Overmand door de vele mogelijkheden

ptaurus

Ouwe rot
Sinds ik Reaktor en de predator heb aangeschaft ben ik alleen maar aan het pielen en komt er geen nummer meer uit mijn pc. Door de 1000duizenden mogelijkheden begin ik steeds ergens aan, maar ben ik al snel bezig weer allerlei nieuwe dingen uit te proberen. Vooral Reaktor is fantastisch, maar ook zeer uitgebreid.

Ik baal daar toch wel een beetje van, want het maken van nummers is wel een doel opzicht. Ik moet me dus gaan bedwingen en gewoon iets gaan maken met een soort opdracht die ik mezelf geef. Ik gebruik die en die dingen en meer niet.

Hebben jullie dat nooit? Dat je door de vele ideeen en mogelijkheden eigenlijk netto gezien niets meer maakt (compleet) en hoe lossen jullie dat dan op. Of be ik gewoon de enige die dat hebt.

Paul

Dit is 1 vd redenen waarom ik software probeer te vermijden. Vooral het doelloos presets skippen is in mijn mening 1 van de meest zinloze tijdsbestedingen die je kan doen tijdens het evt. muziek maken.

beste Paul,

Je bent naar mijn mening zeker niet de enigste met dit probleem.
Wat kan helpen is jezelf een doel stellen, en eerst te beginnen met het schrijven van een liedje.
Dit levert in mijn geval meestal wel iets op, vanwaaruit ik dan pas ga pielen met alle 1000e plugins die ik inmiddels bezit.
Op die manier heb je een gegeven, die je dan pas gaat inkleuren.
zie het maar als schilderen, meestal heb je dan ook een idee van wat je wilt gaan maken alvorens je je penseel op het doek zet.
ik hoop dat je hier iets aan hebt?

Ga lekker aan de slag met Predator en dwing jezelf geen enkele preset te gebruiken. Begin dus altijd vanuit een init patch. Maar ik heb het ook hor, ook al gebruik ik geen softsynths. Maak ik een geluid waarmee ik denk wat te kunnen, ik maak een loopje en ik denk: Dit is het! Maar de volgende dag valt het vies tegen en krijg ik het nooit meer normaal. En toch vind ik het leuk! Misschien het pielen een doel op zich geworden.

Komt idd ook regelmatig voor dat ik na uren rommelen wat heb, waar ik dan iets mee kan en dan is het de volgende dag toch een stuk minder.

Maar het idee van eerst iets "schrijven" is een belangrijke tip.

Paul

infostress noem je dit , als je in 1 keer zoveel informatie binnen krijgt dan
weet je niet meer wat je moet doen :geslaagd:
Trouwens het is niet nodig om alle mogelijkheden te benutten hoor gebruik alleen wat je nodig hebt
en ga daarmee aan de slag :)

Neem een synthesizer die altijd goed klinkt in plaats van tien ziljard mogelijkheden biedt die geen van allen echt lekker klinken. Zo'n dom ding als een SH-101 of een JX-3P.

Haha mooie naam ja......

Wat ik ook vaak heb. Dan hoor je een nummer met een mooi basje of een leuke lead of een lekker ritme patroon en dan wil ik ook iets soortgelijks maken. Ben je daar weer een tijdje mee bezig........

Maar dan realiseer ik me weer dat dat ook niet heel origineel is. Aan de andere kant zal ik ook niet zo snel heel origineel zijn. Alles is ten slotte al een keer op de 1 of andere manier gedaan...

Paul

Neem een synthesizer die altijd goed klinkt in plaats van tien ziljard mogelijkheden biedt die geen van allen echt lekker klinken. Zo'n dom ding als een SH-101 of een JX-3P.

Nou een JX3P is niet Dom hij past zich alleen aan de Master aan ;)

Haha mooie naam ja......

Wat ik ook vaak heb. Dan hoor je een nummer met een mooi basje of een leuke lead of een lekker ritme patroon en dan wil ik ook iets soortgelijks maken. Ben je daar weer een tijdje mee bezig........

Maar dan realiseer ik me weer dat dat ook niet heel origineel is. Aan de andere kant zal ik ook niet zo snel heel origineel zijn. Alles is ten slotte al een keer op de 1 of andere manier gedaan...

Paul

Ja ja muziek maken is hard werken :D

geef t tijd
elk nieuw ding ben je een tijd mee aan het pielen zonder concreet iets te maken
das goed, daardoor leer je t kennen en als de prille liefde over is ben je nog beter uitgerust om weer lekker tracks te maken
het jezelf dwingen dat het NU moet werkt voor mij iig totaal averechts
behale bij opdrachtmuziek, dan heb je natuurlijk met deadlines te maken
maar dan heb je ook een veel duidelijker kader waardoor je snel kan werken

mja ach, sommige mensen hebben dan weer zoveel simpele synths dat er dan ook niet echt ende geen ruk uit komt nutuulk ook ende tevens dus... :D

304.jpg

sjonge jonge...

Heheh... ik heb het ook zodra ik soft rommel ga gebruiken. Dus doek da nie meer.

Sja Six is een beetje depri de laatste tijd...
Gebruik alleen de software waar je echt iets aan heb en waarvan je zeker weet dat je het gaat gebruiken en gooi de rest gewoon weg en test een VST direct, is het niks dumpen, scheelt je al een hoop gezoek achteraf wat je zou moeten gebruiken.
Meeste soft en VST's lijken toch allemaal op elkaar dus je heb niet alles nodig, en beperkingen kunnen juist heel creatief werken.

Idd. baken op voorhand af met welke tools je je nummer wil maken (en blijf er bij tot het bijna af is en echt iets mist).

Wat reaktor betreft heb je veel te veel om mee te werken. Isoleer die paar ensembles die je bevallen en leer die ten gronde kennen. Trouwens, veel van de ensembles in de user lib zijn het niet waard om te bewaren. (Bv. Momenteel werk ik enorm graag met Grainstates. Kijk eens in de sample module wat voor samples ze gebruiken, als je genoeg kennis heb kun je het ensemble ontleden en er eigen functies bijsteken, pleur er je eigen samples bij, lees in de instrument manual hoe het werkt en je hebt een uniek instrument.) En blijf van de rest af. ;)

Normaal gezien als ik een softsynth koop (hetgeen zelden gebeurt), delete ik alle presets (of zet ze in een andere folder).
Presetskipping doe ik enkel maar op inspiratieloze momenten. Ik zoek de presets op die me nauw aan het hart liggen, save die in een aparte folder en ontleed ze dan om te gebruiken. Zo heb ik een kleine groep selecte presets die ik graag op alle mogelijke manieren misbruik. Het stoort me niet dat ze in verschillende nummers terugkomen. Dit maakt uiteindelijk de identitiet van je muziek. Zolang het nummer maar essentieel verschillend is (of soms worden verschillende nummers samengevoegd)

Laatst gewijzigd:
Back