Yamaha S90(es) vs. Yamaha MO8

Scippy

Stamgast
Hallo,

Ik was opzoek naar een digitale stage piano, omdat ik toch wel wat beters wil dan mijn Yamaha DGX305 portable keyboard.

Eerst zat ik te denken aan een Roland RD300sx of 700sx, maar na wat rondneuzen ben ik er achter gekomen dat ik toch meer dan alleen een digitale piano. Omdat ik ook graag meer geluiden (orgels, e-piano's, gitaren) tot mijn beschikking wil hebben en het me ook wel leuk lijkt om met synths te gaan experimenteren en te recorden, leek een synth/workstation met goede pianosound en 88 gewogen toetsen wel wat.

In eerste instantie kwam ik uit op de Yamaha S90es, wat me echt een super instrument lijkt(vooral de goede pianosound), maar waar ook een behoorlijk prijskaartje aan zit.

Maar na wat verder onderzoek lijkt de Yamaha M08 ook wel wat. Deze heeft (na horen zeggen) zelfde gewogen klavier als de S90es en ook een goede pianosound. En de prijs is aantrekkelijker.

Ik heb ze nog niet kunnen proberen, maar heb al talloze filmpjes bekeken op internet en de sound lijkt me al beter dan de Roland RD- series. Verder ben ik van plan om binnenkort ze beiden uit te gaan proberen bijv. bij MusikProduktiv

Dus nu is mijn vraag wat is jullie mening over deze twee instrumenten?

Laatst gewijzigd:
Als je meer wilt dan alleen piano, en ook synth functionaliteit wilt,
dan lijken me de Roland RDs vanzelf af te vallen....

Verder zou ik altijd voor de Mo gaan, maar Roland is niet mijn ding
en Yamaha weer wel, dus dat is meer een persoonlijk (smaak) dingetje.... :-)

De MO8 heeft dezelfde waveform ROM als de Motif ES, maar met een lagere
polyfonie en minder insert effecten bij multis. De piano van de ES (en dus de MO) is vrij aardig,
maar haalt het niet bij die van de S90ES. Klavieren zijn volgens mij inderdaad identiek.
Geluiden van de motif ES, S90ES, en Mo zijn uitwisselbaar (behalve de piano van de S90ES).

Er zijn trouwens nog wel meer draadjes over S90ES vs Mo8 op dit forum.

Origineel geplaatst door Scippy
Niemand? Iemand ervaring met 1 van de twee?

Toch wel. Er zijn er hier genoeg die een S90ES of MO8 hebben, maar een keuze maak je nog altijd zelf toch?
Het zijn 2 synths die ongeveer net zoveel overeenkomsten als verschillen hebben...

Origineel geplaatst door Sjaak
De S90ES is de meeste uitgebreide van de 2...en ook een stuk steviger dan de MO8. Dus als je er mee gaat optreden dan zou ik zo-wie-zo voor de S90ES kiezen. Voor de rest is het een kwestie van kiezen :) Zie ook deze S90ES thread

Nou suggereer je dat de MO8 een of andere gammele bak is in vergelijking met de S90ES, maar dat is echt absolute onzin. :D Klavier is hetzelfde, knoppen, sliders, en display ook hetzelfde. En voor de rest is ook de MO8 een instrument dat degelijk in elkaar zit. Metalen behuizing. Daarom zeker niet ongeschikt voor live. Bovendien, als je echt zuinig bent op je spullen doe je m wel in een case dus dan maakt het al helemaal niet veel meer uit.

Dat de S90ES uitgebreider is klopt wel, maar de MO8 heeft wel degelijk een aantal features die de S90ES weer niet heeft.

En wat is nu het verschil tussen de s90 en de s90es? Alleen betere geluiden van de motif es? in de s90 zit toch ook dezelfde pianosample als de s90es? De s90 ligt meer binnen bereik kwa prijs.

Mo8 == Motif ES, maar dan lagere polyfonie (64), minder insert effecten, geen sampler.
Waverom is identiek.

S90 = Motif classic, maar met betere piano en weer zonder sampler/sequencer.

Dus... Mo8 heeft grotere/betere waverom dan de S90, maar mist de specifieke S90 piano sample
(die volgens mij weer anders is dan de S90ES piano, maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker).

In principe zijn geluiden dus uitwisselbaar tussen: S90 / motif classic (op de piano sample van de S90 na)
en Motif ES /Mo8/Mo6/S90ES (ook weer op de piano sample van de S90ES na).

Ik heb zelf de motif classic, motif ES en S90ES (heb of gehad). Ik vind zelf de geluiden
uit de motif ES wel een stuk beter dan de motif classic. De piano uit de S90ES is weer aanzienlijk
beter dan die van de Motif ES. Enige waar ik geen ervaring mee heb is de piano uit de S90 classic,
maar ik neem aan dat die ook best goed is.

Kijk! Daar heb ik wat aan! Alleen wat ik nu zou willen weten welke piano nu "beter" is en welke in het geheel beter word gevonden; de MO8 of de gewone S90. Want ik ben aan het onderhandelen over een S90

tja dat weet ik niet... Nooit op een S90 gespeeld.

Mo8 vs S90 is zowiezo een trade-off:
Mo8 heeft betere/grotere waverom in het algemeen en meer effecten, terwijl
de S90 mogelijk een betere piano heeft (weet ik dus niet zeker)
terwijl de rest ietsje minder goed is.... (en goed/slecht is nogal subjectief!!)

Je kunt hier een mp3tje van de S90 piano downloaden:

http://www.purgatorycreek.com/documents/26_114.html

En hier een mp3 van de Mo8/Motif ES piano (die zijn identiek):

http://www.purgatorycreek.com/documents/26_131.html

Op deze website kun je nog veel meer piano sounds vergelijken.... Succes!

Het word waarschijnlijk de Yamaha MO8 omdat hier gewoon meer functies inzitten en betere geluiden (behalve de piano dan) maar die is goed genoeg denk ik. Maar ik ga volgende week nog naar musikproduktiv om ook nog de S90es uit te proberen

Origineel geplaatst door Scippy
Het word waarschijnlijk de Yamaha MO8 omdat hier gewoon meer functies inzitten en betere geluiden (behalve de piano dan) maar die is goed genoeg denk ik. Maar ik ga volgende week nog naar musikproduktiv om ook nog de S90es uit te proberen

De S90ES... dan heb je het wel over een hele toffe synth/stagepiano (I can tell...)
- nog een betere piano (blows your mind!!)
- volledige Motif ES engine/sounds
- lekker klavier
- midifileplayer
- dezelfde FX als in de Motif ES (8 inserts)
- 128 notes polyfoon
- 3 PLG uitbreidingsslots/mlan uitbreidingsslot

Kijk ook even in deze thread:
S90ES thread

Succes!

Origineel geplaatst door Bartology
De S90ES... dan heb je het wel over een hele toffe synth/stagepiano (I can tell...)
- nog een betere piano (blows your mind!!)
- volledige Motif ES engine/sounds
- lekker klavier
- midifileplayer
- dezelfde FX als in de Motif ES (8 inserts)
- 128 notes polyfoon
- 3 PLG uitbreidingsslots/mlan uitbreidingsslot

Kijk ook even in deze thread:
S90ES thread

Succes!

Ik kan dit alleen maar beamen :)
Heb tijdje geleden ook voor de keuze gestaan tussen Mo8 en S90ES....
Maar na een tijdje gespeeld te hebben met de piano sound van de S90ES
en die van de Mo8 was 't snel duidelijk.... S90ES!

Maar voor de andere sounds is de Mo8 ook wel echt heel goed....

Naja, het prijsverschil is wel heel erg groot voor mij tussen de Mo8 en s90es. In de MO8 zit toch ook al een hele mooie pianosound

is 't niet wat om een tweedehands Motif ES8 proberen te scoren?

Dan heb je de volledige effect sectie, en kan je je eigen piano sounds
nog gebruiken met de sampler... het schijnt dat bij de motif XS
er een CD of DVD te krijgen is waarop de S90ES piano sample
in motif format staat.... :-)

Origineel geplaatst door DJB
is 't niet wat om een tweedehands Motif ES8 proberen te scoren?

Dat dacht ik ook, maar een 2e hands ES8 gaat zowat voor het zelfde geld als een nieuwe S90ES. Ik stond zelf ook voor de keuze, Wou eerst een S90ES, maar heb juist weer voor de MO8 gekozen. Dat had niet alleen met budget te maken. Het is leuk om er een sequencer op te hebben, MO8 heeft meer hands on control omdat de S90ES geen rotary's heeft boven de faders (domme zet van Yammie imo), en dan is de MO8 ook nog een 10cm minder breed, wat voor mij ook weer een groot voordeel is. En verder had ik ook geen uitbreidings plannen met PLG boards of mLan, keuze gemaakt....

Zo zie je, voor iedereen is er wel de meest perfecte synth.

Origineel geplaatst door Flesje
Nou suggereer je dat de MO8 een of andere gammele bak is in vergelijking met de S90ES, maar dat is echt absolute onzin. :D Klavier is hetzelfde, knoppen, sliders, en display ook hetzelfde. En voor de rest is ook de MO8 een instrument dat degelijk in elkaar zit. Metalen behuizing. Daarom zeker niet ongeschikt voor live. Bovendien, als je echt zuinig bent op je spullen doe je m wel in een case dus dan maakt het al helemaal niet veel meer uit.

Ik dacht toch echt dat de MO8 nou net geen stalen behuizing had...heb ik mij vergist dus (blijkt ook wel uit het gewicht)! Excusez :) 't Zal wel komen door de Korg Triton LE zeker; die klinkt goed maar is dus vooral niet stevig, ik spreek uit ervaring. Daar zie je dus een groot verschil met de echte Triton's.

Back