Monitors volledig inbouwen of niet?

M.Whitman

Stamgast
Graag uw mening want ik hoor verschillende versies over al dan niet.....
dank bij voorbaat

Attachments

• studio-pic-sf.gif
    studio-pic-sf.gif
    127,5 KB · Bekeken: 141
Maw als ik de wand dicht maak moet ik ze voldouwen met rostwol of moet ik luchtcirculatie voorzien( open laten zoals het nu is )?

Monitors volledig inbouwen of niet?
Graag uw mening want ik hoor verschillende versies over al dan niet.....

Volgens mij is dit wat men Flush Mounting noemt. De voordelen zouden zijn:
  • flush-mounting minimizes diffractions
  • eliminates back wall reflection
  • boosts speaker output
  • removes the front baffle effect
  • low frequency room resonances need to be attenuated

Het is wel belangrijk dat je de speaker op de juiste manier monteert:

flush1.gif

Wat ik op bouwfoto's bij andere studio's gezien heb is dat men voor een zo stijf mogelijke ondergrond van de speaker zorgt: sommigen metselen een soort stenen pilaar, anderen storten wat cement in een bak als ondergrond. Verder zie ik ook vaak dat de opvulling van de wand verder met glaswol wordt gedaan.

Volgens mij is de afstand tussen linker en rechter speaker al veel te klein om een degelijk stereo beeld te krijgen. De linker speaker is ook op de muur gericht wat nooit goed kan zijn. Met welke speakers ga je dit doen? Het heeft weinig nut als je basis al slecht is.

Nu heb ik Absolute 2 en later zou ik misschien overstappen naar Quested.....
Ik heb al een kubus gemaakt en met zand gevuld ...
Nu vraag ik me alleen af als ik mijn wand ervoor zou dichtdoen tot aan het plafond of niet.

PS afstand tussen de speakers is 1.40 m (midden van de monitor naar andere)

als je boxen (te dicht) tegen een muur zet krijg je sowieso veel sterkere bass weergave, stel je gaat ze inbouwen en opvullen aan de achterkant, krijg je iig een vertekende bass lijkt me.. weet ook niet precies hoe je afmetingen zijn maar speakers trillen, als dat hele hout gaat mee trillen waarin jij je monitors inbouwt lijkt me ook niet echt een fijn effect..

heb trouwens ook nog nooit ergens gezien dat monitors zijn ingebouwd.. zelfs in de duurste en mooist gebouwde studios niet, maar goed die ken ik alleen van TV en plaatjes dus ik kan ernaast zitten

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
als je boxen (te dicht) tegen een muur zet krijg je sowieso veel sterkere bass weergave, stel je gaat ze inbouwen en opvullen aan de achterkant, krijg je iig een vertekende bass lijkt me.. weet ook niet precies hoe je afmetingen zijn maar speakers trillen, als dat hele hout gaat mee trillen waarin jij je monitors inbouwt lijkt me ook niet echt een fijn effect..

heb trouwens ook nog nooit ergens gezien dat monitors zijn ingebouwd.. zelfs in de duurste en mooist gebouwde studios niet, maar goed die ken ik alleen van TV en plaatjes dus ik kan ernaast zitten

Keer een artikeltje in de sos gelezen over (volgens mij een producer van massive attack of prodigy.. weet ik niet meer) die had een waanzinnige homestudio en had zijn speakers op dezelfde manier ingebouwd. Waren welliswaar Hi-Fi speakers en geen monitoren.

Ook een masteringsengineer die ik ken heeft zijn Hi-Fi speakers op dezelfde manier in de muur gebouwd. Zijn monitoren stonden gewoon op pilaren in zijn studio...

Geen idee of dit toeval is dat men de monitoren niet in de muur bouwt en Hi-Fi speakers wel, maar ik ben wel nieuwschierig geworden :)

Origineel geplaatst door Mikula
Keer een artikeltje in de sos gelezen over (volgens mij een producer van massive attack of prodigy.. weet ik niet meer) die had een waanzinnige homestudio en had zijn speakers op dezelfde manier ingebouwd. Waren welliswaar Hi-Fi speakers en geen monitoren.

Ook een masteringsengineer die ik ken heeft zijn Hi-Fi speakers op dezelfde manier in de muur gebouwd. Zijn monitoren stonden gewoon op pilaren in zijn studio...

Geen idee of dit toeval is dat men de monitoren niet in de muur bouwt en Hi-Fi speakers wel, maar ik ben wel nieuwschierig geworden :)

Das simpel .. nearfields of monitors zijn er om het geluid van niet al te grote afstand te horen ... dus boven je mixer zetten
Hifi speakers zorgen voor de referentie naar clubs oftewel hoe het in het groot klinkt .. drm ook dat grote studio's van die mongolen speakers zo'n 2 a 3 meter achter de mengtafel hebben staan.. vaak ingebouwt

maar geef mij maar gewoon ns10's in me niet aangepakte kamer .. ik hoor het prima !

Heb het net effe getest (zie foto wanden) en moet zegn dat de klank niet veel verschil geeft dan toen ze in mijn andere kamer gewoon op statieven stonden...nu twijfel ik alleen nog als ik het volduw met isolatie en/of niet en afsluit bovenaan....

tis natuurlijk ook nog belangrijk wat voor muziek je maakt en erop afluisterd..

wat heb je precies geluisterd?

voornamelijk dance....

Heb je verder een vrij reflectieve ruimte zonder difussie of absorbtie, dan hoef je niet veel resultaat te verwachten denk ik.
Inbouwen heeft ook nog eens als bijeffect dat de staande golven nog iets meer worden bendrukt, dus behandeling daarvan is wel wenselijk.

Verder heeft het inbouwen in een muur alleen zin als de muur zelf bijna niet meetrilt en/of een klankkast erachter vormt.

Ik heb het voor mijn ruimte ook toegepast, en heb er geen moment spijt van.
Mijn computers staan nu achter de muur, dus pc herrie is verleden tijd :)

De linkse kant is (afgewerkt) kurk,mdf,2xgips,rokwool en (indien nodig en moet ik nog beslissen) trug een spouw, rockwool ,2x gips,mdf,kurk.
Alle witte muren op de foto waren al reeds gemaakt met betonstenen 20 dik en grenzend aan een andere kamer zit er nog es rockwool tussen.

Even inhaken sorry......

Wat is te dicht bij de muur.. heb mn speakers momenteel 3 a 4 cm verwijderd staan van de muur.
Te dichtbij denken mensen hier?

Paul

excusses voor het onderbreken maar vind het ook zo dom om er een nieuwe draad voor te creeren

volgens de manual van mn krk rp8's is 2 tot 3 feet afstand ok, geen idee hoeveel een feet is heb ze zelf trouwens ook dicht tegen de muur.. als je degelijke monitors heb kun je op de monitors zelf low en hi frequencies weergave veranderen, zodat je je speakers kan aanpassen aan omgevingen die niet al te ideaal zijn voor je setup..

heb op mn rp8 trouwens alleen een hi filter adjust knop

iemand vertelde me net dat 1 feet ongeveer 30 cm is .. als dit klopt moeten je monitoren dus ongeveer een kleine meter van een muur / hoek of iets dergelijks staan ..

Origineel geplaatst door ontwerper
Volgens mij is dit wat men Flush Mounting noemt. De voordelen zouden zijn:
  • flush-mounting minimizes diffractions
  • eliminates back wall reflection
  • boosts speaker output
  • removes the front baffle effect
  • low frequency room resonances need to be attenuated

Het is wel belangrijk dat je de speaker op de juiste manier monteert:

Wat ik op bouwfoto's bij andere studio's gezien heb is dat men voor een zo stijf mogelijke ondergrond van de speaker zorgt: sommigen metselen een soort stenen pilaar, anderen storten wat cement in een bak als ondergrond. Verder zie ik ook vaak dat de opvulling van de wand verder met glaswol wordt gedaan.

ook wel soffit mounting genoemd!

er was ooit een topic genaamd pauls studio build diary, deze bestaat nog, echter de foto's zijn verdwenen :frons:
Hier was ontzettend veel informatie en goede foto's vanaf te halen

Hier staat het topic.

Andere forum waar je veel foto's en info kunt vinden over studio design:

Studio Design forum

Good luck!

Back