de balans slaat over naar...) of 'straffer' (=de balans slaat over naar...)
Het gedeelte over 'rap' daarentegen is mijn ongezouten mening :D

Origineel geplaatst door demian
Ik durf zelfs te stellen dat 'blanke' muziek zeer sterk beinvloed is door 'zwarte' muziek, en andersom veel minder.

Dat klopt. Rock 'n Roll is zelfs van origine zwarte muziek. Elvis had het ook van zwarte muzikanten. Ik heb een paar jaar geleden eens een aantal 78 toeren platen gehoord van eind jaren '40 van zwarte rock 'n roll muzikanten. Dat swingt de pan uit.

Wat gedachten...

Wat gedachten...

Als je stelt dat amusementsmuziek nogal beïnvloed is door 'zwarte' invloeden, dan kan ik generaliserend daar best in meegaan. Als je stelt dat 'vernieuwingen' in de muziek in het algemeen van 'zwarte' origine is, dan ga je niet erg kort door de bocht, maar slip je eigenlijk gewoon achteruit.

Ik heb eens een leuk experiment gedaan in de negentiger jaren met een groep 8 uit het basisonderwijs. Tijdens een project over jeugdculturen heb ik 1966 tegenover 1996 gezet, met het gevolg dat ouders weer eens hun oude platen aan hun kinderen lieten horen en dat er over mode gepraat werd. Daar draaide ik een video band met de hits uit 1966: Beach Boys, Small Faces en zo, maar ook James Brown en Ike & Tina Turner. Er was een afspraak dat als er tien handen werden opgestoken, de video band een nummer verder werd gespoeld. Beach Boys, Stones en Faces werden allemaal wegestemd, terwijl The Jackson Five, James Brown en zo helemaal werden uitgekeken. Bij de ouders en mij zou dat juist andersom zijn gedaan.
Waarom hadden die kinderen zo'n berlangsteling voor de 'zwarte' muziek? Die ontwikkelde zich van Soul naar Disco naar Dance, hun muziek van die tijd...

Wat betreft de electronische muziek zijn de 'witmannen' veel belangrijker geweest dat de 'zwarten'. Dat Stevie Wonder leuk een MiniMoogbasje kon maken is nog geen reden om hem te roemen als ontwikkelaar van de electronische muziek. Zelfs het bevrijden van de studio als muziekinstrument is door die bleke Beatles gedaan.

Belangrijk is wel te onderkennen dat de geschiedenis niet bij jou en jouw mening is begonnen...

De Afrikaanse muziek kende in de achtiende eeuw totaal geen harmonieën, maar wel veel polyritmiek.
Simpel gezegd is het bluesschema ontstaan onder invloed van de blanken. Dat daar slavernij aan ten grondslag lag, met de onderdrukking van de muziek van de slaven, daar zijn dikke boeken over volgeschreven. Slaven mochten beslist geen eigen instrumenten gebruiken, zoals de trommel. Gitaar en banjo waren wel toegestaan. En natuurlijk Christelijke gezangen. Zo werden de akkoorden meteen ook opgedrongen.

De vraag is voor mij: kan je wel zwarte muziek maken als je blank bent?
Ik denk van wel, want ik kan redelijk goed meekomen met een Turkse band (als bassist) en die zijn zeer te spreken over mijn spel, al kunnen ze horen dat ik geen Turk ben, ondanks mijn snor :D
Of toch niet, dan...

Wout

Ik ben het er wel eens dat dikke ritmes ook uit Afrika stammen, maar laten we niet de Arabische en Aziatische invloeden vergeten. Vooral percussie is zo ontdekt (denk ik).
Omgekeerd denk ik dat we in de EU gewoon niet zo ritmisch waren.

Trommel/percussie is volgens mij ook ontstaan in die landen voor religieuze zaken als meditatie en Shamanisme enzo.

Origineel geplaatst door Arv
Trommel/percussie is volgens mij ook ontstaan in die landen voor religieuze zaken als meditatie en Shamanisme enzo.

Nou, ik denk eerder aan oorlogsvoeringen, hoor :)
Onze grote trom is een afstammeling van de Turkse Tapan, en die liepen voorop als de troepen gingen aanvallen... Een weinig benijdenswaardige positie, op zo'n moment. Daarachter de schalmeien en, jawel, die mooie bronzen schijven... bij ons beter bekend als bekkens!

Wout

Luister eens naar de muziek uit zuid-europa, met name spanje bijvoorbeeld. Dat leeft en grooved enorm! De dansen die erbij horen, vol vuur en passie...

-C-

zuiver blanke muiziek is van voor 1850, en zuiver zwarte is de tradionele afrikaanse muziek. De rest zijn mixvormen van de 2.

zwarte muziek zoals funk, soul, jazz, blues, reggae, zijn zeer schatplichtig aan blanke instrumenten en toonladders, en gebruiken ook veel blanke technieken en songstructuren. En blanke populaire muziek is altijd te leen gegaan in de zwarte tradities. Zelfs klassieke muziek van na 1850 heeft veel uit zuidamerikaanse en caraibische slavenmuziek overgenomen (de muzette is een schoon voorbeeld hiervan, die ging te leen bij de zwarte slavenmuziek uit de caraiben die de voorloper was van de son, mento en de calypso uit de eerste helft van de 20ste eeuw). Later had je dan de blanke jazzcrooners, die een versimpelde en verblankte versie was van de eerste vormen van jazz, rock is schatplichtig aan de rythem & bleus, pop (incls disco & co) aan de rythem & bleus en soul, electronsiche muziek aan dub (reggae dus), jazz en funk, ...

zuivere blanke of zwarte muziek bestaat bijna niet meer. afrikanen spelen hun soukous (een variant van de veel oudere zouk), west africaanse bleus ea stijlen ook op fender gitaren en westerse drumstellen ipv calabas harpen en traditionele percussie. En de workstation begint ook zijn intrede te doen in africa.

Ik heb hier zojuist een cd'tje binnengekregen van een ex klasgenoot wim steeman aka mc spok (middelbaar dan) die met zijn hiphopgroep (Indigenous uit Brugge) naar uganda getrokken is, en daar met lokale artiesten een hoop hiphoptracks opnam. En die artiesten moeten niet onderdoen voor wat in de us gebeurt. Het enig probleem is het lingala (voor ons onverstaanbaar) en de slechte marketing van de meeste afrikaanse hedendaagse muziek.

Als ik muziek mooi vind, kan het me BAR weinig schelen wat voor huidskleur de maker heeft.

Het berust allemaal op smaak, enne.. wat was dat ookal weer met smaak en twisten.. hmm, ff denken.. :D

Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door demian

.. Daar tegenoverstaat, Rock, Rock 'n Roll, Hardrock, Punk, Metal, Pop, etc
Deze muziek zie ik als 'blank'. Persoonlijk gaat mijn voorkeur niet uit naar de 2e categorie, veel te weinig groove en subtiliteit,
1 2 3 4 1 2 3 4, muzikaal beetje on-interessant voor mij.

Hmm luister eens wat goeie progrock/metal, niks 1 2 3 4 ! Of in ieder geval heel weinig :)

Re: Re: Muziek is zwart

Re: Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Hmm luister eens wat goeie progrock/metal, niks 1 2 3 4 ! Of in ieder geval heel weinig :)

Ik ken bijv, Liquid Tension Experiment, erg goeie gitaar herrie is dat.

Ik was misschien een beetje cru in mijn stelling, ik vind dat 'zwarte muziek' vaak meer subtiele genialiteiten heeft, terwijl blanke muziek meer 'massive' is.. ik vraag me al tijden af hoe dat dat komt, qua vooruitstrevend was ik abuis in mijn opvatting denk ik, vorderingen vinden in alle stijlen plaats.

Origineel geplaatst door C738
Luister eens naar de muziek uit zuid-europa, met name spanje bijvoorbeeld. Dat leeft en grooved enorm! De dansen die erbij horen, vol vuur en passie...

-C-

Ja idd.... en door wie zijn die eeuwenlang overheersd dan wel be-invloed? Juist... de Moren, ofwel... zwarten! :)

shortwave heeft geschiedenis gestudeerd

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door shortwave
Ja idd.... en door wie zijn die eeuwenlang overheersd dan wel be-invloed? Juist... de Moren, ofwel... zwarten! :)

shortwave heeft geschiedenis gestudeerd

Sorry, maar die Spaanse dansen zijn van de zigeuners afkomstig, oorspronkelijk wonend in het huidige Afganistan. Waren daar ook al negeroïde mensen? Dacht'ut nie...

Wout

Was dat dan muziekgeschiedenis...?

Last edited by a moderator:
eerder grieks , uitvinders van het octaaf , ocvtavia:D

Zwarte mensen komen uit warme landen, en zijn daarom zelf ook warmer dan wij koude, stijve West-Europeanen. Zwarte muziek klinkt daarom denk ik ook warmer en uitbundiger.

Zoals MC Wigger al zei: "was ik maar een echte neger..." (dan was ik echt hip hop en ook integer)

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Sorry, maar die Spaanse dansen zijn van de zigeuners afkomstig, oorspronkelijk wonend in het huidige Afganistan. Waren daar ook al negeroïde mensen? Dacht'ut nie...

Wout

Was dat dan muziekgeschiedenis...?

Nee niet muziek-geschiedenis, maar wel deels cultuurgeschiedenis. Zoals de historie zich laat uitleggen zijn juist die gezellige lieden uit Afghanistan directe afstammelingen van de afrikaanse homo-sapiens, die zich daarna hebben verspreid over Azie en via een omweg naar Europa... Dus ja daar waren ooit negroide mensen of direct afstammelingen daarvan.

En die Spaanse dansen zijn misschien mede van zigeuners afkomstig, maar dan nog altijd met een zware invloed van bijna 1000 jaar Moorse overheersing/invloed (wat Spanje en Portugal betreft dan.) Kijk ook naar andere cultuur-uitingen aldaar zoals architectuur en de Spaanse en Portugese keuken!

Sorry Wout, maar dit is mijn vakgebied...

Origineel geplaatst door 6 trak
het ging helemaal niet eens om huidskleur...

Hoe interpreteer jij 'Muziek is zwart' dan?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back