Novation-synths; wie kan mij hierin adviseren?

Archaos

podium-duiker
Momenteel ben ik in het bezit van een Novation KS5. Opzicht ben ik wel redelijk tevreden met deze synth, ook omdat deze 4-parts multi-timbraal is. Ik ben echter ook erg gecharmeerd van de X-station. Deze is echter niet multi-timbraal, maar qua sounds wel stukken beter dan de Novation KS5. Ik heb deze een aantal keren geprobeerd ook en kon om financiële redenen destijds deze toen niet nemen. Maar momenteel wordt er een buitenkansje dus geboden...
Nou kan ik momenteel relatief goedkoop een X-station (49 toetsen) gaan aanschaffen. Maar nou ben ik behoorlijk aan het twijfelen geraakt, want die KS5 heb ik nog maar net en op harmonycentral.com zijn de recensies over deze synth toch beter dan over de X-station (over de Novation Xiosynth staat trouwens nog verder niets, maar voor deze synth heb ik eigenlijk ook niet echt belangstelling). En verder zouy het betekenen dat ik mijn KS5 eerst zou moeten verkopen en vervolgens nog zo'n 150 Euro zou moeten bijleggen voor die X-station (heb namelijk de laatste twee maanden nogal veel uitgegeven).
Uit financieel oogpunt kan ik niet die X-station gaan nemen en die KS5 gewoon houden. En het lijkt mij eigenlijk ook enigzins overbodig er twee te hebben, die toch wel een beetje op elkaar lijken.
Ben dus momenteel erg aan het twijfelen wat ik nou moet gaan ondernemen. Wat is nou echt het verstandigst?
Moet ik alsnog voor die X-station gaan of toch geen onnodige risico's nemen en deze KS5 gewoon houden?

weet het niet zeker, maar de synth engine in de x station is toch 1 part uit de k-station ?

Niet helemaal. De x-synth engine is een geupgrade versie van de k serie.
Klinkt toch iets meer richting the supernova serie synths.
Verschil is trouwens minimaal maar je merkt het dus wel.

Maar het is idd wel kloten dat die aanbieding er is en je financieel net ff minder makkelijk uit de voeten kan. Maar zorg dat je niet in de problemen komt. (Geen duurwaarders enzo, want die kosten alleen maar geld.) En er zal er altijd weer een ander te koop worden aangeboden.

*D ... tegen deurwaarders blijf ik altijd vriendelijk hoor (vooral bij luttele bedragen ;) ).

Maar om even weer ontopic te komen;
De twijfels zijn dus momenteel best wel aanwezig wat ik nou moet gaan doen.
Vooral het feit dat de X-station niet multi-tibraal is (een gemiste kans!) doet mij erg twijfelen...

Ik heb een x-station gehad en altijd begrepen - ook volgens de handleiding - dat de x-station gewoon de KS-synth had maar dan behoorlijk uitgekleed. Weet niet van een upgrade of zo. Op de site van Novation staat daar volgens mij ook niets over. Bovendien, als je voor een x-station betaalt, dan betaal je voor een aantal extra's, namelijk een on board geluidskaart, usb-connectie enzo, wat handig kan zijn als je een laptop of zo wilt aansturen met vsti's.

Ik zou gewoon de KS5 houden, tenzij je een laptop wilt aansturen.

Mijn x-station heb ik overigens weggedaan, omdat ik af wilde van het gedoe met laptops.

Recencies van Harmony Central hebben een hoog willekeurigheidsgehalte, daar zou ik niet van uitgaan. Verschillen tussen bijvoorbeeld de cijfers voor de kwaliteit van geluid een module en een keys version van dezelfde synth kunnen enorm uiteenlopen, terwijl het om dezelfde geluiden gaat.

Waarom koop je niet gewoon een 2e hands Supernova(II)? Die klinkt geloof ik nog altijd stukken beter dan de KS serie en is 8 part multitimbraal. Ik weet niet wat ze 2e hands nog kosten maar als het verschil niet te groot is...

Ik ben dr in ieder geval dik tevreden mee.

Of een Nova plus een eventueel midi-boardje? Worden nu voor rond de 325 aangeboden op oa marktplaats en hier, dus dat moet te doen zijn! Klinkt helemaal super, 6 parts, 7 effecten per part, gekkenhuis! :okdan:

Misschien is het beste wel gewoon om je KS5 te houden en lekker muziek er mee te gaan maken. En als je wat meer geld hebt, voor iets anders gaan kijken. Neem dan ook wat meer de tijd om je te orienteren.

Ik ben het met Bananaworld eens. Volgens mij heb je een hoop nieuwe dingen gekocht de afgelopen tijd (uit je vorige topic op te maken), ga daar gewoon eerst lekker mee aan de slag joh!

Origineel geplaatst door BananaWorld
Misschien is het beste wel gewoon om je KS5 te houden en lekker muziek er mee te gaan maken. En als je wat meer geld hebt, voor iets anders gaan kijken. Neem dan ook wat meer de tijd om je te orienteren.

Daar kan ik me ook wel in vinden. Om even terug te komen op de synthese-engine van de X-station: Volgens mij heeft Novation 0,0 meer geinvesteerd in synthese-ontwikkeling sinds ze zijn overgenomen, ze richten zich nu voormaelijk op het interface-gebeuren en stoppen daarbij wat ze nog aan synthesizer hebben liggen.

Op een KS5 zal je dus ook zeker die geluiden van de X-station kunnen programmeren. Het is zeker geen slechte synth (wat sommigen ook zullen zeggen) en in dat prijssegment krijg je gewoon echt geen synth met dat soort specificaties. Programmeren werkt ook dankzij de beperkingen in routing etc. erg simpel en overzichtelijk, dus als je er echt voor gaat zitten haal je er al snel echt goede geluiden uit.

:frons: .....natuurlijk daar had ik helemaal geen rekening mee gehouden; de Novation Supernova zou voor mij gewoon dé oplossing zijn. Dat ik daar 'overheen' heb gekeken zeg...... :z
In ieder geval wordt de X-station het niet meer en ga ik voorlopig verder met deze KS5.
Maar ik houd het zeker in de gaten wat een Supernova betreft.
Wat dat betreft ben ik jullie erg dankbaar voor jullie reacties :okdan:
Ik kan in ieder geval voorlopig wel even weer vooruit.
En tips, adviezen etc zijn natuurlijk verder altijd welkom in deze topic.

Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat ik het vreemd vind dat er zo weinig informatie te vinden is over de Supernova op de Novation-site. Wat is hier eigenlijk de redenen van?
Verder vind ik de Supernova nog best wel aardig prijzig; heb deze al twee keer gezien voor 800 Euro. Dit betreft de toetsen-uitvoering (deze zou ik ook het liefst willen gaan aanschaffen eventueel; liever toch maar géén rack).
En wie heeft verder zoal ervaring met de Supernova? Ben wel erg benieuwd waarin de verschillen liggen met de KS en ook trouwens met de X-station, zoals de bediening, geluidskwaliteit, live-/band--mogelijkheden, sequencing etc).

Vind het nogmaals wel wat vreemd dat er zo weinig informatie te vinden is op de Novation-site over de Supernova (en ook over de Nova trouwens). Wat zou hier aan ten grondslag kunnen liggen?

Laatst gewijzigd:
En is Supernova (of wellicht zelfs een Nova) echt een grote verbetering ten opzichte van m'n huidige KS5?
Het moet wel een flinke stap voorwaarts zijn namelijk, aangezien ik er vermoedelijk nog zo'n 500 Euro bij zal moeten leggen, in het geval dat ik een Supernova (of wellicht dus een Nova) neem en de KS5 weer zou gaan verkopen....

De SupernovaII Keys vind ik persoonlijk (buiten de ASB series) een van de beste VAs.
Hij gaat superdiep, heeft superveel realtime controls etc etc.

De Kstation zijn eigenlijk goedkope en slappe aftreksels van de Super/Nova series.
Kan je niet met elkaar vergelijken vind ik qua kwaliteit.

En dat je er weinig over vind klopt, het is ook al een ding van 7 jaar oud schat ik zo.
Op de novationshite staan alleen de nieuwere dingen met uitleg, al kan je wel nog soundbanks en OS downloaden op die site voor de SN2

Het is dat ik geen plek eigenlijk meer heb voor dat ding (en ik wil een MAcPro kopen) anders verkocht ik hem echt niet.....

Back