Schilderen in klank..

Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik niet meer snap waar het overgaat. volgens mij halen jullie/of ik iets door mekaar. Gaat het nu over of dat iets vergelijkbaar is of het zelfde .Of dat je het zelfde kan doen met klank of beeld. ik dacht dat het ging over struktuur diepte invloed passie composities emoties (de moraal) die je kan bewerken of verwerken in beeld of muziek en of dit op de zelde manier word toegepast en waar het dan aan ligt. maar jullie hebben het over of je het zelfde gevoel beleeft bij. dat soort dingen moet je zelf beleven = "komen mannen en vrouwen het zelfde klaar"! nee natuurlijk niet ! het zijn twee verschillende " type" en kan je ze nooit echt met elkaar vergelijken. :D
gewijzigd= de moraal ach nederlands he

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door dr.DRé
... ik dacht dat het ging over struktuur diepte invloed passie composities emoties (het moraal) die je kan bewerken of verwerken in beeld of muziek en of dit op de zelde manier word toegepast en waar het dan aan ligt.

De zaken die je hier aanhaalt hebben betrekking op iedere kunstuiting, of het nu muziek of beeldende kunst is. In principe kan je mijns inziens rustig stellen dat beeldende kunst en muziek in wezen anders zijn, anders hadden beide wel dezelfde 'naam' gekregen, dan waren beide geen aparte kunstdisciplines geworden, zelfs zo sterk verschillend, dat er twee aparte opleidingen voor zijn geschapen, wereld wijd. 'Schilderen in klank' is slechts een leuke wijze om iets te zeggen. Ik noem dat 'dichterlijk vrijheid'. Om dan te stellen dat het muziekinstrument je penseel is, tja...

Hebben muziek en beeldende kunst dezelfde keuze mogelijkheden en keuze momenten?
Hebben ze dezelfde conventies?
Worden ze door een beschouwer op dezelfde wijze ervaren?

Dat beide disciplines een creatief proces aan de basis hebben staan, waar alle (en meer) opgesomde elementen in voor kunnen komen, dat is een vraag. Of 'passie' altijd aanwezig is? Zijn 'emoties' de 'moraal'?

Dus formuleer ik hier een vraag.
'Zijn er aspecten in beide kunstuitingen die hetzelfde of wel analoog op te vatten zijn?'

Wout

Maar beste Wout,
Dat muziek instrument is ook je metaforische kwast, of vul elk woord wat een werktuig behelst in ; dichterlijk bevrijd van discipline en wat plat gesteld weliswaar.
maar zo vreemd is dat niet t klinkt misschien niet al te je-dat.
Maar idd hier gaat het niet om ik was nogmaals benieuwd of er duidelijke grenzen liggen tussen diverse disciplines die zich bezig houden met "matters of the hart" , Arty farty voor andere;). En dat is dus wel gebleken
:)
En da's prettig; weer een niche om in te duiken want kben toch sterk van mening dat er werkelijk 0 verschil zit in de 1 of de andere disipline en dat ze zo inwisselbaar tegen over de ander zijn.
Affiniteit en talent bepaald de richting verder niets.
Een vriend van me noemt het spoorzoeken niet meer en niets minder.

Om op je vraag in te gaan;
Compositie, herkenning, vervreemding, kleur,begrenzing.

En mr DRE "ik dacht dat het ging over struktuur diepte invloed passie composities emoties (de moraal) die je kan bewerken of verwerken in beeld of muziek en of dit op de zelde manier word toegepast en waar het dan aan ligt."
Dank, da was mn vraag, gedeeltelijk.

Origineel geplaatst door sedahsays
En da's prettig; weer een niche om in te duiken want kben toch sterk van mening dat er werkelijk 0 verschil zit in de 1 of de andere disipline en dat ze zo inwisselbaar tegen over de ander zijn.
Affiniteit en talent bepaald de richting verder niets.
Een vriend van me noemt het spoorzoeken niet meer en niets minder.

Dat weet ik zo net nog niet, die inwisselbaarheid. Ik laat het creatief proces, voorafgaand aan de realisatie van het kunstwerk buiten beschouwing, eens zo goed geformuleerd door de componist Peter Schat: "Dat is eigenlijk verdomd privé!"

Het kunstwerk zelf heeft naar mijn idee een drietal 'hoofdkenmerken', te weten vorm, functie en inhoud. Deze drie kenmerken staan in een bepaalde relatie tot elkaar. De functie bepaalt al voor een groot deel de vorm en de inhoud. Is het de bedoeling van de maker om een groep mensen aangenaam te laten dansen (functie), dan lijkt een muziekstuk (vorm) beter bruikbaar dan een schilderij waarop dmv voeten en pijlen de danspassen zijn aangegeven, gelijk een leerboek voor de tango. Kiest de maker toch voor het laatste, dan is duidelijk de functie een andere, bijvoorbeeld ter versiering van de wachtkamer van een orthopedist :)

Dat spoorzoeken gebeurt mijns inziens tijdens het voorafgaand creatief proces en is eigenlijk voor de beschouwer zinloos om daar mee bezig te zijn. 'Waarom heeft Vincent van Gogh nooit een liedje geschreven?'

Ik denk dat de disciplines niet inwisselbaar zijn. De keuze voor de kunstenaar is niet zo vrij als men zou willen, los van de kwestie omtrent het talent. (Van Gogh floot vals!)

Verder denk ik dat kunst zo-wie-zo een metafore is, namelijk van een aangenaam leven, want ik ben nog steeds van mening dat kunst eigenlijk overbodig is; volledig redundant. Maar als het er niet is, dan is het leven verdomd saai :)

Wat ik wel onderschrijf is het feit dat eens iets in een andere discipline uit te werken heel erg nuttig is, vergelijkbaar met wanneer iets niet op een toetsenklavier wil lukken, pak dan eens je gitaar :)

Wout

kben ziek dusk ga dr nog wel een keer dieper op in maar.
Vorm, functie en inhoud zijn elementen die pas spelen opt moment dat het werk,wat dan ook, gemaakt is,word, of beschouwt word.
Het kunstidee ligt voor al deze zaken.
Deze 3 elementen kun je op elk aspect, proces, ontwikkling in de wereld toepassen en heeft slechts tot doel dat wij collectief ons in iets herkennen.
Dat het verdomd prive is klopt natuurlijk als een bus en onderstreept het hetggen hierboven staat en stelt dus ook dat
peter schat legio mogleijkheden had voor hij een stuk componeerde, die hij dan vervolgens niet nam omdat muziek zijn voorkeur geniet.(affiniteit)
En die dans/schilderij/danspassen. Dat is de toehoorder/schouwer niet de maker.
Herkenbaarheid heeft geen plaats in de kunst ,het is mooi meegenomen.Dus dat versieren van de orthdontist of zn wachtkamer, ach ook al mooi meegenomen de orthodontist heeft het dan wel gekocht.
Kunst is GEEN metafore. Omdat het niet door allen herkent word of wil worden, het is elitair.
Oh, oh voel je um ook aankomen,...DE DISKUSSIE, nl wat is kunst? haha.
Maar inderdaad als t r niet is; verdomd saai.

:)

Allereerst beterschap! :)

Ehh...
Orthopedist, geen orthodontist. De eerste is er voor rare voeten, de laatste verbouwt, hoofdzakelijk bij minderjarigen, de bek met tanden. Pas je goed op, als je straks de dokter belt :D
Vond het juist zo'n leuk beeld, dat schilderij voor al die klompvoeters in de wachtkamer ...

Vorm, functie en inhoud zijn mijns inziens al van het begin aanwezig, dus al bij het concipiëren van het kunstwerk, niet alleen bij de beschouwing.

Een metafoor wordt zelden herkend, vooral niet door middelbare scholieren op hun eindexamen Nederlandse literatuur ;)

Op zich is kunst niet elitair, maar een beetje achtergrondkennis is nooit weg. Ook in de 'dance' muziek is die achtergrond zeer sterk aanwezig. Het begrip 'name-dropping' is in discussies aangaande de huidige populaire electronische muziek behoorlijk aanwezig, kijk maar naar dit forum. Dat er zo veel stromingen zijn, dat tekent alleen het feit dat de 'dance' nog steeds in volle ontwikkeling is. Een groot aantal zal verdwijnen of opgaan in andere stromingen. Veel van die namen zijn overbodig om te onthouden. Zelf hou ik het liever nog steeds op de term 'populaire electronische muziek'.

Wout

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sedahsays
Oh, oh voel je um ook aankomen,...DE DISKUSSIE, nl wat is kunst? haha.

Laat ik dit met een wedervraag beantwoorden, zonder over definities te gaan zeuren.
Is koken ook een kunstvorm?
Misschien kunnen we op die manier die stomme vraag ontlopen...

Wout

haha;

ja zeker wel maar toegepast.

ja eigenlijk zijn het smaak discussies, toch?

schilderen doe je met verf
muziekmaken niet.

WELKE DRUGS GEBRUIK JIJ?!

...ik wil dat ook wel eens proberen....

Nog niets opt moment, en jij? en als je dan iets gebruikt wat ik ook zou gebruiken kun je dan daarna iets zinnigs melden:Z :confused: of nie....

...dus jij wil beweren dat je deze onzin bedenkt ZONDER iets te gebruiken??????

Attachments

• wl-time-640_1.jpg
    wl-time-640_1.jpg
    16,4 KB · Bekeken: 106
nou,
je doet er veel moeite voor omt duidelijk te maken,...plaatje zoeken, replytje plaatsen,....en dat allemaal om dit duidelijk te maken?
goh...

Moeilijk, moeilijk....

makkelijker als die zweefnaam van jou uitspreken....

maar goed, je mag het winnen hoor

ga jij maar lekker verven, dan ga ik wel verder met muziek maken

:D

Origineel geplaatst door B.S.E.
...dus jij wil beweren dat je deze onzin bedenkt ZONDER iets te gebruiken??????

Dank je.

Origineel geplaatst door B.S.E.
makkelijker als die zweefnaam van jou uitspreken....
maar goed, je mag het winnen hoor
ga jij maar lekker verven, dan ga ik wel verder met muziek maken

Niet zo flauw.
Deze discussie is volledig serieus, hoor.
En het gaat volgens mij totaal niet over 'winnen' of zo.
Eigenlijk is de vraag of verschillende kunstvormen verwisselbaar zijn.
Natuurlijk doe je schilderen met het geeigende materiaal en muziek met andere zaken, al kunnen mijn leerlingen graag trommelen met Lionse kwasten :)

B.S.E. we waren eigenlijk al een paar stations verder...

Wout

mmmmmmmm ik kleur alles in zoals ik het voor me zie elk gevoel dat ik heb probeer ik in geluid om te zetten
en het in kleuren zoals je dat beschrijft doe ik dus vanuit mn zelf
ook al kijk ik naar een witte muur dan komen er bij mij toch bepaalde freqeunties en kleuren los die
dan het geluid bepalen.
ik let niet op noten of in iedergeval ik schrijf ze niet op ze komen naar me toe gewaaid als het waren .
doormiddel kijken,voelen,ervaren alsik iets bv hoor en ik doe mn ogen dicht zie ik ook kleuren die op het geluid mee deinsen vaag maar waar en je hoeft geen trippie te hebben gegeten omdat voor elkaar te krijgen.
net als boedisme en andere mentale staten van zijn .
be and believe thats al that matters

wie niet gelooft in wat ie doet of voelt zal er ook komen !
met de
donkere diepe gevoelens die hij of zij automatische omzet in muziek die dan hem/haar dan geruststellen omdat het hun gevoel weergeeft op dat moment .
en dat kun je dus vast leggen doormiddel van kleuren tezien met de gevoelens die je hebt en die te vergelijken
en uit te oefenen door middel van geluid of wat anders ...
of beide je kan ook muziek maken en schildern tegelijke tijd dit levert ook hele vage shit op
wat meestal meer mediterend werkt . dus over het concept .

maar ja je heb ook mensen die dus alleen maar op het theorie gedeelte blijven hangen en zweren bij techniek
waar ik het dus niet mee eens ben ,dfat je het nodig hebt allah maar dat zegt nog niet dat je alles maar moet laten bepalen of klinken doormiddel van techniek
ik denk dat je dan weinig nieuwe dingen voor jezelf zal ontdekken
maar ja das mijn mening
en muziek in mijn mening is vrije kunst die door ieder ander anders wordt gezien
enn dus anders brengt en dan zeg ik daar bij dat de meeste die kwa techniek erg hoog zitten en alles kunne spelen toch meestal dat laatste beetje fantasie missen .
dan mag je een dure opleiding hebben gevolgd
maar dan heb je wel iets van jezelf verloren vindt ik
ANYWAY .....NEXT 8)

MENSEN Sommige zijn op dit forum ronduit stom omdat ze iets niet begrijpen of willen begrijpen
maak je niet druk ik vind het tenminste interresant en boeiend om is te filosoferen over wat nou kan
en wat iemand s zn gedachten zijn bij muziek maken
als je het niet eens bent met wat hier gezegt wordt bite me
ik heb lekker mijn verhaal kunnen vertellen en hoop dat het een leuke bijdrage is aan deze thread
who's next
:D :P

Back