euro vs euri

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wat ik nog een graadje erger vind is het gebruik van de Engelse taal in het bedrijfsleven (met name het bankwezen e.d.). Ergens wel te begrijpen, maar het gaat allemaal wel erg ver.

-je hebt geen pauze meer maar een break
-vergadering/overleg is tegenwoordig een meeting
-en dan nog dat zielige woordje "targets" :r:r

En iedereen doet er aan mee.

Ooh mijn gos.. ja inderdaad. Of even een bilateraaltje houden :r

Jaja, maar sommige dingen kun je niet in het nederlands zeggen, net als het woord high. May the source be with you, ja moge de bron met je zijn? Misschien bedoel ik wel moog source, wat dan: Moge de source met je zijn? :D

Je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen, maar wel aan degene die daar in de hoek klaar staat om je knieeƫn kapot te slaan voor dit ernstige vergrijp.:smeris:

Als 't weer dan ook nog es slecht is hebben jullie dan ook zo'n slechte dag? :)

Ooh mijn gos.. ja inderdaad. Of even een bilateraaltje houden :r

Inderdaad, al is een bilateraaltje in principe "gewoon" Nederlands. Maar de manier waarop taal soms gebruikt wordt, om interessant te doen of te verbloemen dat je eigenlijk weinig kennis hebt (op mijn werk helaas een veel voorkomend verschijnsel), daar heb ik echt een hekel aan.

Ik heb een collega, zit [toevallig] in de directie, die heeft echt een gave..... zij kan een uur vol ouwehoeren op een manier dat het voor een leek klinkt alsof ze hele gewichtige dingen zegt, terwijl ze eigenlijk helemaal niets zegt. Taal kan echt dienen als camouflage wat dat betreft.

Inderdaad, al is een bilateraaltje in principe "gewoon" Nederlands. Maar de manier waarop taal soms gebruikt wordt, om interessant te doen of te verbloemen dat je eigenlijk weinig kennis hebt (op mijn werk helaas een veel voorkomend verschijnsel), daar heb ik echt een hekel aan.

Ik heb een collega, zit [toevallig] in de directie, die heeft echt een gave..... zij kan een uur vol ouwehoeren op een manier dat het voor een leek klinkt alsof ze hele gewichtige dingen zegt, terwijl ze eigenlijk helemaal niets zegt. Taal kan echt dienen als camouflage wat dat betreft.

Ik ben allergisch voor dat soort mensen. Ook marketeers, lucht verkopers...

Mijn manager pas nog: het ging over een investering maar hij wilde niet dat achteraf bleek dat het weggegooid geld was. Hij zei dus: "niet dat we straks een desinvestering hebben.." hahahaha zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord, heeft ie zeker van een andere koekebakker gehoord. Het is maar dat ik bedrijfseconomie gestudeerd heb: een desinvestering is een bedrijfseconomische term en is gelijk aan de restwaarde. De waarde dus van een investering aan het einde van de afschrijvingstermijn. Heel wat anders dus (en eigenlijk bijna tegenovergesteld) dan wat hij bedoelt. Ik legde hem dat dus uit, keek ie me aan en zei: "hoe bedoel je"?

Muaahahahahahahahh :okdan:

Ja Sander neem dan toch ook een Nederlandse naam.
Ipv dat suffe Sendex dat gaat ook nergens over.
Gewoon Sander als artiestennaam.
En dan lekker nederlande titels.

Ja Sander neem dan toch ook een Nederlandse naam.
Ipv dat suffe Sendex dat gaat ook nergens over.
Gewoon Sander als artiestennaam.
En dan lekker nederlande titels.

En ondertussen wordt de dollar steeds minder euris waard.

En ondertussen wordt de dollar steeds minder euris waard.

Weet je wat gek is ? De olieprijs is in dollars en de olieprijs stijgt...wij krijgen steeds meer dollars voor een euro...een vat ruwe olie is nu (in euro's) eigenlijk goedkoper dan enkele jaren geleden...maar toch stijgen de benzineprijzen ?

Weet je wat gek is ? De olieprijs is in dollars en de olieprijs stijgt...wij krijgen steeds meer dollars voor een euro...een vat ruwe olie is nu (in euro's) eigenlijk goedkoper dan enkele jaren geleden...maar toch stijgen de benzineprijzen ?

Mooi he, 1,40 voor een litertje diesel en 1,65 voor benzine. Gaat nergens meer over :r
Lang leve de tankpas gelukkig...

Maar mensen die zonder reden Engelse termen door zinnen gooien erger ik me ook aan. Zo kansloos vind ik dat. Ik heb dan ook altijd moeite om die mensen niet recht in hun bek uit te lachen...

Is dan de prijs van x0x aan de olieprijs gekoppeld of zo?

In sommige landen slaan ze ook weer door naar de andere kant. In Duitsland en Belgiƫ proberen ze soms geforceerd vertalingen van engelse termen te maken.

Mooi voorbeeld: Ik hoorde ooit op de vlaamse radio (jaren geleden) een vertaling van het liedje "groovy kind of love" (o.a. bekend van Phil Collins, hoewel hij het ook weer gejat heeft...). Daarin zit de zin: "Baby you and me, got a groovy kind of love..."

De vlaamse vertaling: (hou je vast) "Liefste jij en ik, hebben een toffe relatie!"

Het is geen grote hit geworden en misschien was het zelfs een parodie.

Nog effe ONTOPIC: Ik vind het woord Euro voor onze munt eenheid sowieso een stom woord. Europa is het wereld deel waar we in wonen. Om dan ook de gezamenlijk munteenheid daar naar te vernoemen vind ik weinig origineel. Het woord "Gulden" vond ik mooi. Het heeft iets "sjieks".

Verder boeit het me niet veel of mensen soms wat engelse termen gebruiken of woorden een beetje verbasteren. Waar ik me wel aan erger zijn inderdaad van dat soort slechte vervoegingen als "Ik weet wat je bedoeldt" en "verkeerd in prima staat".Of wat ik ook heel erg vind zijn mensen die steeds "toppie!" of "toppie joppie!" roepen. Dat is zóóó TROS!!

mja, eigelijk stoor ik me idd aan wat hooihuis zegt(die manager/meeting onzin) en wat sander ook eerder zei over sale ipv uitverkoop....
Dat slaat nergens op omdat we prima nederlandse alternatieven hebben.

voor de rest vind ik alles toppie hoor :D

Paesi_Bassi_1_fiorino.JPG

terug naar de gulden! :duivels:

Paesi_Bassi_1_fiorino.JPG

terug naar de gulden! :duivels:

En die lullos die zeggen dat de inflatie niet is toegenomen door invoering van de euro. Nee de inflatie misschien niet maar koopkrachtverlies zeker. Een frietje kost tegenwoordig 2,50 of meer, dat zijn 5 gulden 50. Daar kocht in 2000 niemand een friet voor. Nog maar niet te spreken over de prijzen in de supermarkt, de tandarts een beurt voor de auto etc.

Mooi he, 1,40 voor een litertje diesel en 1,65 voor benzine. Gaat nergens meer over :r
Lang leve de tankpas gelukkig...

QUOTE]

voor de consument is dat kut ,maar niet voor de staatskas :D
zit hier nog zat olie en gas in de grond en de opbrengst van die olie past niet op me rekenmachine8D

En die lullos die zeggen dat de inflatie niet is toegenomen door invoering van de euro. Nee de inflatie misschien niet maar koopkrachtverlies zeker. Een frietje kost tegenwoordig 2,50 of meer, dat zijn 5 gulden 50. Daar kocht in 2000 niemand een friet voor. Nog maar niet te spreken over de prijzen in de supermarkt, de tandarts een beurt voor de auto etc.

Frietje 2,50? Eet je ze uit gouden bakjes ofzo? :D

Maar goed, als we nu nog de gulden hadden gehad, dan waren de prijzen in verhouding net zo hoog geweest. Kort voor/na invoering van de Euro is er veel misbruik gemaakt bij het omrekenen, maar je merkt vanzelf dat er een corrigerend effect ontstaat (prijsdaling/bevriezingen in de horeca, inmiddels als 3x een prijzenslag in de supermarkten).

Ik denk dat het niet mee zal vallen om veel mensen te vinden die nu minder (kunnen) kopen dan 8 jaar geleden en waar je dat puur kunt toeschrijven aan de komst van de euro. En vergeet niet dat je oma vroeger ook voor een week eten kon kopen voor 3 stuivers en 1 cent.

Frietje 2,50? Eet je ze uit gouden bakjes ofzo? :D

Maar goed, als we nu nog de gulden hadden gehad, dan waren de prijzen in verhouding net zo hoog geweest.
Wellicht wel maar de prijzen zijn verdubbeld, de salarissen echter niet.

Kort voor/na invoering van de Euro is er veel misbruik gemaakt bij het omrekenen, maar je merkt vanzelf dat er een corrigerend effect ontstaat (prijsdaling/bevriezingen in de horeca, inmiddels als 3x een prijzenslag in de supermarkten).

Ik denk dat het niet mee zal vallen om veel mensen te vinden die nu minder (kunnen) kopen dan 8 jaar geleden

Ok, jij bent er dus zo eentje waar ik het over had.... }:|

Ik weet zeker dat je meer mensen zult vinden die een aantal jaren geleden nog wel rond kwamen en nu niet meer. Natuurlijk zal het niet alleen aan de euro liggen maar ik denk toch dat het een grote rol heeft gespeeld, misschien mede doordat de euro gewoon minder lijkt. In Duitsland ligt het aantal mensen dat arm is (niet absolute armoede natuurlijk) op 25%!

Maar mensen die zonder reden Engelse termen door zinnen gooien erger ik me ook aan. Zo kansloos vind ik dat. Ik heb dan ook altijd moeite om die mensen niet recht in hun bek uit te lachen...

zoals luitjes met zo'n sig als de jouwe bedoel je? :P

KANSLOOS

Ik ben al een tijd geleden gestopt met me druk te maken over taalgebruik.

1)taal is altijd in beweging; anders moet je maar lekker Latijns praten en schrijven (of die beweging nu goed is of slecht, je verandert er niets aan, dus je er aan ergeren is alleen slecht voor je hart).
2) De Nederlandse taal bestaat al eeuwen uit een groot samenraapsel van buitenlandse woorden (vroeger vooral Duits en Frans, nu veel Engels). Dat er nu veel Engelse termen worden gebruikt, heeft gewoon te maken met globalisering. Het zal me niets verbazen als er over pakweg 50 jaar, Chinese termen gebruikt worden.

Waar ik me alleen nog druk over kan maken is mensen die niet kunnen vervoegen en dan zeggen: je begrijpt toch wat ik bedoel?

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back