Dave Smith MoPho

ik heb net m'n nano krollers bij i4-muzique opgehaald toen er grote dave smith dozen binnen kwamen.

ron heeft direct een mopho uitgepakt voor me.

wat een sound :halleluja

Ik gebruik de mijne nu in combinatie met een MXR Doubleshot Distortion pedaaltje en dat is helemaal smullen :P

na 3 patches was ik verkocht, wat een sound, zeker voor de prijs.

ik hoop tijdens de steinbug dag donderdag er bij ron een mee tenemen.

ff wat schrapen voor de nodige knaken ;)

Dus toch een aanrader die Mopho?

Ja, wat mij betreft een perfecte bak, zeker voor die prijs. Ik draai hem naast de Evolver Desktop en Prophet 08 en daar voelt 'ie zich helemaal thuis. Het is ook niet het 'kleine broertje' of een 'Prophet Lite': hij kan prima op eigen benen staan en voegt genoeg toe.

Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is het gebrek aan knoppen op de unit zelf, maar de PC editor (of een externe MIDI controller) werkt perfect. En hij klinkt super.

Grofweg gezegd:
Evolver: prima experimentele bak waar je met de modulatieopties, 2 extra digitale oscs, FM, ringmods etc. etc. supermaffe en complexe geluiden kunt maken.
Prophet '08: prachtig vol polyfoon geluid, heerlijke intuitieve editing, al het goede van 'vroeger' gecombineerd met al het gemak van 'nu'. Mooie sweeping pads of ultradikke drukkende unison geluiden.
Mopho: fijn vet knetterkastje voor gepruttel en gebrul, uitstekend geschikt voor bassen en scherpe leads met z'n suboscs en feedback opties.

Een belangrijk voordeel van de Mopho tov de Evolver is dat duidelijk is dat Dave Smith heeft geleerd van de Evolver, zo zijn de sync-opties bijvoorbeeld een stuk beter en uitgebreider.

Voor al deze synths geldt dat ze qua prijs-prestatie gewoon niet te kloppen zijn.

Laatst gewijzigd:
Zo hee, dat heeft wel even geduurd dan :D Welkom bij de club!

Het goede nieuws is dat ik de mijne nu al bijna 2 maanden heb en ik vind hem nog steeds leuk :)

Zo hee, dat heeft wel even geduurd dan :D Welkom bij de club!

Het goede nieuws is dat ik de mijne nu al bijna 2 maanden heb en ik vind hem nog steeds leuk :)

:okdan:

Hij is leuk leuk leuk! Beste vette sounds voor zijn lief klein dingetje. Tis met recht een wolf in schaapskleren. Nu moet ik zeggen dat ik geen andere Dave Smith synth ooit heb gehad om te vergelijken, maar met dit ding ga ik me de komende tijd niet vervelen!!! 8~

Klooi vooral veel met die feedback-opties als je vet en smerig wilt. Je hebt de parameter 'Ext. Volume' in de synth (en de editor) die je kunt gebruiken om het feedback niveau te bepalen, maar vergeet ook niet de beige input draaiknop op de Mopho zelf want die is 100% analoog en wordt dus NIET door de software aangestuurd!

Een andere aanrader is om er eens een distortion pedaal aan te hangen, instant geknetter!

Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is het gebrek aan knoppen op de unit zelf, maar de PC editor (of een externe MIDI controller) werkt perfect. En hij klinkt super.

Wat voor knoppen mis je erop dan? Aangezien ie analoog is, is ie dan eventueel te modden??8~:{

En wat voor distortion heb je er nu achter hangen dan?

Wat voor knoppen mis je erop dan? Aangezien ie analoog is, is ie dan eventueel te modden??8~:{

En wat voor distortion heb je er nu achter hangen dan?

Het belangrijkste gemis zijn alle standaard sound-shaping knoppen. Je krijgt alleen een paar 'performance'-knoppen, dus bijvoorbeeld cutoff/resonance/attack/delay, dat soort zaken. Dus tijdens het spelen kun je genoeg doen qua filtersweeps en dat soort dingen, maar als je van scratch een geluid bouwt of wat uitgebreider wilt tweaken, dan wordt het allemaal wat onoverzichtelijker en moet je de menu's induiken. Of een PC editor gebruiken, dat doe ik dan.

De mogelijkheden qua modden doe ik geen uitspraken over, ik heb de Mopho nog niet opengemaakt, en dat was ik ook niet van plan zonder dwingende reden :) Bovendien heb ik de ballen verstand van electronica.

Wat betreft distortion effecten/pedaaltjes verwijs ik je graag door naar de 'effectpedalen' thread welke ergens op het forum rondwaart. Ik gebruik zelf op dit moment een MXR Double Shot Distortion die erg fraai klinkt, maar je zou ook een (goedkopere) Boss DS1 of Bigg Muff kunnen gebruiken. Of een Sherman Filterbank als je hem echt wilt laten krijsen. Genoeg opties, het is maar net wat je lekker vindt klinken.

Mods, is het misschien een idee deze thread te verplaatsen naar de gewone synthesizers/modules thread? Nu de Mopho al een tijdje verkrijgbaar is, is het niet echt nieuws meer en gaat de discussie meer over de features en ervaringen met het apparaat zelf ipv de introductie.

Mods, is het misschien een idee deze thread te verplaatsen naar de gewone synthesizers/modules thread? Nu de Mopho al een tijdje verkrijgbaar is, is het niet echt nieuws meer en gaat de discussie meer over de features en ervaringen met het apparaat zelf ipv de introductie.
Bericht door een moderator:
Yups!

yeayeeyeay

yeayeeyeay

ik heb een paar uur geleden mn eerste analoog aangeschaft.
de mopho.
ik was aan het twijfelen tussen een evolver of een mopho.
maar deze kleine gele dame zingt wel naar mijn smaak.
is wel een groot verschil in geluid met va synths.
klinkt anders en dat terwijl het maar een stem is.
ik heb in ieder geval weer een groote :) op mn gezicht.

zo nu lekker verder spelen.

oi oi oi

donfifis

oi oi oi

oi oi oi

even een vraagje voor mede mopho owners.

is bij jullie het volume knopje ook een beetje meer wobly dan alle andere knopjes .
want al de andere knopjes zijn echt strak zeg maar maar alleen volume is wat losjes.

bvd

donfifis

hebben ze beide een STEREO in ? was me niet geheel duidelijk op de site van dsi of het stereo of mono was.? ik zou dit misschien gebruiken ipv sherman filterbank? iemand hier idee over?

Back