Nord Lead

Aaron

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik wilde jullie hulp vragen ivm de Clavia Nord 1.
Ik heb wat analoog spul, maar zocht een synth die net weer anders klinkt.
Ik dacht aan een Nord1. Omdat die nu interessant zijn(cheap?!).
Is dit een (altijd)goede aanvulling?

Ik heb reeds o.a. een Roland Jupiter-8...
En heb het gevoel dat dit veel synths "overbodig" maakt.
Dus als aanvulling dacht ik aan een Nord Lead 1. Omdat ze nu voordelig zijn!

Ben benieuwd naar jullie reakties!

P.S. Ik maak electronische muziek(Jarre etc..), wel zo handig om te zeggen he?

misschien ook wel leuk om eens te kijken naar een VA die ook wat wavetables aan boord heeft. Heb je gelijk een wat breder klankenpalet tot je beschikking.

Volgens mij is dat budget wel duidelijk; 2e hands Nord :).

Ik raad zeker de Nord 1 aan als je van Jarre houdt, hier zit instant oxygene 8-16 in!

Als je al een goed masterboard hebt is de rackversie zeker ook een optie. Let wel; de originele versie is 4 stemmig.
Ik noem het wel 's gekscherend de Prophet 4 :D

Wat je ook kan doen is een Nord II kopen, is heel interessant gezien de prijs en het extra's wat je er bij krijgt.
Het enige wat je mist zijn de mooie schuine kanten die alleen op de NordLead 1 zitten.

Bedankt voor al de reakties!

Ja, inderdaad de Nord Lead 1 zal niet zo erg veel centjes meer zijn nu..
Rond de 400euro?!
Aan de reakties te merken is het niet verkeerd in ieder geval.
De Nord Lead 2 zal natuurlijk meer hebben/kunnen, maar ik wil gewoon eerst "kennismaken" met VA.
Ik ken alleen maar "vintage"-spul"...

Ik ga nu zeker voor de Nord Lead 1. Zoals gezegd inderdaad (VA)uitbreiding van klankenpalet.

Thanks!

Origineel geplaatst door Aaron
de Nord Lead 1 zal niet zo erg veel centjes meer zijn nu..
Rond de 400euro?!

Mijn Lead is in blinkende staat voor 650 weggegaan; een rack zou je wel moeten kunnen scoren voor die prijs.

voor 650 heb je nu een nieuwe nord rack II, deze is veelvuldig door Jarre gebruikt en hij heeft de eerste productieexemplaar gekregen op zijn oxygene tour. Bij het concert in rotterdam waar is bij was heeft hij het ding vooraan op het podium gezet en zonder begeleiding even laten horen dat alle lead sounds van oxygene 4 ermee te maken zijn en nog veel meer. alles wat de NR1 kan kan de NR2 ook en veel meer.

Haha, het wordt moeilijk zo, maar ik ben het met je eens, ik zat er ook meteen aan te denken hoor.
En inderdaad, ik zag Jarre "VEEL" op die Nord spelen ook tijdens zijn "AERO" concert.

Ik hoop een Nord lead 1 te vinden voor een interessante prijs. :)
Ik heb een masterkeyboard dus de rack zou kunnen, maar ik vind de Nord Lead mooier! ;)
Voor mij is het een (betaalbare)kennismaking met VA en uitbreiding van klankenpalet, oud&nieuw.

Gek dat je ze niet zo heel veel te koop ziet...

Misschien is een Yamaha AN1X wat voor je? Heb je nog ingebouwde effecten ook. Moet wel te krijgen zijn voor ongeveer €450

Origineel geplaatst door djdeon
Misschien is een Yamaha AN1X wat voor je? Heb je nog ingebouwde effecten ook. Moet wel te krijgen zijn voor ongeveer €450

Wel minder hoor, ik heb die van mij voor 350 gekocht, en ik zie ze regelmatig voor 375 en 400.

Ik heb een nordlead 2 en gebruik hem dagelijks, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat als je een analoge synth gewend bent, een nordlead echt in vergelijking heel dun klinkt. Het voordeel van de nordlead is daarintegen wel dat je er wel fantastische geluiden uit kunt halen die moeilijk of niet uit een analoge synth te halen zijn.

Dus ondanks het wat dunne geluid blijft het toch een geweldige synth , met een interface (KNOPPEN) waar weinig andere synths aan kunnen tippen.

Dit hoor ik graag! :)
Reakties van gebruikers zelf.

De nord kan, denk ik, scheurender(agressiever) klinken, dan bv. de JP8.
Maar dan wel dunner uiteraard...zoals een Juno2? (Die ik overigens ook heb)

Maarre, toch wel een bruikbare klankuitbreiding als je al bv. een Jupiter 8 hebt, toch?

als nord rack II gebruiker kan ik de synth echt aanraden. ik heb em zelf pas een week of 3 en natuurlijk de handleiding nog niet nodig gehad, maar ik ben nu al geluiden aan het programmeren die mijn MS10 HEEEEEL dicht in de buurt komen!!!! ook mijn juno60 strings komen aardig in de buurt op eeen nord rack II. oke, als je zegt een ms10 of een juno is 100% vol, dan is een nord lead II 85% vol. maar hij is echt nog stteds vet, klinkt analoge like en vol.

ik heb echt strakke plasser ervaringen met de nord rack II, het is een van de beste aankopen op synth gebied sinds ik 13 jaar geleden mijn synth experience startte met een juno60.

de nord zaagt, de nord kraakt, de nord hakt en de nord kan zijdezacht zijn, vergis je niet, naast de nord heb ik een MS10, juno60, doepfer A100 modulair, emuXL7 en eminent 310 orgel, en legio synths die ik intussen alweer heb verkocht, maar van een nord zal ik nooit en te nimmer spijt krijgen, zeker niet vor miezerige 650 euro. dan kan een k-station (gelijk in prijsklasse en die ik ook 3 maanden heb gehad) meteen opkrassen, hoezo aliasingen en digitaal klinkend!!!

Origineel geplaatst door Tactic
Ik heb een nordlead 2 en gebruik hem dagelijks, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat als je een analoge synth gewend bent, een nordlead echt in vergelijking heel dun klinkt.

Ik zou even ff kijken of je Nord niet stuk is...

Heb met de Nord1 A/B tests gedaan met de Korg MP-4.
Mijn conclusie was dat de Nord een heel end meekomt met de MonoPoly, wat je wel mist is een bepaalde levendigheid in het geluid.
Je kan er best wel flinke bassen uithalen, je zal wel er een avondje aan moeten gaan zitten, in de pre-sets vind je ze idd niet echt.

Om de Nord een heel dun synthje te noemen moet je er IMO eerst een MemoryMoog naast zetten.

Ik zou net niet voor een VA gaan. Je hebt al wat analoge synths waaronder een JP8 dus waarom een VA-synth erbij nemen? Die zijn gemaakt om die analoge synths na te bootsen.

Ik zou eerder gaan voor iets wat niet op subtractieve synthese is gebaseerd, en dus 'anders'. Iets zoals bv een Yamaha DX-7 of een Roland D-50 of zo. Beide toptoestellen en ze kosten tegenwoordig echt niet veel hoor. Of een Korg Wavestation, een Ensoniq Fizmo,...

Mocht je toch gaan voor de Nord, dan zou ik toch zeker de Nord Lead/Rack II nemen en tegenwoordig kosten die nieuw niet zoveel meer (en tweedehands dus nog minder).

Of een Clavia Modular, kan je zelf je synth samenstellen, en je treft het ... Clavia heeft net een nieuwe uit, de G2 :D

Ik heb dan wel niet zoveel synth-vergelijkingsmateriaal, maar over mijn Nord ben ik meer dan tevreden. Als je voor een Nord gaat, zou ik toch wel gewoon voor de Nord 2 gaan, zeker omdat die nu zo goedkoop zijn. i.v.m. de nieuwe versie. Ik weet alleen niet wat er verder nog extra opzit t.o.v. de 1 behalve meer stemmen....
Ik zou zeker niet zeggen dat de Nord dun klinkt, misschien wel als je hem naast de allerdikste analoge bak houdt, maar op zich komen er idd hele lekkere bassen uit, en vergeet niet dat je ook gemakkelijk patches kan layeren voor nog meer geluid. Wat ik altijd vindt opvallen aan het geluid van de Nord is dat hij (zij?) heel sprankelend en helder is (als je de filter opendraait tenminste), en zeker met de FM knop kun je hele scherpe en heldere snaar-tot-zaag achtige geluiden maken.
Alleen de LFO's zijn een beetje aan de beperkte kant qua mogelijkheden maar da's dan ook het enige.

Ja (Hover), inderdaad, daar valt wat voor te zeggen...

Zo heeft deze thread een extra dimensie erbij! :)
(iets voor een nieuwe thread?)
"Welke Synth-interactie goed samenklinkt/werkt en welke "overbodig" dwz gelijksoortig"

Sommige synths klinken behoorlijk identiek, dat het dus "zinloos" is om gelijksoortige synths te hebben.
De bv. JP8 laten je andere synths ineens heel anders klinken in de mix!
Logisch natuurlijk door de frequenties die hij "inneemt".

Maar ik denk aan de reakties af te lezen, dat de Nord zich er wel doorheen kan snijden.

Ik ga ervoor! Wil het wel proberen. Anders, tja, verkopen maar weer! ;)

Heb net de NordRack2 gekocht voor 699 euro (de 649 euro in utrecht was er niet meer)...
Bij thuiskomst meteen aangesloten en geprobeerd! Nou was ik al aardig opgewonden door de mooie en vele knopjes, die ik van mn andere synths niet gewend was... Maar het geluid... Heb een aantal jaar terug een keer een Mono/Poly te leen gehad, (nu 750 euro) maar deze hoeft niet eerst op te warmen om te stemmen en ruist niet! Tis gewoon een supervette synth en ik ben helemaal verkocht!

Ik zou echt voor de nord 2 gaan als je die nu inmiddels nog niet hebt! Daar zit gewoon "echt" geluid in!

Mzzls!

Hey man, Ik heb een AN-1x voor je voor 375. Misschien interessant?

Back