een drumstel vs modules en/of software

JohnDoe36

Gedeactiveerd account
beter dan een echt drumstel kan het natuurlijk niet klinken

maar niet iedereen heeft de ruimte voor een drumstel plus het lawaai wat je ermee kan produceren is ook niet altijd acceptabel voor jezelf of de buurt
daarnaast kost een compleet drumstel incl. mics zo een 2000,- euro al dan niet veel meer

dus dan maar een module of software maar welke???

software is een stuk uitgebreider maar je zal altijd gebruik moeten maken van de pc/mac wat soms nogal omslachtig is en inspiratie snel verloren kan gaan

modules zijn vaak een stuk duurder en soms minder uitgebreid maar samples zijn in te ladenen je kan zonder pc/mac nog gewoon je ding blijven doen

nou wil ik een flink aanbod hebben aan drums liefst zo realistisch mogelijk
heb al naar verschillende modules gekeken en het een en ander aan software beluisterd maar ben nog steeds flink zoekende

ik denk nu iig eerder voor een module te gaan dan software te gebruiken meeste reden daarvoor is het verplicht gebruik moeten maken van een pc wat me een beetje iriteerd eigenlijk

wie kan wat goeie leerzame tips schijven over dit gebeuren zodat de keuze voor mij wat makkelijker gemaakt kan worden

alvast bedankt

kon geen ander topic vinden hiermee mocht dit wel zo zijn mag deze op slot

Je zou kunnen kiezen voor een elektronisch drumstel. Maar wil je nu drummen door te drukken op een knopje van een kastje, of wil je met stokken aan de slag?

Ik heb al gehoord van softsynths maar hoe kan software
nu de response van een echt drumstel vervangen?

Dat is toch een uitermate fysiek instrument en
een laptop/pc is nu net het andere uiterste... :confused:

Naar gelang je budget zou ik eens kijken naar volgende setups:

1) Een setje pads om op te kloppen:
Bvb de Alesis Control Pad of een
Roland Percussion Controller.
Bij Roland SPD-S kan je zelf je drumklanken opslaan in de ingebouwde sampler.
Soms kan je ook nog extra triggers bijpluggen (voor bvb je voeten of cymbalen).

2) Een volledige virtuele drumkit (in alle prijzen verkrijgbaar):
-Alesis DM5 kit
-Yamaha DTX kit
-Roland V-Drums
-ex-Clavia ddrum

Origineel geplaatst door r.5

2) Een volledige virtuele drumkit (in alle prijzen verkrijgbaar):
-Alesis DM5 kit
-Yamaha DTX kit
-Roland V-Drums
-ex-Clavia ddrum

Deze elektronische drumstellen bieden echter ook de nodige haken en ogen. Qua hardware zijn de Roland V-drums met gaasvellen (stil) en positiedetectie (variatie is essentieel voor realisme) momenteel veruit superieur. Als het je gaat om realistisch klinkende drumgeluiden, dan is Roland -in míjn ogen- echter matig: er wordt gebruik gemaakt van kleine basissamples, die via COSM eindeloos door de mangelmachine worden gehaald. Zelfs zonder de beroerde effectensectie is het resultaat nog altijd een overgeproduceerd geluid. Roland biedt géén mogelijkheid om zelf samples in te laden.

ddrum biedt die mogelijkheid wèl. Sterker nog: het is eigenlijk alleen maar sample playback, met als enige editmogelijkheden pitch en decay. Het dynamische bereik is bijzonder hoog. Wil je meerdere velocity layers, dan kan dat enkel met de geluiden van de ddrum library, daar het een speciaal bestandsformaat is dat nooit is vrijgegeven. Single velocity geluiden kan je wel gewoon inladen via een sds midi dump. Zoals gezegd, de hardware is echter minder fijn, met name de bekkenpads.

Met Alesis heb ik geen ervaring. Van Yamaha weet ik dat de pads geen uitgebreide positiedetectie hebben zoals Roland's V-drums.

Uiteindelijk bieden vrijwel alle modules midi out. Je zou dus ook een elektronisch drumstel kunnen aanschaffen, deze aan je computer kunnen hangen, en dan bijvoorbeeld DFHS of BFD kunnen triggeren. Op diverse drumfora wordt de Roland TD-3 als beste bang-for-your-buck aangeraden. Zo heb je minder herrie, en toch een goed geluid. Wil je even zonder compu spelen, dan gebruik je gewoon even de interne geluiden van de module zelf. Sommigen hebben een beperkte sequencer aan boord; Roland, naar ik meen.

Verkijk je echter niet op contactgeluiden! De bassdrumpads klinken, ondanks het gebruik van gaasvellen, nog behoorlijk door naar de verdieping onder je. Gelukkig zijn er legio mogelijkheden om dit via een eenvoudige contructie op te lossen (matraspodium e.d.)

Ikzelf ben destijds overgestapt van Roland TD-6 naar ddrum4se, omwille van de geluidskwaliteit. Nieuwe sets worden helaas niet meer gemaakt, dus hiervoor zal je de 2e hands markt af moeten struinen. Zoals je echter aan het begin al stelde: er gaat nog altijd niets boven een écht akoestisch drumstel (zeker bij het subtielere werk).

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Reinier.

Het probleem is volgens mij dat we niet weten wat de threadstarter wil bereiken...

Origineel geplaatst door r.5
Het probleem is volgens mij dat we niet weten wat de threadstarter wil bereiken...

Tja, vandaar m'n eerdere vraag ;)

Maar in principe zegt hij:

nou wil ik een flink aanbod hebben aan drums
Tenzij je de ruimte en goede akoestiek hebt voor 10 drumstellen, denk ik eigenlijk al direct aan een sampler.

liefst zo realistisch mogelijk
De drummodules die je noemde (Alesis, Roland, Yamaha, ddrum) zijn allen te beperkt voor veel EN mooi. Dan wordt het dus een sampler à la DFHS, Battery, BFD, of Muse receptor.

software is een stuk uitgebreider maar je zal altijd gebruik moeten maken van de pc/mac wat soms nogal omslachtig is en inspiratie snel verloren kan gaan
Het het verliezen van inspiratie komt door het moeten voorprogrammeren van een ritme, dan zeg ik: drumpads + module > midi out > compu > sampler.

daarnaast kost een compleet drumstel incl. mics zo een 2000,- euro al dan niet veel meer
Kortom: het moet een stuk goedkoper. Aannemende dat je al een goede PC hebt die bovengenoemde samplers kan ondersteunen bij een LAGE (<6ms) latency*, dan is dat met e-drums prima haalbaar. Een Roland TD-3 kost nieuw 1000 pleuro, en op Marktplaats natuurlijk een stuk minder. DFHS kost denk ik een euro of 250.

*Wat betreft compu belasting: pakketten als DFHS en BFD hebben gelukkig ook vaak een lite-optie, waarbij je kan spelen zonder mic-bleeding. Scheelt weer aardig wat CPU%. Als je de midinoten op hebt genomen, kan je het later altijd nog in volle glorie compileren.

Re: een drumstel vs modules en/of software

Origineel geplaatst door champ
beter dan een echt drumstel kan het natuurlijk niet klinken

Beter voor wat?

maar niet iedereen heeft de ruimte voor een drumstel plus het lawaai wat je ermee kan produceren is ook niet altijd acceptabel voor jezelf of de buurt

dus dan maar een module of software maar welke???

BFD of DFHS, liefst aangestuurd door iets als de Korg padKontrol.

Het opnemen van een drumstel is minstens net zo omslachtig. Hoe omslachtig iets is heeft echter hoe-dan-ook niets met inspiratie te maken. Kunst (en dus ook muziek) is 1% inspiratie en 99% transpiratie. Aan het werk, dus!

zag ik daar weer een muse receptor voorbij komen :)

DFH en andere plugins op een receptor met een electrisch drumstel erbij lijkt mij de beste oplossing
zo kan je toch gebruik maken van software maar ben niet verplicht de pc/mac te gebruiken
(maar de receptor heb ik iiig nog nooit kunnen testen en mss werkt het wel helemaal niet naar mijn zin)

wat betaal je voor een goed electrisch drumstel waar je lekker op kan rammen zonder dat de pads na een jaar al kapot zijn geslagen

drumstel moet min de het volgende bevatten

1x kick
1x snare
3x tom
1x hihat
3x cymbel

bedankt voor de adviezen zo ver :biertje:

Origineel geplaatst door champ
wat betaal je voor een goed electrisch drumstel waar je lekker op kan rammen zonder dat de pads na een jaar al kapot zijn geslagen?

drumstel moet min de het volgende bevatten

1x kick
1x snare
3x tom
1x hihat
3x cymbel

Tja, voor een góede set e-drums betaal je helaas flink. Als je voor het serieuze opnamewerk de module als midiconverter wilt gebruiken om DFHS aan te sturen, en gewoon-voor-het-spelen gebruik wilt maken van de interne geluiden, dan denk ik dat je het beste voor een Roland TD-3KW kan gaan, aangevuld met 1 extra bekkenpad en armpje. Hier komt dan tevens nog een bassdrumpedaal bij.

http://www.roland.com/products/en/TD-3KW/index.html

Totale nieuwkosten:
TD-3KW 1000,-
CY-8 bekkenpad 40,-
Bekkenarmpje 40,-
Bassdrumpedaal 80,-

Tweedehands is aan te bevelen; Roland spul gaat lang mee en kan je altijd wel weer doorverkopen. Het bekkenarmpje kan van Stagg zijn, met een dixon klem, dat bespaart je een paar tientjes. Op het bassdrumpedaal zou ik niet teveel beknibbelen; neem gewoon een goed instapmodel van een gevestigd merk (Pearl, Yamaha, Tama).

De Roland SPD-S die r.5 noemde kan een alternatief zijn, maar is hoewel compact ook vrij prijzig. De samples bevatten echter maar 2 velocity layers, wat snel resulteert in een onrealistisch speelgevoel. Ditzelfde geldt voor de rubberen speelvlakken. De TD-3KW heeft een snare met gaasvel, en dit speelt vele malen lekkerder. De toms bestaan uit rubberpads, maar die gebruik je veel minder vaak, dus is dit minder erg. Tot slot kan je bij de SPD-S weliswaar samples inladen, maar door interne conversie komt er niet precies uit wat je er eerder in stopte. Het is een leuk ding "voor erbij", maar ik zou 'm niet als kit willen gebruiken.

Ik neem trouwens m'n ddrum module en een paar pads mee naar de meeting, mocht je e.e.a. uit willen proberen. Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe het zal klinken wanneer-ie aan de sequencer van forumlid Roel wordt gehangen :)

Ik zat zelf aanvankelijk te denken om te beginnen met een Roland TD-3. Deze kost € 1000 compleet (bij musicstorekoeln). Achteraf denk ik dat ik ga voor een cheapo Fame van € 325 omdat ik nog maar een beginnende drummer ben. Als mijn coordinatie en techniek goed genoeg is, kan ik later altijd nog een duurdere set kopen.

Dat de Roland samples niet goed zouden klinken spreek ik tegen, luister maar eens naar de diverse demo's van bijv. een TD20!

De SPD-S is eigenlijk gedacht als aanvulling op je drumset, niet als vervanging.

Je zou ook eens kunnen kijken naar EZDrummer, deze is van de makers van DFHS. Bij EZdrummer is alles al geproduceerd en kun je meteen spelen met een lekkere sound, DFHS is zonder pre- en postprocessing dus dan heb je nog een hoop werk voordat het helemaal top klinkt. Met DFHS heb je natuurlijk wel meer mogelijkheden...

Origineel geplaatst door klausito
Dat de Roland samples niet goed zouden klinken spreek ik tegen, luister maar eens naar de diverse demo's van bijv. een TD20!

Wat dat betreft is het precies hetzelfde als synth A vergelijken met synth B. Uiteindelijk moet je de boel gewoon in de winkel gaan beluisteren om te weten wat 't beste voor jouzelf is :biertje:

Origineel geplaatst door tjebbestorm
deze pads slaan elke roland vdrumpad eruit

Oh? Waarom?

bekijk t filmpje maar is de funtionalitit van deze pads zijn erg omover te spreken
ikzelf heb op de roland vdrums gespeeld en miste toch echt de feel van het spelen op een echte drum
heb het hier over de pads
hart dynamics maakt alleen maar pads en kits die je in samen werking met elke module kan gebruiken
dus onder andere roland s td 20 zoals je in de filmpjes ziet
het mooie is dat de bekkens ook al,lemaal elektronische zijn maar gemaakt van metaal wat dus een erg realistiche gevoel geeft
check t td 20 filmpje en dat moet je eens kijken wat ze met de bekens toms rims en hihat doen ik heb nog nooit zo'n een realistiche feel gehoord van welk elektronische drumstel dan ook !
ik ben hier erg over te spreken omdat de mogelijkheid nu zover is dat je eigenlijk geen verschil meer hoort of t nu een elektronische drum is of akoustisch deze pads zijn van hoogwaardige kwaliteit en zijn gewoon t beste wat er nu op de markt te koop is ze bestaan eigenlijk nog niet eens zo lang check it out
je kan het natuurlijk ook niet met mij eens zijn maar ja ben nu all 13 jaar bzig met drummen en zoeken naar een goede elektronische kit die doet wat ik van m vraag en dat doen deze pads uitmuntend
8)
hehehehe
grt tjebbe

Hey Tjebbestorm,

Origineel geplaatst door tjebbestorm
ikzelf heb op de roland vdrums gespeeld en miste toch echt de feel van het spelen op een echte drum
heb het hier over de pads
Waren ze te stuiterig? Waren de gaasvellen niet goed aangedraaid? Wat voor monitor gebruikte je?

het mooie is dat de bekkens ook al,lemaal elektronische zijn maar gemaakt van metaal wat dus een erg realistiche gevoel geeft
Ik heb de bekkens wel eens bespeeld ja. De stokrespons was inderdaad erg fijn, maar in vergelijking met de Roland V-cymbals maken ze wel een stuk meer lawaai.

check t td 20 filmpje en dat moet je eens kijken wat ze met de bekens toms rims en hihat doen ik heb nog nooit zo'n een realistiche feel gehoord van welk elektronische drumstel dan ook !

Gehóórd ja. Maar het geluid komt uit de TD-20 module, en niet uit de pads. De pads sturen immers enkel een signaaltje door wanneer ze aangeslagen worden. Qua functionaliteit zijn de Roland pads precies hetzelfde als de HD pads: ze bieden allen positiedetectie en hebben een aparte rim trigger. Hihat idem. Ik heb de HD drumpads echter nog nooit bespeeld, dus daarover kan ik niet oordelen. Kan jij, behalve een mooier uiterlijk, aangeven waarom ze zo'n beter speelgevoel hebben?

ik ben hier erg over te spreken omdat de mogelijkheid nu zover is dat je eigenlijk geen verschil meer hoort of t nu een elektronische drum is of akoustisch
Nou, zolang Roland slechts 4 tot 6 velocity layers hanteert, bekkens en toms altijd hetzelfde klinken wanneer je ze tegelijk raakt, en er weinig sprake is van overspraak tussen de onderdelen, pik je een akoestisch drumstel er nog zo tussenuit. Misschien is het een kwestie van smaak, maar ik blijf erbij dat de toms ietwat plastic klinken. Ik mis body en dynamisch bereik. En bij het spelen van jazz mis ik toch echt het karakter van een donker, gruizig klinkend bekken, en de mogelijkheid om daarop met mallets te spelen.

deze pads zijn van hoogwaardige kwaliteit en zijn gewoon t beste wat er nu op de markt te koop is ze bestaan eigenlijk nog niet eens zo lang check it out
je kan het natuurlijk ook niet met mij eens zijn maar ja ben nu all 13 jaar bzig met drummen en zoeken naar een goede elektronische kit die doet wat ik van m vraag en dat doen deze pads uitmuntend
Ik zal je zeker niet verbieden de HD pads aan te schaffen hoor. Zie deze post ook niet als een persoonlijke aanval - ik ben gewoon kritisch en probeer te achterhalen waaróm men merk A beter vindt dan merk B :)

(Kan dit trouwens allemaal nog wel op een synthforum? Het gitaardraadje is immers ook verwijderd...)

EDIT: Even terug naar de oorspronkelijke post: Voor een complete top lijn HD-kit met TD-20 module ben je al gauw een eutje of 5500 kwijt. Precies even duur als Roland, dus. Champ zoekt een kit ver onder de 2000 euro.

allemaal citaten en alles wat je zegt dat jij mist bij roland dat zit dus wel op de hartdynamicpads
no offense intended hehehe
waar roland ophoudt gaat hart dynamics verder
kijk op
http://www.drum-tec.de/?lang=ENG

kijk bij sets je hebt voor rond de 3500 euro een volledige kit met td 20 module van hd
in verhouding tot de roland die 5500 kost die vlieger gaat helaas niet op
trouwens de pads zijn ook los verkrijgbaar

ok champ van de post je kan op drumtec je eigen kit samen stellen voor de prijs die jij in je hoofd hebt
en geloof mij dat je met 2000 euro erg ver komt
ik weet niet wat voor kit je wilt hebben maar t begint bij 500 voor de goedkoopste set prodigy
voor 1299 de virtuosa
die in vergelijking met haymann dat dus echt het kutse elektronische drumstel ter wereld is . en goekoopste
doet vervagen in het niet hart dynamic pads is gewoon top kwaliteit met een instap prijs
die ik bij roland en yamaha nog nooit heb gezien

ik zou zeggen ga even kijken je hebt voor 180 euro al een 6 triggerpad pure triggering
koop daarbij een hd snare ,drumkick en hihat en je hebt in principe een hele kit ?
en offcourse een module naar keuze

ow ja die muse receptor schijnt niet helemaal top te zijn bugs en zo
koop anders gewoon losse modules oud nieuw whatever gooi ze in een rack stand en jehebt alles naast je staan op het poduim dit is ideaal en de beste oplossing !
menig drummer zou je hetzelfde vertellen

Laatst gewijzigd:
Back