Help! Buren! Geluidsoverlast!

ik zou het ook niet zo leuk vinden als iemand naast me altijd hard zou mixen , kan je better in een studio gaan wonen.:okdan:

Het zal helaas niet voor iedereen mogelijk zijn, maar ik heb eerst gevraagd in welke ruimte's bij de buren geleefd en geslapen werd. Meeste mensen hebben wel een kamertje waar niet zo veel in gebeurd. Als je je studio dan aan die kant maakt, hebben de buren er al vaak minder last van. Een zolder is vaak idiaal, tenzij de buren aan hun kant dit hebben omgebouwd tot kinder kamer...

Ik heb het ook meteen gemeld, dat ik best herrie kan maken, heb hiervoor 3 jaar geen rekening hoeven houden met buren en het is de eerste keer dat ik in een "normaal" huis woon, afgezien van het feit dat de buren het hele kraak gebeuren en "wonen in een kantoor pand" niet snapte, speel je wel open kaart met ze, je legt uit hoe en wat. En tot nu toe is de score: buren aan één kant hebben hun huis te koop gezet*, en de andere buren houden wel van een potje stevige rock op de zondag middag en maken dus zelf ook herrie. Dus van die kant geen probleem!

Ik leef mee met de mensen die gestoorde lui als buren hebben, meestal kun je met praten en vriendelijk zijn heel ver komen!

*na wat inlichtingen bleek geluidsoverlast niet de reden te zijn van het te koop zetten van de woning..

Tja ik schijn in een gehorige flat te wonen, maargoed...

Soms zet mn onderbuurmeisje ook wel eens muziek aan... En ik soms ook, moet gewoon wederzijds kunnen.
Maar natuurlijk niet om zegmaar 3.00 snachts ofzo.

Maar mn bovenbuurvrouw is zo kluizenaarsk*t, waarvan je nooit weet of ze wel of niet thuis is...die begint op haar vloer=mijn plafond te bonken als ik in het weekend om
23.00 muziek niet al te hard nog aan heb staan of wat bezoek heb...
ALS je er dan last van hebt, gewoon even aanbellen en zeggen...

dat met de bas klopt wel...MAAR! bij mij is het probleem eerder zang. Als ik een vriendin over de vloer heb om eens een vocal op te nemen, hoor je dat wellicht in de aangrenzende woning, ik kan in elk geval m'n buurvrouw wel eens horen zingen (ook maar eens uitnodigen gnagna).

Het is voor mijn gevoel minder irritant als een basdreun, maar zoals gezegd, geluid is geluid en overlast is overlast! Ik vond het altijd wel gezellig als de buren een kooravondje hadden of pianospeelden. Dat was bij m'n ouders. Ik weet nog wel dat ik altijd voor pianoles oefende na het ontbijt. Een halfuurtje per dag om 8 uur 's ochtends (!!!!!)

Ik heb de reacties es bekeken, en kan het wel eens zijn met een aantal. Namelijk dat het niet eens over lawaai hoeft te gaan, maar gewoon over geluid wat er volgens je buurman niet zou hoeven zijn.
Het kan als storend worden ervaren, en uiteraard als het dagelijkse praktijk is. Is kan je niets aanraden behalve dat je de bron zelf het beste kunt elimineren. Als je kans hebt om louter hoofdtelefoons te gebruiken, kies daar dan voor.
Akoestiesche instrumenten mag je gewoon tussen bepaalde uren probleemloos benutten.

vraagje; Ben jij allday everyday prof? en heeft je buurman wellicht GEEN BAAN?

succes
RoZo

Wat je oproept, dat krijg je? Sommige mensen zijn gestoord en zoeken een verzetje zodra ze weten waar ze moeten zijn. Ik vraag me af hoe hard sommigen van ons het volume hebben aanstaan. Zo'n beat hoor je al vrij snel en zeker als je buurman/-vrouw zelf stil is in huis. Niet iedereen heeft behoefte aan geluid.

Mijn ervaring is: laat de buurman even lawaai maken. Vaak houden ze het niet lang vol. Bewust lawaai maken is nogal vermoeiend (zeker als er niemand op reageert).

Bij mijn moeder in de flat is vorig jaar zomer een nieuw stel boven haar komen wonen. De dag na de sleutel hebben ze in dat 'lege' appartement een feestje gegeven ten behoeve van zijn 50-ste verjaardag. Ik was er die dag ook en we hebben er niets van gezegd om te kijken hoe lang het zou gaan duren. Na 's avonds zelf weg te zijn geweest was het feestje om 0.40 uur nog aan de gang. Frans & Marianne voluit. Ik ben toen naar boven gelopen en heb medegedeeld dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd in een flat (allemaal koop + een VVE). Dat heeft wel geholpen al maken ze nog steeds lawaai. Het huwelijk ligt op zijn bek en zij heeft al aangegeven dat ze het niet naar haar zin heeft in de flat. Ervaring leert dat hopelijk binnen 2 jaar weer weg zijn. Dus waarom verder 'voeden'. Wachten is soms beter.

Wat de buurman van de topic-starter betreft: wat is zijn motief? Het begrip 'hinder' kan ruim worden uitgelegd. Ook dus andersom. Hoe lang is deze klachtenvorming al actief aan de gang? Heb je een rechtsbijstandsverzekeraar? Zo ja, die zou je eens een brief kunnen laten schrijven? Misschien dat ie dan inbindt. Ik denk dat het derhalve verstandig is om dergelijk klagers 'actief' te benaderen om te laten zien dat jij niet terugdeinst/ingaat op zijn gedrag. Maar wel netjes blijven en recht aankijken.

Het is net als op snelweg met bumperkleven. Eerst probeert die Mondeo je op te duwen zodat je opzij vliegt, maar als je blijft rijden (dezelfde snelheid aan blijven houden) dan zie je hem al afremmen. Het kost namelijk veel energie om dan nog vol te houden.

Dit bovenstaande ervan uitgaande dat de man overdrijft. zo niet, dan bij jezelf te rade gaan.

eigenlek heel loogiesj...

edit: haha ik dacht dat ik reageerde na de post van de gulden regel :D

Attachments

• cruijffjohan.jpg
    cruijffjohan.jpg
    8,5 KB · Bekeken: 113
Ik weet hoe irritant het kan zijn, mijn broer woonde eens boven een wijf (was echt een wijf dus geen commentaar aub :D ) die vond dat ze na haar nachtbaantje achter de bar om 4:30 nog wel even electrische gitaar kon spelen. Of om dezelfde tijd langskomen met de zoveelste scharrel en de muziek keihard aan en meezingen.

En als er wat van werd gezegd moest er maar verhuisd worden naar wassenaar in een vrijstaande villa. Want zij had net zoveel recht om herrie te maken als een ander. Een ander argument was dat zij mijn broer ook hoorde lopen als hij 's nachts naar het toillet ging.

Tegen zulke redenatie is gewoon niet op te boksen. Sommige mensen leven in een delerium en het is haast onmogelijk daar doorheen te prikken. ZIJ hebben rechten en zullen daarbij geen rekening houden met anderen.

Denk dat je inderdaad even de persoon moet analyseren of het zin heeft ergens tegein te gaan. Mensen die vinden dat ze recht hebben op rust en dus jouw muziek niet tollereren maar wel zelf allerlei bouw/verbouwherrie mogen maken zijn egocentrisch. Ze denken alleen vanuit eigen perspectief en dat veranderen kan wel eens heel erg veel energie kosten.

En wellicht lukt het je helemaal niet!

Kut maar waar, de mensheid is hard achteruit aan het gaan. En sorry dat ik het zeg maar ik woon redelijk op het platteland en de stadsmensen die naar het platteland verhuizen zijn veruit het ergste. Constant zeiken, zeuren over het recht op stilte etc. Ze protesteren meteen als er iets georganiseerd wordt dat eventueel een uurtje of 2 herrie kan veroorzaken (zoals openlucht bioscopen (eenmalig), danceparades (max 1 x per jaar) of zaken als miniconcerten ofzo).
Ik spreek even uit eigen ervaring wat betreft dit punt.

Dit soort mensen zijn gewoon hopeloos...... en dat werkt dus 2 kanten op!

Maar goed, dit is dus wel 1 van de redenen waarom ik een vrijstaand huis overweeg. Kost veel geld en ook dan kun je nog geluidsoverlast hebben. De kans is echter vele malen kleiner!

@Acidfever, m.b.t. stadsmensen die naar het platteland verhuizen: ...of natuurlijk gaan zeuren bij het aanleunende boerenbedrijf of ze niet met die trekkers rond willen rijden (want dat maakt zo'n lawaai!) en de koeienstal willen voorzien van een geurvreter/-verfrisser (want die koeien stinken zo!) :D :D Diep triest, eigenlijk: heb je genoeg knaken om een veel te grote woning @platteland te kopen, ben je te dom om vooraf te bedenken dat niet al het gras natuurgebied is :eureka:

http://www.cafedenieuwevaart.nl/images/File0046.jpg

Gewoon dit nummer opzetten. Het liefst nog in de tuin, zoals mijn buren net deden.
Die zitten gewoon in een stadswijk in de tuin met een radio op 10 muziek te luisteren.
Ik erger me er niet aan, tenzij het elke dag gebeurt. Enne dat nummer "schijt aan de buren" hoorde ik echt voorbij komen. Moest wel lachen en aan deze thread denken. Mensen die overlast veroorzaken denken wel vaak dat anderen de muziek even mooi vinden als zij. Ergernis kan al ontstaan bij enkele dB's. Soms speelt jaloezie ook een rol. Ik stoor me er niet aan. Moeten ze ook niet over mij zeuren. Opvallend dat mensen vaak gaan klagen wanneer er kinderen in het geding zijn. Ze gebruiken hun kind om sterkere argumenten te hebben. Zo was ik een keer aan het schuren rond 20:00. Kwam de buurvrouw langs om maar even te zeggen dat het kind niet kan slapen. MIjn buurman zei daarna nog een keer "he buurman 19:00 stil he?"
Totdat het kind en buurvrouw een weekje weg waren op vakantie naar familie. Wat doet mijn buurman. Hij gaat zijn badkamer verbouwen. Grote verbouwing met slijpen, hakken en schuren. Hij deed dit tot 23:30 's avonds. Dit heb ik hem er nog even in gewreven. Ik zei ook "He buurman 19:00 stil he?"
Vind dus iets waar je eventueel last van hem kan hebben. Zo heb je een tegenargument. Spreek desnoods een tijd af wanneer je flink mag blazen (dit is iets wat ik niet doe, aangezien ik veel met koptelefoon werk en afmixen dien je zachtjes te doen voor een beter resultaat).
Iedereen veroorzaakt dus overlast. Zodra mensen weten dat je apparatuur hebt, gaan ze al dingen denken. Dit had die buurman beter niet kunnen weten. Laat ze gewoon niet binnen.
In een flat mag je boren tot 21:30 of 22:00 geloof ik, dus ze moeten niet zeuren. Maar de zogenaamde overlast moet in evenwicht zijn. Af en toe wat harder mag, maar niet constant. Klagen werkt alleen maar averechts

Schijt aan de buren, daar gaan we nog een keer
De vloer gaat op en neer, o jongens, wat een sfeer
We hebben schijt aan de buren, vandaag hebben we feest
Lang geleden dat 't zo gezellig is geweest

Dat jullie alemaal op huiskamer niveau zitten snap ik burengewijs wel, maar ik MOET mijn nummers altijd een paar keer kneiter hard horen want boven een bepaald niveau gaat het toch anders klinken.

Dit staat zelfs in de handleiding van de pod, je hersens gaan geluid anders interpeteren als het boven een bepaalde grens komt. dus zacht klinkt die dist goed maar hard is het nog net niet ok.

is hier dan ook een huiskamer trick voor ofzo....

in de handleiding van de pod staat dat ik dat maar 's middags moet doen!

Sommige mensen leven in een delerium en het is haast onmogelijk daar doorheen te prikken. ZIJ hebben rechten en zullen daarbij geen rekening houden met anderen.

Ik denk dat maar weinig in de wereld mij zo irriteert als dit soort gedrag. Alleen maar bezig zijn met je eigen rechten en schijt hebben aan iedereen. En ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt. ik zie het hier in het ziekenhuis iedere dag weer. Mensen kijken gewoon niet verder dan dat stompje op hun eigen gezicht (neus voor de geleerden). En inleven in een ander, ho maar, want die zijn natuurlijk veeeeeeeeeeeeeel minder belangrijk dan zijzelf. :(

Het valt me op dat er voornamelijk veel begrip bestaat voor 'zichzelf'. Puur oengaboenga-gedrag.
En op dit forum kunnen veel zich identificeren met topicstarter omdat zij zelf ook muziek maken, vandaar dat begrip voor topicstarter, maar ik heb vrijwel geen goede argumenten gehoord voor waarom de buurman gelijk zou kunnen hebben, er wordt massaal partij gekozen voor de overlastveroorzaker, met als soort van uitslag :

'De gene die last heeft is de gene die zich maar moet aanpassen..' :r

Een badkamer, daar is die buurman geen 3 jaar mee bezig elke week, een hobby als muziek ben je wel lang mee bezig.

Een badkamer is eindige herrie, wel een verschil, btw, ik woon in een huurhuis, badkamers verbouwen is er niet bij hier, dus het is niet zo dat ik me daar mee kan identificeren.

Ik produceer ook muziek en heb de speakers niet te ver staan, zo hoeft het ook allemaal niet zo hard, wil je toch hard? Pas dan je kamer aan zodat dat onhoorbaar kan.

Die buurman kan zich op geen enkele andere manier verdedigen dan door te gaan klagen, gek he dat ie klaagt.
Doe normaal en pas je aan.

Origineel geplaatst door plieuw
Dat jullie alemaal op huiskamer niveau zitten snap ik burengewijs wel, maar ik MOET mijn nummers altijd een paar keer kneiter hard horen want boven een bepaald niveau gaat het toch anders klinken.

Ik vind dat je dat niet kan maken. Tenzij je een poging doet om je studio geluidsdicht te maken.
Vind je het gek dat mensen klagen? Daar hebben mensen niet voor gekozen.
Je kan een tijd afspreken met je buren. Vraag wanneer het hun het beste uitkomt? Geef ze wat ruimte, maar niet teveel

Mijn oude buurman kwam altijd rond etenstijd thuis en zette radio 538 aan om maar even flink mee te bleren. Dit gebeurde elke dag. Na 1 uur was het wel stil. Kijk zo hoort het.

Origineel geplaatst door Meinte37
@Acidfever, m.b.t. stadsmensen die naar het platteland verhuizen: ...of natuurlijk gaan zeuren bij het aanleunende boerenbedrijf of ze niet met die trekkers rond willen rijden (want dat maakt zo'n lawaai!) en de koeienstal willen voorzien van een geurvreter/-verfrisser (want die koeien stinken zo!) :D :D Diep triest, eigenlijk: heb je genoeg knaken om een veel te grote woning @platteland te kopen, ben je te dom om vooraf te bedenken dat niet al het gras natuurgebied is :eureka:

zelfde heb je in de stad hoor...mensen die midden in het centrum gaan wonen en dan ineens verbaasd zijn dat er in het weekend of op donderdag lallende mensen door de straat lopen, of allemaal klachten gaan indienen omdat er een muziekfestival om de hoek wordt gehouden.

Denk dat het een combinatie is van het feit dat mensen vinden dat *zij* recht hebben op alles, en dat de ander daar maar rekening mee dient te houden. En als iedereen precies zo denkt, tja, dan weet je het wel.

Back