Bliksem inslag

Mijn buurvrouw heeft gister een bliksem inslag gehad

Iemand ervaring/suggesties/opmerkingen/tips?

Kijk even je inboedel/brandverzekering na (of evt. navragen bij de buurvrouw hoe zij hiervoor verzekerd is, mogelijk kan het op haar WA verzekering).

Indien het gedekt wordt door je verzekeringmaatschappij, zou ik een "officiele" reperateur er naar laten kijken!!! Wie weet kan alles gefixed en geserviced worden op kosten van de verzekering..

en ja daar zijn verzekeringen voor!!!

Rest van de posters in dit topic:
ERG FIJN OM TE WETEN DAT JULLIE DE STEKKERS UIT DE MUUR HALEN ALS ER ONWEER DREIGT :Z :Z :Z (jullie posts dragen imo het meest bij aan het probleem van topicstarter)

Ik heb een keer meegemaakt dat door blikseminslag mijn CS1x niet meer werkte (en dat is nu een goedkope synth maar toen ik 18 was zat mijn hele zomer aan noeste arbeid erin), maar die deed het na 2 dagen gewoon weer. Dus misschien als de spanning is 'ontlaad' het alsnog goed komt...

ik heb verdeeldozen met een kantelknop, is dat ok of is dat hetzelfde als "hoofdschakelaar" afzetten?

Die kantelknoppen zijn meestal maar enkelpolig (ik heb zelf wel eens een opdonder gehad van een apparaat waarvan ik dacht dat de stroom afgeschakeld was...)

En dan nog, de afstand tussen die contacten is echt niks voor een beetje bliksem...

of evt. navragen bij de buurvrouw hoe zij hiervoor verzekerd is, mogelijk kan het op haar WA verzekering

Dat zal niet gaan; die buurvrouw is immers niet aansprakelijk voor de blikseminslag.

Nee voor aansprakelijkheid moet je volgens mij bij THOR de dondergod zijn en niemand anders.Maar ja,de mensen hebben in al hun wijsheid het contact met de Goden verloren dus dat word erg lastig.

Nog even over de SurgeMaster stekkerdozen.Daar koop je n.l automatisch een verzekering bij tot een bepaald bedrag.
Ook kan je surgeMasters krijgen met telefoon/kabel en zelfs Lan aansluiting.
Maar of ook deze dozen een direkte aanslag van een bliksem overleven betwijfel ik ook.
Ik denk dat ze zoveel van die dingen verkopen dat ze die verzekering van een eventuele blikseminslag ingecalculeerd hebben in de omzet en bedrijfsvoering.
Waarschijnlijk werken ze wel bij een indirecte schok ofzo.
Dus zelfs met surgemasters doe ook ik voor de zekerheid de stekkers er maar uit.Wel balen als je net lekker bezig bent.

En als je dan de evt. LAN kabel in je pc laat steken heeft het nog steeds weinig nut, bliksem kan ook via de telefoon/kabel komen :)

:erm: oww... goeie tip!

:D Hopelijk niet via een draadloos systeem / gsm?

Jongens, het kan nog erger heb ik me laten vertellen. Zelfs als je alle stekkers eruit haalt, maar dan ook alles, dan nog heb je geen garantie dat het goed gaat. Als de bliksem heel dicht bij is kan er zo'n groot magnetisch veld worden opgewekt dat alsnog van alles kapot kan gaan. EMP weet je wel?

edit: kooi van Faraday kan wel helpen, maar zal in de praktijk lastig genoeg zijn :D

Laatst gewijzigd:
:dj: Plaatje!! :dj:
bliksem.jpg

Maar van die stekkerblokken met zo'n rode knop zijn niet goed? Ik heb diverse van die in elkaar en doe van bijna allemaal de knop afzonderlijk uit ipv alleen het allereerste stekkerblok. Dan gaat er toch ook geen bliksem door heen lijkt me.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksemafleider

Volgens mij zit men safe als als er hogere gebouwen in de directe omgeving staan. Tenminste dat is wat ik van bliksem weet.
Hoe zat dat in het geval met je buurvrouw? Hebben jullie de hoogste woning?
Misschien dat een bliksemafleider kan helpen, hoewel dat geen goedkope grap zal zijn.

Nu is de topicstarter daar niet mee geholpen aangezien er apparatuur stuk is. Ik neem aan dat je bang bent voor herhaling?

Mijn buurvrouw heeft gister een bliksem inslag gehad (hemelsbreed nog geen 8 meter van al mijn apparatuur). Bij mij zijn stoppen doorgeslagen en de aardelekschakelaar heeft zijn werk gedaan..

Mijn mac doet het gewoon, dus ik dacht dat ik verder geen problemen zou hebben. Nu bemerkte ik vanochtend dat iig mijn Roland RS-09 geen geluid meer geeft (hij licht wel op).

Ook mijn System 100 Expander lijkt op het eerste gezicht problemen te hebben met de output van geluid. Ik kreeg er wel geluid uit. Ik heb dit nog niet beter kunnen testen.

Iemand ervaring/suggesties/opmerkingen/tips?

Ik zit op mijn werk een beetje te stressen nu ...

Jij bent slachtoffer van Inductie tgv blikseminslag.
Dit is een sterk elektromagnetisch veld dat in staat is om elektrische en elektronische apparatuur uit te schakelen. De zogenaamde EMP ofwel Elektro Magnetische Pulse.
Als je je apparatuur aangesloten hebt staan (Een normale omstandigheid) dan is de inductieve invloed in staat zijn werk te doen.
Geen pretje en moeilijk aantoonbaar als gevolgschade bij de verzekering.
Meestal raken hierbij de ingangs- en uitgangs-schakelingen defect.
Dus een apparaat start wel op maar geeft bijv. geen geluid of je kunt er niet mee opnemen.
Alles is herstelbaar maar soms wel lastig.

Een goede overspanningsbeveiliging helpt hiertegen niet. Deze is alleen werkzaam bij een rechtstreekse inslag. Meestal zijn dit gasgevulde buizen waar de spanning doorheen gaat. Dit gas gaat geleiden bij een flinke overspaning wat een kortsluiting tot gevolg heeft waardoor de zekeringen springen. Heel veilig dus als het gaat om een overspanning maar niet als het gaat om inductie. Tegen inductie kun je je zo goed als niet beveiligen.

Maar van die stekkerblokken met zo'n rode knop zijn niet goed? Ik heb diverse van die in elkaar en doe van bijna allemaal de knop afzonderlijk uit ipv alleen het allereerste stekkerblok. Dan gaat er toch ook geen bliksem door heen lijkt me.

Volgens mij helpen uitzetbare stekkerblokken over het algemeen weinig bij blikseminslagen, omdat de spanning zo hoog wordt, dat het gemakkelijk heenspring over dat kleine stukje dat binnen het stekkerblok ontkoppeld wordt.

Etaoin zei dat iets eerder over verdeeldozen met kantelknop: "de afstand tussen die contacten is echt niks voor een beetje bliksem..."

Overigens:
Rest van de posters in dit topic:
ERG FIJN OM TE WETEN DAT JULLIE DE STEKKERS UIT DE MUUR HALEN ALS ER ONWEER DREIGT :Z :Z :Z (jullie posts dragen imo het meest bij aan het probleem van topicstarter)
Dat klopt wel, maar deze thread is meteen een goede gelegenheid om kennis, tips en ervaringen met betrekking tot blikseminslagen bij elkaar te krijgen. En buiten hoe hij het nu gefixt krijgt, zal de topicstarter ook wel willen weten hoe hij dat in de toekomst zou kunnen (proberen te...) verkopen. :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksemafleider

Volgens mij zit men safe als als er hogere gebouwen in de directe omgeving staan. Tenminste dat is wat ik van bliksem weet.
Hoe zat dat in het geval met je buurvrouw? Hebben jullie de hoogste woning?
Misschien dat een bliksemafleider kan helpen, hoewel dat geen goedkope grap zal zijn.

Nu is de topicstarter daar niet mee geholpen aangezien er apparatuur stuk is. Ik neem aan dat je bang bent voor herhaling?

Volgens mij is het zo dat de bliksem ten alle tijde zoekt naar "aarde" via het best geleidende punt die hij op dat moment kan vinden.
Dat hoeft dus niet het hooste punt te zijn....??

Laatst gewijzigd:
TIP: met beveiligde stekkerdozen alleen neem ik geen genoegen mee. als er onweer is gooi ik altijd de stekkers uit mijn synths en randapp tv's etc. Ook de tv-kabel haal ik eruit. ook al slaat ie 100m verder in de wijk in kan je al problemen krijgen.

vorig jaar zat ik in een sessie met wat mensen en hadden even pauze. alle apparatuur stond nog aan en 't weer sloeg binnen een minuut zwaar om. toen sloeg de bliksem ergens in de buurt in (wellicht de nuon centrale op lage weide (utrecht)), en al m'n lampen lichtten een fractie van een seconde op. en waarschijnlijk kreeg al m'n apparatuur dus ook even een opdonder, maar gelukkig heb ik er geen problemen mee gehad.

't is mij ook een keer gebeurd: met een klap de stoppen eruit terwijl alles aanstond. Sindsdien is mijn TeeBee niet helemaal de oude meer.

dus tot nu toe wat ik hier heb gelezen help helemaal niets tegen bliksem inslag :(

Back