Ruis op de pc (lichtnet?)

Matje

Nieuwkomer
Dag mensen, ik kijk al een tijd op deze forum voor info, echter zelf nog nooit wat gepost. Ik heb een vraag waar ik nergens wat over heb kunnen vinden. Een tijd geleden heb ik mooie monitors gekocht en sindsdien is mijn muziekwereld veranderd.

Het irritatie probleem wat ik heb is dat de computer een lading ruis produceert niet normaal. Ik heb wat getest en mijn uitgang op een andere versterker aangesloten. Pas nadat ik de stroom en videokabel van de pc af had gehaald was de brom weg. Mijn vermoeden is dan ook dat de 'brom, ruis' van het lichtnet af komt. Hahaha ik stoor me er doood aan. Goed.. ik kan input lager zetten en de ruis de minder 'bij' laten versterken. Maar is hier echter een oplossing voor?? (mn opnames bevatten namelijk ook deze ruis, echter vind ik dat nog niet zo belangrijk)

alvast bedankt,

Matthijs

Even checken, klinkt als een aardlus:

zijn je monitors en computer geaard of niet geaard aangesloten (liefst geaard)?
Heb je je monitors gebalanceerd of ongebalanceerd aangesloten? (doe het gebalanceerd)
Zijn je monitors op dezelfde wandcontactdoos aangesloten? (doe het op dezelfde)
Is je video monitor misschien het probleem? (zet die eens uit terwijl je de comp aan laat staan)

Ik hoop dat het helpt

By the way, wat voor geluidskaart gebruik je (die kan natuurlijk ook heel erg brak zijn)?

iemand anders ideeën?

ik heb ook een dergelijke bom gehad op mijn speakers.

Je kan stekkers in verschillende stekkerdozen proberen, dat wil nog wel eens helpen.

Zelf heb ik de aardedraad verwijderd uit mijn stekkerdoos waar de stekker van mijn tft in gepikt zat: Weg brom.

ik had ook last van ruis (jaren terug).
bleek me pc speaker te zijn.
die in windows uitgeschakeld (dempen) en voila weg ruis.

misschien dat je ook dit probleem hebt.

suc6

Laatst gewijzigd:
Een vriend van me heeft ook eens zoiets gehad.
Die had stekkerdozen die de aarde niet 'kwijt kwamen'. Deze aardspanning bouwde zich op en zorgde dus voor een constante zeer irritante brom.

Het kan trouwens ook aan een onboard soundkaart liggen volgens mij. Alle hum die in je pc zit komt ook wel terecht in je geluidskaart.

Mijn tip: zorg dat je fatsoenlijke stekkerdozen hebt die hun aarde kwijt kunnen aan een geaard stopcontact en dit alles het liefst nog op een aparte groep in je meterkast.

Succes ermee!

Ik denk niet dat het aan de monitors ligt aangezien ik het ook op de koptelefoon enz hoor. Ik weet bijna wel zeker dat de ruis van het lichtnet komt. Als er geen kabels aan de computer (staat uit) zijn aangesloten maar wel de uitgang van mijn geluidskaart is er geen ruis (logich). Maar als ik dan de voedingkabel of de videokabel aansluit ontstaat er ruis.

Nou heb ik hier maar een meterkast met 2 groepen dus dat schiet niet op, het is dus een probeleem met de aarde (denk ik). Ik zal klooien aan mn stekkerbakken, misschien dat dat helpt. Een vriend van mij zei dat je wel bepaalde apparaten hebt die je voor de stekkerbakken aansluit en zorg voor een goede stroom. Ook zei hij dat het zowiezo ook goed is voor je appartuur i.v.m. pieken etc, daar heb ik geen verstand van. Dat zal wel weer duur zijn 8~

Mischien heeft iemand daar evaring mee??

bedankt voor de reacties, matthijs

p.s. stukje opname kan je de ruis horen

Attachments

• ruis2.mp3
    155,6 KB · Bekeken: 155
Ja je bedoelt die Line Voltage Conditioners.. Zijn inderdaad niet goedkoop.. (RS heeft er 1 voor ~600E)
Of ze niet wat overdone zijn daar kan je over twisten :D

ik heb ook brom weggekregen door een aardepinnetje te isoleren...

Origineel geplaatst door Matje
Ik denk niet dat het aan de monitors ligt aangezien ik het ook op de koptelefoon enz hoor. Ik weet bijna wel zeker dat de ruis van het lichtnet komt. Als er geen kabels aan de computer (staat uit) zijn aangesloten maar wel de uitgang van mijn geluidskaart is er geen ruis (logich). Maar als ik dan de voedingkabel of de videokabel aansluit ontstaat er ruis.

Nou heb ik hier maar een meterkast met 2 groepen dus dat schiet niet op, het is dus een probeleem met de aarde (denk ik). Ik zal klooien aan mn stekkerbakken, misschien dat dat helpt. Een vriend van mij zei dat je wel bepaalde apparaten hebt die je voor de stekkerbakken aansluit en zorg voor een goede stroom. Ook zei hij dat het zowiezo ook goed is voor je appartuur i.v.m. pieken etc, daar heb ik geen verstand van. Dat zal wel weer duur zijn 8~

Mischien heeft iemand daar evaring mee??

bedankt voor de reacties, matthijs

p.s. stukje opname kan je de ruis horen

Nou Matje, zo te horen heb je geen aardbrom in je systeem. Je mp3 klinkt als brakke kwaliteitsruis. Een aardlus manifesteert zich meer als 50 a 60 hz brom. Storingen op het lichtnet zijn vaak spanningspieken en lijken meer op tikjes of telegraafberichten. Ik denk dat Iets in je signaalpad de boel zit te verdingesen.
Nogmaals de vraag:
wat voor geluidskaart gebruik je (toch niet de interne van het mobo van de computer? aaaaarrrrgggggh)
Hoe zijn je monitors aangesloten en wat voor monitors gebruik je?
piel eens met de oriëntatie van je stekkers (draai ze eens 180 graden).
Probeer iets, doe iets.
Reageer specifiek op deze post of PB, dan kan ik meedenken over de oplossing.
Succ6

Ik heb mommenteel mn hr624 bij mn draaitafels staan, heb nu gewoon simpele medion boxies 8o). Ik gebruik een Creative SB Audigy ZS.

Zou het misschien kunnen dat de printer of andere apparaten het veroorzaken? moet zeggen dat er van alles aan hangt aan de stekkerbakken :P ik heb nog niet gekloot aan dei stekkerbakken (werk) maar dat ga ik gauw doen.

Bedankt voor alle hulp in ieder geval!!!

Hee Matje
probeer het zo systematisch mogelijk te doen. Sluit eerst alleen het allernoodzakelijkst aan.
Speakers, Computer, monitor. Trek voor de rest alle stekkers eruit en orden alle snoeren waar signaal doorgaat (geen knopen of hopen of opgerolde stukjes; die kunnen werken als antennes voor storing). Ruist het dan nog? Zet je monitor uit (TFT monitoren veroorzaken nogal eens storing). Ruist het dan nog? Zet je computer uit. Ruist het dan nog? Je hebt toch geen TL licht? (daar hebben wij in de studio heel af en toe last van als er bij de buren een TL buis stuk is en de starter steeds maar probeert m aan te zwengelen). Als het probleem dan nog niet is verdwenen, dan snap ik het ook niet meer, maar dan adviseer ik je de monitors en computer en scherm in een ander huis aan te sluiten om te kijken of ze dan nog hetzelfde doen. Dan heb je het probleem aardig gestructureerd geanalyseerd.

Succ6

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten .... maar ik denk dat het niet heel veel te maken heeft met de voeding van je schermen.

Ik heb je "ruisje" even bekeken in een spectrum analyzer, maar ik zie geen zaken als aardlussen oid. Dat zou zich dan ook meteen laten zien in een dikke piek rond de 50 Hz.
De audiovloer van het ruiisje ligt allemaal zo rond de -70 dB - en dat over het gehele freq. gebied.
Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de freq. beperkt is tot plm. 15 Khz - daarna valt hij vrij stijl af.
Een gemiddelde audiokaart zou toch al snel tot ergens de 20,5 Khz moeten halen.
Kan natuurlijk ook komen door een evt. verkeerde instelling.

Ik denk dat het "ruisje" wel eens te maken zou kunnen hebben met de drivers of je audio kaart zellf.
Ik heb iets dergelijks ook wel eens gehad en dat lag aan de DAC van de kaart.

Probeer eens de dirvers opnieuw te installen ... werkt het dan nog niet probeer dan eens een andere audio kaart.

Blijft het met de nwe drivers en is het weg met een andere audio kaart dan is het vrijwel zeker dat de DAC aan het overlijden is .....

Succes.

bedankt mensen!!! ik ga dit zeker uitzoeken vant weekend!! thanks voor de feedback
matje

(ps. kapt de mp3 kwaliteit niet de hoge freq af misschien?)

Origineel geplaatst door Matje
Ik denk niet dat het aan de monitors ligt aangezien ik het ook op de koptelefoon enz hoor. Ik weet bijna wel zeker dat de ruis van het lichtnet komt.

Stroom produceert geen ruis.
Dus of iets niet goed aangesloten (aardprobleem=brom, geen ruis) of mindere kwaliteit apparatuur, die zeker wel ruis kan produceren.
:stupid

Kun je niet gewoon een noise gate aanzetten op je pc?

Ik heb op alle ingangen van mn geluidskaart een noise gate en ik heb bij normale volumes praktisch geen ruis.

Na het opnieuw installeren van xp en mn geluidskaart was de ruis bijna totaal weg. Ik heb de stekkerbakken aan een ander stopcontact aangesloten, en nu is de ruis helemaal weg. Ook op de opnamen! :D

ik dank jullie voor de hulp!

Back