Softsynth op het podium

Ja da's waar, maar ja, als je een splinternieuwe rompler of Virus TI of Nord Wave koopt, ben je net zoveel kwijt en kun je niet eens je email checken als er weer een gitarist met z'n solo bezig is;)

Dat is ook waar en ik ken genoeg gitaristen die denken dat ze Eddie van Halen zijn :D

Maar zonder dollen, ik zou enkel Mainstage en de Logic soft synths willen gebruiken, dus al die andere Logic toeters en bellen heb ik niet nodig. Zou Kore 2, nieuw een kleine 500 EUR, dan geen alternatief kunnen zijn? Als ik het goed gelezen heb in de Sound On Sound review zou je Kore 2 ook standalone kunnen gebruiken en dat bespaart je dan zelfs een laptop bij optredens. Die heb je dan alleen nodig om je performance presets voor te bereiden maar dat kun je dan lekker thuis doen. Of is mijn conclusie niet juist?

Andere vraag: kun je zelf sounds maken met Kore 2 of is het alleen een preset bak?

Wie van jullie heeft ervaring met een setup met 2 midi keyboards en een Mac of PC om alles aan te sturen?

Ben van plan om live zo te gaan werken, maar weet niet of het wel geschikt is voor mij, het gaat dus niet om het sequencen, maar puur om klanken uit een computer te halen, en die te gebruiken in mijn setup van de 2 midi keyboards.

Het liefst zou ik ook de computer aansturen vanuit 1 van de keyboards, zodat ik tijdens een optreden niet hoef te kijken op de computer...

:bekdicht:

-C-

Ik speel sinds kort in de school band, en ik wil ook met VST`s gaan werken.
Ik heb een laptop met de volgende specs:
Pentium M740 (173 GHz) - 532 MHz FSB - 1024Mb intern

Is dit haalbaar?
En wat voor geluidskaart moet ik er bij gebruiken (ik heb geen FireWire)?

En als laatste: Wat voor type VST kan ik gebruiken als een JV-2080 .e.d?
Gewoon een goeie sampler met een library?

Ik heb Abelton Live.

Bedankt vast voor het meedenken,

Mike

Ik heb sinds kort een Macbook 2.4 met FW, Logic 8 Studio met Mainstage en een Motu Ultralite mk3. Ik moet zeggen dat alles na een week experimenteren als een zonnetje loopt. Ik kom met mijn handen niet meer aan mijn latop, alles stuur ik dus aan via midi controllers en Mainstage. Mainstage is echt een fantastisch programma, en eigenlijk spot goedkoop als je kijkt hoeveel synths en FX-en je er bij krijgt.

Trouwens, de Ultralite bevalt mij trouwens ook zeer goed, heel stabiel, veel features en goed sound.

Ik speel sinds kort in de school band, en ik wil ook met VST`s gaan werken.
Ik heb een laptop met de volgende specs:
Pentium M740 (173 GHz) - 532 MHz FSB - 1024Mb intern

Is dit haalbaar?
En wat voor geluidskaart moet ik er bij gebruiken (ik heb geen FireWire)?

En als laatste: Wat voor type VST kan ik gebruiken als een JV-2080 .e.d?
Gewoon een goeie sampler met een library?

Ik heb Abelton Live.

Bedankt vast voor het meedenken,

Mike

Je laptop zal heus wel een aantal VST's goed kunnen draaien. Wel is het verstandig om er nog 1GB extra geheugen in te stoppen, dat scheelt echt veel!

Geluidskaart: iets als een M-Audio kaartje?
Vst's: Nexus, die heeft een vrij breed spectrum.

Ik heb sinds kort een Macbook 2.4 met FW, Logic 8 Studio met Mainstage en een Motu Ultralite mk3. Ik moet zeggen dat alles na een week experimenteren als een zonnetje loopt. Ik kom met mijn handen niet meer aan mijn latop, alles stuur ik dus aan via midi controllers en Mainstage. Mainstage is echt een fantastisch programma, en eigenlijk spot goedkoop als je kijkt hoeveel synths en FX-en je er bij krijgt.

Trouwens, de Ultralite bevalt mij trouwens ook zeer goed, heel stabiel, veel features en goed sound.

Vet! Zit ik ook aan te denken. Heb een MacBook met Presonus Firebox en Ableton Live.
Waarmee stuur jij je zooi aan?

Ik werk met een MB pro 2.5 ook met Logic 8 en Mainstage. Ik draai met een Motu 828mkII. Ook hier draait het super!! Ik doe met de band de hele tour ermee, ook val ik regelmatig in bij een andere band en ook dan is het super makkelijk om nieuwe settings te maken.

Nice. En waarmee stuur jij het allemaal aan? Met je synth(s)? Of met Midicontroller?

Ik werk met een Roland A70 en een CME UF7 en een Roland AX7.
Mainstage stuur ik aan met de A70. Gewoon een program change programmeren en dan volgt Mainstage vanzelf (Y).

De band (funk/rock) ligt momenteel even stil dus ik heb het nog niet live kunnen testen. Maar in principe zou ik mijn S90ES, AX-7 en FC-300 als controllers kunnen gebruiken en mbv de program changes Mainstage aansturen. Ik heb er thuis al veel mee gewerkt en ik moet zeggen dat het echt goed werkt.

Attachments

• livesetup.jpg
    livesetup.jpg
    66,5 KB · Bekeken: 99
Na compleet afgeknapt te zijn op de V-machine (dat een bedrijf een dergelijk product op de markt durft te brengen is bij het asociale af. Hij is te koop! Niemand?) en ook niet zo heel veel vertrouwen in de Fusebox van Muse te hebben, heb ik besloten om toch te kiezen voor een 19" rack-pc met Brainspawn Forte (wil hem het liefst in mijn 19" flightcase bouwen en dan via midi patchbay doorlussen, dus geen laptop/leeslamp on stage). Heb Forte al een tijdje op mijn pc draaien, en dat progje heeft alles in zich wat ik zoek. Nu heb ik helaas niet zo heel veel verstand van hardware. Hebben jullie wellicht tips om rekening mee te houden bij het samenstellen hiervan? Waar moet ik rekening mee houden? Veel geheugen? Snelle processor? Wat is een uitstekende geluidskaart voor het afspelen van vst's? (ben zelf zeer te spreken over prijs-kwaliteit van emu 0404, maar sta open voor suggesties) Is het uberhaupt handig om het in een flightcase in te bouwen ivm koeling? Wat ik tot nu toe op de verlanglijst heb staan is:
Western Digital Raptor X harde schijf,
Corsair 4 GB XMS2 DHX geheugen,
emu 0404 geluidskaart.
Nog geen idee welke processor het beste zou zijn voor mijn systeem. (AMD64 2GHz, Intel Q6600?) Elke input is welkom. Alvast bedankt!

Volgens mij zou ik hoogstens 2 wat 'lichtere' vst's live kunnen gebruiken om ableton vloeiend te laten draaien.

Als ik meer (zwaardere) vst's gebruik in mijn producties kan ik die waarschijnlijk beter samplen in ableton zelf.

En als ik bijv. toch de 'cutoff' van een zware vst wil kunnen controleren live, dan lijkt mij het handigst om eerst de vst op te nemen met de cutoff ver open (als audio) en dan vervolgens een losse filter op de audio traack plaatsen. Dit kost aanzienlijk minder cpu-vermogen.

Lijkt mij het meest verstandige, niet?

Als iemand met toch ook redelijk wel wat live ervaring moet ik toch zeggen: doe het jezelf en bandleden niet aan, nog niet om een volledige setup computerbased te willen hebben onstage.
Je moet een stabiele factor zijn op het podium voor je medemuzikanten en dus je setup ook. Het kan, het kan draaien, een hele show, 2 show maar je blijft er mee bezig terwijl je onstage met muziekmaken bezig moet zijn (opo je instrument als in de communicatie naar de rest van je band toe...)
Hou het erbij voor wat extra soundjes, een backingtrack (alhoewel ik hier ook een Yamaha/Roland/Korg recorder voor zou nemen), desnoods wat samples als je keys dat niet kunnen...maar ga verder voor hardware

mijn ervaring

mijn ervaring

hier ben ik het totaal niet mee eens.

Ik werk al jaren met stabiel systeem on stage, gebaseerd op PC met VST. Uiteraard in combinatie met harware.

Roland RD600 als stage piano met interne geluiden.
midikeyboard via midi op VST voor rhodes, clavi, wurlitzer, ...
midikeyboard via midi op VST voor hammond.

Werkt allemaal prima en al heel wat shows na elkaar.

Laatst gewijzigd:
Ik ben bezig met de voorbereiding voor een live set. Aangezien ik tegenwoordig gebruik maak van de Korg legacy collection en één van mijn zelfgemaakte VST's, ben ik genoodzaakt om een laptop te gebruiken. Ik was altijd nogal huiverig voor het gebruik van een computer op het podium. Zeker wanneer je set daar volkomen op draait.

Ik gebruik het nu puur voor een paar plugins. Ik draai VST host met daarin de MS20 (legacy), en één zelfgemaakte vst. Aangestuurd met de MS20 controller, een UC33e en een edirol midi klavier. Tot nu toe draait dit prima, zelfs met de ingebouwde geluidskaart en ASIO4all. Ik moet hem nog wel eet tijdje testen om zeker te zijn dat het goed blijft. Maar mócht het toch crashen dan kan ik wel door met m'n optreden, de rest loopt via hardware synths / sequencer.

Als iemand met toch ook redelijk wel wat live ervaring moet ik toch zeggen: doe het jezelf en bandleden niet aan, nog niet om een volledige setup computerbased te willen hebben onstage.
Je moet een stabiele factor zijn op het podium voor je medemuzikanten en dus je setup ook. Het kan, het kan draaien, een hele show, 2 show maar je blijft er mee bezig terwijl je onstage met muziekmaken bezig moet zijn (opo je instrument als in de communicatie naar de rest van je band toe...)
Hou het erbij voor wat extra soundjes, een backingtrack (alhoewel ik hier ook een Yamaha/Roland/Korg recorder voor zou nemen), desnoods wat samples als je keys dat niet kunnen...maar ga verder voor hardware

Ik heb momenteel 2 projecten lopen: 1 cover band en 1 solo project. Met de cover band speel ik enkel met hardware (oa een S90ES), solo is het 100% Macbook met Mainstage. Ik ben het wel met Manu eens: met de hardware heb ik zelden problemen, met de software moet je alles echt heel goed doortesten voordat je hiermee het podium op kunt. Ook een Mac kan crashen maar als je het goed voorbereidt en je laptop als "hardware" beschouwt (lees: en dus niet continue aan het upgraden en wijzigen bent) werkt Mainstage wel heel goed.

Ik ga met in mei/juni 4 shows doen in Belgie en Italie met de "software" setup, ik zal jullie op de hoogte houden.

Ook een Mac kan crashen maar als je het goed voorbereidt en je laptop als "hardware" beschouwt (lees: en dus niet continue aan het upgraden en wijzigen bent) werkt Mainstage wel heel goed.
En dat is precies wat ik doe. Ik heb één MacBook Pro die alleen voor de muziek is. De enige keren dat die het internet ziet is om updates te downloaden. Mijn tekstverwerking en websurfen doe ik wel op mijn iMac.

Nooit een probleem, so stabiel als maar kan. Doordat het ding potdicht is getimmerd, en er geen onzin draait (printers, netwerkprotocollen, etc.) is er meer processor en geheugen voor MainStage en de AUs die ik gebruik.

Een update mbt mijn ervaringen met soft synths op het podium.

Ik heb afgelopen 2 weken voor het eerst opgetreden met Apple Mainstage en Ploque Bidule, 3 festivals in totaal. Mijn S90ES en Prophet 08 heb ik hoofdzakelijk als controller gebruikt maar voor de zekerheid had ik die wel paraat voor het geval het mis zou gaan.

Op dezelfde festivals was het aandeel laptops denk ik 30-40%: in totaal 2x Mainstage, 3x Bidule en dan 1x een standalone Mobius oplossing op een Mac.

Over het algemeen is het allemaal goed verlopen, de problemen die ik heb gezien waren vooral te danken aan de artiesten zelf, dus foutjes in de setup en onvoldoende voorbereiding.

Mbt mijn eigen setup: op 1 ding na ben ik heel te vreden over het resultaat, ik heb nl. 1x de midi panic button nodig om Mainstage weer aan de praat te krijgen. Dit wist ik van te voren dus ik heb er niet zoveel last van gehad maar toch...... Het zou 1 van de niet Apple AU-plugins kunnen zijn die ik gebruikt heb. Maar qua mogelijkheden, stabiliteit en sound krijgt Apple Mainstage van mij een hele dikke voldoende.

Nou ik wil dus ook met een laptoppie gaan werken.
Ik mag deze zomer van mijn ouders een laptop van rond de 600 euro uitkiezen en ik wil hem (naast het werk in de studio) ook live gaan gebruiken.

Ik heb al heel veel VST's (waar een krantenwijk wel niet goed voor is) die ik wil gaan aansturen met V-Stack.
Ik heb ook al een Maya44 USB die ik dan gewoon aansluit op mijn keyboardversterker.
Het probleem is dan:
Welke laptop moet ik daarvoor kiezen dan?

Compaq Presario CQ61-110ED?
Dell Studio 15?
PACKARD BELL Easynote MH36-U-022?
Of iets anders?

Heb je dan ook speciale stands voor een laptop, en een laptopkoeler?
Ik heb een masterkeyboard en ik weet hoe ik snel switch tussen patchtes.

Alvast bedankt....

Back