Relatief

dubcreator

Ouwe rot
Ik zou graag eens jullie mening horen over relativiteit. Ik bedoel ik kom hier allerlei irrelevante discussies tegen. Nu bijvover renderen van audio en wat het verschil in klank tussen verschillende DAW's wel niet zou zijn. Vervolgens wel het hele zooitje door een behringer knallen. Of bijv iemand die het verschil tussen midi en audio niet weet maar wel een SSL tafel wil.
Ik lees heel veel over kwaliteit maar om de een of andere reden gaat het volgens mij bij de meeste (niet allen) alleen maar over het 'hebben' van gear maar er vervolgens niet mee om weten te gaan. Mensen die 3 mille EQ's kopen en wanneer ik dan luister denk ik.... ok die kwaliteit had je ook met een samsonnetje kunnen realiseren.

Zo en nu een :biertje: met dit :P weer.

Tja, je vind hier inderdaad heel veel "irrelevante" discussies op het forum. Je komt veel reacties van mensen tegen die "het allemaal wel weten". Maar met zn allen bij elkaar zitten er toch heel vaak leuke bruikbare tips tussen, af en toe zonder nuance gebracht.

Ik denk dat je inderdaad niet erg reeel bezig bent als je een discussie aan gaat over bijvoorbeeld 'de beste audio converters', en zelf nooit verder komt als het inspelen van een deuntje op een (prachtige) synthesizer, gekopeld aan een harddisk recorder, omdat computer sequencers niet je ding zijn.

Maar van de andere kant levert het zeer amusant leesvoer op!

Ik denk dat je de termen 'relativiteit' en 'relevantie' een beetje door elkaar gooit!
(Nogal een wezenlijk verschil!)

Ik denk dat je de termen 'relativiteit' en 'relevantie' een beetje door elkaar gooit!
(Nogal een wezenlijk verschil!)

Ik volg je hier even niet Subgroover... De ts doelt met relativiteit dat sommige discussies over dure gear/amps/eq's converters ineens heel zinloos zijn als blijkt dat de discussiestarter niet om kan gaan met de betreffende gear of het nooit van zijn leven zal kunnen kopen...

Relevantie heeft daar volgens mij niets mee te maken, realiteitszin des te meer.

Ik volg je hier even niet Subgroover... De ts doelt met relativiteit dat sommige discussies over dure gear/amps/eq's converters ineens heel zinloos zijn als blijkt dat de discussiestarter niet om kan gaan met de betreffende gear of het nooit van zijn leven zal kunnen kopen...

Relevantie heeft daar volgens mij niets mee te maken, realiteitszin des te meer.

`Relatief` betekent dat iets moet worden bezien in relatie tot iets anders, ofwel heeft het relatief te maken met verhoudingen. Een voorbeeld is: Tegenover relatief staat absoluut of nominaal.

Dit heeft dus vrij weinig te maken met wat de TS bedoelt. Wat is er nu relatief, wat niet, wat valt er te vergelijken

Relatief
Ik zou graag eens jullie mening horen over relativiteit. Ik bedoel ik kom hier allerlei irrelevante discussies tegen.

Logischer zou zijn (en ik denk dus ook dat de TS dit bedoelt, maar dat hij niet goed wist welke bewoording hij moest gebruiken) dit:

Relevant
Ik zou graag eens jullie mening horen over relevantie. Ik bedoel ik kom hier allerlei irrelevante discussies tegen.

Het gaat immers over de relevantie, of eigenlijk; irrelevantie van bepaalde discussies!

Maar dan heeft de TS toch ergens wel een punt. De relatie tussen (abnormale) gearlust en de drang naar het bezitten van dure exotische mix apparaten en dergelijke. Als je dit dan weer afluistert op PC-speakertjes van 20 euri, dan is de kwaliteit dus in een keer relatief, namelijk net zo bagger als je goedkoopste component in je studio.

Als er draadjes door gear- of merk/statusfetisjisten gestart worden over dure preamps en exotische outboard fx dat dan door hen wordt doorgelust wordt op een crappy mixer, dan is elke verhouding zoek.
Irrelevante draadjes dus... nog erger dan draadjesvlees tussen je tanden ;)

Misschien zou er eens een draad gestart kunnen worden over het inrichten van een homestudio en welke keuzes je hierin kunt/moet maken. Gelinkt aan beschikbaar budget.

(ben zelf nu sinds eind 2006 weer bezig en heb sindsdien aan hoofdzakelijk tweede hands gekochte en verkochte zaken en een nieuwe pc een slordige 3000 euro uitgegeven)

Daan begrijpt het dus... De relativiteit betreffende gear en de irrelevante discussies daarover. Ik haal dus niets door elkaar... gewoon een kwestie van goed lezen.
Maar men begrijpt wat er bedoeld wordt... toch ?

Ik zou graag eens jullie mening horen over relativiteit. Ik bedoel ik kom hier allerlei irrelevante discussies tegen.

Mmm de klacht van de Ts gaat voornamelijk over gear lust en gebrek aan kennis.

Nou snap ik best dat het hebben van dure gear niet relevant is en het hebben van kennis wel.

Alleen de term relatief kan ik hier niet in plaatsen.
De termen relatief en irrelevant gebruik je naast elkaar, dit is alleen echt niet juist.

Als je een object relatief noemt, zeg je eigenlijk dat de waarheid daarvan verschilt per persoon.

Irrelevant zou je vrij kunnen vertalen naar, onbelangrijk of iets wat er niet toe doet.

Wat mij betreft slaat Subgroover de spijker op de kop.
Volgens mij snappen jullie niet wat relatief precies betekent.

@daan79
Kwaliteit is per definitie relatief.

Voor iemand die net fruity loops op z'n PC heeft gezet (illegaal natuurlijk) en hardstyle wil produceren is een discussie over high-end AD/DA converters niet relevant. Toch heb ik wel eens iemand zo'n persoon een apogee 8-in/out zien aanbevelen (omdat hij hem zelf ook had).
Dus de context waarin je de relativiteit bekijkt bepaald of iets irrelevant is.

Over het algemeen ben ik het wel met teveel geld en te weinig kennis stelling eens. Maar da's natuurlijk ook weer relatief.

Zoals gezegd relatief betreffende gear. Bijv wat fuse zegt een apogee converter aan een behringer mixer hangen. En dus ook een discussie voeren over het verschil in geluidskwaliteit van cubase, reason of weet ik veel wat voor pakket en dan alles door een behringer gooien is irrelevant. De minimale verschillen zijn dus verwaarloosbaar in dat geval en staan in geen verhouding tot elkaar. Dan gaat het dus weer over relativiteit.

Maar goed ik vroeg niet een discussie te starten over het gebruik van relevant en relatief maar over bovenstaand.
Een ding wat Negativeplus zegt 'Kwaliteit is relatief ' kan ik het mee eens zijn.

Talent is niet te koop, spullen wel. Dus het lijkt me onvermijdelijk dat dit soort dingen gebeuren.

Iemand kan zich bijv. ontzettend druk maken in een oplaaiende discussie over of je nu wel of niet die converter van 1500,- eu moet hebben "want die is beter dan.. blabla" .. maar als diegene die zich druk maakt bijv. slechts een cs1x + een behringer tafeltje met wat gitaar-pedaaltjes heeft, dan zou diegene na relativeren erachter komen dat de discussie irrelevant is.. zoiets

Iig, mijn mening over de zin en onzin van het soort discussies die je noemt, is dat ze wel degelijk nuttig zijn.
Of diegene die de discussie begint het nu werkelijk gaat kopen/gebruiken of niet, vragen stellen houdt iedereen beetje scherp toch?

Een gezonde dosis scepsis bij kretelogie als 'er gaat een wereld voor je open', 'dag en nacht verschil' kan geen kwaad. Want sommige mensen hier zijn echt goedgelovig. Dat in combinatie met teveel geld levert nogal eens goedkope 2e hands spullen op. (Je kan het ook positief zien natuulk)

naast gear-lust bestaat er natuurlijk ook zoiets als gear-envy...

Ik denk te snappen wat dubcreator wil zeggen, het gaat hier op dit forum misschien net iets te vaak over de verschillen tussen 2 bepaalde stukken gear, en te weinig over techniek, talent, dat wat je niet kan kopen. Wie met een paperclip, 2 beha's en kop halfvolle melk muziek kan maken is een waar genie, niet degene die even 2500,- kan ophoesten. (met dat laatste is ab-so-luut niets mis maar het maakt geen indruk op mij)
Anderzijds zijn zulke discussies ook wel interessant, want er zit vaak techniek, kennis over electronica, technologie, enz. in verscholen. Je moet er gewoon wat naar graven.

Thumbs up voor dit draadje.

Back