Enkele bedenkingen...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Matt, je verdraait het nu wel erg helemaal.

Maar 20 jaar ervaring is niet mis! Ook al is het 20 jaar het opnemen van harmonieen of klassieke orkesten. (zou hij erin trappen?)

Wel een mooie paradox trouwens.
Je moet laten inspireren door oud vakmanschap om orgineler te kunnen zijn.

Hmmm...

Hmmm...

Nou...eh...ff op maandag ochtend mijn best gedaan om deze discussie bij te lezen

Ik begrijp wel waar skeletor naar toe wil: de soul, funk, blues, passie en sex terug in de muziek. Dat is iets dat ik ook vaak mis. Je kan wel weten hoe je het best iets van compressen, opnemen, mixen, etc etc...maar de funk...dat is een heel ander verhaal..

Ook begrijp ik wat ie bedoelt met luisteren naar andere muziek...helemaal mee eens. En ach de voorbeelden die die geeft...die vergeef ik hem. Celiene dione?? en nog een paar...Een goede producer, iemand met veel ervaring en zo, weet hoe je ergens een goed sausje overheen kan gooien en heeft gewoon de skills om iets goeds neer te zetten...geef me een beat, dreikwarts triolen swung met de togus afgeblazen drie decimalen achter de komen, zodat ie pwiehoeewaahaaa doet, dan krijg je die. Muziek is een universeel gevoel...en synths zijn voor ons de weapons of choise..maar laten we dat gevoel voorop zetten...

Maar warom dat gestrooi met namen, wie je allemaal gesproken hebt en met wie je gewerkt hebt...dan kan ik ook wel een waslijstje posten met wie ik allemaal geluld heb en zo...en produceren kan ik nog steeds niet....

Dus....maar wat ik graag zou weten, wie ben je dan? zag die vraag al ergens voorbij komen, maar zag zo tussen mijn oogharen niet een antwoord???

Goeie discussie dit. meneer Skeletor maakt een absoluut correct punt en eentje die ik steun. Goede muziek staat totaal los van welk instrument je gebruikt en waarmee je het opneemt. Je muziek wordt ook niet beter door een ander (duurder) instrument te gebruiken. Je muziek wordt alleen beter door aan je vaardigheden te werken.

De voorbeelden van Skeletor zijn alleen puur gericht op POP muziek. Het gaat hier over het Singletjes werk. Er bevindt zich alleen zoveel goede muziek die zich buiten het POP genre bevinden. Daar hoor ik hem niet over.
Verder lijkt Skelet verkoop gelijk te stellen aan kwaliteit. Dat is iets wat ik niet steun.

Skelet,
Wil je voortaan Aphex Twin uit je lijstje laten... Als er iemand net zo'n hekel aan componeren heeft als ik is het 'the guy from the bank' wel...
Uitspraak van de week:" A song is never finished, it just stops in interesting places"

Groet,
Marten

Eng

Eng

Leden van dit forum: Stop maar met het produceren van tracks...tenzij ze kunnen tippen aan wat deze meneer onder goede muziek verstaat. dit lees ik hier tussen de regels door (heel zwart/wit van mezelf maar ja.)

Ik moet zeggen dat ik dit een 'enge' discussie vind. Iemand die iets wil laten horen aan andere mensen, vindt zijn of haar liedje (track heet dat hier geloof ik) misschien net zo mooi en goed etc. als wat de heren van bijv. Toto van hun eigen nummers vonden.
Het gaat vooral om dat je de muziek leuk vind om te maken.
Als je bijv een House-track maakt, maak je dat met mischien wel andere doelen dan andere muziek . Een voorbeeld: je kunt een plaat maken die muzikaal misschien niet bijster interessant vind, maar waarvan je weet dat ie wel aanslaat op de dansvloer....is ook een prima doel, en een ongelooflijke kick als je op een houseparty 15.000 mensen op jouw plaat ziet dansen!

Heb verschillende platen uitgebracht met 'lege' muziek........een goeie kick...een stemmetje.... en een 'scheurend' melodietje.... Stelde muzikaal niet veel voor....maar werkten wel heel goed op de dansvloer....
Dus ehhhhhh

Gegroet
Martijn (draait nog maar een jaar of 10 mee..zou het wel aan liggen))

Doe je ding , maar vooral blijf jezelf is hier gewoon het motto en ik kan het weten.

Sommigen willen hier de stront uit skelet zijn gat vragen wie hij is, wel ik vind het juist tof om dit juist niet te weten wie hij is. Dat heeft geen enkele meerwaarde aan wat hier nu gezegd is geweest.

misschien is het John Lenon wel! of Elvis!

Tja, beetje vage discussie dit.

Enerzijds wordt er geklaagd dat er teveel platte house-tracks worden geplaatst hiero, en als voorbeeld hoe het wel moet wordt dan gezegd bijvoorbeeld 'luister eens naar het intro van Toto'. Ik heb een tijd gedrumd, en ik weet dat als je het drumstuk van Toto wil reproduceren dat je daarvoor dan maar gewoon een drummer moet nemen die op een drumstel speelt. Het heeft wat mij betreft geen nut om dat met samples van een drumkit na te gaan spelen. Het neemt niet weg dat het Principe van dat nummer wel hartstikke leerzaam is ook voor mensen die house maken. Dus als iemand een funky house-track probeert te maken dan kan je hem een tip geven om 'shuffle' te gebruiken om iets groovier te laten klinken dan met standaard strak gespeelde 16den.

Ander voorbeeld, Madonna met haar techno-uitstapjes. Geweldige muziek natuurlijk, maar het heeft natuurlijk wel een heel andere functie dan 4-to-the-floor trance/ techno/ house.

Ik denk dat ik niet de enige ben die moeite genoeg heeft met het netjes en vol laten klinken van een eindmix. En je moet niet vergeten dat in de meeste trance-tracks die hier worden geplaatst ook best wel wat tijd wordt gestoken. En natuurlijk kan niet elke melodie super ingenieus zijn, en soms werkt iets heel simpels ook hartstikke goed. Maar zeggen dat je ook eens aan de harmonie moet denken, is voor veel amateurs ook maar cryptisch. Waarschijnlijk zullen ze veel meer hebben aan als je zegt 'je kan i.p.v. een string-sequence met 1 noot tegelijkertijd in te spelen, ook eens proberen om 2 noten te stapelen of zelfs een heel akkoord te gebruiken'. (leg ik geloof ik wel erg krom uit, maar ja ik heb ook geen 20 jaar ervaring)

En tot slot... ik vind het hartstikke goed dat we hier zo open met elkaar kunnen discussieren, zonder dat mensen zich ontzettend aangevallen voelen en in hun schulp kruipen.

Ik wil me toch ook even mengen in deze discussie.Ik vind arrangement en harmonie niet het aller belangrijkste. Juist om deze reden ben ik na 6 jaar in de nederlandse D&B (drum & bass) scene gedraaid te hebben gestopt. Tegenwoordig klinkt eleke D&B plaat hetzelfde omdat elke nieuwe plaat op dezelfde manier gemaakt is als de vorige. Dat wil dus zeggen: intro, rustige beats; langzaam opzwellend naar harde beats......dan een basspart wat door de ruimte heen scheurt en dat opbouwend naar nieuwe beats....eindigend in een climax. IK HAAT DAT !!!!!

Tegenwoordig houd ik me steeds meer bezig met ninja tune achtige dingetjes. Reden: Ninja Tune is een label dat niet gemaakt is voor 1 stijl.
Zie site: http://www.ninjatune.net

Ook nederlandse labels als music for speakers: http://www.musicforspeakers.com zijn een goed voorbeeld.

Ik voel me namelijk errug vastgebonden aan de regeltjes van de huidige "dance" scene. Ik zie namelijk aan veel stromingen dat de rek er uit is.
Natuurlijk is het leuk om op hardhouse,trance,club of whatever uit je dak te gaan. Maar denk je echt dat er veel 12"inches uit je collectie over 20 jaar nog leuk zijn om te luisteren ? Ik wil juist enorm graag iets maken met "houdbaarheid" om even een voorbeeld van dat soort producties te geven:

DJ Shadow - zijn eerste album
Bijna alles van Mo wax
Bijna alles van Ninja Tune
Mr Scruff - Trouser Jazz
Portishead - Hun debuutalbum

Jus my 2 cents;

Rutger

Re: PS PS PS PS

Re: PS PS PS PS

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

En tot slot slot slot: Nirvana, Lenny Kravitz of Black Crowes zijn ook groot geworden, maar uiteindelijk zijn ze niet meer dan een mix en heruitvinding van pakweg Jimmy Hendrickx, Deep Purple, Stones, J Brown enz...Toch wordt het erg gewaardeerd door vele jonge mensen die zich niet bewust zijn van hetgeen zich in de 60ties heeft afgespeeld...en daar is niks fout mee!

Nou is het me duidelijk... We hebben hier met een ouwe hippie te maken, die denkt dat het wiel in 1969 uitgevonden is... Sorry hoor, please no offense, maar ik vind "een mix en heruitvinding" de hier genoemde artiesten geen recht aandoen... Ik vind doorontwikkeling een veel beter woord.
Idd, zonder Hendrix geen Nirvana, maar ook: zonder Miles Davis geen James Brown, en zonder Hank Williams geen Neil Young.
Zo kunnen we natuurlijk nog wel even doorgaan.
Ik ben zelf een groot liefhebber van Klassiek en Jazz, en als je je daar een beetje in verdiept, weet je ook gelijk waar onze sixties-helden hun mosterd vandaan haalden.
Misschien hadden ze na het overlijden van Bach een algeheel verbod op het maken van muziek moeten instellen... Hadden we deze hele discussie niet gehad.

Ach, laat ook maar.. 8D

Origineel geplaatst door Arveyman
Hey je vergeet Mixmaster Morris van Ninja Tunes! Rete goeie ambient en triphop

He rulez!

Hendrix de voorloper van Nirvana??? Ik denk eerder Dinosaur Jr.

Maar ja jongens, weer ff On Topic bitte. Het is geen thead over welke bands je wel of niet goed vind.

Ik denk dat Skeletteman wel een punt heeft en zeker de gedachten prikkelt van menig forumlid. Anders heb je niet zo snel zo'n lijst aan reply's.

ik kan hier ook nog wel een aantal prikkelende gedachten neerzetten, die hoeven dan nog steeds nergens op te slaan....

ik denk dat iedereen zo snel reageert omdat de initiele posting een beetje overkomt van "ik heb zoveel ervaring, ik ken zoveel mensen, ik weet wat goed is en wat niet goed is" ..de essentie is goed bedoeld, nl dat er soms wat teveel op techniek wordt gefocussed ipv op de essenties van muzikaliteit: melodieen, arrangementen, spanningsbogen etc.... maarja dan kom je ook bij techno en de voorloper daarvan: de oerritmes om mensen in trance te brengen....en is dat dan wel of niet slecht of muzikaal? het is in ieder geval ritmisch en spannend mits goed gedaan.....daarbij ben ik met marten eens dat de aangehaalde voorbeelden een beetje aangeven dat knokenman's referentiekader op een bepaald moment in de jaren 60/70 is ontstaan/ontwikkeld en vanaf dat moment wordt alles daarmee vergeleken......dat is jammer want er is heus wel meer lekkers te vinden......toch is het idd belangrijk om terug te gaan in de tijd omdat imho elke muziekstroming een doorontwikkeling/fusie/transformatie is van daarvoor bedachte muzieksoorten...het kan je dus op ideeen brengen en verder helpen..maar het kan natuurlijk net zo goed tegenwerken...iemand die helemaal geen muzikale historie en/of opleiding heeft kan bv hele interessante dingen maken waar je zelf nooit op zou kunnen komen....

Ik voel me momenteel erg belabberd en m'n denkpatroon is momenteel ook niet zo denderend (dank u mr. Weekend :) ), maar ik zit dit hier allemaal te lezen en ik wil ook even m'n mening spuien... Hoe chaotisch/nutteloos het ook klinkt :)

Ik zit pas sinds heel kort in de muziekproductie om het zo te noemen (jaartje ofzo) en dan ook nog maar eens gemiddeld 2 uur per dag op z'n hoogst omdat ik veel tijd kwijt ben aan m'n school en het reizen ernaartoe... En ik heb helemaal geen fancy hardware, zelfs geen PA-speakers. 'kheb totaal geen kennis van muzikale termen ofzo...

Ik luister zelf vaak radiohead, bjork, jaren 60 rock &roll, trance,dance, moby, prodigy, heb zelfs nog mozart,bach,tchaikovsky, beethoven, samuel barber,(<-- en dat voor een 22-jarige student) andre hazes, metallica, portishead (<- erg lekkere muziek) op m'n harddisk staan...

Toch blijft het nummer "Gouryella - Tenshi (Transa Remix)" me tranen in m'n ogen laten springen; en het is toch echt een (in jouw ogen) 'standaard' 140BPM-nummertje; terwijl de trance-mensen het beschouwen als een van de beste trancenummers...
Het gaat mij om de feeling die een nummer oproept en die feeling wordt meestal pas in de break opgeroepen, waarna er met de energie die die feeling geeft verder gegaan wordt en mensen zich uit kunnen leven op dat 140BPM-melodietje...

Ik ben nu dan ook bezig met de break, want daar moet dus de feeling gemaakt worden... En da's dus het harmonieuze stuk...
'kben zelf ook DJ en dan weet je toch wel beetje wat het volk wil... en het volk wilt geen experimentele onzin aan hun hoofd als zo op een dikke party staan, waar ze even hun saaie kantoor-/winkelbediende-leven willen vergeten en gewoon lekker willen flippen op de muziek...

Ik wil met dit alles niet zeggen dat ik zo'n mastermind ben in de muziek... Maar ik maak trance (ECHTE trance) ... (althans ik doe een poging om die "echte" trance te maken ;) ) ... <dus niet van die commerciele troep die je op de radio hoort (denk aan "Jan Wayne - Beacuse the night" =( =( =( =( > .... En ik probeer gewoon feeling in de plaat te krijgen. En ik moet zeggen dat het me tot nu toe redelijk gelukt is (met andere nummers die ik hier nog niet gepost heb <en voorlopig ook nog even niet zal posten>)... en nu is het de beurt aan m'n laatste "geval" waar ik mee bezig ben...

En als laatste toevoeging: ik heb dus geen leipe "gear", ik heb nog niet eens sample-CDs :erm: ... Ik ga dus voor de kwaliteit middels harmonie, feeling-opwekkende stukjes muziek...
Ik heb een freeware/underground muziekprogramma met softsynths (nog niet eens VSTi's) en daar kan ik het mee doen. Geld voor iets beters heb ik niet (student) en het enige wat ik dus eigenlijk wil horen over m'n nummers zijn dingen als, dat moet korte, die beetje meer EQ-en op lage tonen, de kick wat zachter, dit en dat wat scherper... bladiebla... feedback over "ja er zit geen harmonie in" heb ik niets aan... Zolang IK op z'n minst die harmonie voel, vind ik het goed...
Ik heb de voorgenoemde nummers die ik nog niet gepost heb hier al eens opgestuurd naar "grote" platenlabels binnen de trance-muziek (Black-Hole Recordings, Purple Eye Entertainment, Combined Forces, ID&T, Lightning Records <Belgium>) en nog een paar onbekendere.... en hen vonden het goed wat ik had gemaakt, maar ik moest het hier een daar nog een beetje bijschaven (het rijpingsprcoes :) )... Maar hen vonden het dus blijkbaar niet het zoveelste 140 BPM-nummer; er werd zelfs nog gezegd dat m'n demo stukken beter was als de gemiddelde demo (<-- de standaard 140-BPM-nummertjes waar jullie het over hebben) ... dus dan ben ik toch zo slecht niet bezig...
Zoals gezegd zit de dancewereld niet te wachten op iets "vernieuwende dance", maar eerder een vernieuwende "melodie" ... Je moet het volk eens zien op zo'n 15.00-man-party tijdens de break van een standaard 140BPM-nummer... Die schreeuwen het gewoon uit van de feeling/sfeer die de plaat de zaal geeft!!!
Zoals gezegd: "Gouryella - Tenshi (Transa Remix)" is echt een kippenvel-energievolle-tranenwegpinker... (is mijn mening) En ik suggereer Skeletor om eens te kijken of ie dit nummer ergens kan 'scoren' ... downloaden ofzo... en dan het stuk van de break eens beluisteren... DAT is de harmonie die de mensen willen horen en voelen... En dat soort trance wil ik ook maken... ook al is het een standaard 140 BPM nummertje...

En nu ga ik stoppen want dadelijk overschrijdt ik de maximaal lengte voor een post... :)
PS: ik wil niemand aanvallen, maar gewoon even m'n zegje doen; en volgens mij heb ik mezelf nog wel eens tegengesproken hierboven... Maarja, ik ben dan ook een ingewikkeld persoon :D :D :D

hoi BigDplayboy,
ik kan begrijpen dat je bepaalde trance muziek erg kan waarderen,
maar je moet niet vergeten dat
1. veel mensen hier al wat ouder zijn en totaal niet met deze muziek zijn "opgegroeid"
2. het toch een soort feestmuziek blijft, en dat het hele partygebeuren eromheen ook veel te maken heeft met je voorkeur voor deze muziek

dat jij de tranen in je ogen krijgt van zo'n nummer dat vind ik alleen maar mooi, maar je moet het wel wat ruimer zien... veel mensen kunnen de trance van tegenwoordig absoluut niet waarderen omdat ze er gewoon geen band mee hebben... en als je het thuis luistert of op de radio hoort is het nou eenmaal niet erg bijzonder en origineel vergeleken met veel andere electronische muziek...

(ps ik ben 21 en luisterde er vroeger ook veel naar, en ook al jaren naar klassiek... af en toe :))

Kortzichtig

Kortzichtig

Om even wat olie op het vuur te gooien.. ik vind hetgeen de starter van deze thread tot nu toe heeft geschreven getuigen van een enorme kortzichtigheid. Ik weet niet waar je de arrogantie vandaan haalt om zo stellig je eigen mening tot waarheid te verheffen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je met een dergelijke houding in 'het wereldje' ook maar enig respect weet af te dwingen.

Er komen nét zoveel slechte muzikanten van het conservatorium af, als dat er goede in 'de goot' liggen. En zo zijn er bergen 'geschoolde' geluids-technici en producers die er in de praktijk niets van bakken, terwijl er ghetto-tieners rondlopen die een geweldig talent aan de dag leggen.. zomaar... out of the blue.

Je roept een paar bekende namen, je haalt zaken aan als 'harmonie', 'compositie', 'arrangement'.. allemaal leuk en aardig.. maar al kun je 6 stemmige harmonieën uitschrijven, de ingewikkeldste composities uitdenken.. en dat ook allemaal nog arrangeren voor een orkest van 35 man... dan heb je nog steeds geen greintje muziek gemaakt!

Muziek is in mijn ogen een vertaling van een gevoel, een gedachte, een emotie.. in klank, geluid.. Dat kan desnoods door met een hamer op een aambeeld te rammen. Heb je helemaal geen achtergrond, opleiding, jarenlange luister-ervaring of wat dan ook voor nodig (alleen een hamer en een aambeeld).

De commerciële muziek-industrie.. die heeft z'n eigen wetten. En daarop loopt mijn overtuiging vrijwel meteen spaak. Hoe het komt weet ik niet.. maar de eenheidsworst is koning. De Venga-boys verkopen stapels met platen.. terwijl er juweeltjes van producties onverkocht in de schappen blijven staan. En daarmee raak ik ook een beetje jouw (skeleton) verhaal.

Tot slot: je ergert je (of is het puur opbouwend bedoeld?) aan de kwaliteit van de hier op het forum 'gepubliceerde' muziek (waarbij je een parallel trekt met de muziekwereld 'an sich').. maar ik denk dat je het wat breder moet (kunnen) zien: er loopt hier volk rond van allerlei pluimage.. van mensen die het leuk vinden om uren met een modulaire synth te pielen.. tot mensen die Reason 'wel lachen' vinden om eens wat mee in elkaar te zetten. Er zitten wellicht een paar hopeloze knutselaars tussen.. en wellicht een paar super-talenten, grootse muzikanten, inspirators voor een hele nieuwe generatie (wie zal 't zeggen?).

Laatst gewijzigd:
ik ben het laatste halfuur tijdens het lezen van deze thread de draad meerdere malen kwijt geraakt... Ik denk dat Craz het uiteindelijk is geweest die mij weer bij zinnen heeft gebracht;

Zie het forum niet als "de muziekwereld", Wij zijn een vrijblijvende Non-commerciele virtuele ontmoetingsplaats waar iedereen één passie deelt; Muziek of gewoonweg geluid maken!

Basta!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back