Loudness war, erin meegaan of niet ?

Niel, lastig !!

Ik heb zelf een TC Powercore met MD3 mastering plugin. Dit is echt een retegoede masteringsplugin, waar ook standaard een geweldige brickwall limiter bij zit.

Deze limiter is echt goed ! De meeste limiters laten geen zuchtje adem over in je tracks. Als je de MD3 echter slim gebruikt kun je je tracks voor het oor van je luiteraars hard laten klinken zonder direct al het leven eruit te compressen.

Het is misschien wel even een investering, maar als je eenmaal een leuke preset hebt gemaakt kun je al je tracks erdoorheen halen.

Zelf gebruik ik het ook om tracks te masteren voor digitale releases. Klinken gewoon echt goed, zowel thuis als op grote feesten.

Wat ga je trouwens precies doen ? Al je tracks die je ooit onder licentie hebt uitgebracht zelf opnieuw digitaal releasen en verkopen ?

Succes ermee in ieder geval man !

Bijna de complete catalogus van z-t en usr plus al mijn oude coolman tracks komen erop.
Nog niet gereleased spul staat ook klaar.
Daarnaast doen er nog wat labels en artiesten mee van buiten onze stal die niet bij één van de grotere labels/organisaties zitten.

Synthforum is idd niet bepaald de doelgroep, maar aangezien hier mensen van achter de schermen zitten wilde ik even checken hoe die erover denken en wat hun ervaring is.
Ik check het even op pf

goed geproduceerde muziek heeft het niet nodig om platgecompressed te worden

Hmmm,. moeilijk,.als ik zelf mp3-tracks luister,.. dan moet ik vaak met de volume lopen klooien,.,.. Da's nou eenmaal zo,. en,..
Da's niet erg,.. zolang t maar binnen t bereik blijft van de fader op de player.
Zodra ik naar mn versterker moet of mixer wordt t pas echt irri.

Ik zou zeker niet de hele boel superplat stampen want dat verpest je tracks.

Dus ik zeg,. zoek een middenweg,. zodat de verschillen met andere tracks niet te groot zijn maar je toch niet alle dynamics kwijtraakt.

Dat is waar, maar toch...

Denk er eens bij na wat het publiek wil, wat wil de massa??? Die interesseert het werkelijk geen kont dat jij ongecompresste muziek dynamischer en dus mooier vindt klinken. Zij willen gewoon HARD. Zo HARD mogelijk. Dat komt namelijk lekker HARD over en denken zij dat het helemaal cool is, dus hoe platter, hoe HARDER, hoe beter!

Ja, dat is nu eenmaal hoe de popmuziek al jaren in elkaar steekt en daar doe je niks aan. Wil je succes dan is het advies 'go with the flow'. Dan zou mijn antwoord op de T.S.'s vraag zijn: "Erin meegaan!"

Wil je geen succes en gewoon lekker bijdehand je muziek niet kapotmasteren, zodat het nog mooi open en dynamisch klinkt? Niet te plat compressen dan, maar dan achteraf niet komen huilen dat de mensen het toch niet zo goed vinden als alle andere véééél 'hardere' platen!

Mijn tracks pomp ik niet op, als ik merk dat er tijdens het mixen een track wat zachter is zet ik de gain gewoon wat verder open:) TOch heb ik dat niet vaak met mijn tracks, mijn streven is altijd: zo lang de peak meter blijft bewegen is het goed; zo houd je je dynamiek, wat ik veel belangrijker vind dan hoe hard hij staat.

Mijn mening uiteraard ;)

Met een goede chain hoeft -7db rms niet een issue te zijn, dit kan zelfs nog redelijk transparant. However: perceived loudness is véél interessanter, het cutten van onnodige informatie in het spectrum en peaks, waardoor je door knippen slijpen en polijsten zo ook nog eens makkelijk een db of 2 á 3 kan winnen zonder hoorbaar in te boeten aan kwaliteit.

Denk dat de de echte vraag is of je nogmaals met de stofkam door al je tracks heen wilt qua mastering en of je al je tracks qua sound als een homogene collectie wilt aanbieden.

Er zal helaas geen "one setting fits all" chain zijn, waar je al je tracks in één batch doorheen kan halen.

:?

Het luider-is-beter principe wordt kunstmatig in stand gehouden door de muziekindustrie: indoctrinatie.
Gebrek aan informatie kan je niet gebruiken als verwijt naar de consument toe, wel als een reden om deze te informeren.

Gaan we nu ook al (maatschappelijk) onderscheid maken tussen tegenhangers van de loudness race vs. de zogenaamde ignorant-other?

Jan met de iPod die muziekliefhebber is probeert naar muziek te luisteren, die kickt niet op / knapt niet af op "of die nu wel of niet ene limiter hoort werken".

Informeren als in opvoeden ,je leert ook op een bepaalde manier naar muziek luisteren .Dat de muziekindustrie al voor een groot gedeelte bepaald waar we naar luisteren hoeft niet ook te betekenen dat we er nu ook bepaald wordt hoe we ergens naar luisteren .DE zogenaamde randdebiel is debiel vanwege onwetendheid niet vanwege een aangeboren afwijking .
De loudnesswar is ontstaan vanuit een bepaalde opvatting ,een opvatting die je niet blindelings moet volgen maar die je kritisch moet beoordelen .En als je vindt dat je achter de meute aan moet hobbelen en daar een goede reden voor hebt ,waarom niet . Het is toch een kwestie van opvatting of smaak

Tot mijn verbazing is tot nu toe 78% van de partyflock reageerders vóór meer dynamiek.
Zelfs geklaag over de geluidskwaliteit van bekende webshop aanbod ivm de maximizing.

w00rd :mega:

Iedereen bedankt voor de nuttige bijdrage aan deze discussie.

Ik ga idd voor de dynamiek en max -10db rms en laat iedere track zoals hij bedoelt is, mocht er een track tusen zitten die al zo hard is geproduceerd dat hij bij aanlevering al op -7db of lager zit. Iemand zal toch een keer moeten beginnen met deze verandering, hopelijk gaan er meer in mee.

Ik zal een stukje uitleg bij de shop plaatsen met links naar de loudnesswar en hoe ze het zelf harder kunnen laten klinken als ze dat willen. Dan pakken ze mp3gain er bij, werkt perfect om een hele rits mp3's op hetzelfde luisterniveau te zetten.

http://mp3gain.sourceforge.net/

Als er een track is die op -7 dBFS RMS zit, dan laat je gewoon 3 dB headroom.
Kwestie van alle tracks toch even hard aan te leveren.

Raphie schreef:
Knippen slijpen en polijsten zo ook nog eens makkelijk een db of 2 á 3 kan winnen zonder hoorbaar in te boeten aan kwaliteit.

Je houdt het verkeerde doel voor ogen.

Het is toegelaten om een track luider te maken
- indien overbodige energieopslorpende frequenties gemakkelijk kunnen en mogen weggelaten worden
- indien dit in een betere frequentiebalans resulteert.

Frequenties weglaten om aan luidheid te winnen is een onacceptabel compromis maken.
De tijd die daarin gaat kan je beter besteden aan je volumeknop harder te zetten.

Ik moet de eerste track trouwens nog tegenkomen met de RMS-waarde die jij aanhaalt, waarbij er geen spontane frons tevoorschijn komt.

Laatst gewijzigd:
Van alle tracks die ik heb gechecked welke online komen (140 stuks om te beginnen) zijn er maar 2 die -7db of lager halen. Één daarvan is gemaakt door Bryan Fury en bevat een berg breakbeatedits van hier tot tokio. Zijn andere track zit rond -8,5db terwijl hij dezelfde werkwijze hanteert. Die track heeft alleen een andere invulling, is iets rustiger met meer pauzes. Hetzelfde geldt voor de producties van Hellfish en drokz die echt wel mixskills hebben. Getallen zeggen dus ook niet alles.

De andere track zit onder de -7db en is een modplug productie waarbij de masterbusoversturing meewerkt aan de artiest zijn signature sound. Ik denk dat dat wel genoeg zegt :D

Van alle tracks die ik heb gechecked welke online komen (140 stuks om te beginnen) zijn er maar 2 die -7db of lager halen. Één daarvan is gemaakt door Bryan Fury en bevat een berg breakbeatedits van hier tot tokio. Zijn andere track zit rond -8,5db terwijl hij dezelfde werkwijze hanteert. Die track heeft alleen een andere invulling, is iets rustiger met meer pauzes. Hetzelfde geldt voor de producties van Hellfish en drokz die echt wel mixskills hebben. Getallen zeggen dus ook niet alles.

De andere track zit onder de -7db en is een modplug productie waarbij de masterbusoversturing meewerkt aan de artiest zijn signature sound. Ik denk dat dat wel genoeg zegt :D

Een track globaal analyseren heeft inderdaad geen nut door het arrangement dat sterk kan verschillen. Vergelijk de hardste stukken, deze moeten in RMS overeenkomen.

Ik kreeg ooit eens een EP van een band binnen, die naar Amerika was gegaan voor mastering. Eerst alles gesquasht tot -8dB RMS in de harde stukken, waarna heel de cd 4 dB headroom kreeg.

Da's ook een manier om K-12 te masteren natuurlijk, maar dan spreek je niet over echte dynamic range.

Hoi Niel,

Gewoon je oude tracks in hun waarde laten, zo kent iedereen ze. remasteren werkt vaak averechts.
De al eerder genoemde md3 van powercore heeft de beste transparante brickwall lim die ik tot nu toe heb gehoord. houd adem in je tracks.
Ben zelf een tegenstander van de loudness war maar je moet toch een beetje mee met de huidige situatie.
Maar geluidskwaliteit blijft key!!!!
Achterlijke compromissen zoals frequenties weglaten om het harder te maken never nooit aan beginnen.

suc6 ermee:okdan:

... Hier een voorbeeld van hoe het voor mij echt te ver gaat: YouTube - Slagsmalsklubben ...
Hmmm...
Ik heb nog een schenkel met been en mergpijpjes in huis... Ja! Vanavond maar weer eens erwtensoep maken! Lekker met roggbrood en spek!

Wout

Goed bezig daarzo.
Ik ben nu bezig met een losse pagina voor de website waarin ik het uitleg dat men in onze mp3's meer dynamiek kan vinden.

Gelijk even een nieuwe website maken voor de labels met de shop geïntegreerd.
Uiteindelijk wordt dat toch mooier, sneller en duidelijker dan een losse shop.

Laatst gewijzigd:
ik heb laatst eens op zacht volume wat beatporttracks gekocht
toen ging ik ze eens ff lekker beuken voor wat nou vet is om te draaien later in een dj setje
echt al die takkezooi zo ongelofolijk hard
na 5 tracks luisteren was ik doodop
in een zaal is t alleen maar irritant vind ik, t beukt er zo hard in
liever wat meer dynamiek en wat harder zetten. als iets goed in balans is vind ik t veel minder erg als t hard staat ook..

Tot mijn verbazing is tot nu toe 78% van de partyflock reageerders vóór meer dynamiek.
Zelfs geklaag over de geluidskwaliteit van bekende webshop aanbod ivm de maximizing.
Dat is ook zo, "de massa" ofwel de "muziek leken" zijn tegenwoordig niet zo slecht geïnformeerd hoor (en ook niet achterlijk), misschien interesseert het ze niet dat kan, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet horen.

Vind dat platgeperste heel mens-eigen, die wil nu eenmaal het maximale eruit halen "wat?! nog headroom over, dat kan natuurlijk niet, open die schuif". Matigen is nu eenmaal niet "cool"

Ja duuuh, tis ook hoe je het brengt he.

Als je schrijft: Wat willen jullie, meer of minder dynamiek? Bij meer dynamiek blijft de mix meer open klinken, bij minder wordt de mix platgeslagen en blijft er weinig lucht meer over! ...Dan reageert iedereen natuurlijk met: "Meeeer dynamiek natuurlijk!!!"

Als je nu gewoon 2 voorbeeldjes achter elkaar plakt, de eerste meer dynamiek, dus grotere RMS en de tweede een stuk meer gelimit / gecompressed en dus harder... wedden dat het overgrote deel kiest voor optie 2!!!

Back