Aardelus oplossen

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Hoe bedoel je dat?
Meestal zit de aarde intern vast aan de behuizing, wat verander/voeg je daar dan aan toe?
De bedoeling is om de afscherming die het apparaat inkomt met een kabeltje aan de aarde vast te maken. Dus direct vanaf de afscherming van de plug naar het chasis.

En nog een vraagje over je plaatje:
Je zegt dat de stroom, als je de aarde van het audio signaal doorknipt, door de audio kabels gaat lopen.
Je verbreekt de lus, dus er zal geen aardeloop meer zijn (brom weg in mijn geval).
Maar de apparaten zijn nog steeds met elkaar verbonden dmw de interlink.
Nu gaat de aardstroom door het audio signaal gaan lopen. Je hebt de aardlus kring namelijk niet onderbroken maar veranderd, zodat die nu je audio verkloot.

Omdat de audiokabels zijn afgeschermd, kunnen magnetische velden nog steeds niet bij de audio kabels komen.
Hoe wordt de storingsstroom waar jij het over heb dan veroorzaakt?
Het spanningsverschil tussen de chasis van de apparaten zelf.
De aarde draden hebben altijd weerstand, dus is er altijd spannings verschil tussen twee apparaten.

Origineel geplaatst door radiance
Als je de aarde aan een kant verbreekt kan de aardstroom toch nog weg via de geaarde stekker. Daarvoor is het een geaarde stekker toch. Aardstroom tussen twee apparaten is juist niet wat we willen. Dat zou een aardlus betekenen.
EN, als je de aarde van een gebalanceerde kabel aan een kant verbreekt zal de aardstroom echt niet door het audio signaal gaan lopen. Die twee zijn van elkaar gescheiden. De aardstroom zal altijd de weg van de minste weerstand kiezen en dat is nog altijd de geaarde stekker.

De aardstroom waar jij het over hebt is interne kortsluiting in het apparaat.
De aarde zorgt ervoor dat je niet doodgaat als je zo'n geval vastpakt.

De aardstroom waar ik het over heb word veroorzaakt door het spannings verschil tussen de chasis van de apparaten.

Dat mag je wel en is vaak ook beter. Wat patat met zegt is onzin.

Hier een link met info over aarde en verbindingen tussen apparatuur...

http://www.rane.com/note110.html

idd .. en steraarde is ook gebaseerd op de aarde van je audiokabels afhalen en de aarde via de kasten van de machines zelf te koppelen. Een aardlus is gewoon meerdere aardegeleidingen ( met verschillende impedancies waardoor dus die ruis ontstaat) .. drm ook dat steraarde prima werkt .. netzoals totaal geen aarde gebruiken zoals ik doe ..

Steraarde is daarnaast heel zuiver .. want ik kan bijv sommige apparaten niet in hetzelfde 19" rek schroeven ( zonder hum frees) als de aarde dan via de 19" rails doorgegeven worden .. of transformatoren te dicht bij elkaar zitten etc ..

Het steraarde principe haalt niet die interferentie van transformatoren weg .. maar zorgt wel dat de aarde maar via 1 weg loopt en dat is het enige echt goed werkende prinicipe als het om aardlussen gaat ..

Voor de rest gaat een di niks uithalen als de aardlus voor de mengtafel ruis genereert .. alleen als de aardlus door de uitgang wordt veroorzaakt ..

de ergste veroorzakers zijn trouwens insert en aux en returns als het om mengtafels gaat .. die lus moet je qua aarde door breken en dan kan je gewoon nog je synths etc gewoon via aardestopcontacten aansluiten ..

ik baal wel dat je gebalanceerde inserts, auxen en returns pas op hele dikke tafels vind ..

Origineel geplaatst door Patat Met
De aardstroom waar jij het over hebt is interne kortsluiting in het apparaat.
De aarde zorgt ervoor dat je niet doodgaat als je zo'n geval vastpakt.

De aardstroom waar ik het over heb word veroorzaakt door het spannings verschil tussen de chasis van de apparaten.

Nee, daar had ik het niet over :)

De aarde die aan je stroom stekker zit is in de meeste gevallen verbonden met de audio aarde en de chassis aarde (mits er geen ground lift op je apparaat zit) We hebben het dus over dezelfde aarde.
De aarde dient verschillende doelen:

1) veiligheid > als er kortsluiting wil je dat dat direct naar de aarde terugloopt en niet eerst via je lichaam ofzo..
2) Als 0 volt referentie > je power supply moet weten hoeveel volt ie moet geven tenopzichte van de aarde
3) Als een soort afvoerlijding > neem nou een volume potmeter. De eerste pin is verbonden met de aanvoer van een audio signaal, de tweede pin (middelste pin of wiper genoemd) is verbonden met de audio uitgang, en de derde pin is verbonden met, jawel, de aarde. Bij vol volume gaat bijna alles naar de audio uitgang op pin 2. Bij nul volume word alles naar de aarde gestuurd.

Laatst gewijzigd:

Maar de apparaten zijn nog steeds met elkaar verbonden dmw de interlink.

Wat bedoel je met interlink?

Nu gaat de aardstroom door het audio signaal gaan lopen. Je hebt de aardlus kring namelijk niet onderbroken maar veranderd, zodat die nu je audio verkloot.

Je hebt de aardlus dus WEL onderbroken, NIET veranderd. De aardstroom kan niet in een keer zoiets hebben van: "hm, laat ik nou eens door het audio kabeltje gaan lopen". Om een voorbeeld te noemen: bij de uitgangen van de ssl kloon zijn beide signalen (de - en de + dus) van het gebalanceerde signaal met de aarde verbonden d.m.v. een 47k weerstand.
Als ik de ssl kloon nu aansluit op m'n mengpaneel en de aarde aan de mengpaneel zijde los maak dan krijg je het volgende:
de aardstroom kan kiezen, of door de 47k weerstanden heen (waardoor het de audio zou vekloten) of direct je apparaat verlaten via je geaarde stekker met 0 ohm (lees bijna nul) weerstand.
Moet jij eens raden waar de aarde voor kiest......

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MadR
idd .. en steraarde is ook gebaseerd op de aarde van je audiokabels afhalen en de aarde via de kasten van de machines zelf te koppelen. Een aardlus is gewoon meerdere aardegeleidingen ( met verschillende impedancies waardoor dus die ruis ontstaat) .. drm ook dat steraarde prima werkt .. netzoals totaal geen aarde gebruiken zoals ik doe ..

Steraarde is daarnaast heel zuiver .. want ik kan bijv sommige apparaten niet in hetzelfde 19" rek schroeven ( zonder hum frees) als de aarde dan via de 19" rails doorgegeven worden .. of transformatoren te dicht bij elkaar zitten etc ..

Het steraarde principe haalt niet die interferentie van transformatoren weg .. maar zorgt wel dat de aarde maar via 1 weg loopt en dat is het enige echt goed werkende prinicipe als het om aardlussen gaat ..

Voor de rest gaat een di niks uithalen als de aardlus voor de mengtafel ruis genereert .. alleen als de aardlus door de uitgang wordt veroorzaakt ..

de ergste veroorzakers zijn trouwens insert en aux en returns als het om mengtafels gaat .. die lus moet je qua aarde door breken en dan kan je gewoon nog je synths etc gewoon via aardestopcontacten aansluiten ..

ik baal wel dat je gebalanceerde inserts, auxen en returns pas op hele dikke tafels vind ..

Lees nog even de link door.
Er word geen woord gesproken over steraarde.

Wat bedoel je met interlink?
De kabel tussen de apparaten.

Je hebt de aardlus dus WEL onderbroken, NIET veranderd. De aardstroom kan niet in een keer zoiets hebben van: "hm, laat ik nou eens door het audio kabeltje gaan lopen". Om een voorbeeld te noemen: bij de uitgangen van de ssl kloon zijn beide signalen (de - en de + dus) van het gebalanceerde signaal met de aarde verbonden d.m.v. een 47k weerstand.
Als ik de ssl kloon nu aansluit op m'n mengpaneel en de aarde aan de mengpaneel zijde los maak dan krijg je het volgende:
de aardstroom kan kiezen, of door de 47k weerstanden heen (waardoor het de audio zou vekloten) of direct je apparaat verlaten via je geaarde stekker met 0 ohm (lees bijna nul) weerstand.
Moet jij eens raden waar de aarde voor kiest......

Je hebt net zelf correct aangegeven dat de aarde voor een referentie spanning zorgt.
Deze ref. spanning is voor elk apparaat verschillend.
Dus zodra er 1 verbinding tussen deze 2 apparaten word gemaakt, gaat er stroom lopen.
De kring gaat van de aarde van app.1 naar de aarde van app.2 en weer terug via de enkele verbinding naar app.1.

Deze "aardlus stroom" zal er dus altijd zijn.

We hebben nu nog maar 1 kabeltje tussen de apparaten en om geluid te horen moeten er tenminste twee tussen zitten.
Door die 2 kabeltjes tussen apparaten loopt het audio signaal. Maar ook de onvermijdelijke aardlus stroom. Resultaat: storing.

Zou het niet handig zijn om 1 speciale kabel te gebruiken voor de aardstroom en 2 andere voor de audio. Op deze manier heeft het aardlus signaal geen invloed meer op het audio signaal.
Zo een kabel noemen we een gebalanceerde kabel. De speciale aardlus stroom kabel kan tevens dienst doen als afscherming voor de andere twee.

Verbreek je de aarde dan zal de aardlus stroom door een van de twee andere kabels gaan.

Je kan natuurlijk gewoon geen aarde gebruiken, ongebalanceerde verbindingen gebruiken en hopen dat de apparaten geen kortsluiting maken.
Dan is er geen aardlus stroom.
Maar er blijft het verschil in referentie spanning.
En er zal in dit geval ook altijd een stoorsignaal aanwezig zijn.

In het kort: Alleen met volledig gebalanceerde verbindingen en goede aarde worden stoor signalen uit het signaal pad gehaald.

Nog even de tekening voor de duidelijkheid.

Attachments

• gebalanceerd.jpg
    gebalanceerd.jpg
    47,8 KB · Bekeken: 119
Maar waar het nu echt om gaat is het volgende:

Met line signalen is er tot en afstand van ongeveer 15m niets aan de hand, boven de 30m is er bijna altijd wat aan de hand en moet je gewoon gebalanceerd werken. Hoe groter de afstand, hoe groter het verschil in aarde.

In een homestudio is het voor line signalen niet nodig om gebalanceerd te gaan. Als je goede kabels en pluggen gebruikt en alles uit dezelfde contactdoos komt dan is er niets aan de hand. Let nogmaals op antennekabels en andere verbindingen naar de buitenwereld die roet in het eten kunnen gooien.

Lees nog even de link door.
Er word geen woord gesproken over steraarde.

steraarde impliceert alleen maar dat de apparaten maar met 1 ground zijn verbonden ..
dus ook dus dat ze niet met elkaar zijn verbonden door bijv je metalen 19" rack waar allebei de apparaten inzitten .. of op elkaar staan en het metaal van de kast in verbinding staat met het metaal van de andere kast ..

je hebt dan namelijk EN via de audio kabel een aarde EN via het 19" rack ..

steraarde zorgt er gewoon voor dat alles maar op 1 manier geaard is ..

stel dat je bijv alle kasten aan elkaar verbind met een losse aarde .. dan moet je dus bijv van de ongebalanceerde jack de shield er afknippen om daar te verkomen ook een aarde verbinding te hebben ..

Dit laatste is een noodoplossing omdat het soms nieuwe problemen met zich meebrengt
Maar voor mijn tascam m3500 is het de enige oplossing ( ik heb dus de aarde via de audio kabels lopen en niet via me metalen 19" rails ( drm dat ik humfreez gebruik en andere mensengewoon de 19" strip laten zitten en daarvoor een houten strip gebuiken zodat daar de aarde niet wordt doorgegeven )

Bij mixers en voedingen die mooi geaard zijn heb je daar allemaal geen rekening mee te houden en kan je gewoon proberen welke apparaat de aardlus veroorzaakt ..

Origineel geplaatst door FrankH
Maar waar het nu echt om gaat is het volgende:

Met line signalen is er tot en afstand van ongeveer 15m niets aan de hand, boven de 30m is er bijna altijd wat aan de hand en moet je gewoon gebalanceerd werken. Hoe groter de afstand, hoe groter het verschil in aarde.

In een homestudio is het voor line signalen niet nodig om gebalanceerd te gaan. Als je goede kabels en pluggen gebruikt en alles uit dezelfde contactdoos komt dan is er niets aan de hand. Let nogmaals op antennekabels en andere verbindingen naar de buitenwereld die roet in het eten kunnen gooien.

Helemaal mee eens.

steraarde impliceert alleen maar dat de apparaten maar met 1 ground zijn verbonden ..
dus ook dus dat ze niet met elkaar zijn verbonden door bijv je metalen 19" rack waar allebei de apparaten inzitten .. of op elkaar staan en het metaal van de kast in verbinding staat met het metaal van de andere kast ..

je hebt dan namelijk EN via de audio kabel een aarde EN via het 19" rack ..

steraarde zorgt er gewoon voor dat alles maar op 1 manier geaard is ..
Bij een goed ontworpen apparaat, zit de aarde die uit het net komt, vast aan het chasis. (veiligheid)
De afscherming van de kabels tussen de apparaten zit ook vast aan het chasis.
Het 19" rack zit vast aan het chasis.
Het is dus allemaal hetzelfde: Aarde.
En alle chasis zijn met elkaar verbonden door de aarde.

stel dat je bijv alle kasten aan elkaar verbind met een losse aarde .. dan moet je dus bijv van de ongebalanceerde jack de shield er afknippen om daar te verkomen ook een aarde verbinding te hebben ..

Dit laatste is een noodoplossing omdat het soms nieuwe problemen met zich meebrengt
Maar voor mijn tascam m3500 is het de enige oplossing ( ik heb dus de aarde via de audio kabels lopen en niet via me metalen 19" rails ( drm dat ik humfreez gebruik en andere mensengewoon de 19" strip laten zitten en daarvoor een houten strip gebuiken zodat daar de aarde niet wordt doorgegeven )

Bij mixers en voedingen die mooi geaard zijn heb je daar allemaal geen rekening mee te houden en kan je gewoon proberen welke apparaat de aardlus veroorzaakt ..

Dit is wel een erg botte bijl oplossing.

Ik hou het bij de normale oplossing: Alles gebalanceerd en alles goed aarden.
Dan he je nerregus las van man.

Zucht....;)

Je hebt net zelf correct aangegeven dat de aarde voor een referentie spanning zorgt.
Deze ref. spanning is voor elk apparaat verschillend.
Dus zodra er 1 verbinding tussen deze 2 apparaten word gemaakt, gaat er stroom lopen.
De kring gaat van de aarde van app.1 naar de aarde van app.2 en weer terug via de enkele verbinding naar app.1.

Deze "aardlus stroom" zal er dus altijd zijn.

Deze aardlus stroom zal er dus NIET zijn als we de aarde aan een kant los laten. Ik zie het nut ook niet van deze aardstroom. Alle apparaten zijn toch geaard via de geaarde stroomkabel? Waarom NOG een aarde verbinding tussen twee apparaten maken en zodoende een aardlus creëren? Aardlussen zijn nog steeds oorzaak nummer 1 van brom e.d.

We hebben nu nog maar 1 kabeltje tussen de apparaten en om geluid te horen moeten er tenminste twee tussen zitten.
Door die 2 kabeltjes tussen apparaten loopt het audio signaal. Maar ook de onvermijdelijke aardlus stroom. Resultaat: storing.

Is NIET waar. Om geluid te horen hebben we aan 1 kabeltje van een gebalanceerd signaal genoeg. Wel is het signaal dan 6dB zachter (en de fase kan omgedraait zijn...). Wat ook niet waar is, is dat er "aardlus stroom" door de twee audio kabels gaat lopen. De aardstroom kan toch weg via de geaarde stroomkabel?
Ik maak de aarde ALTIJD aan één kant los en heb nog NOOIT last gehad van brom. Ook heb ik vaak brom kunnen verhelpen bij andere mensen door de aarde aan één kant los te maken.

Zou het niet handig zijn om 1 speciale kabel te gebruiken voor de aardstroom en 2 andere voor de audio. Op deze manier heeft het aardlus signaal geen invloed meer op het audio signaal.
Zo een kabel noemen we een gebalanceerde kabel. De speciale aardlus stroom kabel kan tevens dienst doen als afscherming voor de andere twee.

Verbreek je de aarde dan zal de aardlus stroom door een van de twee andere kabels gaan.

Vraagje: heb je ooit wel eens zelf een gabalanceerd audio apparaat gebouwd? Ik vraag het me af. Die laatste zin over het verbreken van de aarde, daar klopt dus echt niets van. Als je namelijk de aarde van een gebalanceerde kabel aan een kant los maakt dan is het apparaat nog steeds geaard via de geaarde stroomkabel. Kijk, als je die ook nog losmaakt, ja, dan heb je een probleem, maar alleen de aarde van de gebalanceerde kabel losmaken heeft bij mij nog NOOIT brom opgeleverd.

Verder heb ik nog even die pdf van je doorgelezen. En stukje wat ik er uit wil lichten gaat: " Pin 1 of an XLR connector should go directly to the metal enclosure and nowhere else,...".
Nou, daar zit het hem in. Bij de meeste apparaten die ik ben tegengekomen zit dat niet zo. Meestal loopt er ook een aarde verbinding naar de printplaat. Ik denk dat deze meneer John Watkinson nog teveel in het transformer balanced tijdperk leeft. Als ik twee transformer balanced apparaten op elkaar aansluit kan ik IDD de aarde aan beide kanten vast laten zitten zonder dat er brom ontstaat (ik kan ook één kant losmaken zonder enig signaal verlies of verslechtering)Tegenwoordig zijn bijna geen apparaten meer transformer balanced (of uberhaubt balanced) en zullen we dus wat moeten verzinnen om van de brom af te komen.

Om aarding echt te begrijpen zul je ook moeten weten wat er zich IN een apparaat afspeeld qua aarde, en hoe één en ander met elkaar te maken hebben. Het heeft bij mij lang geduurt voordat ik er iets van begreep en ik ben echt heel veel onzin tegengekomen op het net. Pas toen ik zelf apparaten ben gaan bouwen werd het me echt duidelijk.
Wat ik in die tijd geleerd heb (niet gelezen en klakkeloos overgenomen van andere dus..) is:
1) Als je brom hebt is de oorzaak bijna altijd een aardlus. Aardlussen geven niet ALTIJD brom, maar ze zullen je geluid nooit verbeteren ofzo dus weg ermee...
2) door de aarde aan één kant los te knippen bij een gebalanceerde kabel heb ik nog nooit brom gehad. Mischien is het niet altijd nodig (bij transformer balanced in en outputs bv) maar het signaal is er nog nooit door verslechterd bij mij. Ook niet bij transformer balanced verbindingen....

Deze aardlus stroom zal er dus NIET zijn als we de aarde aan een kant los laten. Ik zie het nut ook niet van deze aardstroom. Alle apparaten zijn toch geaard via de geaarde stroomkabel?
De aardstroom gaat via apparaat 1 naar aarde. Daarna via aarde naar het chasis van apparaat 2. Via chasis naar de schakeling in apparaat 2. En via een van de kabels terug naar apparaat 1.
Deze stroom is onvermijdelijk.

Waarom NOG een aarde verbinding tussen twee apparaten maken en zodoende een aardlus creëren? Aardlussen zijn nog steeds oorzaak nummer 1 van brom e.d.
Om ervoor te zorgen dat de aardstroom geen invloed heeft op het audio signaal.

Is NIET waar. Om geluid te horen hebben we aan 1 kabeltje van een gebalanceerd signaal genoeg. Wel is het signaal dan 6dB zachter (en de fase kan omgedraait zijn...).
Klopt, mijn fout.

Ik maak de aarde ALTIJD aan één kant los en heb nog NOOIT last gehad van brom. Ook heb ik vaak brom kunnen verhelpen bij andere mensen door de aarde aan één kant los te maken.
Dan is de apparatuur verkeerd ontworpen. Zie pdf.
En dit is erg simpel op te lossen.
Je hebt het antwoord zelf al gegeven.

Mocht je niet weten wie "captain caveman" is:
Hier is een linkie.

:biertje:

In dat geval is het apparaat verkeerd ontworpen. De Spirit Live mixer is berucht om deze ontwerpfout. Er zijn zelfs theatergezelschappen die expliciet in hun contract hebben staan dat ze geen Spirit Live tafel accepteren, dit is geen grap, ik heb het echt gelezen.

De aardstroom gaat via apparaat 1 naar aarde. Daarna via aarde naar het chasis van apparaat 2. Via chasis naar de schakeling in apparaat 2. En via een van de kabels terug naar apparaat 1.
Deze stroom is onvermijdelijk.

een stroom van aarde naar een chasis? Dat gaat er bij mij niet in. De aarde is zeer veel lager in weerstand dus waarom zou een stroom naar je app willen gaan? :D

Origineel geplaatst door Arv
een stroom van aarde naar een chasis? Dat gaat er bij mij niet in. De aarde is zeer veel lager in weerstand dus waarom zou een stroom naar je app willen gaan? :D

De schakeling is verbonden met aarde. En die zit vast aan het chasis.

Chasis, aarde en afscherming het is allemaal hetzelfde draadje.
En dat vormt een stroomkring als je 2 apparaten aanelkaar knoopt.
Er is altijd een spannings verschil tussen de apparaten, dus loopt er stroom.

Deze stroom beinvloed het audio signaal, tenzij je gebalanceerde verbindingen gebruikt.

Nu is het meestal zo, dat deze stroom niet zo groot is.
En FrankH zei al terecht dat een amateur geen gebalanceerde verbindingen hoeft te gebruiken.
Maar wil je hoge resolutie audio, dan moet je gebalanceerd gaan.

Lees nog even dit uitstekende pdfje over dit onderwerp.

Attachments

• grounding.pdf
    118,9 KB · Bekeken: 172
Origineel geplaatst door FrankH
In dat geval is het apparaat verkeerd ontworpen. De Spirit Live mixer is berucht om deze ontwerpfout. Er zijn zelfs theatergezelschappen die expliciet in hun contract hebben staan dat ze geen Spirit Live tafel accepteren, dit is geen grap, ik heb het echt gelezen.

Tja, dat zal dan wel....
Om een voorbeeld te noemen: Ik had laatst de gebalanceerde uitgang van m'n RME geluidskaard direct aangelsoten op een Urei 1176 compressor (transformer balanced wel te verstaan). De aarde (shield) zat aan beide kanten vast en jawel, ik had brom. Aarde aan één kant losgemaakt en weg brom.

FrankH: kun je me vertellen om wat voor een ontwerpfout je het eigenlijk hebt? In detail als het kan....

Here we go again....

De schakeling is verbonden met aarde. En die zit vast aan het chasis.

Chasis, aarde en afscherming het is allemaal hetzelfde draadje.
En dat vormt een stroomkring als je 2 apparaten aanelkaar knoopt.

Er is altijd een spannings verschil tussen de apparaten, dus loopt er stroom.

Deze stroom beinvloed het audio signaal, tenzij je gebalanceerde verbindingen gebruikt.

Patat Met: Als ik het goed begrijp beweer jij dat als ik de aarde van een gebalanceerde kabel aan één kant losmaak, de aardstroom m'n audio signaal beinvloed toch? Hoe verklaar je het dan dat het bij mij er nog nooit slechter op is geworden als ik de aarde aan één kant loshaal? (en ja, de meeste apparatuur is blijkbaar verkeerd ontworpen...)
Ik zou het ook wel op prijs stellen als je me eens precies uitlegt wat er met de aardstroom gebeurt als ik de aarde van een gebalanceerde kabel aan één kant loshaal.
Je uitleg tot nu toe doet bij mij een geval van de "klok en de klepel" vermoeden. Alsof je het klakkeloos overneemd zonder het zelf echt te begrijpen. Als je het zelf ECHT begrijpt kun je het (bij wijze van spreken) aan een kind van 6 jaar ook nog goed uitleggen.

Nu is het meestal zo, dat deze stroom niet zo groot is.
En FrankH zei al terecht dat een amateur geen gebalanceerde verbindingen hoeft te gebruiken.
Maar wil je hoge resolutie audio, dan moet je gebalanceerd gaan.

Hoge resolutie audio?! En wat mag dat dan wel zijn. Las laatst in het boek van Bob Katz (bekende mastering engineer) dat hij zelf alles ongebalanceerd heeft aangelsoten.

Zal die wel alleen lage resolutie mastering doen toch ;)

Nee, je audio word echt niet beter van balanceren en de-balanceren. Hiervoor zal het signaal toch eerst nog ff door een opamp, een stel transistors of een transformer moeten gaan. Strikt genomen gaat het signaal hier van achteruit maar dit is marginaal en meestal steld men de kleuring van de transformers ook wel op prijs.

Ik zou het ook wel op prijs stellen als je me eens precies uitlegt wat er met de aardstroom gebeurt als ik de aarde van een gebalanceerde kabel aan één kant loshaal.
Als je het zelf ECHT begrijpt kun je het (bij wijze van spreken) aan een kind van 6 jaar ook nog goed uitleggen.
Daar gaan we dan:
Geval 1:
Stel je hebt 2 apparaten die bijde verbonden zijn met aarde (veiligheid) op elkaar aangesloten met 1 adertje. Dan heb je een kring waardoor stroom kan lopen.
Omdat er altijd een beetje spanningsverschil is tussen de aardes van de apparaten, zal er ook echt stroom gaan lopen. Deze stroom heet de aardlus stroom.
Laat je nu audio door deze kring lopen, dan word deze onvermijdelijk beinvloed door het aardlus signaal. En ontstaat er vervorming. Dus vermindering van resolutie.

Geval 2:
Zelfde apparaten, maar nu verbonden met 2 adertjes.
De aardlus stroom zal in dit geval door 1 van deze adertjes gaan lopen. En omdat het audio signaal ook daar doorheen gaat, krijg je dezelfde vervorming als bij geval 1. Dus vermindering van resolutie.

Geval 3:
Zelfde apparaaten, nu verbonden met 3 adertjes.
Nu gaat het aardlus signaal weer onvermijdelijk door 1 van de adertjes lopen.
De afscherming is veel laagomiger dan de kring door de schakeling en audio adertjes. En dus loopt het aardlus signaal door de afscherming.
Het audio signaal loopt nu door de 2 andere adertjes. En word niet meer beinvloed door het aardlus signaal. Er ontstaat geen vervorming meer en de resolutie van het audio signaal blijft gelijk.

Geval 4: (jou oplossing)
Zelfde verbinding als geval 3, maar nu verbreek je de afscherming.
Je hebt nu maar 2 adertjes en zit je weer bij geval 2. Met dezelfde problemen.

Hoge resolutie audio?! En wat mag dat dan wel zijn.
Een defenitie van hoge resolutie audio zou kunnen zijn: Audio waarin zo min mogelijk vervorming/storing zit. Dit is noodzakelijk voor waarheidsgetrouwe weergave van audio.
Dit hoeft natuurlijk niet per defenitie beter te klinken, vervorming (die mastering engineers bijna altijd toevoegen) kan heel erg mooi zijn. Maar dat is iets anders als hoge resolutie audio.

Ik raad Bob Katz dan ook sterk aan, om gebalanceerde verbindingen te gaan gebruiken.

:mexico:

Tja, dat zal dan wel....
Om een voorbeeld te noemen: Ik had laatst de gebalanceerde uitgang van m'n RME geluidskaard direct aangelsoten op een Urei 1176 compressor (transformer balanced wel te verstaan). De aarde (shield) zat aan beide kanten vast en jawel, ik had brom. Aarde aan één kant losgemaakt en weg brom.

FrankH: kun je me vertellen om wat voor een ontwerpfout je het eigenlijk hebt? In detail als het kan....

Zit de afscherming vast op de printplaat, dan kunnen er aardstromen in het apparaat zelf gaan lopen. Dit is de oorzaak van de brom.
Een oplossing zou kunnen zijn om de aarde te verbreken. Maar dan krijg je extra RF instraling.
De echte oplossing is om de afscherming direct op het chasis zelf vast te maken. Nu heb je geen interne aardlus stroom meer en geen RF instraling.

Back