jean michel jarre nieuwste cd téo&téa

Origineel geplaatst door The Q
What's the fuzz? :confused:

Hij gebruikt presets? Dat doet ie toch al jaren? De laserharp op de Synthex is toch ook zo'n mooi voorbeeld?
pcies... en wat te denken van electronieke techneau puristen die net altijd weer die ene preset gebruiken op de 303? 8o)

*duikt snel de schuilkelder in...

Origineel geplaatst door Synthsation
Kan nou niet zeggen dat ik erg geil van dit album wordt...;{

Je moet ook niet erg geil worden van dat album, daar zijn andere middelen voor (lekkere wijven - excuses voor de dames op dit forum).:D

Nou ja een patch preset op een synth vind ik wel wat andere koek dan een geheel ritme sectie uit de MC808 op de plaat kwakken als nieuwe creatie. Naja ik ben in de minderheid met deze mening zo lijkt het (met Hanz)

R

Origineel geplaatst door Arv
Nou ja een patch preset op een synth vind ik wel wat andere koek dan een geheel ritme sectie uit de MC808 op de plaat kwakken als nieuwe creatie. Naja ik ben in de minderheid met deze mening zo lijkt het (met Hanz)

R

Nee, je hebt gelijk, hij heeft veel standaard ritmes gebruikt, maar hij heeft ze wel aangepast, sommige geluiden en drums zijn toch anders. Mag het dan wel?

Ach, ik kan er niet wakker van liggen hoor van die presets.
Dat iemand presets gebruikt is niet zo erg, het gaat mij meer om de compositie.
Jarre gebruikt al jaren presets (D50, Synthex, 01W etc), en daar zijn een aantal prima albums mee gemaakt.
Jarre is toch ook niet de enige die dat doet? Vangelis gebruikt ook regelmatig presets. Een aantal van zijn bekendste sounds zijn CS-80 presets. Op Direct hoor ik de D50 terug en in Conquest of paradise zit het vol met Korg 01W presets.
Is dat erg? Nee ! Met die presets is namelijk wel prachtige muziek gemaakt en daar gaat het toch om. Een preset kan best gebruikt worden als dat geluid voor een bepaalde compositie op z'n plaats is.
Zelf vind ik Teo en Tea echt een gedrocht van een album, maar dat ligt puur aan de slechte composities en niet aan de presets.

Origineel geplaatst door phochos
Nee, je hebt gelijk, hij heeft veel standaard ritmes gebruikt, maar hij heeft ze wel aangepast, sommige geluiden en drums zijn toch anders. Mag het dan wel?

Men mag doen wat ie wil is mijn motto. Ik vind het alleen erg jammer.. Ik krijg kromme tenen als ik in een liedje een ritme preset terughoor.. Dat je niet kan drummen is iemand vergeven, maar een drumcompu programmeren is geen Stradivarius bespelen natuurlijk..

R

Origineel geplaatst door renepela
Jarre gebruikt al jaren presets (D50, Synthex, 01W etc), en daar zijn een aantal prima albums mee gemaakt.
Jarre is toch ook niet de enige die dat doet? Vangelis gebruikt ook regelmatig presets. Een aantal van zijn bekendste sounds zijn CS-80 presets. Op Direct hoor ik de D50 terug en in Conquest of paradise zit het vol met Korg 01W presets.
Is dat erg? Nee ! Met die presets is namelijk wel prachtige muziek gemaakt en daar gaat het toch om. Een preset kan best gebruikt worden als dat geluid voor een bepaalde compositie op z'n plaats is.
Zelf vind ik Teo en Tea echt een gedrocht van een album, maar dat ligt puur aan de slechte composities en niet aan de presets.

Patches (synth sounds), daar heb ik geen moeite mee. Maar zoals ik al zei, een hele groovebox ritme overnemen in een song gaat me te ver.

R

Het mag wel, men zegt vaak dat je best preset mag gebruiken, maar dat het er om gaat wat voor muziek je er mee maakt. Als je dan ook meer dan de helft van de noten uit een preset deuntje van je groovebox haalt, heb je die muziek dan zelf gemaakt? :erm: Sowieso verbaast het me al dat iemand van zijn 'status' preset geluiden zou gebruiken en dan toch nog wordt aanbeden als een soort synthgod, en dan is dit nog een paar hoofdstukken verder.

Het lijkt er wat mij betreft een beetje op alsof Tim Hüfken het grootste deel van de muziek heeft gemaakt en dat Jarre hier en daar wat geluiden heeft verandert en nog een beetje padjes heeft toegevoegd. En even vergeten was dat Tim ook presetmaker is voor Roland...Toch wel een beetje triest als je onder jouw naam dingen uitbrengt die grotendeels door anderen zijn gemaakt...

ja net als Britney Spears idd :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Arv
Patches (synth sounds), daar heb ik geen moeite mee. Maar zoals ik al zei, een hele groovebox ritme overnemen in een song gaat me te ver.

R

ik ben het met jou en hanz eens.. hij had zn album beter the presets kunnen noemen.
jammer..

Origineel geplaatst door renepela

die presets zijn zowat de complete composties;{

In de eerste elektronische drumboxen zatten ook fixed patterns dus hierin onderscheid maken met een MC-808 is ook hypocriet IMHO. Want die heeft JM ook gebruikt.

Komt nog eens bij dat hij in het interview ook aangeeft dat hij prototypes van apparatuur gebruikt tijdens het componeren dus weet je ook niet zeker of hij heeft meegeholpen om die presets te bouwen. (Kan schat ik klein in overigens.)

Zowieso is het trollen om mensen die gewoon plezier aan deze muziek beleven jammer en absoluut niet nodig.

En als je ergens kostsmilies voor kan gebruiken is het voor die mensen die denken uit te kunnen maken hoe anderen muziek moeten maken en denken te kunnen bepalen wat voor hun artistiek genoeg is. Waarschijnlijk omdat denken buiten de lijntjes te moeilijk of denken uberhaupt te moeilijk voor ze is.

'Ceci ce n'est pas un MC-808'

Origineel geplaatst door fuse
In de eerste elektronische drumboxen zatten ook fixed patterns dus hierin onderscheid maken met een MC-808 is ook hypocriet IMHO. Want die heeft JM ook gebruikt.

...

Vind ik toch een ander verhaal, het maakt toch wel verschil of je een ritme niet zelf kunt maken of dat je het niet wilt maken. Bij een MC-808 kun je net zo makkelijk zelf een pattern maken, i.t.t. een drumbox met alleen maar fixed patterns

Als het album trouwens 'Ceci ce n'est pas un MC-808' had geheten had ik het meteen wel een goede plaat gevonden (wat betreft het concept dan he, de muziek blijft mijn smaak niet ;) )

Komt nog eens bij dat hij in het interview ook aangeeft dat hij prototypes van apparatuur gebruikt tijdens het componeren dus weet je ook niet zeker of hij heeft meegeholpen om die presets te bouwen. (Kan schat ik klein in overigens.)

Zowieso is het trollen om mensen die gewoon plezier aan deze muziek beleven jammer en absoluut niet nodig.

En als je ergens kostsmilies voor kan gebruiken is het voor die mensen die denken uit te kunnen maken hoe anderen muziek moeten maken en denken te kunnen bepalen wat voor hun artistiek genoeg is. Waarschijnlijk omdat denken buiten de lijntjes te moeilijk of denken uberhaupt te moeilijk voor ze is.

ach kom op zeg dit zijn niet alleen drumpatterns, dit zijn drumpatterns inclusief melodielijnen die 1 op 1 gekopieerd zijn..

:frons:

Trollen. Bah. Ik beschouw het gewoon als normale kritiek. Jarre maakt muziek in een genre waarbij denk ik al vanaf het begin zijn productiemethode en gebruikte instrumenten een belangrijk onderwerp van discussie zijn geweest. Toen het allemaal nieuw was en de meeste mensen geen idee hadden van synthesizers. De beste man ging ook niet voor niets met al het spul de podia op als ie niet het idee had dat het naast het stuk entertainment ook een interessant beeld geeft van z'n muzikale vermogen. Dat is maar hoe ik het een beetje zie overigens...

Nu is het allemaal iets anders ben ik bang. Zeker in deze gebruikersgroep mag je een extra kritische blik verwachten op het technische gedeelte van wat Jarre heeft klaargespeeld.

Ik zie het gebruik van presets ook niet zo als een probleem. Een violist hoeft toch ook niet zijn eigen viool te bouwen? En een drummer mag geen standaard drumstel gebruiken? Als je een synth bespeelt moet je ineens ook goed zijn in sound design? Volgens mij zijn dat twee hele verschillende disciplines.

Jarre heeft prachtige composities gemaakt en mooie combinaties gemaakt van presets. Dat kan ik zeer waarderen. Of die drums preset patterns zijn op Teo en Tea boeit me ook nog niet eens. Wat me wel boeit is dat ik weinig interessants bespeur op dat album. Vroeger moest ik altijd wennen aan een Jarre album en pas na een aantal keren luisteren begon ik het echt te waarderen. Het was vaak vernieuwend en zeker anders. Dit klinkt gewoon als 100 in een dozijn. Ik heb al een paar keer geprobeerd het album helemaal af te luisteren en het is me gewoon niet gelukt. Uitgezet dus.

Vooral dat hijgnummer wat een regelrechte indicatie dat hij in een midlife crisis zit zeg. Maar goed. Van mij mag ie alle presets gebruiken die hij wil als hij maar weer interessante muziek gaat maken ;)

Origineel geplaatst door mc_kwok
Trollen. Bah. Ik beschouw het gewoon als normale kritiek.

Zeker in deze gebruikersgroep mag je een extra kritische blik verwachten op het technische gedeelte van wat Jarre heeft klaargespeeld.

Lees deze hele draad nog maar eens goed door en je ziet een heel groot trollenbos. Maar ook wat meer gematigde kritiek. En tegenhangers hiervan.

En op zich tegen kritiek heb ik helemaal niets an sich. Liever kritiek dan alles voor zoete koek slikken. Maar opzettelijk anderen afzeiken gaat gewoon nergens over.

Back