Mja ik ben bang dat overlast toch ook sterk te maken heeft met het soort muziek dat sommige mensen "maken" of "spelen". Bassen gaan nu eenmaal makkelijker door muren dan hoge tonen. Met name bij muziek met een constante pulserende bas of kickdrum is de overlast daardoor vaak aanzienlijk groter dan bij een stuk klassiek op hoog volume of een ander stuk "lichte muziek". Het zijn met name de pieken in muziek waar mensen overlast door ervaren en een stuk house muziek doet gemiddeld 130 keer per minuut een piek door je speakers sturen

Dat is heel wat anders dan een explosie of stukje "rumble" in een film of stukje (klassieke) filmmuziek. Over mijn thuisbios heb ik nog nooit klachten gehad. Over mijn "ADHD basdrum" wel.
Voor zover ik weet zijn er wel degelijk een aantal zaken "bij wet" geregeld.
Ik ben even wat gaan spitten:
De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
* overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
* 's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
* 's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.
Das dus een leuke, aangezien dat "gemiddeld" een nogal ruim begrip is. Als ik de hele dag stil ben en om 5 uur een paar minuten op 150 decibel house ga draaien lijkt er dus vooralsnog niets aan de hand.
Daarnaast bestaat er de nodige wetgeving mbt geluidsoverlast veroorzaakt door verkeer of door laden en lossen voor een woning. Ook daar is de 70/60dB "aan de gevel" variant de meest gehanteerde regel. Wat het geluidsnivo binnen de woning (al dan niet bij de buren) zou mogen/moeten zijn is niet gedefinieerd. 70dB is namelijk nog knap hard.
niveau in dB Voorbeeld
0 Gehoorgrens; hieronder hoort de gemiddelde mens niets meer
20 Stille slaapkamer, stiltegebied in de natuur
30 Gefluister
40 Normale woonkamer
60 Gespreksniveau
80 Drukke verkeersweg op 10 meter afstand
100 Opstijgende jumbojet op 200 meter hoogte
110 Drilboor op 1 meter afstand
140 Pijngrens
Ter indicatie: Voor de thuisbios houdt men 75dB als Dolby referentie nivo aan. Dwz dat spraak gemiddeld op 75dB dient te worden weergegeven bij film om altijd een goede verstaanbaarheid te garanderen. Als mensen bij mij voor de deur staan te ouwehoeren, kan ik ze binnen volgen. de hele dag 70dB voor mijn deur is dus misschien wel toegestaan, maar prettig is anders.
Aan de hand van bovenstaande gegevens zou je dus zeggen dat je met 70dB overdag en 60dB savonds zou moeten volstaan. Maar dat is "aan de gevel" en niet "aan de kopgevel" of "bij de buurvrouw", dus weet je eigenlijk nog steeds niets. Voor snachts geldt er nog een bijzonder artikel, namelijk een stukje uit het wetboek van strafrecht (artikel 431). Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. De controle op naleving van deze bepaling berust bij de politie en deze kan dan ook een boete geven aan overtreders van dit artikel. Richtbedrag voor deze boete is € 90,00. Ik lees dat als: na 11 uur savonds is enige vorm van geluidsoverlast niet toegestaan. Ik denk dan: als je savonds na 11en nog flink gaat zitten stampen ben je ook wel beetje aso ingesteld. Mocht je een feestje organiseren of iets dergelijks zul je dat effe met je buren moeten overleggen dus. Nu maak ik me zelf regelmatig schuldig aan het overtreden van dit artikel denk ik door nachtelijke gaming uren en af en toe savonds filmpje kijken. De boel gaat bij mij na 10en over het algemeen echter aanzienlijk zachter en na 11en helemaal. Als ik met muziek aan het rommelen ben gaat na 10/11en sowieso de koptelefoon op.
Helaas ben je er niet met een eenvoudige geluidsmeting. Het soort geluid speelt zoals gezegd een grote rol. Zie ook dit artikel:
http://www.nsg.nl/index.php?page=65 . Ook de invloed van die overlast op de (psychische) gezondheid van mensen moet je niet onderschatten. Zo had mijn vriendin ooit es een windchime op het balkon gehangen. Zij vond het geweldig. Ik werd er HE-LE-MAAL kriegel van. Momenteel heb ik een tikkende verwarmingsbuis bij de buren die me af en toe tegen de muren doet opkruipen (ik werk veel thuis). Das echt geen 70dB maar gezellig is anders.
Op de website van het juridisch loket vond ik nog het volgende:
In bijzondere situaties kunnen andere normen gelden. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten, dan kan er sprake zijn van onrechtmatig handelen. Incidenteel mogen de grenswaarden
maximaal 20 dB(A) hoger zijn (piekbelasting), zo lang de gemiddelde waarden maar niet worden overschreden.
Voor wat u binnen in ùw woning hoort gelden overigens lagere normen: maximaal 35 dB(A) voor industrielawaai en spoorweglawaai en maximaal 33 dB(A) voor lawaai van wegverkeer.
Geluid veroorzaakt door buren "in de woning" is dus niet gedefinieerd, maar als we house ge
dender even gelijktrekken met industrielawaai (niet geheel onlogisch) betekent dat dat als je meer dan 35dB bij je buurvrouw veroorzaakt je in theorie al een probleem hebt. Waar dat precies is vastgelegd kan ik zo gauw niet vinden (zal nog eens verder graven), maar waar het op neer komt is dat je in de meeste situaties overdag je herrie een beetje in overleg met je buren zult moeten programmeren en je savonds na 11en geen luidruchtige geluiden meer mag voortbrengen die een ander zijn slaap kan onthouden. Aangezien de hinder voor iedereen anders is ben je na 11en sowieso aan de grillen van je buren overgeleverd. Overdag moet er met goed overleg best iets te bewerkstelligen zijn. En anders zul je met veel isolatiemateriaal of een koptelefoon aan de slag moeten.