Isolatie gipsplaten

De Voorman

Ouwe rot
mijne heren en dames,

ik bouw een doosindoos en nu gaat het mij om de volgende vraag:

Wat voor soort gipsplaten adviseren jullie vanwege de massa/akoestische eigenschappen?

12mm. Heb je een plan van aanpak? Hoeveel db wil je isoleren? Begin je met een 'floating floor' met massa zoals een betonnen vloer op dempers? Isolerende deuren?

Volgens mij maakt het niet veel uit welke niet-geperforeerde-gipsplaat je gebruikt, en is de totale dikte van de wand bepalend voor de demping. Maar 3*12mm zet je er sneller op dan 4*9mm, dus hoe dikker hoe beter.

Geperforeerde gipsplaten worden toegepast om de akoustiek te verbeteren, niet om te isoleren. Deze werken volgens het Helholtz principe, en daarin heb je erg veel keuze, maar niet geschikt voor het doos in doos principe.

uitleg

uitleg

ruimte is 8m2 groot vierkant en wanden van hout(helaas). daarop monteer ik een 100mm soneroll van isover spow en van de vloer af een vloer op rubberpootjes(zwevend met eveneens een 100mm spouw)

het gaat mij dus om de wanden en de plafonds en niet de rest. kortom wat voor gipsplaten adviseren jullie merken/soorten

Volgens mij maakt het niet zo veel uit welk merk, gaat om soortelijk gewicht.

Wel is het zo dat 12 mm plaat wat stijver is dan een 9 mm.
Hoe slapper de wand hoe meer hij doorlaat, dus stijver rachelwerk draagt ook bij aan een betere deming.

Hoeveel lagen was je van plan erop te bevestigen?

En wat zijn je verwachtingen betreffende de demping? Alleen mid/hoog? Of ook het laag?
M.a.w: hoeveel db demping per frequentieband is wenselijk?

Het maken van een zwevende vloer is niet zo eenvoudig. Rubber is niet ideaal hiervoor. Voor je het weet heb je redelijk wat geld uitgegeven met weinig resultaat. Ik bouw studio's voor klanten en ik weet uit ervaring hoeveel er bij komt kijken. Om met name in het laag een gewenste isolatie te verkrijgen heb je massa nodig.

Origineel geplaatst door Bigbang
Het maken van een zwevende vloer is niet zo eenvoudig. Rubber is niet ideaal hiervoor. Voor je het weet heb je redelijk wat geld uitgegeven met weinig resultaat. Ik bouw studio's voor klanten en ik weet uit ervaring hoeveel er bij komt kijken. Om met name in het laag een gewenste isolatie te verkrijgen heb je massa nodig.

een bak zand als vloer?

dus...

dus...

Nogmaals: wat voor soort gipsplaten. allemaal reacties en goed bedoeld maar ik heb de volgende vraag wat voor soort/merk /type.

nb.de vloer is al af.gebouwd volgens massa veer systeem van isover. 40cm dik beton 100mm spouw met sonepanel 10 houten pootjes door de spow heen met 4cm dik flex rubber erop boven op de spouw zit 2 laags 30mm betonplex en daarop komt massief eiken.

het gaat dus om de wanden van de doos die op die vlor staan.kan ik beter 3 lagen ips doen of is er ook een altenatief wat beter is? het gaat dus om de massaeenheid niet om de spouw zelf

2x gips 12mm op frame, dan een spouw van 1cm en dan weer een frame met 2x gips 12mm. Het geheel vullen met 2x glasplaat van 10cm dikte. Het merk gips maakt niet veel uit. Wel dat de naden afgekit worden en dat de platen elkaar overlappen.

Bovenstaand is bedoeld als je hoge isolatiewaarden wil behalen. En dat wil je als ik de specificaties van je vloer bekijk. Je gaat waarschijnlijk met main monitoren werken?

Origineel geplaatst door Bigbang
2x gips 12mm op frame, dan een spouw van 1cm en dan weer een frame met 2x gips 12mm. Het geheel vullen met 2x glasplaat van 10cm dikte. Het merk gips maakt niet veel uit. Wel dat de naden afgekit worden en dat de platen elkaar overlappen.
1 cm was type fout?

Ik ga werken met kleine monitoren, maar het lastige is dat het een bergingcomplex betreft. het complex kan gaan resoneren en dan heb ik weer te maken met contactgeluid...

de vloer bestaat al die 40 cm is het dak van een supermarkt en daar heb ik geen last van...de bergingen zelf zijn van 30 mm dik hou en dat is balen vandaar de spouw van 100mm soneroll(isover) en dan wil ik graag gipsentwee laags of drie laags glas wordt me te duur denk ik . wat heeft meer zin> 3 laag gips op elkaar verspringen of 2x 1 laag spouw 2cm ssteenwol en daarop een laag gips?

Voor de duidelijkheid; de frames zijn van 10cm metalstud profielen. Je kan ook eerst een houten frame neerzetten van 2/3tjes en dan van 10cm metalstud profielen. Tussen de frames laat je een ruimte van 1cm zodat ze elkaar niet raken.

Attachments

• isolatie.jpg
    isolatie.jpg
    48,1 KB · Bekeken: 124
specs

specs

de casus
Specs ruimte:

- berging
- 5 hoeks ruimte(250cmx250cmx250cmx250cmx100cm) en 220cm hoog
- alle wanden zijn van hout, want oorspr. was het fietsenberging appartementen complex
- vloer van beton
- plafond hout met humus dakbedekking
- 1 deur

De ligging van de berging:

- ligt tegen andere bergingen aan(mijn houten muur is dus ook een houten muur van de bergingen naast mij)
- staat op dak van een supermarkt.
- +/- 5 meter van de bergingen af heb je voordeuren appartementen.

Constructie:

- doos in doos ter voorkoming van de resonantie van de berging an sich en (met als gevolg die van de buren en die van de burenen die van de buren etc.)

Ik denk dat deze ruimte te krap is om een 'doos in een doos' te kunnen bouwen. De wanden die ik hiervoor beschrijf zijn op zijn minst 22cm dik. Een geisoleerd plafond neemt al zeker 30cm in beslag. Je hebt dit nodig als je een demping van 50db wil bereiken. Aangezien je je buren vlakbij hebt moet je wel naar zulke waarden toe.

Back