MPD 24 VS. padKONTROL

Origineel geplaatst door bredend
http://www.korg.com/service/downloadinfo.asp?DID=1152

Daar heb ik de Korg software van de padKONTROL gedownload. Geeft een goed beeld van wat je op het apparaat allemaal kan instellen. En de handleiding natuurlijk.

Tot nu toe hebben PDF handleidingen vrijwel altijd een rol gespeeld in de aankoop van mijn gear.

Ik hoop niet een al te grote rol. Want sommige manuals zijn letterlijk niet om over naar huis te schrijven.

He thanx astronaut !!

( had het nog niet gezien )

Ziet er netjes uit...

Hoe tevreden ben je over die 16 secenes verdeling. ( die 8 pads die als cc-'s gaan klinken en die andere 8 die gewoon noten sturen... )

Kan dit nu ook vrij gemakkelijkm te wanneer je; hits,one shots, loops speelt ? Kunnen deze pads ( rose oplichtend die 8 die cc's uitsturen ) nu ook bijv. filters etc... zijn voor de loops,one shits etc... ?

In hoeverre is de XY pad assignable ?

De mogelijkheden

De mogelijkheden

X en Y pad zijn in Albeton volledig in te stellen. Bijvoorbeeld toewijzing voor Cut Off of Reso. Je kunt de pads toewijzen hoe je wil. Zoals bijvoorbeeld een onderverdeling in midi commando's - triggeren van sounds e.d. of een combinatie ervan.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik op dat gebied nog niet het onderste uit de kan heb gehaald. Heb wel (zoals ik eerder beschreef) een experiment gedaan met Spooky Keys (vituele theremin) en heb de X en Y toegewezen aan allerlei fx's.

Begrijp ik nou goed dat dat pressure sensitive gebeuren ook voor de lengte van de notes is die je speelt?

Dus dat de note aanblijft als je de pad vasthoud op een triggerfinger of MPD en dat dat bij een padKontrol niet kan?

Of zit ik nu helemaal fout?

Ik check net een filmpje en zie dus dat je als je de pad vasthoud wel gewoon een note blijft triggeren.

Ik begrijp dus niet wat pressure sensitive is. Wie kan helpen?

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik check net een filmpje en zie dus dat je als je de pad vasthoud wel gewoon een note blijft triggeren.

Ik begrijp dus niet wat pressure sensitive is. Wie kan helpen?

pressure sensitive, velocity? hoe harder je mept hoe meer velocity uitgestuurd wordt. maar dat weet je zelf ook vast wel.

of misschien heb ik het mis, en bedoelen ze met pressure sensitive aftertouch.

Origineel geplaatst door anoniempje
pressure sensitive, velocity? hoe harder je mept hoe meer velocity uitgestuurd wordt. maar dat weet je zelf ook vast wel.

of misschien heb ik het mis, en bedoelen ze met pressure sensitive aftertouch.

Pressure sensitive <> velocity sensitive in ieder geval....wordt bij de triggerfinger en MPD's als aparte feature aangegeven. Pressure sensitive heeft te maken met hoe het vasthouden van een pad....velocity is idd de hardheid van de aanslag.

De pads zijn dus aanslag-gevoelig maar hebben geen functie meer nadat je ze hebt ingedrukt (aftertouch). X en Y pad lost dit probleem wel op overigens.

Als je dus op elke pad aftertouch wil is de Korg geen optie.

Hoeveel staat de stand inmiddels? Het is een VS thread toch? ;)

Ik heb gisteren een PadKontrol gekocht nadat ik deze bij feedback had vergeleken met een MPD16.

Het enige wat eventueel grappig zou kunnen zijn aan de MPD is 16 levels maar ik begreep dat dat bij de MPD niet net zoals bij de MPC ook voor pitch e.d. gebruik kan worden.

Het enige wat eventueel grappig zou kunnen zijn aan de MPD is 16 levels maar ik begreep dat dat bij de MPD niet net zoals bij de MPC ook voor pitch e.d. gebruik kan worden.

Of je dat wel of niet voor pitch gebruikt hangt niet af van de MPD. Die stuurt alleen maar velocity en aftertouch uit. Het ligt aan je synth of sampler of die velocity aan pitch kan koppelen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de Korg direct pitchbends aan een pad kan hangen? Dat is dan inderdaad een tikje directer, maar een beetje synth kan ook velocity aan pitch koppelen, dus dan maakt het weinig verschil.

Origineel geplaatst door etaoin
Of je dat wel of niet voor pitch gebruikt hangt niet af van de MPD. Die stuurt alleen maar velocity en aftertouch uit. Het ligt aan je synth of sampler of die velocity aan pitch kan koppelen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de Korg direct pitchbends aan een pad kan hangen? Dat is dan inderdaad een tikje directer, maar een beetje synth kan ook velocity aan pitch koppelen, dus dan maakt het weinig verschil.

Ehm nee.....16 levels op een mpc kun je aan verschillende dingen koppelen. Waaronder velocity, pitch en nog een paar dingetjes als cutoff. Maar ik heb begrepen dat de MPD's 16 levels alleen over 1 toegewezen parameter zetten en dat is velocity.

Ik snap wel dat de werking in de software zit maar de werking van 16 levels dus niet. Net zoals bij de padKontrol de werking van flam & Roll ook in de padKontrol zelf zit.

Ehm nee.....16 levels op een mpc kun je aan verschillende dingen koppelen. Waaronder velocity, pitch en nog een paar dingetjes als cutoff. Maar ik heb begrepen dat de MPD's 16 levels alleen over 1 toegewezen parameter zetten en dat is velocity.

Maar... de MPD is slechts een midicontroller. Als je die velocity in je synth weer aan pitch/cutoff e.d. koppelt ben je er toch? Er valt in de MPD niks te koppelen.

Maar... de MPD is slechts een midicontroller. Als je die velocity in je synth weer aan pitch/cutoff e.d. koppelt ben je er toch? Er valt in de MPD niks te koppelen.

Je begrijpt het niet, laat maar. 16 levels is geen functie die je configureerd door middel van software....zit in de unit zelf.

Origineel geplaatst door Acidfever
Je begrijpt het niet, laat maar. 16 levels is geen functie die je configureerd door middel van software....zit in de unit zelf.

Maar het maakt toch niet uit wat hij uitstuurt, het gaat er toch om wat jij met die midi data doet?
16 levels velocity kun je toch ook splitten naar van alles en nog wat?

Maar het maakt toch niet uit wat hij uitstuurt, het gaat er toch om wat jij met die midi data doet?
16 levels velocity kun je toch ook splitten naar van alles en nog wat?

Je kunt natuurlijk hetzelfde resultaat bereiken, de kracht zou juist zijn dat je het niet hoede te configureren.

Ah die filmpjes zeggen mij genoeg van de pad control :)

Laatst gewijzigd:
Heb nu tehoren gekregen dat ik de Mpd24 eind deze maand kan ophalen.
Ze hadden vertraging.
Goh.

Heeft iemand hier dat ding al binnen hier ??

Back