Overmand door de vele mogelijkheden

Idd. baken op voorhand af met welke tools je je nummer wil maken (en blijf er bij tot het bijna af is en echt iets mist)
dat vind ik toch wel heel raar eigenlijk
als je met een track bezig bent krijg je toch ideetjes over wat erbij moet enzo, wat vooor sound.. en pak daarvoor dan t geschikte appraat/progje

Hebben jullie dat nooit? Dat je door de vele ideeen en mogelijkheden eigenlijk netto gezien niets meer maakt (compleet) en hoe lossen jullie dat dan op. Of be ik gewoon de enige die dat hebt.

Paul

Klinkt voor mij ook bekend... waar je iig niet wil uitkomen is dat je met 700+ half afgemaakte ideeën op je harde schijf blijft zitten... (net zoals ik)

Een doel stellen is wel heel belangrijk!! uiteindelijk wil je met je muzikale idee ergens op uitkomen, maar blijf vooral ook niet eindeloos pielen.
Zeg op een bepaald punt tegen jezelf: dit is af.

(in mijn geval, zet je plaatje in de koelkast voor een paar weken en draai het dan met een (pro) plaat.)

Idd. baken op voorhand af met welke tools je je nummer wil maken (en blijf er bij tot het bijna af is en echt iets mist)
dat vind ik toch wel heel raar eigenlijk
als je met een track bezig bent krijg je toch ideetjes over wat erbij moet enzo, wat vooor sound.. en pak daarvoor dan t geschikte appraat/progje

Misschien een beetje te radicaal geformuleerd. Zo ben ik nu bezig met een projectje van een stuk of 8 nummers, waarbij ik 1 sample CD gebruik met orientale ritmes en 1 met zang. Daarnaast zijn er 2 reaktor ensembles die ik in die nummers zoveel mogelijk gebruik. De baslijntjes worden met een FM synth gemaakt. Dit wist ik al voor ik eraan begon.
En vervolgens probeer ik die tools zoveel mogelijk te hergebruiken. Bijv. FM om de orientaalse ritmes na te maken, deze reaktor ensembles op de pads en drums enz... Tot er een sterke basis is. Dit bevordert ook de rode lijn doorheen de nummers (of ze goed zijn: daar heb ik geen idee van, misschien ben ik maar aan het aanklooien:P)

En dan een avondje grasduinen door presets om te zien of er iets bijpast. Dit werkt heerlijk voor me. Maar zeker niet beginnen met presets.

Laatst gewijzigd:
Troost je: dit geldt niet alleen voor softsynths..

Menige hardware synth heeft ook zo'n berg presets dat je ooit ook een avond an 't knoppen draaien bent en er dan achter komt dat je maar misschien 1 loopje 'verzonnen' hebt van de 16 die je in je nummer wil...

Aan de andere kant is dit ook best wel leuk :)

edit: om alleen simpele altijd goed klinkende synths a la de SH-101, etc. vind ik een beetje bull. Kan soms wel leuk zijn, maar vind het eigenlijk dan een beetje eentonig klinken.. En als je om dit op te lossen gewoon een aantal van die simpele synths gaat gebruiken, ben je toch net zo ver van huis?

Ben ooit met een MC-505 begonnen, daarna een Waldorf XT, daarna...... echt bijna alle gear gehad die er was. Sounds luisteren, lekker pielen, maar (bijna) nooit echt iets zinvols gemaakt. Hoorde ik pas weer een CD van bands (wo Beck) die alleen met een 505 een CD vol hebben gespeeld (At home with the Groove box http://www.damoon.net/CIBO17.htm). Ook Peaches is eerst met een 505 begonnen http://www.platomania.eu/album/index/id/52873.

Het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je er mee doet. Hoe meer je technisch kan hoe meer je het risico loopt dat je creatieve proces onderuit wordt gehaald (althans is mijn ervaring).

Hoe meer je technisch kan hoe meer je het risico loopt dat je creatieve proces onderuit wordt gehaald (althans is mijn ervaring).

Niet helemaal akkoord. Als je bijv een maandje aanklooit met allerlei zaken en dingen uitprobeert om die na de klooiperiode toe te passen op een welomlijnd idee, kan je er maar op vooruitgaan (en nog geen klein beetje). In dat opzicht is aanklooien een deel van het creatieve proces.

Leuke vraag, want dat is precies wat mij ertoe heeft gezet allerlei spul weer te verkopen. Op een gegeven moment had ik zoveel spul verzameld, dat ik niet meer wist waar te beginnen. Meer bezig met pielen en instellingen, dan met muziek maken, waarbij ik meteen opmerk dat de kracht van een goed nummer wat mij betreft meer wordt bepaald door de muzikale kwaliteit, en/of de originaliteit, dan door het mooiste/beste geluidje. Al dat pielen leverde geen "noot op papier" op, maar heeft me wel geleerd wat ik dus wel en niet nodig heb. Ik zal bijvoorbeeld geen groove-machine van wat voor soort nodig hebben.

Enerzijds kan je zeggen dat ik een hoop tijd ermee verspild heb (een paar jaar) maar anderzijds weet ik heel veel van de instellingen die ik wel steeds gebruik. Als ik muziek maak, dan moet ik gewoon kunnen spelen. Als ik geen geluid/instrument kan vinden dat me bevalt, dan pak ik er eentje die in de buurt komt. Kan ik later altijd nog wijzigen. Of ik vervang het door een (electrische) piano, dan blijft de melodie bewaard, en zolang het nog werk-sessies zijn, maakt het toch niet uit. Als het goede muziek is, dan maakt het geluid/instrument (in eerste instantie) niet zoveel uit.

Dus als je jezelf serieuze doelen stelt, voor een bepaald nummer(s), kijk dan hoe je met jouw spullen dat doel kan bereiken. Dat van die opdracht is helemaal geen slecht idee. Heb ik ook wel eens gedaan. Al doende leer je het gebruik van je spul steeds beter, wat later in je (muzikale) voordeel gaat werken. Zie het als een investering.

Troost je: dit geldt niet alleen voor softsynths..

Menige hardware synth heeft ook zo'n berg presets dat je ooit ook een avond an 't knoppen draaien bent en er dan achter komt dat je maar misschien 1 loopje 'verzonnen' hebt van de 16 die je in je nummer wil...

Virus C? 1000 presets??!? Misschien wel dé reden om een Matrix-1000 weg te doen...

edit: om alleen simpele altijd goed klinkende synths a la de SH-101, etc. vind ik een beetje bull. Kan soms wel leuk zijn, maar vind het eigenlijk dan een beetje eentonig klinken.. En als je om dit op te lossen gewoon een aantal van die simpele synths gaat gebruiken, ben je toch net zo ver van huis?

Natuurlijk maar stel je hebt een complex polyritmisch gesequencete grain fm module gebouwd waar je een lekker loopje uit hebt gebouwd dan pak je pak 'em beet een 808 en een 101 en nog voor je inspiratie op is heb al bijna een track klaar, altijd goed :okdan:

Naar mijn mening is inspiratie iets wat iedereen heeft maar maar weinig mensen hebben het lang genoeg en de skills om binnen die tijd 'het te laten gebeuren'. Als je met zo'n simpel-maar-altijd-lekker bak dus er voor zorgt dat je in minder tijd meer track af krijgt, ga je dus betere muziek maken :geslaagd:

Natuurlijk moet je gewoon een zorgvuldig uitgekiende gereedschapskist hebben met allerlei verschillende dingen er in, een avondje pielen op Matrix of MicroWave patches is ook fantastisch. Maar dan zorg ik er wel voor dat de geluiden die ik maak wel heel speelbaar zijn, dus met mooie velocity- en controllerroutings, en een geluid wat over alle octaven een beetje bruikbaar blijft klinken.

Als je Spaans wil leren en je koopt 5 woordenboeken dan kan je toch ook niet meteen gaan verwachten dat je een ingewikkelde tekst kan oprakelen in die taal? Je leert eerst woorden en dan zinnen maken.

Ik denk persoonlijk dat je jezelf teveel druk op je schouders legt. Ik heb dat ook hoor maar ik heb er me een gedacht van gemaakt dat ik eerst de synths moet leren gebruiken voordat ik kan verwachten dat ik iets kan afmaken. En dat maakt het dan ineens ook een stuk leuker. Muziek maken is zo een beetje als het leven: niet doelgericht, maar procesgericht. Geniet van de stappen die je zet en staar je niet blind op de hit die je nog niet kan maken.

Maar door presets dwalen is ook ergens één van de manieren om je (soft)synth aan te voelen en er vertrouwd mee te geraken. Gaandeweg ga je dan van het preset-pad afdwalen daar je interesse naar menuutjes en knopjes het gaat overnemen. Zo ervaar ik het althans voorlopig.

En voor diezelfde reden blijft mijn aangekochte Komplete mooi in de kast staan voorlopig. Ik begin me te verdiepen in de Micron en de Korg (soft)synths met heerlijke ms20 controller want die heeft knoppen! :okdan: oké oké de echte klinkt waarschijnlijk 10x beter maar dat budget heb ik niet.

Virus C? 1000 presets??!? Misschien wel dé reden om een Matrix-1000 weg te doen...

:D mja.. misschien slimmer, maar m'n motto is nu eenmaal:
meer=beter!!

Natuurlijk maar stel je hebt een complex polyritmisch gesequencete grain fm module gebouwd waar je een lekker loopje uit hebt gebouwd dan pak je pak 'em beet een 808 en een 101 en nog voor je inspiratie op is heb al bijna een track klaar, altijd goed

Mee eens, maar 'k hou dan ook van (o.a.) zulke muziek. Voor [vele] anderen is dat toch ook wel te beperkt..

Naar mijn mening is inspiratie iets wat iedereen heeft maar maar weinig mensen hebben het lang genoeg en de skills om binnen die tijd 'het te laten gebeuren'. Als je met zo'n simpel-maar-altijd-lekker bak dus er voor zorgt dat je in minder tijd meer track af krijgt, ga je dus betere muziek maken

Mja mja.. niet IEDEREEN heeft inspiratie, denk ik hoor.. maar sommigen boeit dat ook niet :D
En voor de rest: hangt van je muziekstijl af..

Natuurlijk moet je gewoon een zorgvuldig uitgekiende gereedschapskist hebben met allerlei verschillende dingen er in, een avondje pielen op Matrix of MicroWave patches is ook fantastisch. Maar dan zorg ik er wel voor dat de geluiden die ik maak wel heel speelbaar zijn, dus met mooie velocity- en controllerroutings, en een geluid wat over alle octaven een beetje bruikbaar blijft klinken.

:okdan: Jip!

muziek eerst in je hoofd maken, dan weet je perfect welke sounds je nodig hebt..
ja pcies... maar soms laten mensen zich ook inspireren door een geluid... maar toch is die manier soms niet echt je van het omdat je dan vanuit een detail werkt en niet vanaf een grote zwartwit schets die je daarna inkleurt...

Hebben jullie dat nooit? Dat je door de vele ideeen en mogelijkheden eigenlijk netto gezien niets meer maakt (compleet)

Nee, eigenlijk niet. Hoeveel of hoe weinig gear ik heb gehad, ik heb eigenlijk nooit wat compleets gemaakt :D.

en hoe lossen jullie dat dan op.

"Less is more" is niet een kwestie van aantal maar van focus. Bovenstaande verhalen over "koop dan een andere synthesizer" of "gebruik geen software" gaan volledig voorbij aan het veel belangrijkere - namelijk discipline.

Voor mij betekent dat zo weinig mogelijk afleiding. Dus, studiodeur op slot, even tegen de vrouw melden dat 't nu tijd voor mezelf is, geen boodschappen meer hoeven te doen of dingen in huis.

In de studio zelf: alles keurig netjes opgeruimd - nergens rommel - en als het even kan, internet uit, want het is veel te leuk om hier en op een dozijn andere plaatsen te posten in plaats van dingen te maken. Alle patchbays gerouteerd, alle effecten beschikbaar zonder te gaan ompluggen. Ik moet nergens naar hoeven te zoeken, er moeten geen verassingen zijn over wat m'n gear doet. Het moet een goed geoliede machine zijn die direct naar me luistert, en het enige wat er in m'n studio geluid mag maken zijn m'n speakers.

Dat lukt tot nu toe nog niet echt geweldig want 't blijft hier een zooi en ik moet natuurlijk van tijd tot tijd ook m'n kop laten zien bij stofzuigen en koken :P.

Geen idee wat het voor jou betekent - maar je kunt vast wel verzinnen wat :).

Als je net Reaktor en Predator hebt aangeschaft - piel er gerust op los. Tuurlijk wil je je synth leren kennen. Tuurlijk ga je bij elk nieuw apparaat eerst uitgebreid kijken wat er allemaal in zit. Die INC en DEC knoppen zitten er niet voor niks op en zijn juist gaaf. Alleen - tja, Reaktor - daar laad je complete synths en grooveboxes in, en dan zie je wat ze kunnen - en weg is de focus. Daarom; rustig even een week of zo de tijd nemen om overal door te scrollen en notities te maken van wat wel en niet de moeite waard is. Of twee weken. Zolang er geen A&R managers in je nek aan het hijgen zijn is dat prima, voel je vooral niet schuldig - is weer minder focus.

Het deleten van alles is niet altijd het meest verstandige wat je kunt doen. Net alsof je bij aankoop van een JX3P (zonder programmer ook nog eens) niet alleen maar door de presets gaat springen - onzin, natuurlijk. Bij de SH-101 moet je wel, maar goed, da's ook een geval apart.

Een synthesizer heeft een hele oceaan aan geluid. Presets zijn eilandjes in die oceaan; er staat nergens dat je perse van af die of die plek moet beginnen. Door alles terug te zetten op init verwijder je alle punten waarvanuit je kunt vertrekken, en da's erg zonde - zeker omdat er punten in zitten die je zelf over het algemeen er niet ingezet zou hebben omdat ze je te "vreemd" klinken, omdat je toch altijd wel teruggaat naar je eigen vertrouwde sounds. Zeker omdat er van die presets ook een hele hoop te leren valt (je dacht toch niet dat je al alles wist over sounddesign?).

Nee, veel leuker om die gewoon te houden en vanuit een patch die je juist -niet- gaaf vindt wel iets gaafs te maken, of proberen te "zwemmen" van de ene patch naar de andere. Zo kom je tenminste ook aan muziekmaken toe, want tijdens het zwemmen ga je vast wel iets spelen wat je kunt gebruiken.

...
...Door alles terug te zetten op init verwijder je alle punten waarvanuit je kunt vertrekken, en da's erg zonde - zeker omdat er punten in zitten die je zelf over het algemeen er niet ingezet zou hebben omdat ze je te "vreemd" klinken, omdat je toch altijd wel teruggaat naar je eigen vertrouwde sounds. Zeker omdat er van die presets ook een hele hoop te leren valt (je dacht toch niet dat je al alles wist over sounddesign?).

Nee, veel leuker om die gewoon te houden en vanuit een patch die je juist -niet- gaaf vindt wel iets gaafs te maken, of proberen te "zwemmen" van de ene patch naar de andere. Zo kom je tenminste ook aan muziekmaken toe, want tijdens het zwemmen ga je vast wel iets spelen wat je kunt gebruiken.

:okdan: Mijn idee!

Een JX-3P vind ik net als een Six~Trak een makkelijk te programmeren synthesizer. Je hebt nummertjes op de voorkant en een slider/draaiknop, en er zijn er niet zo heel veel van dus je bent zo klaar. Ik wilde alleen ook aangeven dat er meer 'altijd lekker' synths zijn dan de overhypte bakken :W

Wel vind ik dat een synthesizer een soort van 'edge' moet hebben, en met de oudere versies van Reaktor had ik dat gevoel niet. Tegenwoordig vind ik software wel heel erg goed klinken, al is het wel op een heel andere manier goed dan bij oude hardware bakken.

Geen idee hoe de laatste versies het gedaan hebben, ik heb voor het laatst een jaar of twee geleden een try-before-you-decide-not-to-buy-because-you've-already-warezed-it versie geprobeerd, die kon nog veul veul veul veul veul veul veul meer dan de versie er voor maar ik werd er toch niet zo opgewonden van. Eerder een soort van 'laat maar' gevoel bij zo'n overweldigende hoeveelheid aan mogelijkheden en ensembles.

Maar dat is misschien wel heel typisch voor mensen die niet gewerkt hebben voor een stukje software. Ik heb ook altijd medelijden met nieuwsgroepfilmliefhebbers die de ene na de andere klassieker verveeld op hun thuissetje afspelen in plaats van hem lekker in de bios te zien. Totaal afgstompt aan terabytes aan films die ze nog 'moeten zien'.

"muziek eerst maken in je hoofd"

ja pcies... maar soms laten mensen zich ook inspireren door een geluid... maar toch is die manier soms niet echt je van het omdat je dan vanuit een detail werkt en niet vanaf een grote zwartwit schets die je daarna inkleurt...

mja zelfs in het hoofd kan dat een grote zwartwit schets zijn die ingekleurd wordt naargelang je het uitwerkt. hangt er vanaf
uiteraard gebeuren er altijd toevalligheden die leiden tot nieuwe invloeden, maar zolang je je maar aan je main ding houd gaan die vele mogelijkheden je niet storen (als je tenminste een beetje basiskennis hebt van hoe al die mogelijkheden werken).

maar ik ben aan het lullen, zo werkt het niet altijd voor mij, ik werk veel live qua opname en sequencing voor heel veel nummers, wissel graag af van productiemethode.
ik ken het gevoel van teveel mogelijkheden maar al te goed, en menig goed idee is al kapot gegaan erdoor =(

Vooraf opschrijven wat je gaat doen is inderdaad handig, maar opschrijven wat je nu doet is nog veel belangrijker: dan leer je van je fouten :) Als je het later wilt veanderen, dan weet je ongeveer wat en hoe je gaat veanderen. Dan bouw je een repertoir van klanken op.

Wout

Back