Nord Lead

Nord II

Nord II

Het beste wat ik ooit gedaan heb is mijn NordII ruilen voor een Microwave XT. Als je een 'breder' klankenpallet wilt zou ik daar is naar kijken, ondanks het prijsverschil. De Nord klinkt ehh... Nord :)
You love it or you don't... Maar das ook maar mijn mening....

Nord Rack 1 is top, en ik vermoed dat de Nord Rack 2 nog topper is, alleen al vanwege de extra outputs. De Nord is absoluut een Prophet 5 clone (luister maar 'ns naar de presets). Wat ikzelf 'vervelend' vind aan de nord is dat 'ie soms toch wat digitaal klinkt (of 'clean'), maar met wat analoge effecten of nog liever een extra analoog filter is dat probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar zelfs los daarvan,iIk heb nog geen synth gehoord in die 2 hands prijs klasse die zo dik klinkt.

Een ander nadeel bij de 1 is dat hoe meer stemmen multitimbraal je gebruikt, hoe minder stemmig polyfoon 'ie is. Misschien dat dat bij de 2 of 3 opgelost is, dat weet ik niet. Ik kocht het ding van iemand die er kennelijk geen moeite mee had (er zit een stikkertje 'midi channel 6' op) maar ikzelf gebruik 'm maar al te graag multitimbraal. Helaas moet ik vaak ervoor kiezen om de Nord te samplen.

Ik kocht indertijd m'n Nord Rack omdat ik een krachtige multitimbrale synth zocht voor live gebruik, die ook nog 'ns in m'n rugzakje past. Tot nog toe heeft 'ie volledig aan de verwachtingen voldaan en vaak ben ik goed in staat om m'n analoge synths na te programmeren op de Nord (behalve de Akai AX 60, dat ding valt maar niet na te maken, vooral vanwege de noise). Ik zou zonder ook maar een seconde na te denken overstappen op een 2 of 3.

Je kan er best wel flinke bassen uithalen, je zal wel er een avondje aan moeten gaan zitten, in de pre-sets vind je ze idd niet echt.

Nou nou, ik heb sinds 1996/97 een nordlead 1 gehad, en in 2000 een nordrack 2 gekocht, in alle bescheidenheid kan ik wel zeggen dat ik een ervaren nordlead gebruiker ben. En ik blijf bij wat ik gezegd heb... het is niet voor niks dat ik mijn dx-je er nog steeds bij houdt voor basjes. (....)

Om waarschijnlijk nog meer mensen tegen de schenen te schoppen : Ik heb ook een novation bass-station, die vind ik dus ook niet klinken, ik houd hem er maar bij voor wat filter sweeps etc. , maar vette bassen heb ik er nog niet uit horen komen. Met mijn sh-101 lukt dat dus wel...... en novation en clavia claimen dus wel dat ze daarmee mee zouden moeten kunnen komen.

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt : Nordlead is en blijft en fantastische synth (voor mij dan)

( Oh ja , ik zet er even bij dat wat ik hierboven zeg, dat dat MIJN mening is , daar heb ik in het verleden al meer gezeik om gehad ..hehe )

..............

Toen ik de Nord 1 nieuw kocht en ermee ging programmeren, had ik nooit de neiging om hierop een bassklank te gaan
programmeren. Had/heb het gevoel ook dat deze nooit staat als een huis. (dan maar terug sample cd's, layers...). Heb onlangs nog een paar voorgeprogrammeerde bassounds erin geload van het www gemaakt door sounddesigners en ook noppes vind ik, dus loog het niet aan mij:D

Wat wel super is aan de nord; sweeps, noises,weird stuff, alle pluckie sounds, leads (natuurlijk), organs.... genoeg speciaals en redenen te over om er èèn in huis te hebben.

Ik zou hem echt niet willen missen, om eerlijk te zijn.

(als ze me missen, ben ik gaan pissen - als ze me zoekeren, ben ik gaan snookeren...:) )

nordlaed 1 met...

nordlaed 1 met...

Origineel geplaatst door Aaron
Haha, het wordt moeilijk zo, maar ik ben het met je eens, ik zat er ook meteen aan te denken hoor.
En inderdaad, ik zag Jarre "VEEL" op die Nord spelen ook tijdens zijn "AERO" concert.

Ik hoop een Nord lead 1 te vinden voor een interessante prijs. :)
nou hier heb je er een ,....
Ik heb een masterkeyboard dus de rack zou kunnen, maar ik vind de Nord Lead mooier! ;)
Voor mij is het een (betaalbare)kennismaking met VA en uitbreiding van klankenpalet, oud&nieuw.

Gek dat je ze niet zo heel veel te koop ziet...
@ ; ik zou je de laed aan raden want een gestraalde modulationwheel /en het houten non-lineare pitch veertje
vindt jenergens anders dan op de nordlead [1 & 2 ]
@ ; ik heb er een te koop Nordlead met voice expansion pb me maar
zoals boven beschreven zie je dat de nord alom voor een heeel breed klanke pallet geschikt gevonden wordt ....
van drum&bass tot techno
vooral ook ambience sound
alles midi aanstuurbaar
zet je cubase op opnemen en ga twaeken op je nordlead en hij speekt het af zoals jet op hebt genomen ,....FATT
maar vooral erg handig /snel ok results ,
en hier gaat het och om in muziek reslts
modulairs is leuk ,als je veeeel tijd hebt

Ik zou toch eerst even met een Nord I of II gaan stoeien (als je de kans hebt) voordat je hem aanschaft.
Ik lees hier een hoop (bijna alleen maar) enthausiaste antwoorden van Nord bezitters op deze thread.
Natuurlijk is het een goede synth maar welke bezitter van een Nord heeft daarnaast ook een Jupiter 8 tot z'n beschikking.....

Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat de J8 één van de vetste en meest gewilde analoge synths is.
En......was het niet de bedoeling van Clavia om dit bakbeest (en andere oldie's) na te doen?
Ik vraag me af of je de geluiden die je uit de Nord haalt ook niet uit je J8 kunt halen en dan waarschijnlijk nog vetter ook...

Ik ben het wat dat betreft met Hoover eens, ga eens luisteren naar een synth die een heel ander karakter heeft dan de
J8.

gr. Tom

HELEmaal Niet mee eeeeeens

HELEmaal Niet mee eeeeeens

de desbetreffende had het geloof ik over een aanvuling
op zn geluids pallet ,
de jp is heel breed
de nord nog breder ,wel evt wat dunner ,[wat weer op telossen is met unison ,detune ,uhhh
voice-expansion ,s
ik denk dat de nord een betere aanvulling is op een klankpallet ,....!!!
dan bv een jp8000,[wat een echte jp cloon moest worden ,...
of een waldorf ,wavetable is echt een totaal andere klank ,fatt of niet
een ander verhaal voor een anderethread ,ik eer het al ,stay on topic ,..!!
ok
das weer mn mening doeiii
neem anders een NORD modulair [erg infinitief ]
gaat nog jaren mee

De nord is zeker wel 'n aanvulling op je klankenpallet als je verder alleen vintage analoog hebt. Niet beter, niet slechter, maar vooral anders. Voor hele kale sounds, bijv met 1 osc, klinkt ie dunner dan bijvoorbeeld 'n SH101 oid, maar hij kan ook weer dingen die je andere synths niet kunnen, en het is gewoon 'n fijne bak om mee te werken.

Maar als je ECHT even iets heel anders wil, dan kun je het ook in de wavetable (microwaveXT) of FM- hoek gaan zoeken. Zeker FM hoeft geen drol te kosten tegenwoordig. Dan heb je echt sounds die je nooit uit je Jupiter zou kunnen halen.

Oow!! Toch nog heel wat reakties... Kon ff DSF niet checken. (Druk druk)
Maar, erg leuk om zoveel verhalen over de Nords te horen van Nord-gebruikers/enthousiasts, bedankt!
Mijn besluit staat nog steeds vast, ik ga voor de Nord 1 keyboard en na de vele reakties lijkt het mij een verstandige keuze! :) Ik denk ook dat de Nord wel een goede aanvulling kan zijn in mijn huidige setup zoals ook de genoemde alternatieven.

Ik ben ook nieuwsgierig naar de vergelijking van "SC-Prophet" synth wat door meerderen is gezegd. :)

Bedankt!!

vergelijk nord.prophet

vergelijk nord.prophet

vergelijken kunje naar mijn mening alleen als je ze allebei bezit [de nord+ prophet ]
ik neem aan dat je vergelijhk gaat over de prophet 5...?
het staat op de clavia site dat veel patches gebaseerd zijn op de prophet 5 ,...
tja veel stemmen op de nord, goede filterinstelling, de-tune, sync erop,
- en je zit aardig in de prophet ,string/lead hoek
geloof me [ik heb alleen maar een pro-1 ,mono prophet ,ter vergelijk,...]
de pro-1 overtreft de nord ruim in killer bassen lead ,
maaar hier houdt het weer op ,....voor pro1/prophet [ooit wel een gemophedt met de nordlead ...]
whaaaaa - instant power ,onder 1 wheel
ik geloof dat een aantal waldorfs hier ook erg goed in zijn,microwave en the Q ......!!!
het bekende analoog/digi,,,,,,verhaal

- andere keer maar weer tha R.

De P5 heb ik toevallig ook nog...
Ik weet natuurlijk al zeker dat de Nord niet zo VET zal zijn.
Maar kwa mogelijkheden zal de Nord vast wel meer kunnen, dat is typisch voor digitaal, VEEL kunnen maar MINDER geluid.

Maar ik ben het ook zeker met Tom Thomas eens, luisteren naar synths met ander karakter.
Probleem is alleen dat DAT niet zo voor de hand ligt... Waar kan dat?! :)
Ik bedoel dan de analoge synths, die nog altijd mijn voorkeur hebben. (de Nord schijnt die sound te hebben?)

Dat is dus eigenlijk ook de hoofdreden dat ik deze thread begon, een synth zoeken met een ander karakter.
In mijn behoorlijk analoge setup moest ik meteen aan de Nord denken, misschien door Jarre! ;)

p 5

p 5

Origineel geplaatst door Aaron
De P5 heb ik toevallig ook nog...
Ik weet natuurlijk al zeker dat de Nord niet zo VET zal zijn.
Maar kwa mogelijkheden zal de Nord vast wel meer kunnen, dat is typisch voor digitaal, VEEL kunnen maar MINDER geluid.

Maar ik ben het ook zeker met Tom Thomas eens, luisteren naar synths met ander karakter.
Probleem is alleen dat DAT niet zo voor de hand ligt... Waar kan dat?! :)
Ik bedoel dan de analoge synths, die nog altijd mijn voorkeur hebben. (de Nord schijnt die sound te hebben?)

Dat is dus eigenlijk ook de hoofdreden dat ik deze thread begon, een synth zoeken met een ander karakter.
In mijn behoorlijk analoge setup moest ik meteen aan de Nord denken, misschien door Jarre! ;)

jezus een joepiter
& een prophet 5 ,.....
en straks nog een Nordlead
whaa
de mijne is vandaag verkocht [met voiceexp.]
jaamer maar waar
[ik zou als ik jou was toch voor een rackie2 gaan ]
dast laatse wat ik hier over zeg
nord rules ,BIGTIME

Back