Nieuwe SOFTWare studio :P

Alexandre Redwood

Back in town
Jaja... Nu lange tijd nadat ik inmiddels mijn complete studio verkocht heb,
wat gelukkig niet te maken had met een chronisch cententekort, maar door gebrek aan tijd, ruimte in het huis e.d.

Mis ik het steeds meer en meer.
Maar ik blijf sterk ;-)

Daarom heb ik het volgende bedacht, als ik nu eens een software studiotje maak!
(zoals inmiddels al velen)
Lees het een en ander op het net, maar toch kom ik er niet helemaal uit!!!

Ik wil dus een beetje muziek blijven maken, techno, trance, groove dat soort dingen.
Ik doe het niet om mijn boterham mee te verdienen, maar voor de hobby, een 10.000,- euro studio is dan natuurlijk overkill.

Dus... gewoon een pc (waar ik wel een paar van heb), 1 keyboard midi controller, evt. 1 knoppen/filter controller (of 2)
En een hoop softsynts/vsti's weet ik wat op de pc, en natuurlijk de sequencer op de pc!.

Maar nu hoe precies verder te gaan, ik ben altijd het hardware mannetje geweest, en van de software synths/sequencer heb ik nog niet bepaald kaas gegeten.

Wat zou een logische goeie oplossing zijn.
Fruity loops? Reason? of toch Cubase?
Ik heb wat ervaring met cubase, maar die gebruikte ik alleen als seq. en een nieuw programmatje leren vind ik ook leuk!

Heeft iemand wat tips?
Een 49 of 61 key controller, en evt. 2 kleinere controllers.
Wat voor soundcard in de pc?
En welke software?
Nog meer punten waar ik aan moet denken?????

thnx

Wat jij nu vertelt is exact hetzelfde als wat ik nu op dit moment aan het doen ben: alles verkopen, software based verder produceren.

Reden voor mijn overstap is vanwege het feit dat ik me teveel verlies in het gekloot met hardware synths... teveel stroomkabels, teveel audiokabels, hardwarematige beperkingen van je audio interfaces en gebrekkige "total integration". Hoe je het ook wendt of keert, niks is zo precies met total recall dan software. Niks is zo ruisarm als 100% volledig in het digitale domein werken. De enige limiet die je in software hebt is je processorkracht en werkgeheugen, maar daar valt altijd wel een mouw aan te passen.

Let op dat ik op geen manier wil trollen over hardware. Het heeft allemaal te maken met: waar heb je feeling mee, hoe is je workflow en hoe past hardware en software in dat verhaal. En dat verhaal is dusdanig dynamisch dat je er miljoenen variabelen in hebt. De wijze waarop ik het met hardware had ingevuld sluit niet aan bij mijn manier van optimaal werken, dus is dat voor mij persoonlijk de reden om terug te gaan naar 100% software.

Ik stap over van een hardware studio, met de PC, Windows en Cubase SX3 als basis. Ik stap over naar Mac Pro, Mac OS X, Windows XP en Logic. Mijn keuze voor Logic is gebaseerd op het feit dat, voordat ik Cubase MOEST gaan gebruiken, ik Logic op de PC gebruikte. Echter, vanwege het feit dat Emagic werd overgenomen door Apple kon ik niet anders gaan dan voor Cubase. Zo nu en dan gebruikte ik nog wel eens Logic en dan merkte ik dat ik, met mijn manier van werken en in het genre dat ik beoefen, Logic veel beter bij mij past dan Cubase.

De reden dat ik heb gewacht met de overstap naar Mac was het hele PowerPC en Mac Intel gebeuren. Ik had me voorgenomen om te wachten tot Mac met een Intel-opvolger kwam van de G5. Die is er nu. En als je een Mac Pro met quadcore 2.66ghz, 4GB fully buffered dimms en een terabyte aan opslag hebt, met een 30" scherm erbij, dan denk ik dat je genoeg power hebt om alles in software te kunnen draaien.

Probleem is nu (nog) wel dat grote fabrikanten van software plugins (ik noem een Waves, en een Native Instruments) nog bezig zijn met de transitie naar Universal Binary, het bestandsformaat waarmee je een applicatie NATIVE op zowel PowerPC als Mac Intel kunt draaien, zonder tussenkomst van "vertaalsoftware Rosetta". Maargoed, dat probleem beperkt zich niet alleen tot de pro-audio sector, maar ook in de DTP sector (Adobe is ook nog steeds bezig om hun Creative Suite om te bouwen naar UB).

Maar boeit het echt? Mwoa, in de tussentijd knal je gewoon Windows XP ernaast op die Mac Pro en dan kun je daar voorlopig nog uit de voeten met Cubase en een hele hoop plugins, totdat de fabrikanten klaar zijn met hun transitie. So wie so is het ERG sweet om op 1 workstation alle gangbare OS'en te kunnen draaien. Zeker als je colaboreert met andere muzikanten die een bepaald productieplatform gewend zijn: je kunt ze met de Mac Pro van alle platformen voorzien: Windows en Cubase, Apple en Logic, Protools op beiden ;-).

Zoals je ziet heb ik het nu met name over Logic en Cubase, maar als je 100% software wil werken kun je ook programma's als Fruity Loops gebruiken. Als je bekend bent met Tracker-style musiceren, dan zijn programma's als Renoise een goede keuze. Die laatste is tevens ook al beschikbaar als Universal Binary en draait dus op volle kracht op nieuwe Mac Intels. Bovendien kost dat programma bijna geen reet (50 piek ofzo) en kun je in je trackeromgeving wel gewoon profiteren van VST plugs.

Reason kan ik in principe wel aanraden, heb het enorm veel gebruikt gedurende een bepaalde periode. Echter, hou er wel rekening mee dat je "het moet doen met wat je krijgt in Reason". Binnen Reason heb je GEEN mogelijkheden tot gebruik van VST's, dus ben je "beperkt" tot wat Reason kan. Maar Reason kan heel veel. Heeft twee goeie sample players, kan goed omgaan met Recycled loopjes (REX) en heeft tal van leuke synthesizers, effects processors, dynamics processors, mastering achtige dingetjes, heeft oneindig veel signal routing mogelijkheden en is zeer goed te controllen met externe midi controllers. Reason heeft een ding (nog) niet: opnemen van audio. Als je vocals wil opnemen kan dat niet diret in Cubase en moet je er "omheen" zien te werken met andere tools. Reason kan wel gerewired worden, alleen hoor ik redelijk vaak dat dat op de Mac met Logic niet altijd even geweldig gaat.

Dan heb je nog Ableton Live natuurlijk, niet echt mijn ding, maar wel een ding voor veeele vele artiesten. Met voorgebouwde loops gaan freaken, of live shit recorden, loopen, freaken, tweaken. Ik vind het echt meer een performance tool dan echt een productietool, maar vele artiesten zien het echt als een creatief productie platform.

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden ein-de-loos.

Groet,
Joost.

Back