MS2000 step sequencer vraagjes

Nicolas 2000

It's a household name
Als ik de MS2000 step sequencer op pitch programmeer, dan doorloopt hij uiteraard het geprogrammeerde riedeltje mooi. Zeker met gedrag op "step" ipv "smooth" klinkt het zoals ik het wil. Behalve wanneer ik 2 keer dezelfde noot na elkaar wil hebben, maar die dan klinkt als tuut-tuut in plaats van tuuuuuuuuut.

Want dat is nu het probleem: er is geen verandering in pitch, en de amp wordt niet uitgezet. Dus klinken 2 opeenvolgende noten van gelijke toonhoogte als 1 lange noot.

Is er een manier om 2 opeenvolgende noten van gelijke toonhoogte toch als 2 aparte noten te laten horen, of is deze eigenschap eigen aan dit soort step sequencers?

Is het verder mogelijk om per stap van de sequencer de envelopes te resetten, want ik heb de indruk dat hij bij mij in het sustaingedeelte blijft zitten omdat de klaviertoets ingedrukt blijft.

Maar bv met de arpeggiator op trigger lukt het wel om dezelfde noot meerdere keren na elkaar te triggeren, en daarbij worden de enveloppes iedere keer doorlopen, en zijn de afzonderlijke noten hoorbaar.

Dit zou ik ook bij de sequencer willen hebben. Of kom ik dan op het verschil tussen een sequencer en een programmeerbare arpeggiator, dat de sequencer niet triggert maar de arpeggiator wel?

Met iets op te schrijven krijg je soms toch inzichten! Ik gaf zelf eigenlijk de oplossing in mijn vraag.

Probleem met step sequencer: je hebt enkel een trigger op het moment je een toets indrukt.
Wat wil je: per stapje een nieuwe trigger
Wat geeft per stapje een nieuwe trigger: arpeggio op "trigger"

Dus oplossing: zet de arpeggio aan op "trigger", zelfde resolutie als step sequencer. vb beide 16 stappen, resolutie 1/16, dus 1 trigger per stap. Door nu pitch op de step sequencer te regelen voor iedere stap, hoor je alle noten apart getriggerd, dus 2 even hoge na elkaar klinken mooi apart. Op die manier heb je dus een echte step sequencer naast de mod sequencer, en dus inderdaad een programmeerbare arpeggio eigenlijk.

Nu nog eens testen of de trigger van de arpeggio in sync blijft met de steps van de step sequencer als ik step length wijzig op bv step 5. :)

Het klinkt in ieder geval al stukken leuker op deze manier. Had iets duidelijker in de manual mogen staan, tenzij ik er met mijn koeienogen 13 keer overheen gelezen heb!

Met de step length in je sequencer aan te passen wordt het iets meer tricky. Afhankelijk van de gate time die je in de arpeggio instelt (ook al staat amp op EG2, dat maakt verder niet uit) kan je bij heel lange noten 2 triggers krijgen. Ook kan een te lange gate alsnog voor een brei zorgen bij sommige envelopes, maar dat spreekt eigenlijk voor zich.

Als je met step length gaat prutsen komt het er op aan om de langere steps een veelvoud te laten zijn van de korte, of toch een iets langere en iets kortere samen even lang als 2 normale steps laten zijn (maar muzikaal gezien lijkt me dat redelijk logisch, anders speel je echt uit de maat). En dan met gate en eventueel envelope gaan spelen tot zowel lange als korte noten goed klinken. Het is een beetje voodoo aan het worden, maar step length is bij een 16step sequencer m.i. ook iets minder van belang. En het kan dus wel degelijk gebruikt worden hoor, als je goed oplet wat je doet. Voor de mod sequencer kan je het natuurlijk ook nog altijd gebruiken.

Nog even wat settings:

Arpeggio: ON, trigger, apply op both (indien bitimbraal), key sync op ON. (dus dit geldt voor beide timbres)
Spelen met gate bepaalt klanklengte, maar als je amp op EG hebt doorloopt hij wel leuk die EG hoor. Zet je Eg's reset op ON om een volledig nieuwe noot te krijgen per step!
Monotimbraal:
seq ON, sync timbre 1 op timbre.
Bitimbraal:
beide seq sync op timbre en beide seq ON.
Zet alle syncsporen voor pitch ook op "step" ipv "smooth"!

Wat er nu gedaan is, is dat de triggers voor beide timbres gelijkgesteld zijn via de arp, en zowel de step sequencer als arpeggio triggers met de eerste toetsaanslag gestart worden.

Zo, hopelijk hebben anderen hier ook wat aan. Ofwel was ik als enige zo dom :).

Laatst gewijzigd:
Bedankt!

Ik heb die van mij net binnen en heb me er nog niet helemaal in verdiept.
Met jouw "Handleiding" kom ik in ieder geval een stuk verder *D

grt.

Ik heb er net nog wat aan toegevoegd, zie vorige post voor de juiste settings :eureka: . Op die manier wordt die motion sequencer ook als step sequencer een stuk bruikbaarder. Nu kan je écht gaan sequencen. Lekker!

Kom ik dan ook na maanden achter :D.

Dan nog een filosofisch vraagje. Bij bitimbraal moet je dus zowel een leuke klank op beide timbres instellen, als een sequence erover leggen. Nu kan je eerst een leuke bitimbrale klank maken, even amp van timbre 2 uitzetten (zodat timbre 2 niet monotoon meeklinkt in de sequence) en op timbre 1 een leuke sequence maken, en deze dan via copyseqall naar timbre 2 zetten, amp van timbre 2 weer open en eindresultaat horen.

Of je maakt een leuk klankje op timbre 1 met leuke sequence, doet copytimbre van 1 naar 2, en past de klank van timbre 2 aan.

Wat het handigste werkt weet ik niet.

Het probleem is hier een beetje dat je -volgens mij- de sequencer niet rechtstreeks op beide timbres toe kunt passen, dus het resultaat van een verandering aan de sequence op je bitimbrale klank hoor je pas na het kopiëren van je aangepaste seq op beide timbres, niet tijdens het veranderen van de sequence in bv timbre 1. Dit omdat je nooit beide sequences tegelijk kunt veranderen. Volgens mij dus :).

Ik denk dat je dus best een beetje kijkt wat voor bitimbrale klank je hebt. Verschillen beide slechts subtiel van elkaar, is het geen probleem om timbre2 even stil te zetten, de seq in timbre 1 goed te maken, seq te kopiëren naar timbre 2, en zijn amp terug open te draaien. Verschillen de timbres wel veel, dan is er vaak 1 lead en andere ondersteuning, en als je dan gelijke sequencers op beide wilt (je kan ook wild gaan en ze verschillende sequences geven!), lijkt het me handig dezelfde methode toe te passen en dus de sequence eerst op het leadtimbre toe te passen.

En in beide gevallen kan je uiteraard nadien nog je timbres verder aanpassen tot het ultieme resultaat, of zelfs 1 van je sequences veranderen tov de andere. Het is een iteratief proces. De optie om veranderingen op de sequences van beide timbres tegelijk uit te voeren had mooi geweest, maar het is nu eenmaal zo :). En gelukkig kunnen ze in ieder geval onafhankelijk van elkaar ingesteld worden.

Nu moet ik wel zeggen dat ik vaak monotimbraal werk, dus het voor mij iets minder relevant is. Hoewel ik eigenlijk vaker bitimbraal zou moeten gaan vanwege de interessante resultaten die je ermee kan krijgen. Om nog maar te zwijgen van bitimbraal sequencen met 2 verschillende sequences! :{ Die synth heeft echt meer mogelijkheden dan ik meestal gebruik (een avond heeft ook maar zoveel uren :)).

Al zie ik het wel voor me. Split keyboard, timbre 1 bas met zijn sequence, timbre 2 lead met zijn sequence. Dan nog even de sync settings zo krijgen dat het loopt zoals ik het wil, en gaan met die one stop song solution! :D :D ;) Even serieus, als dat goed ingesteld is, heb je inderdaad wel al een serieus begin van een complete song. Natuurlijk is het wat moeilijk om ook nog aan de knoppen te draaien als je al 2 handen op de keys hebt, en mogen er ook nog wat effectjes, drums enzo bij als je wilt, maar het is toch een leuk begin :).
EDIT: ik heb het getest: met dezelfde sync settings als hierboven gaat het ook split perfect. Heel vet zo, bassequence en leadsequence, en dan maar freaken. Enkel nog een derde arm nodig voor realtime modulatie...

Laatst gewijzigd:
En tijdens al dat gepruts is dat analoge bellenblazen me eindelijk ook gelukt met de MS2000! Ik dacht echt dat die klank er niet uit te krijgen was, maar met de nodige crossmodulatie en lfo doet hij het toch. 8)

Zo, even een voorbeeldje van split sequence (bas + lead) dus elk timbre zijn eigen sequence, en deze sequence via arpeggio trigger zodat elke noot klinkt alsof een toest ingedrukt wordt (envelopes uiteraard op note reset).

Zo hoor je wat er dan dus live met het ding gedaan kan worden, en dat de modulatie sequencer dus ook als een volwaardige step sequencer gebruikt kan worden als je weet hoe je dat moet doen. Het is puur een technisch voorbeeldje, niet geoefend of geïnspireerd ofzo, dus beoordeel dit niet op muzikale kwaliteiten of op dingen als "de klankjes zijn niet mooi of boeiend", daar heb ik me nu helemaal niet mee beziggehouden. Maar je merkt wel dat die Tangerine Dream sequences mogelijk moeten zijn als je dit combineert met muzikale inspiratie. Ja, of een trancehitje natuurlijk.. ;)

Zo kom je ook weer dichter bij de functionaliteit van bv een JX-3P, al kan je die zijn noten wel via het klavier programmeren, en moet het hier via draaiknoppen. Maar het vaak gehoorde argument dat de arpeggiator niet programmeerbaar is, vervalt voor mij bij een volledig programmeerbare step sequencer als deze.

Ik ga hier veel plezier aan beleven! Ik blijf ook wel soloën zonder sequencer of arpeggio (of quantizing) hoor, want ik vind de natuurlijke timing een heel sterk effect hebben in muziek. Natuurlijk getimede stukken over een sequencer kunnen ook erg sterk zijn. En de valsspeler stellen natuurlijk gewoon wat "swing" in op de arpeggio ;)

Attachments

• ms2000stepsequencesplit.mp3
    855,7 KB · Bekeken: 97
ik vind het trouwens raar dat ik dit nog nergens vernoemd gezien heb, aangezien het m.i. ongeveer de enige nuttige toepassing is van de "trigger" instelling van de arpeggio.

Of is het zo vanzelfsprekend dat de meesten er geen woorden aan vuilmaken?

Ik zag op een ander forum iemand jaren geleden dezelfde vraag stellen (2 dezelfde noten na elkaar apart van elkaar hoorbaar maken met de sequencer, envelope resetten per step) en die heeft nooit een antwoord gekregen.

En zelfs als men zegt dat de arpeggio van de microkorg programmeerbaar is en die van de MS2000 niet, dan valt hij nog niet dat op deze manier je volledige programmeervrijheid hebt bij de MS2000. Zelfs op wikipedia staat het niet ;) :D.

maar goed, wij weten het nu :). Leuk dat jij het zelf ook al had gevonden, Camiel Toe! Het is nu ook weer niet zo buitenaards moeilijk dat ik de enige ter wereld zou zijn die het gevonden heeft. Integendeel, ik denk dat heel veel mensen het toepassen maar dat stukje kennis gewoon nooit doordringt tot degenen die de hoop al hebben opgegeven om ooit een arpeggio te programmeren of de step sequencer écht te gebruiken, en zich vastgeroest hebben in fixed arpeggio's en modulatiesequences.

Nuja, echt arpeggio programmeren doe je niet met de step sequencer, maar ik vind het wel een heel goede vervanger ervoor.

:eureka: En als je de arpeggio niet op trigger maar op een ander patroon (up down etc) instelt, dan kan je met behulp van de step sequencer natuurlijk ook verder de standaard arpeggio's aanpassen! Dan krijg je een leuke mengeling tussen arpeggio en sequencergedrag, mooi! In dat geval vind ik het wel beter om arpeggio key sync uit te zetten, dan blijft de melodie consistenter hoewel de triggers van de arpeggio wel eens een klein beetje naast die van de sequencer kunnen vallen (tempo blijft wel gelijk). Maar als je dan ook een split gaat gebruiken, dan wordt het een rommeltje :). Dus het is eigenlijk OF voorgeprogrammeerde arpeggio, OF aangepaste arpeggio met sequencer, OF als je split gaat sequencer aangestuurd door de arp op split, wat bruikbare dingen betreft :).

Laatst gewijzigd:
OK volgende stap (haha) in het sequencen met de MS2000:

Wat zijn jullie trucjes om:

-een stap "over te slaan" (dus een stille stap ertussen)
-een stap langer te hebben dan andere

Het is me nog niet goed gelukt. In het eerste geval hoor ik altijd nog iets op die stap op de manieren dat ik het probeer. In het tweede geval verlies ik het sync lopen tussen de arpeggio (die de steps triggert) en de sequencer (die variabele steplengte heeft).

Ik ben benieuwd naar jullie trucjes! Als ik dit kan, zit er toch weer meer in dan met een reeks even lange, allemaal gevulde stapjes. Zeker eentje echt stil maken zou al erg mooi zijn, dat kan de "langere stap" ook vervangen. Maar dus wel steeds met triggeren via arpeggio trigger, want enkel dan trigger je de enveloppes netjes per stap.

Ik ben benieuwd in hoeverre we met de juiste trucjes die "mod sequencer" tot een uitgebreide step sequencer krijgen!

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
OK volgende stap (haha) in het sequencen met de MS2000:

Wat zijn jullie trucjes om:

-een stap "over te slaan" (dus een stille stap ertussen)
-een stap langer te hebben dan andere

Het is me nog niet goed gelukt. In het eerste geval hoor ik altijd nog iets op die stap op de manieren dat ik het probeer. In het tweede geval verlies ik het sync lopen tussen de arpeggio (die de steps triggert) en de sequencer (die variabele steplengte heeft).

Ik ben benieuwd naar jullie trucjes! Als ik dit kan, zit er toch weer meer in dan met een reeks even lange, allemaal gevulde stapjes. Zeker eentje echt stil maken zou al erg mooi zijn, dat kan de "langere stap" ook vervangen. Maar dus wel steeds met triggeren via arpeggio trigger, want enkel dan trigger je de enveloppes netjes per stap.

Ik ben benieuwd in hoeverre we met de juiste trucjes die "mod sequencer" tot een uitgebreide step sequencer krijgen!

Stel dat je de tweede step stil wil houden. Kies dan als mod sequence 1, de amp. Deze draai je op step 2 dan naar -63. Volgens mij moet dit werken. Step length vind ik lastiger. In de handleiding staat wel uitgelegd welke waarde gelijk staat met welke nootlengte maar als ik zoiets programmeer, dan moet ik het eerst uitschrijven. En je moet rekening houden dat je aan het einde van de steps in de maat uitkomt die je in gedachten hebt. Dus als in je step 2 een langere noot programmeert, dan moet je ergens in de sequence een kortere noot programmeren die gelijk is aan de verlenging in step 2.

Als ik op laag 1 pitch zet en op laag 2 amp, dan hoor ik nog steeds wat ook al zet ik hem op -63 en staan de indiviuele oscillators op minder dan 63 en de amp op minder dan 63. Het klinkt nooit alsof er helemaal niks gebeurt in die stap. Meestal hoor ik nog een ingetogen plopje ofzo. Veel stiller dan de rest, maar geen echte spatie Of doe ik iets fout :).

Het probleem met step length is dat je sequencer er wel naar luistert, maar je arpeggio trigger niet. Dus ik denk dat ik het step length idee voor step sequencing wel redelijk kan laten varen. Nuja, zoals ik zei als er een goede manier is om steps stil te maken, dan is dat op zich helemaal geen probleem. Een step seauencer die een stap over kan slaan, kan al meer dan vele step sequencers :).

Volgens mij had ik het ook met delay uit.

Ik ben benieuwd naar je loopje! Wil je 1 van de presetsounds gebruiken, dan is die alvast hetzelfde :). Gebruik je dezelfde manier als ik, namelijk de step sequencer triggeren met de triggerstand van de arpeggio zodat de envelopes elke stap getriggerd worden?

Maakt helemaal niet uit hoor, ik heb tijd. Of beter gezegd, ik heb geen tijd waardoor ik tijd heb, snap je. :)

Zou het iets uitmaken of je bv pitch op laag 1 zet en amp op laag 2 of andersom?

Anyway, ik wacht nu even af om te horen wat anderen ermee kunnen, op welke manier, en hoe het resultaat klinkt vooraleer ik mezelf in brokken zoek om het voor elkaar te krijgen. :) Ik ben al blij dat ik al zover geraakt ben met dat ding, wat de step sequencer functie wordt vanuit de manual (en het apparaat zelf, eigenlijk) niet bepaald ondersteund. Men lijkt al zijn pijlen op mod sequencer gericht te hebben. Maar aangezien de MS2000 wel alles aan boord heeft om gewoon lekker te step sequencen, wil ik dit wel even tot de bodem onderzoeken :).

GEWOON ALLE KEY SYNCS OP ARP EN SEQ UIT!

Zoooo, dan werkt het wel omdat alles dan in klok sync getriggerd wordt, zonder dat het moment van keypress nog enig belang heeft.

pffffffffff :D

Enig nadeel: op het moment dat je de sequence start, weet je niet waar hij gaat beginnen in de loop, omdat de klok al loopt. Maar goed, klein nadeel tov de voordelen: ALTIJD de jusite tijden voor envelope trigger, ALTIJD goed stille noten.

Oplossing hiervoor is een mengpaneel: je zet je MS2000 sequence van in het begin aan. Op zijn lichtorgel ;) zie je dan waar hij in de sequence is. Als je de sequence nodig hebt, draai je dat kanaal er gewoon op het juiste moment bij in het mengpaneel.

Laatst gewijzigd:
Nou hier is ie. MS2000 mod sequencer maar dan als stepsequencer.'Het gaat dan opm de bassline. Klein beetje Ambience reverb erover heen en een geautomatiseerde filter van Ableton. En wat sidechain over de beatloop (waarin overigens ook dat 'hoe' geluid in zit) om het een klein beetje te laten pompen. Verder alleen wat limiting en EQ over de master. MP3 op wel hele lage bitrate om het binnen de marge te houden.

-edit- maar ik heb wel gemerkt dat als je het AMP level op zjin max zet, dat het geluid dan gaat 'lekken'. Ik heb hier alleen de key sync van de seq op off staan.

Attachments

• ms2000steps rendered.mp3
    1.000,3 KB · Bekeken: 99
Back