Bliksem inslag

stekkerdoos - onweer-inslag

stekkerdoos - onweer-inslag

Wanneer je al je apparatuur op stekkerdozen met aan/uit schakelaar hebt zitten (stekkerdoos met orange lichtend aan/uit knop). En het onweert en je zet je stekkerdozen allemaal uit, maar laat stekker in het contact zitten. Heb je dan nog kans dat bij een inslag je apparatuur stuk gaat?

(ben geen techneut, mogen duidelijk zijn:D).

(ben geen techneut, mogen duidelijk zijn:D).

het forum is wel om te lezen en niet alleen om te posten ...dus scroll eens terug ....

@sander ...tot nog toe heb j geen inslag gekregen met je schoonmoeder op het dak. je hebt toch wel pech he.

ach eigenlijk ook wel zielig zoon geroosterd kippetje op het dak..daarom is het haar gespaart gebleven :) :peukie:

Tegen inductie kun je je zo goed als niet beveiligen.

Stekkers eruit als je niet aan het werk bent :) Net als dat je bij het lassen aan een auto de accu pool los haalt om te voorkomen dat inductie zijn werk doet aan elektrische componenten in een voertuig .

Wat ik dan wel weer interessant vind; is een gebouw/stroom leiding/netwerk in staat om die afgegeven inductie op te slaan en deze op een andere tijdstip alsnog af te geven? Of dat er net als bij statische elektriciteit een bepaalde rest spanning achterblijft bij een inslag?? :confused:

Als 'iets' als batterij kan fungeren wel. Er schijnt echter niet zoveel in te zitten qua stoom. Wel een zeer hoog potentiaal verschil. (off topic?)

geoon stekkers eruit en niet alleen de schakelaars uit op de verzameldozen. Daar kan ie met bloksem toch overslaan.

TV kapot

TV kapot

Mijn Breedbeeld TV is kapot sinds de blikseminslag vorige week.
Ik had de TV de hele dag op <standby> staan. Toen ik thuiskwam en de tv aanzette, had ik alleen maar klein beeld en in het midden van het beeld een afwijking naar binnen (links en rechts).

Ik heb de TV nog even opgengeschroefd, maar echt veel verstadn heb ik er niet van verder, dus uiteindelijk zonder resultaat maar weer dichtgeschroefd. Hij werkt dus nog wel, maar met een raar klein beeld dus.

Iemand een suggestie of dit te verhelpen is?
Anders zit er niets anders op dan een nieuwe te kopen...

tv nooit laten op standby staan

kost enkel maar geld en is brandgevaar

hou oud is je tv? flatscreen? crt?

Nee, het is een gewone breedbeeld van 8 jaar oud. Tijd om te vervangen dan maar. Ik probeer er wel 1 goedkoop op marktplaats te scoren.

Ik durf namelijk geen flatscreen te kopen, want mijn katten zijn gewend om op de tv te springen vanaf de huiskamertafel. Als daar dan ineens een flatscreen staat, dan is hij binnen 1 dag kapot vrees ik. Vliegende kat op flatscreen lijkt me geen goede combinatie namelijk. En ruimte om er een op te hangen heb ik niet.

Ik snap sowieso niet dat mensen een flatscreen kopen, al die schokkerige blokjes, alsof je YouTube (urgghh) zit te kijken. Maar hup: weer on-topic!

Niet om jullie nou erg ongerust te maken, maar een blikseminslag kan apparatuur vernielen waarvan de stekker uit het stopcontact is gehaald. Domweg de enorme statische lading van de lucht kan voldoende zijn om kwetsbare electronica om zeep te helpen.

Mijn Breedbeeld TV is kapot sinds de blikseminslag vorige week.
Ik had de TV de hele dag op <standby> staan. Toen ik thuiskwam en de tv aanzette, had ik alleen maar klein beeld en in het midden van het beeld een afwijking naar binnen (links en rechts).

Ik heb de TV nog even opgengeschroefd, maar echt veel verstadn heb ik er niet van verder, dus uiteindelijk zonder resultaat maar weer dichtgeschroefd. Hij werkt dus nog wel, maar met een raar klein beeld dus.

Iemand een suggestie of dit te verhelpen is?
Anders zit er niets anders op dan een nieuwe te kopen...

Waarschijnelijk iets mis in de voeding, ik zou een prijsopgave laten doen voor reparatie, de TV doet het nog dus kan best mee vallen.
Als het een goede TV was is die dat mischien nog waard, en een goede flatscreen kost nog best een pak geld, die goedkope zou ik laten staan, die geven idd een waardeloos beeld, en zeker voor ons belangrijk, en helemaal een kl*te geluid.

Bliksem

Bliksem

Iedereen bedankt voor de reacties.

Tips over verzekering, reparatie van beschadigde apparatuur en het voorkomen van schade hebben mijn voorkeur.

Hier in iedergeval stand van zaken:

Schade
Ik heb denk ten eerste dat ik geluk gehad met het feit dat ik niet alles aangesloten had op het moment van de inslag. Ten tweede mag ik van geluk spreken dat er geen brand is uitgebroken!

Ik heb alle apparaten getest. De volgende apparaten werken niet meer:

- modem
- oude tv
- oude dvd speler

- Roland System 100 expander
- Roland RS-09

Het gaat natuurlijk om de muziek apparatuur, waarvan alleen de 2 eerder genoemde apparaten niet meer werken. Dit had veel erger kunnen zijn aangezien er veel meer staat. Niet alles stond overigens aangesloten tijdens de inslag.

Gek genoeg doet mijn gare Eminent 310 (die niet aangesloten stond!) het nu een stuk beter/harder en de effecten werken in eens...

De schade aan het huis van de buurvrouw valt onder de opstal verzekering van de VVE.

Verzekering
Ik ben dus niet goed verzekerd. Erg dom, I know. :stupid Daar wil ik niet over nadenken.
Om het toch positief te bekijken: de kosten die ik afgelopen jaren heb bespaard op mijn verzekering kan ik nu gebruiken voor de reparatie.

Ik heb inmiddels een verzekering offerte opgevraagd. En ik sluit asap een geschikte verzekering voor de toekomst af. (Hoe zit dit met vintage en tweedehands apparaten?)

Voorkomen
Men zegt dat bliksem niet snel 2 x op de zelfde plek zal inslaan. Maar daar heb ik niet zo'n vertrouwen in. Ik woon aan het begin van een wijk, aan een kanaal en een grasveld. Zeker niet het hoogste punt. Op 100 meter afstand een hoge brug, bomen en een aantal fabrieken op iets verdere afstand.

Omdat ik nu ook nog bang ben voor brand (en omdat ik al bang was voor stof) heb ik besloten mijn studiotje van mijn zolder te verplaatsen naar de 2e verdieping.

Stekker eruit lijkt me duidelijk.

Verdere tips zijn uiteraard welkom!!

De schade aan het huis van de buurvrouw valt onder de opstal verzekering van de VVE.

:okdan: maar jouw schade is hierdoor nog niet verholpen :(

Blikseminslag enzo vallen m.i. altijd onder overmacht en/of onvoorzienbare omstandigheden buiten eigen schuld om. Heb je nou geklooid met je energiemeter en breekt er hierdoor brandt uit dan valt het onder de noemer: EIGEN SCHULD, en zal je niets uitgekeerd krijgen.

Ik heb inmiddels een verzekering offerte opgevraagd. En ik sluit asap een geschikte verzekering voor de toekomst af. (Hoe zit dit met vintage en tweedehands apparaten?)

Ik denk dat je het beste een brand- en inboedelverzekering kan afsluiten. Wel dien je rekening te houden met onderverzekering en zgn. oververzekering. Oververzekeren is het verstandigst. Bij schade en verzekeringenuitkeringen moet je altijd uitgaan van de vervangingswaarde.

Laat je bij een telefonische melding bij je verzekeringsmaatschappij in ieder geval niet afschepen met de mededeling dat een drumcomputer en/of synthezisers vallen onder: AUDIO/VISUEEL (cd's, DVD's, TV, DVD- speler etc).

Zelf heb ik 2x grote lekkage gehad waarbij een gedeelte van mn comicverzameling is verneukt en diverse andere electronica een behoorlijke (ongevraagde) douche hebben gekregen. Sommige apparaten hebben hierdoor 3 dagen in een droogkamer gelegen en is dit door de verzekering totstand gekomen. Mn pc was niet meer te redden, dit was ook met een schaderapport van een computerreparatiewinkel (3x woordwaarde) bij de verzekering aangetoond. Toen de schade expert langskwam is er wel stevig gesproken en na 3 kwartier was hij bereid om met munten over de tafel te komen.

Laatst gewijzigd:
...
Verzekering
...
Ik heb inmiddels een verzekering offerte opgevraagd. En ik sluit asap een geschikte verzekering voor de toekomst af. (Hoe zit dit met vintage en tweedehands apparaten?) ...
Verzekeringen zijn er om erg moeilijk te doen en ze zijn er beslist niet voor jou, maar voor de aandeelhouders...
Inderdaad, trap er niet in je apparaten als 'huishoudelijk electrische/electronische apparaat' te verzekeren, want dan heb je een afschrijfwaarde (na drie jaar of zo niets meer waard). 'Muziekinstrumenten' is een betere groep. Probeer een vaste waarde te stellen, vooral voor de vintage groep, maar hou dan rekening met een leuke premie. Je zult alles wel moeten laten taxeren en dat kost ook weer geld (Ik geloof 15% van de getaxeerde waarde of zo; moet ik weer eens opzoeken).
Ga er rustig voor zitten en zeg tegen je verzekeringsman dat je wilt kunnen 'onderhandelen', dus 'Als ik dat wil en dat, maar dat niet, wat kost me dat?' Zullen ze niet meteen een antwoord geven, maar je kan het gewoon doen.
Hou er altijd rekening mee dat je nooit het geld krijgt om iets 'nieuw' aan te schaffen: ze halen altijd iets ervan af...

Wout

Ik trek altijd de hoofdstekker uit mijn studio, maar gelukkig heb ik een kerk op 50m afstand staan. Daar is de afgelopen 2 maanden dan ook al 2 keer de bliksem ingeslagen. FF rechtop in je bed in het midden van de nacht, maar de volgende dag doet heel de studio het nog ;)

Back