Zucht....
Origineel geplaatst door Patat Met
Je hebt net zelf correct aangegeven dat de aarde voor een referentie spanning zorgt.
Deze ref. spanning is voor elk apparaat verschillend.
Dus zodra er 1 verbinding tussen deze 2 apparaten word gemaakt, gaat er stroom lopen.
De kring gaat van de aarde van app.1 naar de aarde van app.2 en weer terug via de enkele verbinding naar app.1.
Deze "aardlus stroom" zal er dus altijd zijn.
Deze aardlus stroom zal er dus NIET zijn als we de aarde aan een kant los laten. Ik zie het nut ook niet van deze aardstroom. Alle apparaten zijn toch geaard via de geaarde stroomkabel? Waarom NOG een aarde verbinding tussen twee apparaten maken en zodoende een aardlus creëren? Aardlussen zijn nog steeds oorzaak nummer 1 van brom e.d.
We hebben nu nog maar 1 kabeltje tussen de apparaten en om geluid te horen moeten er tenminste twee tussen zitten.
Door die 2 kabeltjes tussen apparaten loopt het audio signaal. Maar ook de onvermijdelijke aardlus stroom. Resultaat: storing.
Is NIET waar. Om geluid te horen hebben we aan 1 kabeltje van een gebalanceerd signaal genoeg. Wel is het signaal dan 6dB zachter (en de fase kan omgedraait zijn...). Wat ook niet waar is, is dat er "aardlus stroom" door de twee audio kabels gaat lopen. De aardstroom kan toch weg via de geaarde stroomkabel?
Ik maak de aarde ALTIJD aan één kant los en heb nog NOOIT last gehad van brom. Ook heb ik vaak brom kunnen verhelpen bij andere mensen door de aarde aan één kant los te maken.
Zou het niet handig zijn om 1 speciale kabel te gebruiken voor de aardstroom en 2 andere voor de audio. Op deze manier heeft het aardlus signaal geen invloed meer op het audio signaal.
Zo een kabel noemen we een gebalanceerde kabel. De speciale aardlus stroom kabel kan tevens dienst doen als afscherming voor de andere twee.
Verbreek je de aarde dan zal de aardlus stroom door een van de twee andere kabels gaan.
Vraagje: heb je ooit wel eens zelf een gabalanceerd audio apparaat gebouwd? Ik vraag het me af. Die laatste zin over het verbreken van de aarde, daar klopt dus echt niets van. Als je namelijk de aarde van een gebalanceerde kabel aan een kant los maakt dan is het apparaat nog steeds geaard via de geaarde stroomkabel. Kijk, als je die ook nog losmaakt, ja, dan heb je een probleem, maar alleen de aarde van de gebalanceerde kabel losmaken heeft bij mij nog NOOIT brom opgeleverd.
Verder heb ik nog even die pdf van je doorgelezen. En stukje wat ik er uit wil lichten gaat: " Pin 1 of an XLR connector should go directly to the metal enclosure and nowhere else,...".
Nou, daar zit het hem in. Bij de meeste apparaten die ik ben tegengekomen zit dat niet zo. Meestal loopt er ook een aarde verbinding naar de printplaat. Ik denk dat deze meneer John Watkinson nog teveel in het transformer balanced tijdperk leeft. Als ik twee transformer balanced apparaten op elkaar aansluit kan ik IDD de aarde aan beide kanten vast laten zitten zonder dat er brom ontstaat (ik kan ook één kant losmaken zonder enig signaal verlies of verslechtering)Tegenwoordig zijn bijna geen apparaten meer transformer balanced (of uberhaubt balanced) en zullen we dus wat moeten verzinnen om van de brom af te komen.
Om aarding echt te begrijpen zul je ook moeten weten wat er zich IN een apparaat afspeeld qua aarde, en hoe één en ander met elkaar te maken hebben. Het heeft bij mij lang geduurt voordat ik er iets van begreep en ik ben echt heel veel onzin tegengekomen op het net. Pas toen ik zelf apparaten ben gaan bouwen werd het me echt duidelijk.
Wat ik in die tijd geleerd heb (niet gelezen en klakkeloos overgenomen van andere dus..) is:
1) Als je brom hebt is de oorzaak bijna altijd een aardlus. Aardlussen geven niet ALTIJD brom, maar ze zullen je geluid nooit verbeteren ofzo dus weg ermee...
2) door de aarde aan één kant los te knippen bij een gebalanceerde kabel heb ik nog nooit brom gehad. Mischien is het niet altijd nodig (bij transformer balanced in en outputs bv) maar het signaal is er nog nooit door verslechterd bij mij. Ook niet bij transformer balanced verbindingen....