Dus toch een aanrader die Mopho?
Ja, wat mij betreft een perfecte bak, zeker voor die prijs. Ik draai hem naast de Evolver Desktop en Prophet 08 en daar voelt 'ie zich helemaal thuis. Het is ook niet het 'kleine broertje' of een 'Prophet Lite': hij kan prima op eigen benen staan en voegt genoeg toe.
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is het gebrek aan knoppen op de unit zelf, maar de PC editor (of een externe MIDI controller) werkt perfect. En hij klinkt super.
Grofweg gezegd:
Evolver: prima experimentele bak waar je met de modulatieopties, 2 extra digitale oscs, FM, ringmods etc. etc. supermaffe en complexe geluiden kunt maken.
Prophet '08: prachtig vol polyfoon geluid, heerlijke intuitieve editing, al het goede van 'vroeger' gecombineerd met al het gemak van 'nu'. Mooie sweeping pads of ultradikke drukkende unison geluiden.
Mopho: fijn vet knetterkastje voor gepruttel en gebrul, uitstekend geschikt voor bassen en scherpe leads met z'n suboscs en feedback opties.
Een belangrijk voordeel van de Mopho tov de Evolver is dat duidelijk is dat Dave Smith heeft geleerd van de Evolver, zo zijn de sync-opties bijvoorbeeld een stuk beter en uitgebreider.
Voor al deze synths geldt dat ze qua prijs-prestatie gewoon niet te kloppen zijn.