Hebben jullie dat nooit? Dat je door de vele ideeen en mogelijkheden eigenlijk netto gezien niets meer maakt (compleet)
Nee, eigenlijk niet. Hoeveel of hoe weinig gear ik heb gehad, ik heb eigenlijk nooit wat compleets gemaakt

.
en hoe lossen jullie dat dan op.
"Less is more" is niet een kwestie van aantal maar van focus. Bovenstaande verhalen over "koop dan een andere synthesizer" of "gebruik geen software" gaan volledig voorbij aan het veel belangrijkere - namelijk discipline.
Voor mij betekent dat zo weinig mogelijk afleiding. Dus, studiodeur op slot, even tegen de vrouw melden dat 't nu tijd voor mezelf is, geen boodschappen meer hoeven te doen of dingen in huis.
In de studio zelf: alles keurig netjes opgeruimd - nergens rommel - en als het even kan, internet uit, want het is veel te leuk om hier en op een dozijn andere plaatsen te posten in plaats van dingen te maken. Alle patchbays gerouteerd, alle effecten beschikbaar zonder te gaan ompluggen. Ik moet nergens naar hoeven te zoeken, er moeten geen verassingen zijn over wat m'n gear doet. Het moet een goed geoliede machine zijn die direct naar me luistert, en het enige wat er in m'n studio geluid mag maken zijn m'n speakers.
Dat lukt tot nu toe nog niet echt geweldig want 't blijft hier een zooi en ik moet natuurlijk van tijd tot tijd ook m'n kop laten zien bij stofzuigen en koken

.
Geen idee wat het voor jou betekent - maar je kunt vast wel verzinnen wat

.
Als je net Reaktor en Predator hebt aangeschaft - piel er gerust op los. Tuurlijk wil je je synth leren kennen. Tuurlijk ga je bij elk nieuw apparaat eerst uitgebreid kijken wat er allemaal in zit. Die INC en DEC knoppen zitten er niet voor niks op en zijn juist gaaf. Alleen - tja, Reaktor - daar laad je complete synths en grooveboxes in, en dan zie je wat ze kunnen - en weg is de focus. Daarom; rustig even een week of zo de tijd nemen om overal door te scrollen en notities te maken van wat wel en niet de moeite waard is. Of twee weken. Zolang er geen A&R managers in je nek aan het hijgen zijn is dat prima, voel je vooral niet schuldig - is weer minder focus.
Het deleten van alles is niet altijd het meest verstandige wat je kunt doen. Net alsof je bij aankoop van een JX3P (zonder programmer ook nog eens) niet alleen maar door de presets gaat springen - onzin, natuurlijk. Bij de SH-101 moet je wel, maar goed, da's ook een geval apart.
Een synthesizer heeft een hele oceaan aan geluid. Presets zijn eilandjes in die oceaan; er staat nergens dat je perse van af die of die plek moet beginnen. Door alles terug te zetten op init verwijder je alle punten waarvanuit je kunt vertrekken, en da's erg zonde - zeker omdat er punten in zitten die je zelf over het algemeen er niet ingezet zou hebben omdat ze je te "vreemd" klinken, omdat je toch altijd wel teruggaat naar je eigen vertrouwde sounds. Zeker omdat er van die presets ook een hele hoop te leren valt (je dacht toch niet dat je al alles wist over sounddesign?).
Nee, veel leuker om die gewoon te houden en vanuit een patch die je juist -niet- gaaf vindt wel iets gaafs te maken, of proberen te "zwemmen" van de ene patch naar de andere. Zo kom je tenminste ook aan muziekmaken toe, want tijdens het zwemmen ga je vast wel iets spelen wat je kunt gebruiken.