Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Over kippen en eieren

Over kippen en eieren

Shortwave,
sorry, maar eigenlijk vind ik nicknames vreselijk..

Neem nou de protestsong uit de zestiger jaren.
Er is onvrede onder de jongeren omtrent de rassenscheiding, de oorlog in Vietnam, bewapeningswedloop en de opkomende 'verspillende' welvaart. Daar kwamen de protestsongs uit voort. Ik denk niet dat die movement ontstond dankzij een aantal zangers die songs gingen schrijven.

De punk ontstond ook uit de groep werklozen en geen toekomst hebbende jongeren.

Het in de eerdere mail aangehaalde voorbeeld over psalmen, die ontstonden ook vanuit het geloof en niet andersom...

In deze gevallen is de sub-cultuur de basis voor de uiting.

Natuurlijk is het tegenargument dat de jazz, en vooral de jazz, een veel abstractere vorm heeft: het draagt geen boodschap uit, is veel minder concreet. Daarmee voor velen ook minder toegankelijk. Veel mensen willen graag dat muziek iets voorstelt, bijvoorbeeld een woelige zee of ruisende wouden. De romantiek is beslist nog niet voorbij :)

Hoe zit dat mijns inziens met de dance?
Ik heb alleen wat losse flodders kunnen formuleren, maar aspecten als massaliteit, annoniemiteit, sexuele lading, vrij van direkte communicatie (zelfs onmogelijk) anders dan body language en eventueel gebarentaal (nice to be a mute on a rave :D
De muziek is hoofdzakelijk effect gericht. Even tot zover...

Wout

Moderatoren, waarom heeft dit forum eigenlijk geen spellingscorrectieprogramma?

Laatst gewijzigd:
Re: Over kippen en eieren

Re: Over kippen en eieren

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Natuurlijk is het tegenargument dat de jazz, en vooral de jazz, een veel abstractere vorm heeft: het draagt geen boodschap uit, is veel minder concreet. Daarmee voor velen ook minder toegankelijk.

Nog een toevoeging.
Voor de Europese jong-intellectuelen in de vijftiger en zestiger jaren was de jazz een passende muziekvorm. Wel het abstracte aspect, maar beslist toegankelijker dan de moderne en atonale klassieke muziek en ook beslist ontoegankelijker dan de amusementsmuziek zoals rock&roll e.d.

Wout

Origineel geplaatst door demian
Ik durf zelfs te stellen dat 'blanke' muziek zeer sterk beinvloed is door 'zwarte' muziek, en andersom veel minder.

Ik heb nog geen Jamaicaanse rockband gezien of gehoord om maar 's wat te noemen.. :D

die er ongetwijfeld wel zal zijn natuurlijk..

Bodycount:D

Wel een raar topic dit maar wel leuk.

Ik durf zelfs te stellen dat 'blanke' muziek zeer sterk beinvloed is door 'zwarte' muziek, en andersom veel minder.
Ik heb nog geen Jamaicaanse rockband gezien of gehoord om maar 's wat te noemen..

Allereerst komt deze opmerking vanuit een nauw blikveld, namelijk de amusementsmuziek.

Dat in Jamaica geen westerse rockmuziek gespeeld zou worden betekent hoe afgesloten die cultuur is...
Kan zijn dat ze geen radio of TV kunnen betalen...

Dat er wel invloeden zijn van Jamaica op de westerse muziek betekent dus het omgekeerde...

Maar die Jamaicanen spelen wel degelijk westerse muziek, want ze gebruiken de muzikale grondbeginselen, die aanvankelijk in Europa geformuleerd zijn.

Dan zou er toch invloed zijn geweest op de Jamaicaanse muziek?

Wat de Afro-Amerikanen als muziek maken staat helemaal niet zo ver af van de Anglo-Amerikaanse muziek. Beide zijn gewoon westerse muziek. Ik verwijs naar het hupje uit Afrika. :) Er zit meer westerse invloeden in de reggae dan Afrikaanse.

Ik weet het, ik verval in herhalingen, maar ik heb bezwaren tegen het zo ontzettend veel anders vinden en ervaren van de Afro-Amerikaanse muziek. Die optiek doet me denken aan bepaalde religieuze sekten, die elkaar bestrijden over een kleinigheidje, bijvoorbeeld de kleur haar van Jezus ;)

Sommigen kotsen van Gabber, maar zweren bij Hardcore. Voor mij is het één pot nat, maar aanhangers zullen zweren dat er evenveel verschil bestaat als tussen mannen en vrouwen ;)

Maar als je je stelling wilt bewijzen, dan zou ik zeggen: geef de verschillen dan eens aan. En niet met subjectieve begrippen als 'Het klinkt zo lekker', maar duidelijke punten, bijvoorbeeld zoals de verschuiving van de tweede achtste noot naar een gepuncteerde triool.

Wout,
Die gaat slapen

Shortwave,

Ik denk dat ik zondagavond de tijd neem om naar Smackos' gebeuren in Scheveningen te gaan. Aan de Zeekant, tussen Oud-Scheveningen en eindpunt lijn 11 in (dichterbij lijn 11 dan Oud-Sch) De cotailbar heet Havana, dus kunnen we gelijk discussiëren over blanke en zwarte cocktails :)

Wout

Welke bacardi vind je het lekkerst in je cocktail, Wout, de zwarte of de blanke?
Of, wat ook nog kan, heb je liever de gold?

-C-

Bacardi-Light.jpg
Bacardi-Black.jpg

DSCN0496.JPG

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Shortwave,

Ik denk dat ik zondagavond de tijd neem om naar Smackos' gebeuren in Scheveningen te gaan. Aan de Zeekant, tussen Oud-Scheveningen en eindpunt lijn 11 in (dichterbij lijn 11 dan Oud-Sch) De cotailbar heet Havana, dus kunnen we gelijk discussiëren over blanke en zwarte cocktails :)

Wout

Dat zou ik nou leuk gevonden hebben... maar dan ben ik dan met mijn ballonvaart-vrienden in 's-Hertogenbosch.

[off-topic]Ook leuk, trouwens... ballonvaren[/off-topic]

Andere keer! :biertje:
Siem (als van Simon)

Laatst gewijzigd:
Re: Muziek is zwart

Ik vind zelf dat echte vernieuwing in muziek voort is gekomen uit de zwarte cultuur..

Zo. klaar.

Nu niet meer gaan zeiken over blanke invloeden dit en dat.. Dat is bijzaak.

Re: Re: Muziek is zwart

Re: Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door Arv
Zo. klaar.

Nu niet meer gaan zeiken over blanke invloeden dit en dat.. Dat is bijzaak.

Ohhh...!
Het was gewoon een statement van damien!
Hij vindt dat, dus is het ook zo.
Het was dus totaal geen vraag naar de mening van anderen over het onderwerp.
Dit is niet gericht tegen damien, maar tegen Arv's interpretatie

Is dit zo is, dan begrijp ik de weerzin van sommigen tegen dit forum, want het zou het slechts een verzameling kretologiën van een aantal onvolwassenen zijn... :confused:
Dat weiger ik te aanvaarden, Arv.

Maar over je 'beledigende' houding, Arv: ben jij degene die iets als 'klaar' mag verklaren en bepalen wat hoofd en bijzaken zijn?
Als je deze thread niet intersessant vindt, bemoei je er dan niet mee en lees de andere die je wel bekoren!

Wout

Sorry dat ik even m'n gal hierover spui, maar er zijn zaken waarbij ik mijn onvrede moet uiten en dit is zo'n geval

Laatst gewijzigd:
Het lijkt me gewoon genetisch bepaalt.
Niets aan te doen.

Kijk naar de bouw van een blanke dame, en een zwarte dame, zet ze allebij op de dansvloer, en spot de elastische heupen en de houte heupen.

Wout, jij spuit je mening cq onvrede blijkbaar met meer woorden dan ik. Ik heb mijn mening verpakt ik die laatste regel. En trouwens, ik vind helemaal niets beledigend aan mijn post.. Dat is jou opinie dan denk ik.

De grootste ergernis van de "blanke cultuur" vind ik dat oeverloze gediscusseer over muziek (dus NIET instrumenten, want daar kan en heb ik al aardig wat op dit forum zitten ouwenelen). Ken je nog dat programma "reiziger in de muziek", dat was op de zondagmorgen? Wat een bak ellende. En dat komt omdat die kale sukkel maar zat te zeiken over niet ter zake doende zaken, en vaak, heel vaak zag je de muziekant ook denken "rot op met je gezeur, laat me nou maar spelen".. Dat gesofisticeerde geneuzel, typisch blank. Noem eens een "zwart" muziek programma waar ze om een tafel over muziek aan het discusseren zijn? psies.

Origineel geplaatst door 6 trak
ook zo'n trek ineens in een moorkop... of negerzoen?

Niet speciaal maar ieder zen eigen smaak natuurlijk :bekdicht: ;)

Origineel geplaatst door C738
Welke bacardi vind je het lekkerst in je cocktail, Wout, de zwarte of de blanke?
Of, wat ook nog kan, heb je liever de gold?
Bacardi-Black.jpg

De zwarte, de zwarte C738 :)
Het liefst in de Cola, het drankje dat toch de westerse cultuur ten volle representeert?
Scheutje rum met veel Cola!
98% Cola en 2% rum, of drink jij het omgekeerde :D

Een gedeelte van mijn schoonfamilie komt uit Haïti.
Heerlijk als je van rum houdt.
Trouwens, hun muziek is zwierig en heeft beslist geen 'groove'.
Haïti is Frans georiënteerd.

Wout
(Hips)

Origineel geplaatst door Arv
Wout, jij spuit je mening cq onvrede blijkbaar met meer woorden dan ik. Ik heb mijn mening verpakt ik die laatste regel. En trouwens, ik vind helemaal niets beledigend aan mijn post.. Dat is jou opinie dan denk ik.

De grootste ergernis van de "blanke cultuur" vind ik dat oeverloze gediscusseer over muziek (dus NIET instrumenten, want daar kan en heb ik al aardig wat op dit forum zitten ouwenelen). Ken je nog dat programma "reiziger in de muziek", dat was op de zondagmorgen? Wat een bak ellende. En dat komt omdat die kale sukkel maar zat te zeiken over niet ter zake doende zaken, en vaak, heel vaak zag je de muziekant ook denken "rot op met je gezeur, laat me nou maar spelen".. Dat gesofisticeerde geneuzel, typisch blank. Noem eens een "zwart" muziek programma waar ze om een tafel over muziek aan het discusseren zijn? psies.

Arv,

Ik denk dat je woordkeus het een-en-ander zegt over wat jij van de discussie vindt.
Verder is Han Reiziger een zeer goede bekende van me en beslist geen sukkel, al zal iedereen ruiterlijk erkennen dat hij wel verdomd weinig haar op z'n schedel heeft, maar dat doet juist niet ter zake!

Nogmaals, als 'Reiziger in Muziek' en 'Vrije Geluiden' niet je programma's zijn, kijk er dan niet naar! Bij mij staat de EO zelden aan, behalve als ik weer iets wil weten over kerkgezangen :)
Wil je toch iets met muziek, probeer TMF, zou ik zeggen. Die zender is voor het bevestigen van de mening van de kijker: 'Het is op TMF, dus is het goed!"

Nogmaal Arv, als jij het onzin vindt, dan is het nog niet per se onzin voor iedereen.

Echt, er zijn mensen die geloven dat Balkenende nog de komende veertien maanden als een echte Harry Potter de zoete koek uit de hoge hoed tovert en het hele Nederlandse volk een luid "Ahhhh...!" laat klinken. Voor Jan-Peter is dat beslist geen onzin, maar dat mag hij zelf weten.
Uhh... Wat dat met de discussie te maken heeft, dat weet ik ook niet echt, maar het ontsprong zomaar in m'n brein, denkende aan onzin en geloven :D

Wout

Arv heeft wel een punt wat mij betreft... Dat voorbeeld van Han Reiziger vind ik ook wel een beetje treffend. Deze discussie ging over muziek. En niet over al het gezever er omheen. Zwarten hebben nou eenmaal een bepaalde "swing" die blanken niet hebben. Ingebakken. Dat vind ik gewoon. Ik zou willen dat ik die swing had....

De stelling is: muziek is zwart.

Dat is natuulk (ik quote 6-trak) onzin. Ik luister nu naar pianoconcerto's van Mozart. Nou, geen zwarte die ooit zoiets heeft gemaakt. Het is melodieus, het is meeslepend... maar swing... dat zit er niet in...

Laten we de discussie op muziek focussen. Luister eens naar Kraftwerk. Blanken bij uitstek (Duitsers! ;) ) Gave muziek... maar zit daar nou echt swing in? Ik vind van niet. Voor een stukje swing in zulke muziek luister ik naar een nummer van Derrick May en als het even kan, geremixed door Juan Atkins... Daar zit swing in, zo je wilt groove...

Origineel geplaatst door shortwave

Laten we de discussie op muziek focussen. Luister eens naar Kraftwerk. Blanken bij uitstek (Duitsers! ;) ) Gave muziek... maar zit daar nou echt swing in? Ik vind van niet. Voor een stukje swing in zulke muziek luister ik naar een nummer van Derrick May en als het even kan, geremixed door Juan Atkins... Daar zit swing in, zo je wilt groove...

Klopt, maar, check kraftwerk numbers eens, dat funkt wel.
Alleen...... ja dat zijn ook geripte zwarte R&B ritmes.

:D

Origineel geplaatst door shortwave
De stelling is: muziek is zwart.

En dat werd door damien nader omschreven als 'echte vernieuwing in de muziek'
Waarna ik stelde dat de 'zwarte' muziek eerst volledig omgeturnd is naar de westerse muziek en vervolgens 'in de uitvoering' een zwart tintje overhield. Waar zit nu de grootste vernieuwing?

C738's metafoor van de rum/cola (okee, een beetje omgewerkt) is een perfecte. Veel Cola en een beetje rum is wat jazz, de meest zwarte muziek waar we het over hebben, eigenlijk is. Net zoals rum voor de wersterling te drinken is dankzij de grote hoeveelheid Cola, zo kunnen wij de jazz en off-springs ook waarderen. Omdat er zoveel 'blank' in zit!

Zwarte muziek is niet superieur aan welke ander muziek dan ook en beslist niet aan de blanke muziek. Stellen dat het 'de' grote verandering in de muziek is, zodat goede muziek alleen maar zwarte muziek kan zijn, dat gaat, mij in ieder geval, veel te ver...

Op bepaalde plekken in Afrika na, bestaat 'zwarte' muziek gewoon niet!

Wout

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back