Loudness war, erin meegaan of niet ?

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Ik ben bezig om 100+ tracks te remasteren voor verkoop via een eigen webshop (320 kbps CBR mp3's)
Masteren zoals ik dat altijd heb gedaan de afgelopen jaren, niks aan het handje.

Als test heb ik tussendoor ander vergelijkbaar materiaal geladen en geluisterd van bekende artiesten in het genre omdat mijn potentiele klanten "onze" mp3's waarschijnlijk zullen mixen met die anderen mp3's.

Het probleem is dat het andere materiaal zo kapot hard is gemaximized dat het niet normaal meer is. Het is gewoon vervelend om te luisteren. Echter is de rms wel degelijk hoger (-7/-8 db rms) en komt de track zo "harder" over. Terug naar mijn masters (-10/-11 db rms) valt het niveau vanzelfsprekend met ongeveer de helft terug ondanks dat die wel veel prettiger aan te horen is.

Toen ik nog vinyl perste maakte die verschillen niet uit omdat het analoge proces en het werk van de masterplaatsnijder uiteindelijk toch op dezelfde hardheid uitkwam als je de twee vinyls naast elkaar draaide.
Omdat het bij digitaal minder nauw luistert is er dus teveel speling om er een zooitje van te maken, ik weet even niet hoe ik het anders moet brengen. Je weet wel, je mp3 of cd speler slaat niet over als je 15hz in je muziek stopt en 180 graden uit fase bent.

Kan ik het beste de uiteindelijk mp3's net zo hard kant-en-klaar aanbieden aan de klant of geef ik de klant de vrijheid om zelf nog de boel harder te zetten indien ze dat willen en de overige liefhebbers vooral luisterkwaliteit te bieden ?

Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, echter vraag ik mij af in hoeverre potentiele klant-dj's in staat zijn om de tracks tot hetzelfde niveau op te pompen.
Het moet niet zo zijn dat men uiteindelijk wegblijft omdat men de muziek "te zacht" vind om fatsoenlijke setjes mee te draaien.

Niet offensief bedoeld, maar hoe komt het dat je al jaren mastert en dat je die vraag nu pas stelt? :)

Ik zou ofwel voor de keuze vrijheid gaan (zelfde sound, enkel wat dimmen met de limiter) ofwel een duidelijke visie aanhouden.

Bij mij gaat er geen enkele track buiten boven de -10dB RMS.

Ik ga in ieder geval niet meer graag naar hardcore feesten dankzij die platte schranz. Het is echt geen toeval dat er zo'n enorme groep mensen is - zelfs mensen die pas net geboren waren in de tijd - die al naar de oude shit neigen. Maar ik ben ook oud en ik heb smaak, niet persé je doelgroep ;)

Is het anders een idee om het gewoon allebei aan te bieden? Met een verhaaltje er bij? Uiteindelijk gaan de meeste platen toch alsnog kapot tegen de limiter van de discotheek.

Ik ga in ieder geval niet meer graag naar hardcore feesten dankzij die platte schranz. Het is echt geen toeval dat er zo'n enorme groep mensen is - zelfs mensen die pas net geboren waren in de tijd - die al naar de oude shit neigen. Maar ik ben ook oud en ik heb smaak, niet persé je doelgroep ;)

Daar heb je helemaal gelijk in, is het niet volledig kaput gemastered, dan klinkt zga alle mainstream tegenwoordig als hardstyle (paar uitzonderingen daargelaten). Echte vette Industrial is er ook bijna niet meer (ook hier weer paar uitzonderingen daargelaten).

Als ik naar feesten ga houd ik me lekker in de oldschool/early area :okdan: Top sfeer, goede muziek en mooie dames!

Is het anders een idee om het gewoon allebei aan te bieden? Met een verhaaltje er bij? Uiteindelijk gaan de meeste platen toch alsnog kapot tegen de limiter van de discotheek.

Precies, bied ze gewoon alle 2 aan Niel, de originele file en je loudness war master edition.

Gelukkig heb ik Under my Skin op vinyl :P daar kan al niks meer aankomen :dj:

Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, echter vraag ik mij af in hoeverre potentiele klant-dj's in staat zijn om de tracks tot hetzelfde niveau op te pompen.

Als je moet kiezen dan ga je toch beter naar die laatste optie.

Hoe moeilijk is het om als dj te zien of die metertjes niet even hoog uit komen op je mixer en je even die gain knop kan draaien om ze ongeveer gelijk te zetten.

Maar voor de randdebielen kan je altijd de platte kak opdienen :dj: dan is iedereen blij

Ik zou voor je eigen visie gaan. Meegaan met de tijd is één ding, daarvoor je principes overboord moeten zetten zou mij te ver gaan.

Hier een voorbeeld van hoe het voor mij echt te ver gaat: . Luister even door het kapot gecomprimeerde van YT heen (ik zal maar geen hq mp3 posten hier, zullen de makers niet op prijs stellen). Dit is voor mij zo naar de tyfus gelimit dat ik het er gewoon benauwd van krijg. Voor mijn gevoel moet die track op sommige momenten echt naar adem snakken, bv. rond 2.30 als net veel shizzle erin is geweest en er ff een rustige break komt. Mastering ok, maar dit gaat wmb te ver.
En ik vraag me ook af of de gemiddelde DJ als ie in jouw webshop is gaat horen dat jouw muziek wat minder hard staat dan de meuk die hij elders haalt.

Maar is het ook zo dat de hardste stukken in jouw tracks echt zachter zijn dan de platte tracks of wordt de gemiddelde hardheid van die tracks bereikt doordat juist de zachtere stukken belachelijk opgepompt worden? Als je tracks op het hardste punt bijna net zo hard knallen als de platte tracks heb je geen probleem lijkt me.

Maar voor de randdebielen kan je altijd de platte kak opdienen :dj: dan is iedereen blij

:?

Het luider-is-beter principe wordt kunstmatig in stand gehouden door de muziekindustrie: indoctrinatie.
Gebrek aan informatie kan je niet gebruiken als verwijt naar de consument toe, wel als een reden om deze te informeren.

Gaan we nu ook al (maatschappelijk) onderscheid maken tussen tegenhangers van de loudness race vs. de zogenaamde ignorant-other?

Jan met de iPod die muziekliefhebber is probeert naar muziek te luisteren, die kickt niet op / knapt niet af op "of die nu wel of niet ene limiter hoort werken".

Zit soms nog wel hoger dan -7 db:)

Bij sommige tracks kan het, maar het is ook mixing om zo'n harde mix te krijgen.
IEdereen doet dit om hard te kunnen beuken op een feest.
Of het nou echt beter klinkt mwaaww

Ik ben er absoluut geen liefhebber van hoor van die platte shit. Integendeel.

Maar als er een markt voor is kan hij ze even goed ook te koop zetten.

Ik ben waarschijnlijk nog een te grote nOOb om mij hier al druk over te maken want ik maak nog geen tracks af. Laat staan dat ik al aan mastering denk. :D

Maar als het ooit zo ver komt zou ik het gewoon doen zoals het voor mij het beste klinkt. Dat is wat telt volgens mij. Zo werk ik ook. Ik moet het vooral leuk vinden.

Lekker voor geluidskwaliteit gaan Niel...zie het zo : een kapot-gemaximizede track krijg je nooit meer normaal...een normale,goed gemasterde track kunnen de kopers altijd later nog zelf kapot maximizen...

Niet offensief bedoeld, maar hoe komt het dat je al jaren mastert en dat je die vraag nu pas stelt? :)

Ik zou ofwel voor de keuze vrijheid gaan (zelfde sound, enkel wat dimmen met de limiter) ofwel een duidelijke visie aanhouden.

Bij mij gaat er geen enkele track buiten boven de -10dB RMS.

Tot nu toe ben ik voornamelijk bezig geweest met vinylreleases. De compilatie cd's waar onze tracks naartoe gingen worden uiteindelijk ergens anders rechtgetrokken (of juist kromgetrokken :D).

Precies, bied ze gewoon alle 2 aan Niel, de originele file en je loudness war master edition.

Gelukkig heb ik Under my Skin op vinyl :P daar kan al niks meer aankomen :dj:

Hmm, under my skin (LW -2db rms edition :D)
Als er een plaat hard geperst is is het die wel, check de snirperende cymbals maar eens aan beiden kanten. Was een klein communicatiefoutje tussen mij en de snijdert, daarna alles iets zachter gesneden. Maar das offtopic gelul.

2 x alles aanbieden is een mogelijkheid, alleen kost dat wel 2x zoveel ruimte op de server (a 12 mb per track x binnenkort 200 tracks is al 2,4 gb).
Maar ik ga er wel even serieus over nadenken, thnxs.

Maar is het ook zo dat de hardste stukken in jouw tracks echt zachter zijn dan de platte tracks of wordt de gemiddelde hardheid van die tracks bereikt doordat juist de zachtere stukken belachelijk opgepompt worden? Als je tracks op het hardste punt bijna net zo hard knallen als de platte tracks heb je geen probleem lijkt me.

jep, de hardste stukken zijn ook harder.

Zit soms nog wel hoger dan -7 db:)

Bij sommige tracks kan het, maar het is ook mixing om zo'n harde mix te krijgen.
IEdereen doet dit om hard te kunnen beuken op een feest.
Of het nou echt beter klinkt mwaaww

Het meeste materiaal wat ik ga aanbieden is meer dan 5 jaar oud, het oudste zelfs 11 jaar.
Dus de mixing skills waren ietsje minder :D Vooral bij de beginnende en laagtempo releasende artiesten op onze labels.
Wat ik nu maak is idd standaard al "harder" zonder hulpmiddelen.

Nosferatu schijnt laatst op zijn twitter te hebben staan gehad te zien dat pvk een track van hem op -4,5 rms had gemasterd.
Zitten er geen gainknoppen meer op de dj mixers tegenwoordig? Ik ben er al een tijdje uit namelijk.
Ik weet nog dat we vroeger in de vinyltijd van tevoren over de koptelefoon het niveau van de hardste stukken checkte om te luisteren en te kijken of de in te mixen plaat ongeveer even hard was als de plaat die al opstond. Fok, dat klinkt oud :D

Laatst gewijzigd:
Lekker voor geluidskwaliteit gaan Niel...zie het zo : een kapot-gemaximizede track krijg je nooit meer normaal...een normale,goed gemasterde track kunnen de kopers altijd later nog zelf kapot maximizen...

Dat is ook exact mijn eerste gedachte.
Ik laat mij liever niet "onder druk" zetten door de gewurgde geluidsdrol van genre genoten.
Mijn nieuwe tracks zullen vanzelf al harder zijn, dat is ook meer materiaal wat vergelijkbaar is, niet het eurly spul van welleer :D
Ik heb namelijk toestemming gekregen om al mijn oude coolman tracks er ook bij te zetten.

Het is best interessant om te kijken wat anderen hierover te zeggen hebben.
Is weer een mooie discussie geworden :mega:

Denk dat het probleem er voornamelijk in zat dat ik recent spul ging vergelijken met oud spul van hier.

Rest mij dan de vraag, waarom alles kapotmaximizen als je in je mix beter de boel wat harder kan afregelen ?
Kan aan de masteraar liggen waar ik het materiaal van checkte en/of dat de mp3's extra zijn opgepompt ten opzichte van hun cd en vinyl masters.
Ik weet wel dat hij alles tot op het naadje eruit perst.

Laatst gewijzigd:
Waarom het persee hard willen masteren. Zit toch niet voor niets een gain knop op je mengpaneel.

Van de 100 mensen die op de webshop komen kijken om wat te halen, hoeveel mensen zullen een "hardere" mp3 meer waarderen dan de liefhebbers ?
Ik denk meer dan de helft. Anders moeten ze altijd zelf eerst aan de gang met de file voordat ze hem in een gemiddelde set kunnen draaien zonder steeds de gainknop te moeten afregelen.

Ik snap goed dat oudere nummers niet direct moet vergelijken met nieuw spul, maar waar trek je de grens dan ? tot 2000 op -13 db, vervolgens tot -10db in 2003 en zo gelijkmatig naar -7db in 2009 ?

Hier even 4 tracks achter elkaar, de 1e en 3e zijn van ons, waarbij de 3e zelfs een remix is ons medesf lid :D.

Attachments

• loudnielswar.mp3
    763,6 KB · Bekeken: 98
Ik vraag me af of je deze vraag wel op een synthforum moet stellen. De kopers van die liedjes zitten waarschijnlijk ergens anders en zij balen er misschien van dat ze alleen bij jou mp3's de gain volledig open moeten gooien. Natuurlijk zegt iedereen hier (ik ook) dat je je principes moet houden maar je wil wel dat je muziek wordt gehoord, lijkt me. Vraag het ook op een DJ-forum.

Back