Bliksem inslag

j3r03n

Ingeburgerd
Mijn buurvrouw heeft gister een bliksem inslag gehad (hemelsbreed nog geen 8 meter van al mijn apparatuur). Bij mij zijn stoppen doorgeslagen en de aardelekschakelaar heeft zijn werk gedaan..

Mijn mac doet het gewoon, dus ik dacht dat ik verder geen problemen zou hebben. Nu bemerkte ik vanochtend dat iig mijn Roland RS-09 geen geluid meer geeft (hij licht wel op).

Ook mijn System 100 Expander lijkt op het eerste gezicht problemen te hebben met de output van geluid. Ik kreeg er wel geluid uit. Ik heb dit nog niet beter kunnen testen.

Iemand ervaring/suggesties/opmerkingen/tips?

Ik zit op mijn werk een beetje te stressen nu ...

openmake fuse checken en output na de transfo meten,met wat geluk is het enkel de fuse of de transfo die doorgebrand is door de piekstroom ,of enkel de fuse door inductie dan mischien alleen.

edit,ow niet goed gelezen,alles gaat nog maar geen sound,das minder want dan moet je zoeken...
waarschijnlijk heb je pieken door inductie gehad dan.

niet zomaar aanzetten, laat het even uit het stopcontact. Bij mij is mn 909 hieraan overleden, blikseminslag is echt kut. zon stroomstoot is echt heel raar, dingen kunnen nl ook langzaam overlijden hieraan.

Blikseminslag kan rare effecten hebben. Heb het zelf ooit meegemaakt, jaren terug toen ik nog bij mijn ouders woonde. Bij ons sloeg toen een "zijtakje" in door het dak van de slaapkamer, in de nulleiding. Alle electrische apparatuur kapot en niet meer te herstellen - van sommige apparaten leken componenten zelfs weggesmolten. We hadden nog geluk, want waar de hoofdtak was ingeslagen, 5 huizen verder, was het een stukje erger. Daar hadden ze o.a. flinke waterschade omdat de centrale verwarming van de muur af was gekomen.

Ik was toen nog niet zo met muziek bezig als nu en had weinig spullen - gelukkig maar. Nu heb ik standaard de stekkers eruit als ik niet thuis ben, en als ik wel thuis ben en het gaat onweren dan doe ik hetzelfde. Klinkt misschien wat overdreven, maar het is een kleine moeite en kan veel ellende besparen.

Maar goed, ik begrijp dat jij hier niet veel meer aan hebt; sorry :D Ik zou mijn spullen, als je er niet uitkomt, gewoon naar een van de techneuten
hier op het forum brengen. Hopelijk valt de schade mee!

Ik trek ook de stekker uit als het onweerachtig is... op me pc beneden heb ik zo'n tussenstuk die tegen stroomstoten zou moeten beschermen maar ik heb zo mijn twijfels of dat echt wel werkt daar het nogal goedkoop was...

hopelijk valt de schade mee!

Alles hier zit nu op beveiligde stekkerdozen, een overleden 909 is een harde les...

ik tok altijd de centrale stekker eruit, maar nu heb ik een stekkerdozen met overspanningsbeveiliging. gevolg, stekker er niet meer uit, maar iets laat me twijfelen, is de overspanningsbeveiliging wel snel genoeg om in te grijpen bij blikseminslag?

ik tok altijd de centrale stekker eruit, maar nu heb ik een stekkerdozen met overspanningsbeveiliging. gevolg, stekker er niet meer uit, maar iets laat me twijfelen, is de overspanningsbeveiliging wel snel genoeg om in te grijpen bij blikseminslag?

Ik zou daar persoonlijk nooit op vertrouwen :frons:

alle kabels staan onder spanning, mn Modem en router en tv(via kabel) kregen uiteindelijk nog een fikse klap na. ik stond overigens onder de douche tijdens de inslag, geen idee hoeveel mazzel ik heb gehad...

daarnaast was mn vriendin op dat moment Vib Ribbon aan het spelen op de playstation, een spel waarbij je een stroomschok krijgt als je uit de maat springt. even dacht ze dat het er bij hoorde, die grote rode bal in de tv...

Overspanningsbeveiliging

Overspanningsbeveiliging

Zelf ben ik werkzaam bij een bliksembeveiligingsbedrijf.
Waarschuwing: stekkerdozen met overspanningsbeveiling van electronica/pc winkels en bouwmarkten zijn niet gschikt voor dit soort aanslagen.

We praten over 10. met meerdere 000000 aan ampère bij zo'n inslag.
Ook wordt een onderscheid gemaak met direct en indirect blikseminslag.

Kijk naar het fabrikaat Dehn voor informatie (www.dehn.nl)
Een investering waard voor je dure equipment.

Ik trek ook de stekker uit als het onweerachtig is... op me pc beneden heb ik zo'n tussenstuk die tegen stroomstoten zou moeten beschermen maar ik heb zo mijn twijfels of dat echt wel werkt daar het nogal goedkoop was...

hopelijk valt de schade mee!

En als je dan de evt. LAN kabel in je pc laat steken heeft het nog steeds weinig nut, bliksem kan ook via de telefoon/kabel komen :)

Wist ik niet... maar de pc in "mijn heilige hoek" is een laptop, dus geen zo'n kabels, maar wel goed dat ik het nu weet voor mijn pc beneden, ben ik dus vet niets mee met dat tussenstuk...

ik neem aan dat de "hoofdschakelaar" afzetten niet helpt?

of wel als het dubbelpolig is?

of driepolig (ook aarding?)

of een vette bliksemafleider in de tuin?

Ikke ook altijd ALLE stekkers eruut. Zowieso altijd... lan stekker... alles! Scheelt me 'n tientje of 5 per jaar aan standby kotsen.

Die overspannings stekkerdozen zijn i.i.g. niet te vertrouwen.

Alleen de ARP... die staat dag en nacht aan. Behalve als het bliksem spul gaande is.

Ikke ook altijd ALLE stekkers eruut. Zowieso altijd... lan stekker... alles! Scheelt me 'n tientje of 5 per jaar aan standby kotsen.

Die overspannings stekkerdozen zijn i.i.g. niet te vertrouwen.

Alleen de ARP... die staat dag en nacht aan. Behalve als het bliksem spul gaande is.

kortom je komt op 0 aan besparing uit, zo even snel gerekend. ;)

Back